• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Önskar synpunkter på passformen på denna Aspesi M65 i bomull. Är ca 189/79 så stl M verkar stämma om man ser till modeller hos care of carl och andra, men jag är van vid lite bylsigare ytterplagg.

Ha överseende med ton-i-ton stilen. Detta var ej min avsikt, bara bekvämlighet.
5D8E7685-799C-40D9-A72A-29CC251CB910.jpeg

B9782552-C5DC-42DA-AA77-1803876BCF1D.jpeg

249852F8-CA0A-43D0-9635-7A365044B6BB.jpeg

Önskar synpunkter på passformen på denna Aspesi M65 i bomull. Är ca 189/79 så stl M verkar stämma om man ser till modeller hos care of carl och andra, men jag är van vid lite bylsigare ytterplagg.

Jag är extremt imponerad över att du lyckats få ett jävla blad över ansiktet, istället för att dra in i paint och måla över.
Varför göra det lätt när man kan göra det svårt :).

Jackan sitter bra.

Begagnat är väl här på forumet, eller styleforum, ditt bästa alternativ. Annars kan man också gräva runt i reor, vilket e nice.
Man tycker ju ändå att det borde finnas något annat alternativ. Finns ju en uppsjö av olika facebookgrupper för både märkesspecifika och generella grejer inom streetwear.

Men när vi ändå pratar reor, vad har vi för pågående reor just nu?
Mr Porter, Man of a kind, Berg & Berg, Lester, SPIGA 3, Linnegatan 2 vet jag om

Slog du någonsin till på Baudoin?

Nej inte gjort det än, blivit lite mycket köp senaste tiden. Håller knappen vid Köpknappen dock...

Jag har ett par Baudoin om du har ngra frågor. De är klart trevliga men inte lika sköna att ha på sig en hel dag som "riktiga" skor från t.ex. C&J eller G&G. Jag upplever dem som hårdare i innersulan, kanske inte lika mycket kork under foten?

Jag skulle välja en large. Ser lite väl kroppsnära ut för att vara en jacka och du är ju 189cm!

Jag har ett par Baudoin om du har ngra frågor. De är klart trevliga men inte lika sköna att ha på sig en hel dag som "riktiga" skor från t.ex. C&J eller G&G. Jag upplever dem som hårdare i innersulan, kanske inte lika mycket kork under foten?
Menar du att de inte är sköna om man går långt, eller inte sköna oavsett?

Ja det är sant, samtidigt har jag hög tillttro i Frederiks måttagningsförmågor, så i deras fall är det nog rätt bra då de kan hålla priserna nere.
Okej intressant ändå, verkar väl isåfall som att deras gold line enligt dig är den mest prisvärda? Sedan kan jag tycka att man ofta stirrar sig fast vid just handsömnad, vilket kan vara väldigt trevligt men inte det enda måttet på hur bra en skjorta är. Jag uppskattar verkligen handsydda ärmar, knapphål och krage, och för mig hade det nog gärna räckt där.
Ska prova 100 hands nästa gång de kommer till Stockholm i varje fall.

Vad som är mest prisvärt är så otroligt subjektivt. Gold Line är en nivå för sig hantverksmässigt och skall man testa 100 Hands tycker jag definitivt man skall göra det via Gold Line där man sticker ut mest.

• Like
Reactions: Oew
Menar du att de inte är sköna om man går långt, eller inte sköna oavsett?
De är sköna, men inte lika sköna. :) Jag upplever som sagt fotbädden som hårdare och sen är den så klart helt ofodrat oxå så där är den väldigt mjuk. Jag har haft dem på mig hela dagar utan problem men på en storstadssemester där man kanske går 20 km per dag, flera dagar i sträck så skulle jag föredra ett par riktiga skor. Men med det sagt så är de sköna, luftiga o svala sommar skor.

De är sköna, men inte lika sköna. :) Jag upplever som sagt fotbädden som hårdare och sen är den så klart helt ofodrat oxå så där är den väldigt mjuk. Jag har haft dem på mig hela dagar utan problem men på en storstadssemester där man kanske går 20 km per dag, flera dagar i sträck så skulle jag föredra ett par riktiga skor. Men med det sagt så är de sköna, luftiga o svala sommar skor.
Vem fan går 20 km om dagen i dansmackor å andra sidan.

Tycker den sitter bra men du kan också gå upp en storlek och då förlänga säsongen lite och köra liner under. Snygg inredning också :)

Trevligt tack för info Johpe! Är sugen men har svårt att trycka av. Känns som att man i många lägen hellre sätter på sig ett par skor med en bra konstruktion men det är väl en barrier jag måste ta mig över. Sugen på Dark Brown eller Oakbrown.

Hur gjorde du storleksmässigt, upp? Ner? Har förstått att det inte spelar så jätte stor roll då de är okonstruerade samt formar sig väldigt väl.

20 km har jag gått i loafers from EG, det var ingen bra ide så absolut inga förväntningar på att dessa skall vara i närheten ens! Klarar dessa en heldag med blandat gå och bilkörning skulle jag vara nöjd helt klart.

Trevligt tack för info Johpe! Är sugen men har svårt att trycka av. Känns som att man i många lägen hellre sätter på sig ett par skor med en bra konstruktion men det är väl en barrier jag måste ta mig över.
Ja förstår helt o hållet, tycker de är liiite dyra för vad de faktiskt är. Men sen är de jäkligt snygga och smidiga.

20 km har jag gått i loafers from EG, det var ingen bra ide så absolut inga förväntningar på att dessa skall vara i närheten ens! Klarar dessa en heldag med blandat gå och bilkörning skulle jag vara nöjd helt klart.
Jag fixar en heldag på jobbet i dem utan några som helst problem (står o går större delen av dagen där) och att ha dem på helgen att glassa runt i är inga problem. Låter som du har rätt förväntningar på dem iaf.

Storleksmässigt gick jag ner en halv storlek, skulle säkert kunna gå ner en hel storlek. Jag har 41,5 i normala fall men eftersom de bara har helstorlekar hos B&L blev det 41 som nu är i det rymligare laget.

Tycker den sitter bra men du kan också gå upp en storlek och då förlänga säsongen lite och köra liner under. Snygg inredning också :)
Tack för input! Inredningen får framförallt sambon ta åt sig äran för ;)
Tror jag behåller jackan och främst använder den sen vår/tidig höst/svala sommarkvällar.
Tycker dessutom den gör sig bäst uppknäppt.

Ja förstår helt o hållet, tycker de är liiite dyra för vad de faktiskt är. Men sen är de jäkligt snygga och smidiga.

Jag fixar en heldag på jobbet i dem utan några som helst problem (står o går större delen av dagen där) och att ha dem på helgen att glassa runt i är inga problem. Låter som du har rätt förväntningar på dem iaf.

Storleksmässigt gick jag ner en halv storlek, skulle säkert kunna gå ner en hel storlek. Jag har 41,5 i normala fall men eftersom de bara har helstorlekar hos B&L blev det 41 som nu är i det rymligare laget.
Okej låter ju bra i alla fall, det börjar tippa åt köpknappen. Inväntar lite svar från Baudoin ang färger och nyanser. Vet inte riktigt vad skillnaden på Lusitanias Dark Brown och den äldre versionen Dark Brown som inte verkar finns längre är så ställt frågan.

Själv är man sugen på dessa - lite mer "riktig sko" av det hela. :)
https://eu.velasca.com/collections/belgian-loafers
Absolut, det kan jag förstå. Jag personligen har å andra sidan en hel del "riktiga skor" i form av loafers men känner ibland att jag vill ha något lättare och uppskattar i stället det nätta, simpla och luftiga i denna typ av sko under lediga tider på året/dygnet. :) Nu äger jag inga belgare men EG Portland och andra nättare slippers är skor jag gärna bär.

Tror att du kommer störa dig på att den är på gränsen för liten, speciellt när det blir kallare och du vill ha fler lager. Hade gått upp en storlek.

Tror att du kommer störa dig på att den är på gränsen för liten, speciellt när det blir kallare och du vill ha fler lager. Hade gått upp en storlek.
Kan så vara. Har även en vintage field jacket från italienska armén som är större och kan användas om jag har en tjockare tröja under.
Ska tilläggas att jag har både skjorta och kavaj under jackan på bilderna.

Vet inte hur det är för dig, men jag köper allt som oftast skor för att faktiskt gå i dem.
Det händer, men om jag har för avsikt att knalla runt milvis så blir det sannolikt något annat än ett par randsydda eller tunnsulade engelska läderskor. Kläder efter väder och sådär.
Som av en händelse var jag på Liseberg häromdagen med ungarna. 26 grader varmt och strålande sol. Min klädsel: shorts, löparskor och t-shirt.
En förbipasserande pappas klädsel: grå flanellbyxor, randsydda dojor och skjorta.
Snygg var han iaf.

Tillbaka
Topp