• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Möjligt. Då blir det iof verkligen oljerock. Tror ändå min poäng gick fram.
Grejen är ju att ashby och bristol är två av alla modeller de spottat ur sig. Sen att de råkar vara två av de bättre...men de har inget att göra med beaufort och bedale. Jag har inget emot att de förnyar sig och gör sig relevanta men man får nog ta det bra med det dåliga.
Av alla uppdaterade/nya modeller tycker jag sapper fått alldeles för lite uppmärksamhet, den är riktigt bra.

Hämtade ut min första MTM-kostym igår, skulle uppskatta lite feedback... Tycker baksidan känns lite stökig på både kavaj och byxor? Spontant tror jag att armarna och byxorna ska kortas en smula, öka byxans slag till 5cm och ta in midjan lite. Vad bör justeras mer?
87ECE642-DE50-4A3D-9F40-BF1D698403C6.jpeg
78E742FD-27B2-4719-AC6E-B6295D1C928C.jpeg
7FF34CA4-0DF0-40A8-B320-605B60BC2DF9.jpeg

7D8228E2-035F-498E-B042-A1AE5A818156.jpeg

Hämtade ut min första MTM-kostym igår, skulle uppskatta lite feedback... Tycker baksidan känns lite stökig på både kavaj och byxor? Spontant tror jag att armarna och byxorna ska kortas en smula, öka byxans slag till 5cm och ta in midjan lite. Vad bör justeras mer?

Tycker längden på byxorna och kavajärmarna är bra.

Ryggen påminner lite om min, som gick att städa upp genom att lägga ut den lite på rätt ställen. Borde gå att lösa relativt enkelt.

Vänster axel (bakifrån) ser lite märkligt ut vs den högra?
Roped Shoulder?

Vaxat in en gammal trotjänare, en Baracuta G23.
Äntligen fått vaxet att tränga in bra, men det har krävts ett gäng timmar i värmeskåp för att få till det.
Fick en knäpp tanke om att det optimala skulle vara att köra hela vaxningsprocessen i en påslagen bastu.
Någon som har testat?

Äntligen fått vaxet att tränga in bra, men det har krävts ett gäng timmar i värmeskåp för att få till det.
Fick en knäpp tanke om att det optimala skulle vara att köra hela vaxningsprocessen i en påslagen bastu.
Någon som har testat?
Jag vaxade min jacka i rumstemp och lite varmvattenbad. Fungerade fint för min del, tog bara lite tid. Man får arbeta in det med en trasa.

När vi ändå är igång. Jag skulle behöva laga ett stygn i min skinnjacka (hästskinn). Var bör jag kunna vända mig i Sthlm? @Fabian har du något tips? Det är inget stort ingrepp för någon som är orienterad.

Jag vaxade min jacka i rumstemp och lite varmvattenbad. Fungerade fint för min del, tog bara lite tid. Man får arbeta in det med en trasa.
Problemet för mig var att vaxet inte trängde in ordentligt. Smälte självklart vaxet men det skulle säkert hjälpt om jackan var varm och jag hade jobbat in vaxet mer. Tanken med bastun är att vaxet och jackan hålls varma och det därför tränger in bättre. Har bastu hemma så jag kanske testar nästa gång.
Någon som vet var Babour tar för att vaxa in en jacka?

Någon som har testat?

Ett tips som underlättar en hel del, en hårtork att blåsa varmluft på plagget under processen gör det ganska enkelt och vaxet blir mjuk och enkelt att arbeta in. Vaxet värms i vattenbad innan så det blir flytande.

Ett tips som underlättar en hel del, en hårtork att blåsa varmluft på plagget under processen gör det ganska enkelt och vaxet blir mjuk och enkelt att arbeta in. Vaxet värms i vattenbad innan så det blir flytande.
Värmde vaxet i vattenbad men det stelnade ganska fort när jag började arbeta in det. Hårtork är säkert ett bra knep att köra samtidigt. Hade tänkt använda hårtork efteråt men körde torkskåp istället. Det har som sagt var funkat men det har tagit ett gäng timmar att få vaxet att tränga in ordentligt så det inte ser fläckigt ut.
Vet inte hur stor betydelse det har men jag körde ett ca 20 år gammalt greenland wax från Fjällräven. Kanske för gammalt? Babour är kanske bättre än Fjällräven?

Värmde vaxet i vattenbad men det stelnade ganska fort när jag började arbeta in det. Hårtork är säkert ett bra knep att köra samtidigt. Hade tänkt använda hårtork efteråt men körde torkskåp istället. Det har som sagt var funkat men det har tagit ett gäng timmar att få vaxet att tränga in ordentligt så det inte ser fläckigt ut.
Vet inte hur stor betydelse det har men jag körde ett ca 20 år gammalt greenland wax från Fjällräven. Kanske för gammalt? Babour är kanske bättre än Fjällräven?
Bara testat Barbours vax (Fjällräven oxå men då bara strukit på i farten vid behov)
Hårtorken gör det mycket enklare då vaxet inte stelnar lika fort och blir mycket enklare att stryka ut jämt.

Problemet för mig var att vaxet inte trängde in ordentligt. Smälte självklart vaxet men det skulle säkert hjälpt om jackan var varm och jag hade jobbat in vaxet mer. Tanken med bastun är att vaxet och jackan hålls varma och det därför tränger in bättre. Har bastu hemma så jag kanske testar nästa gång.
Någon som vet var Babour tar för att vaxa in en jacka?

Hårtork är ett bra tips.

På barbour har jag för mig de lägger jackan på nån form av värmeplatta så den och vaxet håller sig varmt.

Låt vaxet ligga kvar i värmebadet. Dvs, fyll en kastrull och lägg vaxburken där i, och låt den ligga i det varma vattnet under tiden som du jobbar. Värm upp varje gång vaxet stelnar lite.

Vaxa barbours blir riktigt mycket lättare om hela jackan är varm. Görs med fördel på sommaren då jackan blir riktigt varm i solen.
Niki (?) wax har en sprej man sprutar på och gnider in. Mycket lättare än burkvax men ytan blir vaxig ändå.

Vaxa barbours blir riktigt mycket lättare om hela jackan är varm. Görs med fördel på sommaren då jackan blir riktigt varm i solen.
Niki (?) wax har en sprej man sprutar på och gnider in. Mycket lättare än burkvax men ytan blir vaxig ändå.
Den kanske man skulle testa någon gång.
https://www.nikwax.com/en-gb/products/productdetail.php?productid=71&itemid=-1&fabricid=-1
Deras produkter är bra, använder tex deras flytande vax på vandringskängorna.

Tycker längden på byxorna och kavajärmarna är bra.

Ryggen påminner lite om min, som gick att städa upp genom att lägga ut den lite på rätt ställen. Borde gå att lösa relativt enkelt.
Mjo byxorna känns bra när de precis är uppdragna (sista bilden), får börja med hängslen helt enkelt... Ganska lätt tyg så antar att det är det som stökar till det lite också.

Vänster axel (bakifrån) ser lite märkligt ut vs den högra?
Roped Shoulder?
Tror det kan vara ljuset? Inget jag reflekterade över i spegeln.
Axeln är Spalla Camicia.

Får testa den till jobbet några gånger kommande veckor och se hur det känns.

Mjo byxorna känns bra när de precis är uppdragna, får börja med hängslen helt enkelt... Ganska lätt tyg så antar att det är det som stökar till det lite också.

Tror det kan vara ljuset? Inget jag reflekterade över i spegeln.
Axeln är Spalla Camicia.

Får testa den till jobbet några gånger kommande veckor och se hur det känns.
Hur lätt tyg?

Min var 280g och såg liknande ut. Om det är lättare än så kan det också förklara saken såklart.

När vi ändå är igång. Jag skulle behöva laga ett stygn i min skinnjacka (hästskinn). Var bör jag kunna vända mig i Sthlm? @Fabian har du något tips? Det är inget stort ingrepp för någon som är orienterad.
Vet inte om det finns kvar, men har tidigare lagat en skinnjacka på 118 second läder på Odengatan mitt emot Vasaparken och var väldigt nöjd med resultatet. Finns nåt ställe på Rosenlundsgatan som också ska vara duktiga. men har ingen egen erfarenhet av dessa.

Tillbaka
Topp