• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Var ska jag gå om jag vill ha en ny kostym för max 10 k? Är tiger tråkigt?

Jag bor i Uppsala. Vad har vi för kul här?

Äger i dag en svart kostym från Boss, en till svart kostym från Burberry, en blå i linne från Human Scale samt en dubbelknäppt blå från Oscar J.

Ska på bröllop, och svart känns tråkigt. Sommarbröllop alltså. Den dubbelknäppta hade jag på förra bröllopet i samma vänskapskrets!

Och det här med skor är fan katastrof. Som vegetarian har jag valt bort skinn, och var hittar jag något som inte ser ut som en påse skit?
 
Var ska jag gå om jag vill ha en ny kostym för max 10 k? Är tiger tråkigt?

Jag bor i Uppsala. Vad har vi för kul här?

Äger i dag en svart kostym från Boss, en till svart kostym från Burberry, en blå i linne från Human Scale samt en dubbelknäppt blå från Oscar J.

Ska på bröllop, och svart känns tråkigt. Sommarbröllop alltså. Den dubbelknäppta hade jag på förra bröllopet i samma vänskapskrets!

Och det här med skor är fan katastrof. Som vegetarian har jag valt bort skinn, och var hittar jag något som inte ser ut som en påse skit?
Lardini & Caruso har fina linne-kostymer i den prisklassen, kolla på Gabucci t.ex.

Olivgrön/beige är två färger jag gillar skarpt i linne.

Vad gäller skor så får du nöja dig med två skitpåsar.
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Var ska jag gå om jag vill ha en ny kostym för max 10 k? Är tiger tråkigt?

Jag bor i Uppsala. Vad har vi för kul här?

Äger i dag en svart kostym från Boss, en till svart kostym från Burberry, en blå i linne från Human Scale samt en dubbelknäppt blå från Oscar J.

Ska på bröllop, och svart känns tråkigt. Sommarbröllop alltså. Den dubbelknäppta hade jag på förra bröllopet i samma vänskapskrets!

Och det här med skor är fan katastrof. Som vegetarian har jag valt bort skinn, och var hittar jag något som inte ser ut som en påse skit?
Ja, skippa Tiger som fan.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Var ska jag gå om jag vill ha en ny kostym för max 10 k? Är tiger tråkigt?

Jag bor i Uppsala. Vad har vi för kul här?

Äger i dag en svart kostym från Boss, en till svart kostym från Burberry, en blå i linne från Human Scale samt en dubbelknäppt blå från Oscar J.

Ska på bröllop, och svart känns tråkigt. Sommarbröllop alltså. Den dubbelknäppta hade jag på förra bröllopet i samma vänskapskrets!

Och det här med skor är fan katastrof. Som vegetarian har jag valt bort skinn, och var hittar jag något som inte ser ut som en påse skit?
Nu är det ju så att inget djur dödas i dagsläget enbart för att just producera skinn till skor, utan det är en biprodukt av köttindustrin, så känns inte som man behöver välja bort skinnskor av etiska skäl bara för att man är vegetarian. Det är väl snarare bättre att se det som att man inte ska låta saker gå till spillo.
 

Åskviggen

Panerai
Var ska jag gå om jag vill ha en ny kostym för max 10 k? Är tiger tråkigt?

Jag bor i Uppsala. Vad har vi för kul här?

Äger i dag en svart kostym från Boss, en till svart kostym från Burberry, en blå i linne från Human Scale samt en dubbelknäppt blå från Oscar J.

Ska på bröllop, och svart känns tråkigt. Sommarbröllop alltså. Den dubbelknäppta hade jag på förra bröllopet i samma vänskapskrets!

Och det här med skor är fan katastrof. Som vegetarian har jag valt bort skinn, och var hittar jag något som inte ser ut som en påse skit?
Kolla Wills Vegan shoes eller Thrive.se. Tycker som tidigare att ta en sväng förbi Gabucci känns vettigt inom den prisklassen :)
Lycka till!
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Var ska jag gå om jag vill ha en ny kostym för max 10 k? Är tiger tråkigt?

Jag bor i Uppsala. Vad har vi för kul här?

Äger i dag en svart kostym från Boss, en till svart kostym från Burberry, en blå i linne från Human Scale samt en dubbelknäppt blå från Oscar J.

Ska på bröllop, och svart känns tråkigt. Sommarbröllop alltså. Den dubbelknäppta hade jag på förra bröllopet i samma vänskapskrets!

Och det här med skor är fan katastrof. Som vegetarian har jag valt bort skinn, och var hittar jag något som inte ser ut som en påse skit?
Åk till Stockholm! MTM på Lund&Lund. Flesta landar runt 12k, men priserna börjar några tusen under det om jag inte missminner mig, och då får du en rolig upplevelse på köket med hela processen!
 

Almdudler

Omega
Jag ska på sittning ikväll och klädkoden är bruten kavaj. Kan någon hjälpa mig att förstå vad detta innebär?
Tack på förhand.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Lardini & Caruso har fina linne-kostymer i den prisklassen, kolla på Gabucci t.ex.

Olivgrön/beige är två färger jag gillar skarpt i linne.

Vad gäller skor så får du nöja dig med två skitpåsar.
Tack för tipsen! Dock så hittade jag faktiskt en hel del veganskor som nog kan klassas något snäpp högre än skitpåsar. Ska beställa hem några par och prova.
Ja, skippa Tiger som fan.
Varför detta?
Nu är det ju så att inget djur dödas i dagsläget enbart för att just producera skinn till skor, utan det är en biprodukt av köttindustrin, så känns inte som man behöver välja bort skinnskor av etiska skäl bara för att man är vegetarian. Det är väl snarare bättre att se det som att man inte ska låta saker gå till spillo.
Nej inte enbart för skinnet, men skinnet utgör en stor del av varför det är lönsamt med köttproduktion. Jag skulle aldrig kalla skinn för en biprodukt av industrin. Speciellt inte med den tuffa miljöpåverkan skinnindustrin skapar.
Kolla Wills Vegan shoes eller Thrive.se. Tycker som tidigare att ta en sväng förbi Gabucci känns vettigt inom den prisklassen :)
Lycka till!
Tack, bra tips! Hittade flera skor som jag ska beställa hem. Hoppas att känslan är lika bra som utseendet. Har väl i dagsläget kanske fem par veganskor, och två av dem kan jag knappt gå i för att de har sådan otroligt dålig form. De var fan ändå dyra.
Lardini gör schysta kostymer för runt 10 k. Finns på Gabucci i Stockholm
Tackar, detta ska kollas in.
 

Floffen

Panerai
Byxor! Jag kör nästan alltid uddakavaj på jobbet och så här års är det perfekt med flannellbyxor. Men vad kör ni när det börjar bli runt 10 grader och innan man kan gå över till vanliga bomullsbyxor? Tjockare bomull? Tips på tillverkare man bör spana in?

Syftar alltså på dressade byxor med lite högre midja om det inte framgick.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Byxor! Jag kör nästan alltid uddakavaj på jobbet och så här års är det perfekt med flannellbyxor. Men vad kör ni när det börjar bli runt 10 grader och innan man kan gå över till vanliga bomullsbyxor? Tjockare bomull? Tips på tillverkare man bör spana in?

Syftar alltså på dressade byxor med lite högre midja om det inte framgick.
Du kan kolla in mollskin-byxor. Klassiskt brittiska, dressade, tätt vävd och borstad bomull och som klarar lägre temperaturer. Rekommenderar Cordings så får du riktigt bra kvalité och finish för pengarna! https://www.cordings.co.uk/corn-moleskin-men-s-trousers.html
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Du kan kolla in mollskin-byxor. Klassiskt brittiska, dressade, tätt vävd och borstad bomull och som klarar lägre temperaturer.
Min erfarenhet är att mollskinnsbyxor är varmare än standardflanellbyxan.
Byxor! Jag kör nästan alltid uddakavaj på jobbet och så här års är det perfekt med flannellbyxor. Men vad kör ni när det börjar bli runt 10 grader och innan man kan gå över till vanliga bomullsbyxor? Tjockare bomull? Tips på tillverkare man bör spana in?
Syftar alltså på dressade byxor med lite högre midja om det inte framgick.
Först och främst beror det väl hur mycket man ska röra sig utomhus. Jag har t ex 10 minuters promenad till jobbet. Det är sällan jag befinner mig utomhus mycket längre än 20 minuter. Utifrån detta finns inte riktigt behovet av jättevarma byxor. Men för din del i detta fall skulle väl tunnare flanellbyxor vara en bra väg att gå? Annars gillar jag linnebyxor, bra när det är varmt, och faktiskt så funkar de bra också när vi inte riktigt nått sommarvärme (kommer definitivt att börja bära några av mina par när temperaturen kryper upp till tio grader).
Angående tillverkare måste jag säga att Luxire är svårt att slå. Att kunna måttbeställa till sådana priser är nästan obegripligt. (Enda problemet är att få till måtten, jag hade tur att min första beställning satt i princip perfekt (utom längden), men du kan skicka in ett par som sitter perfekt till dem som de kan kopiera måtten på). Utbudet av tyger är riktigt bra (tjocklek, väv, färger mm), plus att du kan få byxorna nästan hur du vill utan extra kostnad (jag beställde t ex ett par olivgröna byxor i linne där jag ville ha fickor på benen ("cargo pants")). Inga problem, och ingen extra kostnad. Har alltid haft bra kommunikation med Luxire angående mina önskemål, både när det gäller byxor och skjortor (vill du ha din skjortficka i just måtten 10,2 gånger 23,3 cm, eller om du vill ha just 9 skjortknappar, eller om du vill ha kragsnibbarnas längd till 5,43 cm, så fixar de det!) Kommer aldrig att köpa byxor RTW när jag har insett hur mycket bättre passform man kan få med denna service.
 
Senast ändrad:

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Ska på bröllop i sommar och provade nyss ut det jag tror blir min klädsel för mörk kostym. Vad för näsduk kan passa, är vit snyggast och enklast eller bör jag våga gå på något roligare?
(Ej reklam för dressman)
IMG_20180314_205425.jpg
 

Owaysis

Cartier
Någon som kan rekommendera lite mer "dressade" hoodies för inte allt för dyra pengar?
Tänker något som man kan ha där det inte ser ut som att man är på väg till gymmet.
Tack!
 
Topp