• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jag har en fundering som gäller storlekar på jeans. Jag är 182 cm lång med rätt normala proportioner och köper mina jeans i den kortaste längden man kan, alltså 32. Ändå är jeansen nästan alltid för långa så måste sys upp eller vikas ungefär 2 gånger för att inte släppa i backen. Är det bara jag som har det problemet eller har andra samma problem?
Är lika lång, och ja jag behöver också vika upp på 32”or. Iaf en gång

Det är väldigt sällan 30" finns tyvärr, utan det är 32" och 34" som finns. Men då handlar jag mest ifrån zalando men de har ju rätt många märken och ändå är det oftast 32" eller större som finns. Har du något tips på butiker som brukar ha 30".
Levis verkar köra 30” längd och brukar finns hos de flesta butiker.

Jag har en fundering som gäller storlekar på jeans. Jag är 182 cm lång med rätt normala proportioner och köper mina jeans i den kortaste längden man kan, alltså 32. Ändå är jeansen nästan alltid för långa så måste sys upp eller vikas ungefär 2 gånger för att inte släppa i backen. Är det bara jag som har det problemet eller har andra samma problem?
Jag är 184 och viker också upp 32". Minst ett varv. Men jag har taxben relativt min längd, det har inget att göra med snorvalpsmodet som gäller nu, där kidsen visar halva underbenet.

Jag är 184 och viker också upp 32". Minst ett varv. Men jag har taxben relativt min längd, det har inget att göra med snorvalpsmodet som gäller nu, där kidsen visar halva underbenet.
Haha taxben....
Jag räknas nog in bland kidsen men fattar inte det här med att vissa halva underbenet :depressed:
Tack för tipset. Hur är kvalitén för va väldigt bra pris?

Det är väldigt sällan 30" finns tyvärr, utan det är 32" och 34" som finns. Men då handlar jag mest ifrån zalando men de har ju rätt många märken och ändå är det oftast 32" eller större som finns. Har du något tips på butiker som brukar ha 30".

Har haft några från weekday och H&M med 30 längd, även jack and Jones har (men aldrig provat, bra för chinos dock). Överlag har mina weekday känts bra och selvedge jeansen från H&M med. Har nu ca 4år på nacken utan slitage.

Har haft några från weekday och H&M med 30 längd, även jack and Jones har (men aldrig provat, bra för chinos dock). Överlag har mina weekday känts bra och selvedge jeansen från H&M med.
Hur lång är du? Tänker att jag får testa ett par 30" så de inte blir för korta istället.
De gångerna jag har varit hos jack and Jones och provat jeans och frågat om kortare har de sagt att de inte har kortare och då har det varit 32" jag provat, men har inte köpt jeans där på väldigt länge så kan ju ha ändrats.

Senast ändrad:
Hur lång är du? Tänker att jag får testa ett par 30" så de inte blir för korta istället.
De gångerna jag har varit hos jack and Jones och provat jeans och frågat om kortare har de sagt att de inte har kortare och då har det varit 32" jag provat, men har inte köpt jeans där på väldigt länge så kan ju ha ändrats.

Jag är ~173, skulle säga de funkar för ca 3cl till då jag kör litet uppvik.

Förstår inte varför tex Barba, Finamore och liknande italienare hylllas?
Kanske jag som haft otur men det är imho inte bättre än Eton eller Stenströms, tom lite sämre då jag på flera skjortor var tvungen att sy fast knapparna själv. Många handsydda moment, visst är det kul men om kvalitén är dålig så nej tack.
Vad är det jag missar?

Med det argumentet är en Patek sämre än en Oris och en Ferrari är sämre än en Skoda. Bägge är mer delikata men har enligt mig en ganska mycket högre kvalitetskänsla.
Kvalitet är helt enkelt ett bredare begrepp än slitstyrka...

Sen håller jag med att knappar inte skall släppa men det är en väldigt liten del av en kvalitetsskorta som åtgärdas gratis hos ALLA bättre återförsäljare eller tar 3 min att sy fast igen. Den känsla, rörlighet och följsamhet man får genom tillskärning och handsömnad är för mig otroligt mycket viktigare.

Med det argumentet är en Patek sämre än en Oris och en Ferrari är sämre än en Skoda. Bägge är mer delikata men har enligt mig en ganska mycket högre kvalitetskänsla.

Sen håller jag med att knappar inte skall släppa men det är en väldigt liten del av en kvalitetsskorta som åtgärdas gratis hos ALLA bättre återförsäljare eller tar 3 min att sy fast igen. Den känsla, rörlighet och följsamhet man får genom tillskärning och handsömnad är för mig otroligt mycket viktigare.
Speaking of. Barba? Bra?

Tips på arbetsskjortor? Funderar på att fylla upp med lite eton, eton size 40 slim sitter wonderbar, dock något tajt i kragen, 41 hade varit mer avslappnat! Har ni några fina tips? Tänker enkla och klassiska inge hullhull

Sett att många föreslagit andra märken. Absolut bra att testa men hittar du ett par sköna jeans med fel längd, sy upp för ca 150kr så sitter dina favvos som en smäck. Värt så mycket mer..

Nån som har erfarenhet av både Shirtonomy och Luxire? Har aldrig testat Luxire men är nöjd med Shirtonomy över lag, däremot är jag lite sugen på Luxire bara för att...
Tänker måttade skjortor med allt från Oxford till vanligt poplintyg.
Hur upplever ni passformen från Luxire?
Hantverket jmf med Shirtonomy?

Sett att många föreslagit andra märken. Absolut bra att testa men hittar du ett par sköna jeans med fel längd, sy upp för ca 150kr så sitter dina favvos som en smäck. Värt så mycket mer..
Jaa det är ju självklart men tänker om det finns något märke som gör att man slipper sy upp varje gång skulle det va skönt.

Nån som har erfarenhet av både Shirtonomy och Luxire? Har aldrig testat Luxire men är nöjd med Shirtonomy över lag, däremot är jag lite sugen på Luxire bara för att...

Jag har bara testat Luxire, och bara en gång, men kanske kan vara intressant med lite intryck ändå. Jag skickade in en skjorta för kopiering och blev nöjd med resultatet. Lite gnäll/tips bara: Deras "pre paid service", där DHL skulle hämta upp, funkade värdelöst för mig. Luxire hade bokat fel upphämtning dag, inte skickat leveransinfo osv... med andra ord inte imponerad. Skickade med posten istället och blev smidigare och billigare. En annan grej jag tycker är störigt men som egentligen är bra är alla valmöjligheter i tyg. Användarvänligheten går ner rätt rejält när man kan välja på typ 10 olika tyger som alla ligger i samma prisklass och ser likadana ut på bild. Grej tre är att man får betala frakt och tull, vilket drar ner prisvärdheten något. Spontant tror jag att jag kommer använda Luxire till mer "exotiska" varianter, typ om man vill ha nåt coolt tyg som inte andra MTM-tjänster i Europa har. Deras stora usp är väl just möjligheten att anpassa precis som man vill ha det.

Haha taxben....
Jag räknas nog in bland kidsen men fattar inte det här med att vissa halva underbenet :depressed:

Tack för tipset. Hur är kvalitén för va väldigt bra pris?

Jag tycker Weekday är riktigt prisvärt egentligen, men att deras tvättar kan vara lite trista. Nudie har jag hittat en bra passform som sitter toppen på mig, men de går väl sönder ungefär lika ofta som Levis, Lee, m.fl. jag provat.

Jag har bara testat Luxire, och bara en gång, men kanske kan vara intressant med lite intryck ändå. Jag skickade in en skjorta för kopiering och blev nöjd med resultatet. Lite gnäll/tips bara: Deras "pre paid service", där DHL skulle hämta upp, funkade värdelöst för mig. Luxire hade bokat fel upphämtning dag, inte skickat leveransinfo osv... med andra ord inte imponerad. Skickade med posten istället och blev smidigare och billigare. En annan grej jag tycker är störigt men som egentligen är bra är alla valmöjligheter i tyg. Användarvänligheten går ner rätt rejält när man kan välja på typ 10 olika tyger som alla ligger i samma prisklass och ser likadana ut på bild. Grej tre är att man får betala frakt och tull, vilket drar ner prisvärdheten något. Spontant tror jag att jag kommer använda Luxire till mer "exotiska" varianter, typ om man vill ha nåt coolt tyg som inte andra MTM-tjänster i Europa har. Deras stora usp är väl just möjligheten att anpassa precis som man vill ha det.
Bra input, stort tack!

Speaking of. Barba? Bra?
Barba pissar på i alla fall Eton vad gäller detaljnivå.

De flesta kommer inte se det, och vissa forummedlemmar kommer kalla det för ditten och datten, men för mig är det mycket roligare.
Dessutom, vad är prisskillnaden? 1500 vs typ 2000? I det läget har jag svårt att motivera att köpa det jag nästan vill ha.

Testa Soso custom made jeans. Då bestämmer du själv.

På tal om skjortor så letar jag med ljus och lykta (har alltså letat i typ 10 min) efter en mörkblå denimskjorta. Tror att jag vill ha något med en riktigt bra buttondown-krage, men kan även funka med en fin cutaway.

Tips?

Barba pissar på i alla fall Eton vad gäller detaljnivå.

De flesta kommer inte se det, och vissa forummedlemmar kommer kalla det för ditten och datten, men för mig är det mycket roligare.
Dessutom, vad är prisskillnaden? 1500 vs typ 2000? I det läget har jag svårt att motivera att köpa det jag nästan vill ha.
Tycker verkligen att de flesta skjorttillverkarna har alldeles för höga priser, du får ju mtm med minst lika mycket handsömnad för ett par hundralappar till och även semi-bespoke från Bauer.

Kan inte jämföra med Shirtonymy, men passformen hos Luxire är perfekt (men det är väl ändå hela poängen med måttsytt, så ingen större överraskning där!)
Jag har bara testat Luxire, och bara en gång, men kanske kan vara intressant med lite intryck ändå. Jag skickade in en skjorta för kopiering och blev nöjd med resultatet. Lite gnäll/tips bara: Deras "pre paid service", där DHL skulle hämta upp, funkade värdelöst för mig. Luxire hade bokat fel upphämtning dag, inte skickat leveransinfo osv... med andra ord inte imponerad. Skickade med posten istället och blev smidigare och billigare.
Har aldrig skickat in ett plagg för replikation, så kan inte uttala mig om det.
En annan grej jag tycker är störigt men som egentligen är bra är alla valmöjligheter i tyg. Användarvänligheten går ner rätt rejält när man kan välja på typ 10 olika tyger som alla ligger i samma prisklass och ser likadana ut på bild.
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Är problemet att det finns alldeles för många tyg att välja på?
Grej tre är att man får betala frakt och tull, vilket drar ner prisvärdheten något.
Frakten är $10. Normalt sett behöver man inte betala tull. Här hänt mig typ 2 av 19 gånger och då har det handlat om belopp på någonstans mellan 50-70 riksdaler.

Missförstå mig rätt.
Äger skjortor från Barba, Finamore och andra ”fin italienare” men imho så tycker jag inte att de är bättre än tex Eton eller Stenströms, både vad gäller passform och kvalite på arbetet i form av sömmar och dylikt. Bra skjortor, ja, men jag kan inte hylla det till skyarna som många andra gör då jag inte upplever den stora skillnaden mot tex Eton och Stenströms. Ibland tom sämre imho.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp