• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Har inga jätteklara tips mer än reflektionen att den första såg ut som något från typ MQs egna märke Emilio, och den andra som en pimpad Aspesi M65.

Jag kör under hösten en tunnare car coat, eller en Barbour oljerock när jag måste vara lite gubbe (jobbet). När jag vill känna mig ball i jeans kör jag Belstaff.
De kallare dagarna tar jag NN07 Blake eller en ullrock.

"ball i jeans"? Nog för att du är konservativ men helvete Carlf, hur lillgammal är du?

Som vardagsskjortor kör jag "strykfria" material. Har samma problem med alla skjortor jag har så jag vet inte om något mjukt material skulle få mig att ändra åsikt. Pikéskjortor är tyvärr inte riktigt min kopp te. Gillar pikéer som fan men det är lite kallt på vintern!
Ok. Jag tycker t.ex att flanell är mjukt och skönt, och mycket trevligt som skjortmaterial på vinterhalvåret annars.

Om du gillar t-shirt så är det ju fine att bära rundhalsat i finare tyg som @aleks rekommenderar, men det kan även vara snyggt med mer dressade varianter av helzip-tröjor samt lite längre cardigans (sunspels vintage wool jacket t.ex).

"ball i jeans"? Nog för att du är konservativ men helvete Carlf, hur lillgammal är du?
Tillräckligt för att känna mig ball i jeans. Du vet vad som gäller.
IMG_3539.jpg

Ok. Jag tycker t.ex att flanell är mjukt och skönt, och mycket trevligt som skjortmaterial på vinterhalvåret annars.

Om du gillar t-shirt så är det ju fine att bära rundhalsat i finare tyg som @aleks rekommenderar, men det kan även vara snyggt med mer dressade varianter av helzip-tröjor samt lite längre cardigans (sunspels vintage wool jacket t.ex).

Flanell är skönt men passar inte i rutigt och har inte hittat någon bra enfärgad! Helzip och kåftor är riktigt skönt, alla jag har börjar dock vara slitna så får försöka hitta nya :)

Flanell är skönt men passar inte i rutigt och har inte hittat någon bra enfärgad! Helzip och kåftor är riktigt skönt, alla jag har börjar dock vara slitna så får försöka hitta nya :)
Stenströms har en väldigt fin flanellskjorta i lite olika färger. (Flanell behöver inte vara rutigt!)

Vill man ha en ännu mer odressad variant så har jag ett par från A days march som är mjuka och sköna.

Jag passar heller inte i skogshuggarlooken, men enfärgade bomullsflanell är riktigt najs! Kolla den här till exempel:
https://www.brothers.se/tc-drake-flanellskjorta-bla-1
Har ingen aning om din budget, men ett tips är att gå in på till exempel Brothers och känna på deras skjortor på plats. Jag brukar ogilla strykfria skjortor då jag tycker att de blir stela och tråkiga.

En fråga om MTM - justerar ni för anteciperade krympningar? Jag måste säga att jag har lite lätt sopiga erfarenheter av MTM. För typ tre år sedan beställde jag två MTM-skjortor av ett fullt respektabelt italienskt märke. De mättes ut av skjorttillverkarens egna personal, i butik. När de kom satt de ganska tight, och efter ett par tvättar var de lite för korta i ärmarna och i halsen. Plus att de var för korta på längden. Dum som jag var klagade jag inte, vilket jag borde gjort. Men men.

Men alla ni som beställer MTM - tänker ni på att plaggen kommer att krympa? Justerar ni för det? På något sätt känns det mindre riskfritt att köpa RTW, tvätta och stryka två gånger, och därefter lämna in till ändringsskräddare för ärmarna.

Och kanske viktigast av allt - MTM, blir det verkligen så mycket bättre???

En fråga om MTM - justerar ni för anteciperade krympningar? Jag måste säga att jag har lite lätt sopiga erfarenheter av MTM. För typ tre år sedan beställde jag två MTM-skjortor av ett fullt respektabelt italienskt märke. De mättes ut av skjorttillverkarens egna personal, i butik. När de kom satt de ganska tight, och efter ett par tvättar var de lite för korta i ärmarna och i halsen. Plus att de var för korta på längden. Dum som jag var klagade jag inte, vilket jag borde gjort. Men men.

Men alla ni som beställer MTM - tänker ni på att plaggen kommer att krympa? Justerar ni för det? På något sätt känns det mindre riskfritt att köpa RTW, tvätta och stryka två gånger, och därefter lämna in till ändringsskräddare för ärmarna.

Jag har bara erfarenheter av Tailorstore och Shirtonomy, så ta det jag säger med en nypa salt: Tailorstore kör sina tyger förtvättade och jag uppfattar att de håller sig i storlek riktigt bra. Shirtonomy tar i med krympmån och säger själva att skjortan når rätt passform efter ett par tre tvättar. Verkar stämma rätt bra.

Om det blir så mycket bättre? Beror väl på om man har "normalkropp" eller inte. Jag har långa armar och har hittat rätt med ett par tillverkares RTW. De sitter bättre än mina MTM-skjortor.

Jag, som är byggd som... något utomjordiskt, måste tyvärr MTM:a nästan alla mina plagg.
En annan fördel med MTM som jag uppskattar mycket är just valmöjligheterna, för skjortor också men framförallt kostymer, kavaj och byxor.

Senast ändrad:

Har provat lite MTM med blandade erfarenheter. Om jag mäter själv och fyller i på ngns hemsida så brukar jag lägga till ngn CM på vissa mått för att va säker på att den inte är för liten (men kolla först förstås vad de skriver på sin hemsida om de själva kommer plussa på för krympmån). Om du nu blev måttad av skjorttillverkarens egna personal är det ju de som måste lägga till krympmån och inte du. Håller med dig om att MTM brukar kunna bli lite svårt att få rätt på med de första 1-3 beställningarna, som man får justera löpande till nästkommande beställningar.
Men så är det med bespoke till viss del oxå skulle jag säga, har provat 2 olika full-bespoke (med provskjorta) och även där har jag sedan gjort små justeringar till nästa beställning. Mycket mindre justeringar jämfört med MTM förstås och de första skjortorna har alltid varit "good-enough" för att användas vid bespoke.

Hur funkar vaxad barbour i svart? Har haft otaliga olivfärgade Ashbys men efter att jag skarvade bort en i helgen så blev jag lite sugen på att testa en svart. Någon som har erfarenhet? Eller bilder där det ser bra ut (kan det se bra ut?)

Alla produktbilder på Barbours grejer ser ju ut som helvete.

Hur funkar vaxad barbour i svart? Har haft otaliga olivfärgade Ashbys men efter att jag skarvade bort en i helgen så blev jag lite sugen på att testa en svart. Någon som har erfarenhet? Eller bilder där det ser bra ut (kan det se bra ut?)

Alla produktbilder på Barbours grejer ser ju ut som helvete.
Annars är ju den supermörka marinblå både snyggare och enklare att matcha med det mesta.

Stenströms har en väldigt fin flanellskjorta i lite olika färger. (Flanell behöver inte vara rutigt!)

Vill man ha en ännu mer odressad variant så har jag ett par från A days march som är mjuka och sköna.

Jag passar heller inte i skogshuggarlooken, men enfärgade bomullsflanell är riktigt najs! Kolla den här till exempel:
https://www.brothers.se/tc-drake-flanellskjorta-bla-1
Har ingen aning om din budget, men ett tips är att gå in på till exempel Brothers och känna på deras skjortor på plats. Jag brukar ogilla strykfria skjortor då jag tycker att de blir stela och tråkiga.

Tack för era tips, ska se vad jag hittar!

1. Bu eller bä? Deras mössor med googles är fula (jackorna är snygga dock) som stryk. Men vad tycks om denna? Får jag några svar kan jag lägga skicka en 20% rabattkod på casualclothing.dk. Vågar inte än ifall någon hinner roffa åt sig det jag vill ha hehe.

Tröjorna då? Den med tryck på bröstet (bild 2) finns inte på danska sidan så den är dyrare. Bild 3 finns på danska sidan. Jag vill ha båda men kanske tråkigt med två likadana tröjor nästan, i samma färg bara att den ena är med tryck och andra utan. Har även en röd stickad Aquascutum också med tryck på axlarna som det är på de på bilderna.

Men mest intressant är vad ni tycker om mössan!? :)

1.
Grey-Cp-Company-Knitted-Hat_MAC174A_P1.backdrop.jpg
2.
aquascutum-ali-flock-print-sweat-grey-melange.jpeg

3.
Grey-Aquascutum-Sweatshirt_Oliver_P1.backdrop.jpg

Blev denna iställlet: https://casualclothing.dk/shop/25-polos-amp-tees/5945-tee-trag17wbfdm-southport-white/ velat ha den förut och tröjorna på bild 2 och 3 är för lika varandra. Så värt typ 600kr extra för att ha den på bild 2 istället. Plus att jag önskat mig den i julklapp haha.

Då har jag en Aqua hoodie, en stickad med club checker (det uppe vid axlarna), en långärmad T-shirt med club checker. Sen blir det en sweatshirt med club checker haha. Kanske en grå hoodie i mindre storlek också som polare till den blå jag redan har som är lite för stor. Skrev jag att jag gillar Aquascutum? Gillar casualkläder men Aqua går lite mer under radarn och är lite mer diskreta jämfört med Stone Island.

Mössan vett fan. Beställde den. Är den ful lär jag väl lätt kunna kränga den (palla skicka tillbaka till Danmark och betala frakt dit) på typ tradera.

Senast ändrad:
Tillräckligt för att känna mig ball i jeans. Du vet vad som gäller.
IMG_3539.jpg

Påminner om en historia en kompis berättade. Han jobbar för ett finansbolag och hade en extremt konservativ chef som hade stora problem med kldkoder som bröts. En nyanställd hade stått i hissen med den här chefen varpå den senare säger:

(C)"Varför har du bruna skor?"
(A)-'Åh, men det är ok att ha bruna skor innan klockan 6 på kvällen"
(C)"Och vad FAN får dig att tro att du är härifrån innan dess?"

Ett annat tillfälle ska han ha träffat en anställd i hissen i jeans (skjorta och kavaj). De hade casual fridays (vilket i princip innebar "ingen slips" men uddabyxor kunde flyga. Den här anställde hade tagit lite större friheter.

(C): "Jeans, hur fan tänkte du nu? Ska du ut och slåss eller?"
(A): *helt mållös ...*

Påminner om en historia en kompis berättade. Han jobbar för ett finansbolag och hade en extremt konservativ chef som hade stora problem med kldkoder som bröts. En nyanställd hade stått i hissen med den här chefen varpå den senare säger:

(C)"Varför har du bruna skor?"
(A)-'Åh, men det är ok att ha bruna skor innan klockan 6 på kvällen"
(C)"Och vad FAN får dig att tro att du är härifrån innan dess?"

Ett annat tillfälle ska han ha träffat en anställd i hissen i jeans (skjorta och kavaj). De hade casual fridays (vilket i princip innebar "ingen slips" men uddabyxor kunde flyga. Den här anställde hade tagit lite större friheter.

(C): "Jeans, hur fan tänkte du nu? Ska du ut och slåss eller?"
(A): *helt mållös ...*

Man undrar ju hur många sådana här konversationer som har ägt rum, eller om man bara byter ut på vilken arbetsplats det rör sig om och berättar vidare. Har säkert hört ovanstående plus historien om CV-högen som delas på mitten ("vi anställer inte människor med otur") om 15 olika arbetsplatser. :)

När jag utför mått på kund utgår jag alltid från en provskjorta som är kemtvättad tusentals gånger. Därmed anpassar jag mig alltid utifrån den och vet därmed med säkerhet att skjortan som levereras kommer att komma något längre men krympa efter ett par tvättar.

På tal om det, har någon ett vettigt alternativ till Berg & Berg som inte är lika dyrt?
Skjortor? Kalsonger? Pyjamas? De gör ju massa grejer.
Och kvalitetsmässigt så är B&B fortfarande riktigt prisvärda. Visst har de tryckt upp priserna rejält nu, men det är verkligen inte orimliga priser för någon
produkt.

Ang Berg&Berg
Har tyvärr själv lite dålig erfarenhet av deras stickade plagg i merinoull ifrån Italien. Såg inge vidare ut efter en tvätt och det blev reklamation och B&B’s hantering där var inte helt smärtfri. Man fick känslan att man skulle vara tacksam att man fick reklamera trots att plagget tvättats bara en gång och enligt tvättrådet. Deras långärmade polo shirts funkar dock bra.

Ang Berg&Berg
Har tyvärr själv lite dålig erfarenhet av deras stickade plagg i merinoull ifrån Italien. Såg inge vidare ut efter en tvätt och det blev reklamation och B&B’s hantering där var inte helt smärtfri. Man fick känslan att man skulle vara tacksam att man fick reklamera trots att plagget tvättats bara en gång och enligt tvättrådet. Deras långärmade polo shirts funkar dock bra.
Hur är deras långärmade polo i ärmarna? Långa/korta/standard?

Tillbaka
Topp