• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Vet ärligt inte vad Barbour håller på med. Spottar ur sig nya modeller i ett rasande tempo vilket bara ökar förvirringen och devalverar märket.

För mig är Barbour antingen:

Beaufort (eller den smalare Bristol)
eller
Bedale (eller den smalare Ashby).

På International-sidan har vi
Original (eller den smalare slim)
och kanske Enfield eller Duke.

Räcker så. :cigar:

Vet ärligt inte vad Barbour håller på med. Spottar ur sig nya modeller i ett rasande tempo vilket bara ökar förvirringen och devalverar märket.

För mig är Barbour antingen:

Beaufort (eller den smalare Bristol)
eller
Bedale (eller den smalare Ashby).

På International-sidan har vi
Original (eller den smalare slim)
och kanske Enfield eller Duke.

Räcker så. :cigar:
Både Beafort och Bedale hade ju bättre längd..! Ska kika vidare där :)

Lurar på en vaxad Barbour för att hantera lite väta.
https://www.countryattire.com/barbour-men-s-lutz-wax-jacket-olive-mwx0566ol51.html
Lutz är snygg, men kommer man tycka att den blir för kort?

Tycker den är ful. Om jag nu får vara brutalt ärlig.
Mycket har med längden på jackan att göra.

Tycker också den ser väldigt kort ut. Inte så bra till höstens väder heller...

Kan annars rekommendera Barbour Duke i något liknande stuk (ok ganska långt ifrån kanske), den är längre. Lider dock av vad som denna lutz ser ut att göra av att vara i slimmad karaktär. Äger en själv och tröja under funkar sådär om de är grövre. Annars mkt jacka för 160£, nöjd med min i övrigt.

https://www.countryattire.com/barbour-international-men-s-duke-wax-jacket-sage-mwx0337sg91.html

Tycker också den ser väldigt kort ut. Inte så bra till höstens väder heller...

Kan annars rekommendera Barbour Duke i något liknande stuk (ok ganska långt ifrån kanske), den är längre. Lider dock av vad som denna lutz ser ut att göra av att vara i slimmad karaktär. Äger en själv och tröja under funkar sådär om de är grövre. Annars mkt jacka för 160£, nöjd med min i övrigt.

https://www.countryattire.com/barbour-international-men-s-duke-wax-jacket-sage-mwx0337sg91.html

Landat i en Ashby nu. Föredrar den stormkragen framför Bristol.

Ashby är bra! Har dessutom plats för något inunder.
Förlåt om jag är lite petig nu men du jämför den kragen med Duke eller? Ashby och Bristol har väl likadana kragar?
Tyckte det såg ut som att Bristols krage hade en tunn remsa över bara, medans Ashby/Bedale hade fullt stängd.
Behöver nog droppa förbi butik och kika på dem :)

Tyckte det såg ut som att Bristols krage hade en tunn remsa över bara, medans Ashby/Bedale hade fullt stängd.
Behöver nog droppa förbi butik och kika på dem :)
Alltså, det är ingen polarexpeditionsjacka. o_O Har helt ärligt aldrig någonsin använt den lilla flärpen till halsen. Kör halsduk istället.
Men titta själv är ju alltid bäst.

Det känns som att flera här har rätt bra koll på Barbour, så jag kastar ut en fråga: vad är en vettig modell om man är drygt 195 cm lång, väger in på 90 och saknar "pondus" kring midjan? De flesta modeller är rätt korta och går man upp i storlek blir de rätt breda. Northumbria är lång, men annars då? Gå upp i storlek och lämna till ändringsskräddare?

Skulle säga att Bristol är ditt bästa bet. Få får du den längre varianten av den klassiska stilen men lite mer slim. Den har inte jättelånga ärmar men jag har inte upplevt samma problem på den som på beaufort.
Antagligen XL

Har inte lyckats knäppa en bild ännu (för jag ser ut som en luffare), men jag har iaf provat på rocken ordentligt. Tycker den är bra i bröst, midja och axlar, men ärmarna är aningen för långa för mig tror jag. De når ner till lite över tummens bas, vilket jag tycker ser sådär ut.

Ungefär såhär:
Fedora-Overcoat400.jpg

Har inte lyckats knäppa en bild ännu (för jag ser ut som en luffare), men jag har iaf provat på rocken ordentligt. Tycker den är bra i bröst, midja och axlar, men ärmarna är aningen för långa för mig tror jag. De når ner till lite över tummens bas, vilket jag tycker ser sådär ut.

Ungefär såhär:
Fedora-Overcoat400.jpg
Korta ärmen om du har en vettig skräddare

Förtjust i den här färgen på jeans. Vet dock inte om Acne är min grej riktigt.

Någon som har tips på alternativ? Upp till 2k typ.

30O183-102_A.jpg

Nån som har tips var man hittar lite tyngre och löngre vinterrockar, likt de bergberg släppte nyligen? Känns som de flesta är väldigt korta. Vill ha nån som iaf är knälång och minst 600g tyg.

Om det är MTM som gäller, vad kan ni tipsa om?

Nån som har tips var man hittar lite tyngre och löngre vinterrockar, likt de bergberg släppte nyligen? Känns som de flesta är väldigt korta. Vill ha nån som iaf är knälång och minst 600g tyg.

Om det är MTM som gäller, vad kan ni tipsa om?
Jag har en mörkblå ullrock från acne som jag är sjukt nöjd med. Tung och riktigt grym kvalite, känns lite som att ta på sig en skottsäker väst. Längre än de flesta andra jag provat, räcker till knäna på mig som är ca 189.

Jag har en mörkblå ullrock från acne som jag är sjukt nöjd med. Tung och riktigt grym kvalite, känns lite som att ta på sig en skottsäker väst. Längre än de flesta andra jag provat, räcker till knäna på mig som är ca 189.
Låter intressant! Länk?

Alla mina nuvarande rockar slutar strax ovanför knäet, dryga 10cm, vilket är ok, men hade gärna haft en längre. Jag är 186cm så då borde din modell passa fint.

Tillbaka
Topp