• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Så här ska en hårt arbetande snickare se ut om sommaren. Jag gör vid takläggning! :)
Kilt.jpg

OBS! Bild stulen. Polisong-gnomen är inte jag.

Jag har för mig att kostym = mörk kostym om man vill vara korrekt.
Kavaj = Kostym
Mörk kostym = smoking

Men det är ju sommar...

Mörk kostym är just mörk kostym. En mörk kostym (grå eller mörkblå) med vit skjorta, diskret mönstrad slips och svarta skor. Kavaj är kostym men kan vara ljusare, en skjorta i någon annan (ljus) färg än vit, större valfrihet med slips osv. samt att man kan ha bruna skor. Kostym är således ingen "officiell" klädkod, men med tanke på hur gemene man klär sig idag lär ingen reagera om du har ljusblå skjorta och bruna skor till kostymen.

Iom att modet brukar vara rätt cykliskt skall det bli rätt intressant att se hur länge den här "klassiska herrmodegrejen" verkligen kan leva kvar i större omfattning. Känns väldigt mättad. Universum torde väl ha nån inbyggd självsanering när vi når peak studenter i kostym av bättre italienskt snitt och scarves?

Det är väl en trend som allt annat. Sen finns det säkert en del (jag själv inkluderat) som dras in i det via sprezz-trender etc men sedan fastnar och tonar ner klädseln med tiden. Ser det inte som ett större problem och samma fenomen gäller ofta för AD:s i Tricker's med förkärlek för japanskt mode ;)

Vad tycker folket om "vanlig" kostym och BD linneskjorta, så man överlever sommaren

Eller är det typ chinos som gäller för det?

Sett till att många män idag kombinerar kostymen med löparskorna är det nog rätt lugnt.

Skämt å sido så är det ofta ett diskret och effektivt sett att avdramatisera kostymen något. Buttondownskjorta till kostym och slips har t om en ganska formell status i ex USA. Tänk på att tyget i skjortan bör harmonisera hyfsat med tyget i kostymen så grövre oxford gör sig bättre till grövre ullkostymer.

Jag har för mig att kostym = mörk kostym om man vill vara korrekt.
Kavaj = Kostym
Mörk kostym = smoking

Men det är ju sommar...

Nästan....

Smoking är smoking. Bärs endast och alltid om det står på inbjudan.

Mörk kostym är precis vad det låter som och är i regel i tunn mörkblå eller grå ull utan mönster. Bärs tillsammans med vit skjorta, svarta skor och diskret slips/fluga.

Kavaj innebar tidigare samma som mörk kostym men öppnar idag även för kostymer i ljusare toner samt ljust färgade skjortor och bruna skor. Det är dock precis som du säger fortfarande hel kostym som avses och inte blazer med uddabyxa.

Edit - Såg att jag var tvåa på den bollen efter Ponlarsson som summerade det utmärkt.

Sett till att många män idag kombinerar kostymen med löparskorna är det nog rätt lugnt.

Skämt å sido så är det ofta ett diskret och effektivt sett att avdramatisera kostymen något. Buttondownskjorta till kostym och slips har t om en ganska formell status i ex USA. Tänk på att tyget i skjortan bör harmonisera hyfsat med tyget i kostymen så grövre oxford gör sig bättre till grövre ullkostymer.

Mina löparskor till kostymen är ju ett måste! Iallafall när jag knatar till jobbet ;)

Var wild n crazy idag och hade linneskjorta
Blev bra :) såklart fick man frågan om man trodde det var fredag men vafan :)

Skulle uppskatta lite hjälp då jag är lite (läs mycket) velig avseende kavajköp. Har bestämt mig att för införskaffa en kavaj från Suitsupply både för att jag faktiskt behöver en men att jag är nyfiken på att testa deras grejer :)

kan dock fasen inte bestämma mig på flera punkter!!
Valet står mellan dessa:

http://eu.suitsupply.com/sv/jackets/havana-bla-enfargad/C839.html?vpid=C83905
Fördel med den är mörkblå är ju alltid "rätt" och en grundpelare i garderoben samt att det är ett vad jag tolkar något bättre tyg. Nackdelen är väl då priset ;)

Nästa tävlande är:
http://eu.suitsupply.com/sv/jackets/havana-bla-enfargad/C848.html?vpid=C84805
Fördelen här är dels priset men även att det kanske är "roligare" att ha en något mer mellanblå kavaj än den klassiska mörkblå och blir kanske inte riktigt lika "stel" i vardagliga sammanhang. Nackdelen blir då ett något sämre tyg än ovan samt att den heller kanske inte är lika användbar som en mörkblå ju faktiskt ändå är. Passar det tex mot mörkgrå byxor??

Bubblaren är:
http://eu.suitsupply.com/sv/jackets/havana-ljusbrun-enfargad/C822.html?vpid=C82205
Här har vi en uppstickare både vad gäller färg och tyg, en ljus i linne är en perfekt vår/sommar kavaj, det är dessutom lite kul med färg. Nackdelen här är att det känns som lite att börja i fel ände att skaffa en ljus linnekavaj innan man har täckt blå som man ändå som sagt få anse vara grundpelaren i garderoben, de övriga är ju dessutom möjliga att använda större delen av året medans denna ganska snabbt känns malplacerad och dessutom något man kanske inte vill bära varje gång man har kavaj då de som sagt sticker ut något mer.

Så där har ni mitt dilema, en lång jäkla tråd men hoppas någon vill/kan/orkar ge lite synpunkter/tankar kring det hela :)

Skulle uppskatta lite hjälp då jag är lite (läs mycket) velig avseende kavajköp. Har bestämt mig att för införskaffa en kavaj från Suitsupply både för att jag faktiskt behöver en men att jag är nyfiken på att testa deras grejer :)

Valet står mellan dessa:

Fördel med den är mörkblå är ju alltid "rätt" och en grundpelare i garderoben samt att det är ett vad jag tolkar något bättre tyg. Nackdelen är väl då priset ;)

Nästa tävlande är:
Fördelen här är dels priset men även att det kanske är "roligare" att ha en något mer mellanblå kavaj än den klassiska mörkblå och blir kanske inte riktigt lika "stel" i vardagliga sammanhang. Nackdelen blir då ett något sämre tyg än ovan samt att den heller kanske inte är lika användbar som en mörkblå ju faktiskt ändå är. Passar det tex mot mörkgrå byxor??

Bubblaren är:
http://eu.suitsupply.com/sv/jackets/havana-ljusbrun-enfargad/C822.html?vpid=C82205
Här har vi en uppstickare både vad gäller färg och tyg, en ljus i linne är en perfekt vår/sommar kavaj, det är dessutom lite kul med färg. Nackdelen här är att det känns som lite att börja i fel ände att skaffa en ljus linnekavaj innan man har täckt blå som man ändå som sagt få anse vara grundpelaren i garderoben, de övriga är ju dessutom möjliga att använda större delen av året medans denna ganska snabbt känns malplacerad och dessutom något man kanske inte vill bära varje gång man har kavaj då de som sagt sticker ut något mer.

Så där har ni mitt dilema, en lång jäkla tråd men hoppas någon vill/kan/orkar ge lite synpunkter/tankar kring det hela :)

Min upplevelse av SS är att deras kavajer är mörkare på bilderna än i verkligheten. Iaf på de som jag har köpt.

Jag hade valt nummer två, tycker strukturen i tyget är grym och en allsidig färg. Det enda den inte skulle funka till är mörkare byxor i bomull men då tänker jag att man har kostym om man har mörk kavaj (#1) och mörka byxor istället.

Valet står mellan dessa:

Nästa tävlande är:

Bubblaren är:

Håller med Jakob, hade också kört nummer två. Känns som en mångsidig färg som passar alla lite ljusare byxor på ett ypperligt sätt.

Om man vill ha en mer ledig kavaj i stil med typ boglioli eller lbm, var ska man vända sig om man behöver långa storlekar? Tror jag sett canali i liknande stil? Även någon corneliani tror jag. Ge mig gärna tips. Det viktiga är alltså att det finns i långa storlekar alternativt att modellen är mer klassiskt lång ändå. Och ja, jag vet att typen av kavaj jag är ute efter är väldigt oklassisk och ska vara kort, men jag är lång och heller inte förtjust i dagens damlängder på kavajer.

Om man vill ha en mer ledig kavaj i stil med typ boglioli eller lbm, var ska man vända sig om man behöver långa storlekar? Tror jag sett canali i liknande stil? Även någon corneliani tror jag. Ge mig gärna tips. Det viktiga är alltså att det finns i långa storlekar alternativt att modellen är mer klassiskt lång ändå. Och ja, jag vet att typen av kavaj jag är ute efter är väldigt oklassisk och ska vara kort, men jag är lång och heller inte förtjust i dagens damlängder på kavajer.

Om det måste vara plaggtvättat är det lurigt, men för ex en ledigare/mjukare kavaj finns bra möjligheter för uppsömnad.

Inte alls - de två tillverkare jag arbetar med tar 450kr (OJ) eller 20% (Gaiola) för enstyckstillverkning av en kavaj i konfektionsstorlek.

Det låter jävligt överkomligt. Får kolla in OJ och se vad dom har att erbjuda, annars blir det att att ta det när man är i Göteborg nästa gång! Vad kostar mtm annars? På en del märken hamnar knäppningen för högt för min smak, men det gäller kanske mtm då också?

Mitt första par Incotex!

Riktigt stort tack till Singular som gjorde det möjligt tillsammans med sin kompanjon G!

Testade Incotex hos Gabucci första gången för ca 1 mån sedan efter allt tjat om märket, men killen i butiken måste ha gett mig fel strl för två av mig hade fått plats i de!

Kunde inte släppa byxan riktigt än och började tjata på Singular som gav mig exakta mått på byxan vilket jag uppskattar! Byxan plockades hem från leverantören (singular har de inte ens i sortiment) :)! Här tog G över som smsat med mig dagligen känns det som till byxan kom!

Förstklassig service från början till slut och byxan i fråga har jag bara snabbt hunnit testa på lunchen, vilken känsla och de andas verkligen kvalite! Stort tack återigen Singular! När nästa incotex ska in vet jag i alla fall vem jag ska kontakta!

image.jpg

Hahaha farligt det här med internet, klick klick så har man beställt massor men vet inte ens vart de kommer ifrån :D

Märkligt, inte första gången. Jag har försökt att styra GTG med hollow123 i Stockholm ett flertal gånger innan han säger ifrån och faktiskt säger att han är ifrån Göteborg. Sedan har jag efter ett antal pm insett att Singular och Whedda är två olika personer.:D

Kör hårt alla och trevlig helg.

Mitt första par Incotex!

Riktigt stort tack till Singular som gjorde det möjligt tillsammans med sin kompanjon G!

Testade Incotex hos Gabucci första gången för ca 1 mån sedan efter allt tjat om märket, men killen i butiken måste ha gett mig fel strl för två av mig hade fått plats i de!

Kunde inte släppa byxan riktigt än och började tjata på Singular som gav mig exakta mått på byxan vilket jag uppskattar! Byxan plockades hem från leverantören (singular har de inte ens i sortiment) :)! Här tog G över som smsat med mig dagligen känns det som till byxan kom!

Förstklassig service från början till slut och byxan i fråga har jag bara snabbt hunnit testa på lunchen, vilken känsla och de andas verkligen kvalite! Stort tack återigen Singular! När nästa incotex ska in vet jag i alla fall vem jag ska kontakta!

image.jpg

Lägg gärna upp lite bilder sen!

Märkligt, inte första gången. Jag har försökt att styra GTG med hollow123 i Stockholm ett flertal gånger innan han säger ifrån och faktiskt säger att han är ifrån Göteborg. Sedan har jag efter ett antal pm insett att Singular och Whedda är två olika personer.:D

Kör hårt alla och trevlig helg.

Vi må vara olika fysiska personer men vi har samma passion för kläder och klockor ;)

Singular är dock en förbannat mycket bättre säljare än vad jag är

Mitt första par Incotex!

image.jpg

Förstklassiga byxor och Göteborgs trevligaste/bästa butik.
Får passa på att tacka Singular och resten av personalen för lite hjälp med badbyxor och ett par slipsar igår också. Alltid lika trevligt att hälsa på hos er!

Tillbaka
Topp