• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Funderar på vad som kommer passa bäst att bära som foder till Barbourn (Ashby, mörkblå)

Har dessa nedan som jag funderar på. Andra idéer?

Arket
app006prod

Uniqlo
goods_69_400504
Om du ska köra kavaj under är muddfritt på ärmarna inte fel. Jag kör ett tunt gammalt woolrich-dun utan mudd under min beaufort. Funkar bättre än de med mudd tycker jag om man ska ha kavaj.

Titta först på Steve McQ i Christians post ovan. Sen ställer du dig framför spegeln och säger högt till din spegelbild:

”Inte nog med att jag har fel, jag är ängslig och dum också.”

Upprepa minst 50 ggr.
Om han inte ser Steve McQueen i spegeln då?

Lite som den där när folk gick till frisören och visade upp en bild på nån kändis "jag vill ha samma frisyr som den eller den kändisen" Jaha men om man inte ens är lik den personen då?

Jag har lite problem med att finna min jeansstorlek. 32x32 är tight över höfterna, och går precis att knäppa över midjan. 33x32 är bra över höfterna och lite stor i midjan (typ 1-2cm kanske). Detta är Levis 501.

Kommer 32x32 töja sig och bli bra, eller är det 33x32 som gäller? Eller passar modellen inte mig alls?
Har inte koll på hur jeansstorleken påverkas efter tvättar och användning.
Gå upp i strl och förvänta dig inte att jeansen ska töja sig. 1-2 cm över i midjan låter bra.
Fast det stämmer inte. Jag kör enkom 501 och dem töjer sig ganska mycket i midjan. Jag kör en storlek mindre än normalt, har 31 generellt men använder 30 på mina 501. Det är även Levis egen rekommendation att jeansen skall kännas lite små i midjan vid test just för att de töjs, och generellt är väl tumregeln att jeans töjer sig ungefär en storlek efter användning.

Fast det stämmer inte. Jag kör enkom 501 och dem töjer sig ganska mycket i midjan. Jag kör en storlek mindre än normalt, har 31 generellt men använder 30 på mina 501. Det är även Levis egen rekommendation att jeansen skall kännas lite små i midjan vid test just för att de töjs, och generellt är väl tumregeln att jeans töjer sig ungefär en storlek efter användning.

Allt tyg i stretch rör sig. Med det sagt töjer sig ull, bomull, linne etc där tyget påfrestas för rörelse. Midja, stuss och knäveck är därför typiska ställen där tighta kläder växer. Statiska delar som lårvidd och vadvidd är annan sak.

114 i bröstmått är väl 54 tum? Eller hur funkar mått kontra storlekar? @Fabian kanske vet? :D
Sorry glömt svara. 114 cm är ju ca 45 tum så någon sådan korrelation finns nog inte. Ärligt talar finns det ingen universal storleksguide. Alla varumärken gör olika och måtten säger mycket men inte allt. Kläder sys olika beroende på hur de är tänkta att bäras.

Allt tyg i stretch rör sig. Med det sagt töjer sig ull, bomull, linne etc där tyget påfrestas för rörelse. Midja, stuss och knäveck är därför typiska ställen där tighta kläder växer. Statiska delar som lårvidd och vadvidd är annan sak.

Så ni rekommenderar jag kör på 32x32? De va tighta runt höft och midja. Kunde precis knäppa knappen.

Selvedgetyget från Levis Vintage Clothing (Cone Mills) är annorlunda. Vilken modell har du? Precis som Fabian skriver töjer sig tyg, frågan man bör ställa sig är varför tyget töjer sig. Midjan blir större på byxor för att lårvidden inte är tillräcklig, som exempel.

Selvedgetyget från Levis Vintage Clothing (Cone Mills) är annorlunda. Vilken modell har du? Precis som Fabian skriver töjer sig tyg, frågan man bör ställa sig är varför tyget töjer sig. Midjan blir större på byxor för att lårvidden inte är tillräcklig, som exempel.

Mjae midjan/livet har inget att göra med lårvidden. Två helt olika saker. Midjan töjs för att tyget alltid ligger i stretch och rör sig när man går och sitter. Lårvidden är mer statisk och rör sig därför inget. Grenen däremot rör sig som bara den och slits av att byxorna är tighta (därför dom spricker).

Mjae midjan/livet har inget att göra med lårvidden. Två helt olika saker. Midjan töjs för att tyget alltid ligger i stretch och rör sig när man går och sitter. Lårvidden är mer statisk och rör sig därför inget. Grenen däremot rör sig som bara den och slits av att byxorna är tighta (därför dom spricker).
Om lårvidd/stuss inte är tillräcklig kompenseras detta med påfrestningar över midjan när du sätter dig ned, böjer dig osv. Det var så jag menade.

Om lårvidd/stuss inte är tillräcklig kompenseras detta med påfrestningar över midjan när du sätter dig ned, böjer dig osv. Det var så jag menade.

Ska man titta på en byxas mått får man oftast dela upp den i 7 vertikala mått. Liv, stuss, gren, lårvidd, knävidd, vadvidd, fotvidd.

Därmed vettefan om livet påfrestas av en för trång stuss. Jag själv har stockar till lår vilket gör det i prinsip omöjligt att köpa RTW byxor. Är nämligen ca 48-50 i liv (43-44cm) men dear närmare strl 54 i lårvidd. Med det sagt skulle inte en strl 50 påfrestas i livet på mig utan bara över lårvidd. Alla ser olika ut så därmed svårt att säga att det finns en universal ursäkt till det vi diskuterar.

Det är ett par levis 1954 modell 501 i rådenim (selvedge). Det är från deras vintage serie.

Senast ändrad:
Det minns jag, min fundering var vilka @TLalle har. Mitt råd är som sagt att ta paret där låren känns bra. Midjan kan alltid korrigeras, inte tighta lår.

@Vincent har ett par 1954 501 förresten.
Då blir det nog 33x32 sen får jag väl eventuellt ta in midjan om de inte sitter tillräckligt bra efter nån tvätt.

Tror det är rätt beslut, baserat på era rekommendationer.

Billig skräddare i Malmö? Det är enkla justeringar så behöver inte vara någon mästare.

För referenspris så betalade jag 100kr för uppläggning av byxor och 250 för uppläggning av kavajärm i Göteborg.

Jag tänkte beställa en Barbour Bristol från countryattire.com, nån som erfarenhet av att beställa därifrån?

Nästa fråga, gör Barbour skillnad på sina modeller, tänker vår/höst jacka? Vissa märken har ju samma modell men tunnare foder typ. Så man inte får hem nåt som är ännu tunnare än tänkt.

Jag tänkte beställa en Barbour Bristol från countryattire.com, nån som erfarenhet av att beställa därifrån?

Nästa fråga, gör Barbour skillnad på sina modeller, tänker vår/höst jacka? Vissa märken har ju samma modell men tunnare foder typ. Så man inte får hem nåt som är ännu tunnare än tänkt.
Country attire var bra, men främst billiga.

Gott att höra!!

Men det är alltså all season jacka, så jag inte beställer fel :wideyed:

Alltså de är för kalla för svensk midvinter och för varma för svensk sommar men däremellan klarar de det mesta. Jag har kört med en uniqlo dunväst under när det går under 5c eller så och då funkar den några grader till

Slarvade bort min Ashby förra veckan och det är en nobrainer att köpa ny direkt. Har nog aldrig haft ett plagg som sett så mycket användning. Se till att få rätt storlek bara. Ashby är ganska smal och Bedale är väldigt rymlig. Antingen eller liksom

Tillbaka
Topp