• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Söker en blå höst-jacka (som kanske klarar lite vinter), och har hittat följande:

https://gabucci.se/sv/product/4215/vancouver
https://gabucci.se/sv/product/4213/new-camp

Men kan inte riktigt bestämma mig mellan dom.
Har nån fler tips?
Har inga jätteklara tips mer än reflektionen att den första såg ut som något från typ MQs egna märke Emilio, och den andra som en pimpad Aspesi M65.

Jag kör under hösten en tunnare car coat, eller en Barbour oljerock när jag måste vara lite gubbe (jobbet). När jag vill känna mig ball i jeans kör jag Belstaff.
De kallare dagarna tar jag NN07 Blake eller en ullrock.

Senast redigerad av en moderator:
Har inga jätteklara tips mer än reflektionen att den första såg ut som något från typ MQs egna märke Emilio, och den andra som en pimpad Aspesi.

Jag kör under hösten en tunnare car coat, eller en Barbour oljerock när jag måste vara lite gubbe (jobbet). När jag vill känna mig ball i jeans kör jag Belstaff.
Tycker den andra ser ut som en M65 rakt av. De kändes inte jätteroliga.
Jag gör som ovan talare, jag kör två olika Barbour (finns ju i blått, då blir de lite mindre...Barbour) då de passar löjligt bra på västkusten. De funkar i de flesta sammanhang samt då jag reser mycket i jobbet är den kanon över kavajen. Har ett innerfoder för kallare dagar. Är det minus eller några få plus funkar det ju inte, då blir det ullrock.
En blå dubbelknäppt ullrock från OJ kanske? Saul är en trevlig modell, finns i flera färger, bl a blått.

Senast ändrad:
Åker en vecka till NYC i vinter. Någon som har tips på trevliga märken som man kan fynda när man ändå är på plats?
Tänk Allen Edmonds snarare än Converse...

Har inga jätteklara tips mer än reflektionen att den första såg ut som något från typ MQs egna märke Emilio, och den andra som en pimpad Aspesi M65.

Tycker den andra ser ut som en M65 rakt av. De kändes inte jätteroliga.
Jag gör som ovan talare, jag kör två olika Barbour (finns ju i blått, då blir de lite mindre...Barbour) då de passar löjligt bra på västkusten. De funkar i de flesta sammanhang samt då jag reser mycket i jobbet är den kanon över kavajen. Har ett innerfoder för kallare dagar. Är det minus eller några få plus funkar det ju inte, då blir det ullrock.
En blå dubbelknäppt ullrock från OJ kanske? Saul är en trevlig modell, finns i flera färger, bl a blått.

Båda jackorna är Aspesi.

Den sisnämnda är en klassisk M65, vilket det lutar mest åt just nu.

Har en tröja i merino som är aningen stor på alla mått (verkligen ingen katastrof dock). Oanvänd och otvättad.

Vågar man räkna med att den krymper lite eller?

Hur kallt kan du ha din NN07?

Hur kallt kan du ha din NN07?

Söker en blå höst-jacka (som kanske klarar lite vinter), och har hittat följande:

https://gabucci.se/sv/product/4215/vancouver
https://gabucci.se/sv/product/4213/new-camp

Men kan inte riktigt bestämma mig mellan dom.
Har nån fler tips?
Vancouver är riktigt bra, framförallt med avtagbart innerfoder. Det gör jackan otroligt mångsidig.

Jag har haft två liknande modeller från Aspesi, en syntetisk och en m-65 i bomull med just avtagbart foder.

Det är två helt olika jackor. Båda var bra, men den syntetiska fixade inte alls kylan som den andra gjorde.

Mitt tips är däremot att leta upp ett bra exemplar av en original m-65 (grön). För en bråkdel av pengarna får du the real deal och bra kvalité.

Vet någon var Aspesi har produktion i dag förresten? Produktionen har tidigare legat i Kina och Rumänien.

The Real McCoy’s är också ett tips. Det är världens bästa m-65 någonsin, om du frågar mig. Läs på om märket om du inte känner till det. Inspirerande grejer.

https://www.realmccoyslondon.com/eu...mccoy-s-m-65-field-jacket-olive/category/173/

6A3B2120-98EB-4CF9-B8D6-EFA7B0385FB4.jpeg

61D734CB-A7A4-4FD1-B0D6-C110709E2BB9.jpeg

Här har du Simon Crompton från Permanent Style i en original m-65:

AACC9805-2B4B-4CBE-8B0D-7CDB7A6768F6.jpeg

45AA1582-E752-4819-AA1B-77ACE461BA15.jpeg
78170242-95A2-4E60-B91B-5906643F6F22.jpeg

Senast ändrad:
Vancouver är riktigt bra, framförallt med avtagbart innerfoder. Det gör jackan otroligt mångsidig.

Jag har haft två liknande modeller från Aspesi, en syntetisk och en m-65 i bomull med just avtagbart foder.

Det är två helt olika jackor. Båda var bra, men den syntetiska fixade inte alls kylan som den andra gjorde.

Mitt tips är däremot att leta upp ett bra exemplar av en original m-65 (grön). För en bråkdel av pengarna får du the real deal och bra kvalité.

Vet någon var Aspesi har produktion i dag förresten? Produktionen har tidigare legat i Kina och Rumänien.

The Real McCoy’s är också ett tips. Det är världens bästa m-65 någonsin, om du frågar mig. Läs på om märket om du inte känner till det. Inspirerande grejer.

https://www.realmccoyslondon.com/eu...mccoy-s-m-65-field-jacket-olive/category/173/

6A3B2120-98EB-4CF9-B8D6-EFA7B0385FB4.jpeg

61D734CB-A7A4-4FD1-B0D6-C110709E2BB9.jpeg

Här har du Simon Crompton från Permanent Style i en original m-65:

AACC9805-2B4B-4CBE-8B0D-7CDB7A6768F6.jpeg

45AA1582-E752-4819-AA1B-77ACE461BA15.jpeg
78170242-95A2-4E60-B91B-5906643F6F22.jpeg

Tror Aspesi har produktion både i Italien och Rumänien. Tror merparten av alla jackor är gjorda i Rumänien.

Har en tröja i merino som är aningen stor på alla mått (verkligen ingen katastrof dock). Oanvänd och otvättad.

Jag hade en som var ganska mycket för stor, min fru tvättade den av misstag i 60 och nu sitter den helt perfekt haha. Men den krympte rätt mycket så kanske blir för mycket för din.

Ett alternativ skulle kunna vara att tvätta den enligt tvättråd och sedan hänga/lägga på tork i torkrum om du har tillgång till ett sådant. Gjorde själv detta med en kashmirtröja häromdagen. Sitter perfa nu!

Jag diggar verkligen inte skjortor alls, känner mig instängd, obekväm och stel! Vad finns det för andra snygga plagg att bära? Polotröja och kavaj ser ju bra ut men jag undviker helst kavaj på jobbet.

Ett alternativ skulle kunna vara att tvätta den enligt tvättråd och sedan hänga/lägga på tork i torkrum om du har tillgång till ett sådant. Gjorde själv detta med en kashmirtröja häromdagen. Sitter perfa nu!
Mm, kör ju torkrum, men det enda som förändrat storlek där är en Sunspel-merino som var mig väldigt kär. Flickvännen tvättade i 40 och hängde den när den var blöt.. :)

Får testa att testa en gång i alla fall och hoppas på att den krymper, är verkligen inte katastrof som den sitter f.n.
Jag diggar verkligen inte skjortor alls, känner mig instängd, obekväm och stel! Vad finns det för andra snygga plagg att bära? Polotröja och kavaj ser ju bra ut men jag undviker helst kavaj på jobbet.
Har du testat olika tyger? Pikéskjortor?

Mm, kör ju torkrum, men det enda som förändrat storlek där är en Sunspel-merino som var mig väldigt kär. Flickvännen tvättade i 40 och hängde den när den var blöt.. :)

Får testa att testa en gång i alla fall och hoppas på att den krymper, är verkligen inte katastrof som den sitter f.n.

Har du testat olika tyger? Pikéskjortor?

Som vardagsskjortor kör jag "strykfria" material. Har samma problem med alla skjortor jag har så jag vet inte om något mjukt material skulle få mig att ändra åsikt. Pikéskjortor är tyvärr inte riktigt min kopp te. Gillar pikéer som fan men det är lite kallt på vintern!

Har aldrig gillat lager på lager så denna klassiker är tyvärr inget för mig heller.
upload_2018-10-17_14-39-58.png

T-skjorta med trenchcoat är absoluta favoriten och det bär jag vår-höst.

Någon som har bra tips på snygga basic tröjor som passar i kontorsmiljö?

Tillbaka
Topp