• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Det handlar om att olika tyger har olika krympmån. Om alla skjortor levereras med exakt samma mått kommer vissa krympa mer efter tvätt och därför anpassar man måttprofilen något efter respektive tyg.

Alternativet är att företaget förtvättar tygerna innan produktion (vanligt inom skräddarsytt eller dyrare MTM) men det funkar inte riktigt om man säljer MTM för under tusenlappen. Därför får man ge skjortorna ett par tvättar innan man kan utvärdera dem fullt.

Sen skall man såklart höra av sig och försöka hitta en lösning om man är missnöjd men det är viktigt att förstå att förväntningarna bör vara åtminstone till viss del kopplat till prisbilden.
Tror jag helt enkelt förväntade mig för mycket för pengen. Hört mycket gott om Shirtonomy, prisade till höger och vänster, så tänkte det kan väl inte bli så fel.

Jag förstår det finns krympmån, men i mitt fall handlar det om att skjortornas mått är för små. Jag utgick från mina skjortor från barba och la även på nån cm på de måtten. De skjortorna sitter bra på mig. Skjortorna jag fick hem från shirtonomy är toklånga (säkert 5-6cm längre än förväntat), för tighta runt midja och bröst, klämmer åt i ärmhålorna, och har blivit insydda hela vägen från armhålorna ner till plaggets slut.

Tror jag helt enkelt förväntade mig för mycket för pengen. Hört mycket gott om Shirtonomy, prisade till höger och vänster, så tänkte det kan väl inte bli så fel.

Jag förstår det finns krympmån, men i mitt fall handlar det om att skjortornas mått är för små. Jag utgick från mina skjortor från barba och la även på nån cm på de måtten. De skjortorna sitter bra på mig. Skjortorna jag fick hem från shirtonomy är toklånga (säkert 5-6cm längre än förväntat), för tighta runt midja och bröst, klämmer åt i ärmhålorna, och har blivit insydda hela vägen från armhålorna ner till plaggets slut.
Jag är nöjd med mina skjortor därifrån, å andra sidan har Tobias måttat mig i stället för att jag skickat in egna mått vilket jag tror är en förutsättning för att få till det bra.

Då skulle jag definitivt höra av mig. Längden kommer krypa upp lite efter tvätt men är de tighta är det såklart svårare. Sen är det alltid svårare när man skickar sina egna mått istället för att bli måttad på plats då olika företag mäter olika. Mina har uteslutande måttats av Shirtonomy.

Lägg gärna upp jämförelsebilder på både mått och passform.

Åker till Göteborg över nästa helg och tänkte kolla efter lite kläder. Behöver tips på lite affärer att spana in! Inget snordyrt bara... Tänk nivå i stil med A Days March, typ.
Tänkte kika först och främst på kavajer, skjortor och stickat.

Åker till Göteborg över nästa helg och tänkte kolla efter lite kläder. Behöver tips på lite affärer att spana in! Inget snordyrt bara... Tänk nivå i stil med A Days March, typ.
Tänkte kika först och främst på kavajer, skjortor och stickat.
Arket!

Blev helt salig när jag fick syn på outfiten som Kafka fotade iom lanseringen av Barbours samarbete med Engineered Garments. Färgerna, modellen (ingen jävla lång o pinnsmal fjortis) och naturen såklart:)
Jag gillar ju att köpa färdig-kittade set (dålig fantasi kanske) men trots att kittet säkerligen ser ut som nåt en luffare skulle bära så är det dyrt som 17 men det passar mina behov perfekt!!
Nåt jag kommer köra på helgerna när jag är ute med hundarna och leker med min son, eller vid dagishämtningarna där ömtåliga kläder blir slaktade..
Nåväl, några nya märken för min del men kan bara säga att byxorna från orSlow inte bara är mina dyraste byxor, dom är överlägset dom skönaste!!! Tröjan från Inis Méain imponerar med en behaglig mjukhet där kashmiren på 20% gör sin nytta.
Skorna från Alden och jackan från Barbour by Engineered Garments, själva kronan på verket, är beställda och jag väntar med stor nyfikenhet:)
Bildkavalkad:
3D02F942-0E4A-45A8-8237-49097F3B0678.png

E90FBC38-B019-447E-AED5-BA03872EEA94.png

F98F53F1-6CED-4263-96F4-E1668FA2FA5D.png

98940DB6-9F3F-4ABF-A27E-FD353C4216AC.png

3DA81B8A-B871-4D73-9832-E2024330F766.png

887370B1-4862-4D4F-9D56-52F3542F77BE.png

F8737C1D-4249-48BD-925F-34C64E3CC4DF.png

9769DDBE-29DB-4357-AC00-162DB604AF1C.jpeg

Bilagor

• A76E59D3-D594-40D6-8F6D-9004A2F70E89.png
    A76E59D3-D594-40D6-8F6D-9004A2F70E89.png
    467 KB · Visningar: 4
Blev helt salig när jag fick syn på outfiten som Kafka fotade iom lanseringen av Barbours samarbete med Engineered Garments. Färgerna, modellen (ingen jävla lång o pinnsmal fjortis) och naturen såklart:)
Jag gillar ju att köpa färdig-kittade set (dålig fantasi kanske) men trots att kittet säkerligen ser ut som nåt en luffare skulle bära så är det dyrt som 17 men det passar mina behov perfekt!!
Nåt jag kommer köra på helgerna när jag är ute med hundarna och leker med min son, eller vid dagishämtningarna där ömtåliga kläder blir slaktade..
Nåväl, några nya märken för min del men kan bara säga att byxorna från orSlow inte bara är mina dyraste byxor, dom är överlägset dom skönaste!!! Tröjan från Inis Méain imponerar med en behaglig mjukhet där kashmiren på 20% gör sin nytta.
Skorna från Alden och jackan från Barbour by Engineered Garments, själva kronan på verket, är beställda och jag väntar med stor nyfikenhet:)
Bildkavalkad:
3D02F942-0E4A-45A8-8237-49097F3B0678.png

E90FBC38-B019-447E-AED5-BA03872EEA94.png

F98F53F1-6CED-4263-96F4-E1668FA2FA5D.png

98940DB6-9F3F-4ABF-A27E-FD353C4216AC.png

3DA81B8A-B871-4D73-9832-E2024330F766.png

887370B1-4862-4D4F-9D56-52F3542F77BE.png

F8737C1D-4249-48BD-925F-34C64E3CC4DF.png

9769DDBE-29DB-4357-AC00-162DB604AF1C.jpeg
Rent krasst känns det som random fleece från Haglöfs, kängor från Lundhags, vandrarbyxor från Fjällräven och en schysst skaljacka är det som en normal människa skulle valt istället ;)

Lägg gärna upp jämförelsebilder på både mått och passform.
Bilder på passform blir svårt att knäppa själv, men här är måtten:

Källkod:
               Bröst    Midja    Ärmvidd
Beställt       53        47       21
Levererat (1)  50        45.5     19.5
Levererat (2)  51.5      46.5     20

Ena skjortan, är som ni ser, bättre måttad än den andra. Men båda är under mina begärda mått och om de nu ska krympa så kommer det bli ännu sämre.
Jag tog som sagt måtten från min existerande barba-skjorta som jag tycker sitter bra. Måtten togs i enlighet med deras video och guide.

Senast ändrad:
Bilder på passform blir svårt att knäppa själv, men här är måtten:

Källkod:
               Bröst    Midja    Ärmvidd
Beställt       53        47       21
Levererat (1)  50        45.5     19.5
Levererat (2)  51.5      46.5     20

Ena skjortan, är som ni ser, bättre måttad än den andra. Men båda är under mina begärda mått och om de nu ska krympa så kommer det bli ännu sämre.
Jag tog som sagt måtten från min existerande barba-skjorta som jag tycker sitter bra. Måtten togs i enlighet med deras video och guide.
Har för mig att de har en felmarginal på +-3. Har själv haft otur med det gällande två linneskjortor, där den ena är alldeles för tight och den andra för stor. Mina 2 businesskjortor sitter grymt dock. Men har hört från några att shirtonomy gått ner sig lite senaste tiden.

Har för mig att de har en felmarginal på +-3. Har själv haft otur med det gällande två linneskjortor, där den ena är alldeles för tight och den andra för stor. Mina 2 businesskjortor sitter grymt dock. Men har hört från några att shirtonomy gått ner sig lite senaste tiden.
Det låter som en ganska hög felmarginal, speciellt om det är på de halva måtten och inte hela.

Får se vad deras kundtjänst svarar imorgon.

Det låter som en ganska hög felmarginal, speciellt om det är på de halva måtten och inte hela.

Får se vad deras kundtjänst svarar imorgon.
Jag har varit nöjd tidigare med Shirtonomy men upplevde precis som du att min senaste beställning blev knas, och att kragen dessutom blev lite trist.
Har köpt >15 skjortor från Tailorstore och måtten har aldrig varit ett problem, perfekt varje gång. Däremot är Shirtonomys tyger strået vassare.

Jag har varit nöjd tidigare med Shirtonomy men upplevde precis som du att min senaste beställning blev knas, och att kragen dessutom blev lite trist.
Har köpt >15 skjortor från Tailorstore och måtten har aldrig varit ett problem, perfekt varje gång. Däremot är Shirtonomys tyger strået vassare.
Har du testat den klassiska Button down kragen från Tailor store och vet möjligen hur den jämförs med Shirtonomy:s?

Har noterat inläggen med höstjackor som finns några sidor tillbaka, men känner inte riktigt att jag hittade det jag söker. Så ställer frågan rakt ut. Är på jakt efter en lårlång jacka som är mellan midjejackan som jag har nu och vinterjackan. Specen förutom längden jag har är:
- Luva ska finnas
- Sneda fickor, inte utanpåsydda fyrkanter
- Inte skidjacka/täckjacka-känsla utan lite stiligare
- Något form av foder
- Gärna italienskt eller brittiskt.
- Runt 5-6k
Jag har kollat runt på dom stora näthandlarna utan direkt framgång. Hjälp mig, snälla! :)

Har noterat inläggen med höstjackor som finns några sidor tillbaka, men känner inte riktigt att jag hittade det jag söker. Så ställer frågan rakt ut. Är på jakt efter en lårlång jacka som är mellan midjejackan som jag har nu och vinterjackan. Specen förutom längden jag har är:
- Luva ska finnas
- Något form av foder
- Runt 5-6k
Jag har kollat runt på dom stora näthandlarna utan direkt framgång. Hjälp mig, snälla! :)
http://www.linnegatan2.com/herno

Köp Laminaren.

- Luva ska finnas
- Något form av foder
- Runt 5-6k
Herno?

Har du testat den klassiska Button down kragen från Tailor store och vet möjligen hur den jämförs med Shirtonomy:s?
Ja, jag har testat men kör oftast Cutaway som funkar bättre för mig. Den från TS är helt ok men inget man får fjong av. Shirtonomys BD har jag inte provat, däremot uppskattade jag inte Shirtonomys Cutaway lika mkt som Tailorstores. Något med fallet som är svårt att sätta fingret på, och kanske en personlig preferens men jag tycker egentligen att både passform och anpassningsmöjligheter är bättre hos TS, men att det känns som att Shirtonomy har en betydligt högre lägstanivå på sömnad och tyg.

Ja, jag har testat men kör oftast Cutaway som funkar bättre för mig. Den från TS är helt ok men inget man får fjong av. Shirtonomys BD har jag inte provat, däremot uppskattade jag inte Shirtonomys Cutaway lika mkt som Tailorstores. Något med fallet som är svårt att sätta fingret på, och kanske en personlig preferens men jag tycker egentligen att både passform och anpassningsmöjligheter är bättre hos TS, men att det känns som att Shirtonomy har en betydligt högre lägstanivå på sömnad och tyg.
Tack för utförligt svar!
Jag får helt enkelt beställa en skjorta och testa. Skönt att första skjortan kostar bara 399kr inkl expressfrakt :)

Drog hem ett par levis i rådenim: https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/levis-vintage-clothing-1954-501-original-jeans-new-rinse.html
Nån som testat? Tyckte de såg trevliga ut. Finns det några andra, eventuellt billigare, alternativ som inte har allt för smal fotvidd? Tror jag vill ha 38+ iaf.
Köpte dessa för något år sedan och gillar dem skarpt. Fick dock krympa dem i tvätten för att de skulle sitta som jag ville. Överväger sy in någon cm från lår och nedåt.

Köpte dessa för något år sedan och gillar dem skarpt. Fick dock krympa dem i tvätten för att de skulle sitta som jag ville. Överväger sy in någon cm från lår och nedåt.
Tack, ska bli spännande och se hur de sitter! Mina nuvarande jeans har några år på nacken och är tämligen tighta, om än inte riktigt "skin tight". Men att gå från luftiga sköna kostymbrallor till dom är svårt ibland.

Berätta hur det gick! Är sugen på ett par själv!
Lite Sen återkoppling nu men det blev ett par i deras mörka tvätt. Lite tajtare kring midjan och låten så blev tvungen att gå upp en storlek, sett till priset är det definitivt ett bra köp. Det skulle dock ta 10dagar att lägga upp byxorna så kan inte hämta ut dom förrän fredag...

Tack, ska bli spännande och se hur de sitter! Mina nuvarande jeans har några år på nacken och är tämligen tighta, om än inte riktigt "skin tight". Men att gå från luftiga sköna kostymbrallor till dom är svårt ibland.
Med dessa upplever du nog en enklare övergång. Om du som jag har en smal profil så kan de nog kännas lite väl bylsiga, men det råder nog en tvätt bot på!

Tillbaka
Topp