• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Stod och funderade lite kring slagen på mina byxor medan tjejen flängde runt i väskaffärer. Vad säger panelen, är 5cm för mycket? Borde jag minska till 4cm? Tycker det ger ett snyggt fall när jag går men ser bulligt ut när jag står stilla...
FDA469A8-41D5-446D-978F-D5A9F799972F.jpg

Inget konstigt alls. Kör på 4 nästa gång om det känns bättre. Och strunta i no brake-maffian. Det är inte så petimeternoga. Lite vidare fotvidd, då skulle fallet på byxorna bli rent utan att du skulle framstå som ankel-exhibitionist, men allt det är en smaksak.

Skräddaren tar bort ärmen vid axeln och kortar där. Ett komplicerat ingrepp som inte alla gör och kostar en hel del. Har aldrig gjort det själv pga kostnaden då jag fått uppgifter på ca 1500-2000:- vs 350-500 för kortning via änden på ärmen.
Lägga ner, inte korta ärmen. Dvs helt idiotiskt med öppna knapphål på rtw, tror t.ex. Suitsupply tappar en del kunder pga det.

Edit: såg att du förstod ovan:)

Jag ska på ett bröllop i juni med klädkoden kavaj.
Klädkoden är denna för att folk inte ska dyka upp i t-shirts. Det är alltså ingen idé att gå all-in på det här eventet.

Min tanke är att ha dessa loafers, i färgen Ebony.
10F57E94-8694-4B93-B8FC-D1C0B1B8438A.jpeg

Vad ska jag köra för färg på kostymen till det? Funderar på något beige.

Jag ska på ett bröllop i juni med klädkoden kavaj.
Klädkoden är denna för att folk inte ska dyka upp i t-shirts. Det är alltså ingen idé att gå all-in på det här eventet.

Min tanke är att ha dessa loafers, i färgen Ebony.
10F57E94-8694-4B93-B8FC-D1C0B1B8438A.jpeg

Vad ska jag köra för färg på kostymen till det? Funderar på något beige.
En beige linnekostym under sommarmånaderna är ju aldrig fel. Blått/grönt fungerar också bra, beroende på hur extravagant du vill se ut :D.

Har ingen erfarenhet av deras RTW, tyvärr.

Det jag försökte komma fram till. ”Kvaliteten på vad?” Tyg? Konstruktion? Måttagningsförmåga? Justeringar?
Detta.

Jag var inne i butiken o klämde lite. Tyckte väl konstruktion och tyg var sådär, vissa tyger var ok men inget wow. För prisklassen kanske det får anses som bra dock.

Kvinnan som jobbade där visste inte hur konstruktionen var annars, hel/halv-kanvas, huruvida de var limmade osv.

Hon hjälpte även en annan karl med en kavaj som satt bedrövligt men som hon påstod satt perfekt. Hoppas han inte köpte den.

Detta.

Jag var inne i butiken o klämde lite. Tyckte väl konstruktion och tyg var sådär, vissa tyger var ok men inget wow. För prisklassen kanske det får anses som bra dock.

Kvinnan som jobbade där visste inte hur konstruktionen var annars, hel/halv-kanvas, huruvida de var limmade osv.

Hon hjälpte även en annan karl med en kavaj som satt bedrövligt men som hon påstod satt perfekt. Hoppas han inte köpte den.

Haha, har du varit i Sthlm? I sådana fall är jag helt med dig om kvinnan som jobbar där.

Johan Salomonsson som jobbade i butiken och förut var klockren, nu har hans brorsa Oskar tagit över i stället, har bara träffat honom en gång och då tog han sig tid på sin lediga dag att överlämna ett par MTM-brallor på Centralstationen när jag hade vägarna förbi Stockholm. Serviceminded och trevlig som få men kan tyvärr inte uttala mig om hans kunskapsnivå.

Andra butiker har jag tyvärr ingen uppfattning om, inte deras RTW-segment när det kommer till kavajer heller. Rockar och uddabyxor har jag bara god erfarenhet av.

OK, nu behöver jag lite hjälp för att kunna se ut som den världsvane resande i powerpointpresentationer som jag förväntas vara under en hektisk aprilvecka! Kör i regel en casualstil dominerad av eton green-skjortor, rådenim och boots. Det kommer att funka även under de flesta av resdagarna, men jag kommer även att behöva bära kostym (gråbrun duger) några dagar. Behöver nu lite råd vad gäller vettig matchning med ytterplagg samt val av skor!

Utmaningen är alltså mångsidigheten, för jag tänker resa riktigt lätt. Skulle därför helst köra samma skor hela tiden (extraplatsen i min minimala packning är vikt åt löpardojorna) och då är frågan vad. Munkskor i mocka skulle funka till allt men känns kanske väl osäkert i ostadigt vårväder. (Och gummisula känns nog vettigt?) Vilka är era bästa tips på vår-ytterplagg som både funkar över en kostym och till ledig vardagsstil? Tacksam för all ev inspiration!

(Och ja, det blir samma klocka hela veckan också...)

Senast ändrad:
OK, nu behöver jag lite hjälp för att kunna se ut som den världsvane resande i powerpointpresentationer som jag förväntas vara under en hektisk aprilvecka! Kör i regel en casualstil dominerad av eton green-skjortor, rådenim och boots. Det kommer att funka även under de flesta av resdagarna, men jag kommer även att behöva bära kostym (gråbrun duger) några dagar. Behöver nu lite råd vad gäller vettig matchning med ytterplagg samt val av skor!

Utmaningen är alltså mångsidigheten, för jag tänker resa riktigt lätt. Skulle därför helst köra samma skor hela tiden (extraplatsen i min minimala packning är vikt åt löpardojorna) och då är frågan vad. Munkskor i mocka skulle funka till allt men känns kanske väl osäkert i ostadigt vårväder. (Och gummisula känns nog vettigt?) Vilka är era bästa tips på vår-ytterplagg som både funkar över en kostym och till ledig vardagsstil? Tacksam för all ev inspiration!

(Och ja, det blir samma klocka hela veckan också...)
Vad har du för rimliga alternativ eller ska nytt inhandlas? Spontant torde ett par full brogue funka till nämnda outfit. Lite oklart med färgen på kostymen utan bild, mörkbrun torde funka med reservation. :)

Vad har du för rimliga alternativ eller ska nytt inhandlas? Spontant torde ett par full brogue funka till nämnda outfit. Lite oklart med färgen på kostymen utan bild, mörkbrun torde funka med reservation. :)
Jag siktar på några bra köp:) Har nämnda munksko som bästa alternativ, annars bara oxfords med en liten brogue-kant som visserligen funkar till kostymen men som blir för formella till jeans.

Jag siktar på några bra köp:) Har nämnda munksko som bästa alternativ, annars bara oxfords med en liten brogue-kant som visserligen funkar till kostymen men som blir för formella till jeans.

Är inte en oxford i mörkbrun mocka mer användbart och snyggare än en munksko i mocka? Funkar till kostym (håll den mörkare än kostymen bara) och är skitsnygga till mer avslappnad klädsel.

k.jpg
Jag är sugen på en till dubbelknäppt rock. Lite grövre än den jag redan har och gärna beige eller liknande färg. Har ni några tips?

Bilagor

• image1.png
    image1.png
    158.3 KB · Visningar: 6
Beställde följande skjorta men får returnera då armhålen var tokiga: https://www.careofcarl.com/sv/artik...line-button-down-stripe-shirt-white-blue.html

Nån som har tips på en liknande? Blå-randig button down med snyggt collar roll.

https://www.drakes.com/shirts/butto...stripe-slim-fit-shirt-with-button-down-collar
Jag har 2 stycken likadana som de jag länkat till, en blå/vit randig och en vit. Är nöjd med modellen och hur de åldrats.

https://www.drakes.com/shirts/butto...stripe-slim-fit-shirt-with-button-down-collar
Jag har 2 stycken likadana som de jag länkat till, en blå/vit randig och en vit. Är nöjd med modellen och hur de åldrats.
Tack!

Det borde vara denna då: https://www.careofcarl.com/cgi-bin/...visa_artikel&artnr=13076911r&variant=13076912

Är egentligen inget superfan av fickan och hade egentligen velat ha s.k. "french placket", men får kanske ge den ett försök.

Ping @Carlf: Placket = knappslå?

Beställde följande skjorta men får returnera då armhålen var tokiga: https://www.careofcarl.com/sv/artik...line-button-down-stripe-shirt-white-blue.html

Nån som har tips på en liknande? Blå-randig button down med snyggt collar roll.
Berg&Berg har förmodligen något liknande, dom har både en lite dyrare serier som är handgjord(lite tveksam hur mkt som är handgjort) samt en lite billigare som kostar runt 1300kr.

Har två skjortor från dem, efter runt fem tvättar har jag ingenting speciellt att anmärka på dom, bra skit.

Tillbaka
Topp