• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Beror ju lite på vad du är ute efter för typ av jacka.
Barbour jackor finns i en hel del olika varianter på tyg (läs: från tunt till kraftigt) och även olika passformer.
Deras klassiska jackor har en mer "engelsk passform", mao lite tighta över axlar och mer rymd i bröst och mage.
Har själva haft en klassisk International Jacka som jag sålde vidare pga passformen, men det behöver inte betyda
att den inte kan passa någon annan bättre än en Belstaff.
Sedan landar en Belstaff i regel en Belstaff på ungefär dubbla pengen mot en Barbour.
Om det är värt det, upp till köparen att avgöra :)
För mig är det två bra tillverkare av vaxade jackor och man bör testa bägge för att bilda sig en uppfattning om vilken man
själv tycker bäst om utifrån olika kriterier som passform, känsla osv.
Hoppas @injection hittar en jacka som han uppskattar, oavsett märket
Du har helt rätt. Barbour gör absolut inte dåliga grejer men prisskillnaden känns. Tur jag fyndade min Belstaff Roadmaster för 2750:- när en webbshop fick frispel och sänkte ned med 55%... :) Jag hade gärna haft en klassisk Barbour oljerock men de flesta sitter för jäkla illa på mig. Likaså International.
Om man har figuren för International är väl nästa utmaning att hitta en utan stor gul logga på bröstet.

Du har helt rätt. Barbour gör absolut inte dåliga grejer men prisskillnaden känns. Tur jag fyndade min Belstaff Roadmaster för 2750:- när en webbshop fick frispel och sänkte ned med 55%... :) Jag hade gärna haft en klassisk Barbour oljerock men de flesta sitter för jäkla illa på mig. Likaså International.
Om man har figuren för International är väl nästa utmaning att hitta en utan stor gul logga på bröstet.
De ”nya” modellerna är slimmade varianter av de klassiska. Har själv en sån, sitter bra!

babour-international-polarquilt-jacka-svart-1208.jpg
Är dem här jackorna något att ha?
För mig är de synonyma med 14-åriga grabbar.

Har nån erfarenhet av Olsén, Pelote eller Engelska Herr i Malmö? Var inne på Olsén igår, har en del fina grejer inne, men även en del starka åsiker om diverse saker.

Har nån erfarenhet av Olsén, Pelote eller Engelska Herr i Malmö? Var inne på Olsén igår, har en del fina grejer inne, men även en del starka åsiker om diverse saker.
Har handlat en del på Engelska Herr, trevligt bemötande och kunnig personal med ett ganska trevligt utbud enligt mig. I Malmö vill jag slå ett slag för Per Ljung, en liten butik med fantastik layout och inredning. Drivs av mannen med namnet och har bla. Incotex, Aspesi, LBM, Mazzarelli och COF. En riktig favorit hos mig där bemötandet alltid är klockrent och intresset för detaljer är av stor vikt.

...som?
Är de dödsknarkarnazister eller diggar de bara inte samma märken som du?
Mest skrytkänsla, men kanske var för han kände han kunde tala ut med mig som också är nörd inom ämnet. Annars var det lite C&J-bashing och att Church gjorde de bästa skorna, att skomakare har ingen aning om kvalité eller design, de knackar bara nya sulor osv.

Han tyckte även Stenström gjorde mycket bra skjortor och tyckte inte det fanns nån anledning att köpa något annat märke när det kommer till dressade skjortor. Jag vet inte om jag själv håller med där. Gillar t.ex inte att deras collar stays (vad heter det på svenska?) är insydda och inte går att ta bort eller byta utan att skära upp skjortan.

Har handlat en del på Engelska Herr, trevligt bemötande och kunnig personal med ett ganska trevligt utbud enligt mig. I Malmö vill jag slå ett slag för Per Ljung, en liten butik med fantastik layout och inredning. Drivs av mannen med namnet och har bla. Incotex, Aspesi, LBM, Mazzarelli och COF. En riktig favorit hos mig där bemötandet alltid är klockrent och intresset för detaljer är av stor vikt.
Har besökt hans butik, och håller med! Utbudet är lite klent, men det är förståeligt med tanke på storleken på hans butik. Ska dit i eftermiddag och kika, tar en sväng in om både Per och Engelska Herr.

Senast ändrad:
Mest skrytkänsla, men kanske var för han kände han kunde tala ut med mig som också är nörd inom ämnet. Annars var det lite C&J-bashing och att Church gjorde de bästa skorna, att skomakare har ingen aning om kvalité eller design, de knackar bara nya sulor osv.
Han tyckte även Stenström gjorde mycket bra skjortor och tyckte inte det fanns nån anledning att köpa något annat märke när det kommer till dressade skjortor. Jag vet inte om jag själv håller med där. Gillar t.ex inte att deras collar stays (vad heter det på svenska?) är insydda och inte går att ta bort eller byta utan att skära upp skjortan.
Hoppas du stod på dig och talade om för honom att there can be only one skomärke.
Ordet du söker gällane skjortor är "kraglattor" och som med allt annat är smaken som baken.
Sist men inte minst - om man börjar fråga butikspersonal om deras åsikter kan man snart inte handla någonstans.

Hoppas du stod på dig och talade om för honom att there can be only one skomärke.
Ordet du söker gällane skjortor är "kraglattor" och som med allt annat är smaken som baken.
Sist men inte minst - om man börjar fråga butikspersonal om deras åsikter kan man snart inte handla någonstans.
Jag förklarade enbart att jag inte höll med honom. Han talade om att enda anledning C&J blivit populära är för de smutskastade alla andra märken.

Kan inte tillräckligt för att hålla med eller dementera uppgifterna, så jag förhåller mig enbart skeptisk.

Du har rätt i det du säger, men tycker det är intressant att lyssna på vad individer som tydligen ska ha varit med i spelet i 35 år har att säga. Jag är fortfarande nybörjare :).

Nånsens såklart, men lite uppfriskande ändå att någon hyllar Church, känns som en nästan utrotningshotad skara sedan de bytte ägare.

Nånsens såklart, men lite uppfriskande ändå att någon hyllar Church, känns som en nästan utrotningshotad skara sedan de bytte ägare.
Väldigt synd med Church tycker jag, har några äldre skor därifrån däribland 2 munks och tycker deras enkla munk är bland de bäst designade i mellanprisklassen!
Blir ju väldigt lätt svart eller vitt, backar man ett antal år så var ju Church the shit i Sverige, nu är de i frysboxen.
Jag tycker att Church's har fått mycket oförtjänt skit efter att de blivit uppköpta av Prada. Visserligen har de släppt en del nya obegripliga modemodeller med tveksam kvalitet på lädret, men deras klassiska modeller blev ju inte sämre iom uppköpet. Mitt första par kvalitetsskor var ett par oxfords i mörkbrun mocka. Inköpta runt 2008 (£195, those were the days:D). Fantastisk kvalitet på mockan. Ser ut som nya än idag. Mina Legate (svart kalvläder) med 5 år på nacken är också bra. Köpte dessutom ett par Chukkas i mörkbrun mocka för 3-4 år sen som också ser ut att vara i nyskick. Alla mina Church's är efter att Prada köpte upp märket.
Church's Balmoral vs. Legate.jpg
Church Sahara.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp