• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Beror på tillverkaren. RTW har sällan speciellt mycket sömsmån men skräddarsytt och bättre MTM är inga problem. Känns längs sömmen eller be en skräddare se över möjligheten.
Tack för svar, i det här fallet rör det sig om en kavaj från Rose & Born och en från Gabucci.
Ska göra som du säger och ta med dem till någon kunnig skräddare för ett utlåtande. Irriterande problem då de sitter bra i övrigt men får väl dra ner på bicepscurlarndet...

Någon som har tips på en duktig skräddare i Uppsala? Lämnade in en kavaj för ett mindre ingrepp i ryggen på ett ställe men fick inget vidare intryck så resultatet känns lite som ett lotteri...

Är på jakt efter ett par flanellbyxor i ljusgrått eller ljusbeige/-khaki, för en rimlig peng. Bor i Skåne så att ta mig till hufvudstaden gör jag ogärna. Inga problem med att köpa på nätet. Tips?

Tack för tipset! Såg att de hade rea nu, fanns en hel del fint, däremot väldigt litet utbud av mindre storlekar, måste vara på hugget då nästa rea börjar!

Ja, det är ju kompromissen - att utbudet fluktuerar kraftigt. Men de kör reor rätt ofta lyckligtvis.
Även Lubiam (och såklart LBM) Belvest, Canali, Corneliani, the Gigi och Barena Venezia (med flera) har liknande kavajer som du söker :)

babour-international-polarquilt-jacka-svart-1208.jpg
Är dem här jackorna något att ha?

Personligen hade jag kört på den icke-quiltade (manliga) varianten.
Eller köpt en Belstaff Roadmaster som är ännu grymmare (vilket jag gjort...)
Håller också Belstaff betydligt högre än Barbour. Roadmaster eller Tourist Trophy (mc-versionen som jag har) är riktigt robusta och grymma.

Hej!
12016111r_1.jpg

Är det denna du menar när du säger icke-quiltade? Den här var jo snygg;)
Kan du länka modellen från Belstaff, finns massa olika :bag:
Jepp. Vaxad bomull och sen om man tvunget vill ha ett quiltat foder finns det med.

Belstaff Roadmaster heter Belstaffs variant. Eller Trialmaster om man åker hoj på riktigt. De kostar strax norr om 6' men brukar gå att hitta på rea för 4500:- så Barbour är klart billigare. Men Belstaff känns som en annan liga m a p passform och tyg.

Jepp. Vaxad bomull och sen om man tvunget vill ha ett quiltat foder finns det med.

Belstaff Roadmaster heter Belstaffs variant. Eller Trialmaster om man åker hoj på riktigt. De kostar strax norr om 6' men brukar gå att hitta på rea för 4500:- så Barbour är klart billigare. Men Belstaff känns som en annan liga m a p passform och tyg.
Okej, har hittat den, tack!
Sen undrar jag också hur du har din, när du kör motorcykel eller funkar den till det mesta? :)

Okej, har hittat den, tack!
Sen undrar jag också hur du har din, när du kör motorcykel eller funkar den till det mesta? :)
Nej motorcykel kör jag inte. Då ska man nog ha Trialmaster eller en skinnjacka med skydd.
Jag har min Roadmaster i Mahogny som super casual med ulltröja, Chelseaboots och jeans. Den funkar asdåligt till preppy wannabe-stekarstil med laxrosa chinos och piké med häst på. Troligen ännu sämre till kostym.

Belstaff jackor var ett snäpp bättre på den tiden de tillverkades i UK. Numer i Rumänien, om jag inte minns helt fel.
Fortfarande bra grejer men imho har de tappat lite.
Saknar min ”I am Legend” jacka en del men min Streetmaster funkar den oxå.

Barbour är oxå bra prylar så välj den du tycker bäst om i slutändan.

Belstaff jackor var ett snäpp bättre på den tiden de tillverkades i UK. Numer i Rumänien, om jag inte minns helt fel.
Fortfarande bra grejer men imho har de tappat lite.
Saknar min ”I am Legend” jacka en del men min Streetmaster funkar den oxå.

Barbour är oxå bra prylar så välj den du tycker bäst om i slutändan.
Jag tror säkert det var bättre förr (ju förr desto bättre) men det räcker ju att peta på en Belstaff Roadmaster och en Barbour International i tio sekunder för att inse att det fortfarande är stor skillnad i hur plaggen upplevs. Lägg till det att de sitter ganska olika så bör det vara enkelt att välja.

Jag tror säkert det var bättre förr (ju förr desto bättre) men det räcker ju att peta på en Belstaff Roadmaster och en Barbour International i tio sekunder för att inse att det fortfarande är stor skillnad i hur plaggen upplevs. Lägg till det att de sitter ganska olika så bör det vara enkelt att välja.
Beror ju lite på vad du är ute efter för typ av jacka.
Barbour jackor finns i en hel del olika varianter på tyg (läs: från tunt till kraftigt) och även olika passformer.
Deras klassiska jackor har en mer "engelsk passform", mao lite tighta över axlar och mer rymd i bröst och mage.
Har själva haft en klassisk International Jacka som jag sålde vidare pga passformen, men det behöver inte betyda
att den inte kan passa någon annan bättre än en Belstaff.
Sedan landar en Belstaff i regel en Belstaff på ungefär dubbla pengen mot en Barbour.
Om det är värt det, upp till köparen att avgöra :)
För mig är det två bra tillverkare av vaxade jackor och man bör testa bägge för att bilda sig en uppfattning om vilken man
själv tycker bäst om utifrån olika kriterier som passform, känsla osv.
Hoppas @injection hittar en jacka som han uppskattar, oavsett märket

Tillbaka
Topp