• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Måste va lite mer än ”snäppet vassare” om SA platsar bland toppen i din garderob? (Utan att för den delen förta något från BG som verkar bra!)

Snäppet vassare för mig men inte nödvändigtvis för alla. Det beror återigen på vad man vill beställa och vad man vill betala. Saman är inget alternativ om man har budget under 10k vilket Blugiallo är och där erbjuder de väldigt mycket kostym för pengarna. Mycket av det jag har från Saman är från Napoli-linjen som startar på ca 24k vilket gör jämförelsen ännu mer orättvis.

Bild? Vad är det för skjortor du bär?
Har ingen egen bild men den här illustrerar ganska tydligt problemet.
8E8B88E7-6938-45D7-97AE-456CB5FC1A05.jpeg
Har i dagsläget en rätt outbyggd skjortgarderob så nu när jag tänkt bygga upp den så vill jag att det ska bli rätt från början.

Har ingen egen bild men den här illustrerar ganska tydligt problemet.
8E8B88E7-6938-45D7-97AE-456CB5FC1A05.jpeg
Har i dagsläget en rätt outbyggd skjortgarderob så nu när jag tänkt bygga upp den så vill jag att det ska bli rätt från början.
Jag tycker att det kan vara snyggt med en mer avslappnad passform, men om du vill undvika det är det precis som du är inne på i ditt första inlägg att köpa mer slimmade skjortmodeller, eller tailored; det handlar helt enkelt om hur generöst skurna skjortorna är. Det varierar mellan olika tillverkare vad det benämns som, här är en länk till hur Brooks Brothers förklarar sina: https://www.brooksbrothers.com/dressshirtfitguides/dressshirtfitguides,default,pg.html

Har fått lite fläckar på en kavaj och tänkte kema den, men bör jag kema byxorna samtidigt, för att de ska vara i samma nyans eller kommer kemtvätten inte ändra nyansen nämnvärt?

Snäppet vassare för mig men inte nödvändigtvis för alla. Det beror återigen på vad man vill beställa och vad man vill betala. Saman är inget alternativ om man har budget under 10k vilket Blugiallo är och där erbjuder de väldigt mycket kostym för pengarna. Mycket av det jag har från Saman är från Napoli-linjen som startar på ca 24k vilket gör jämförelsen ännu mer orättvis.

Tolkar jag dig rätt om du menar att vissa moment kanske inte nödvändigtvis ger bättre kvalitet (produktion i Italien) men ändock ett högre pris (och kanske en annan känsla?). En helt annan fråga, är SA:s Napoli-linje från Neapel?

Har fått lite fläckar på en kavaj och tänkte kema den, men bör jag kema byxorna samtidigt, för att de ska vara i samma nyans eller kommer kemtvätten inte ändra nyansen nämnvärt?
En kemtvätt gör ingen skillnad och vanligtvis så slits ju byxorna snabbare än kavajen så det borde inte vara några problem, tänker jag.
Tolkar jag dig rätt om du menar att vissa moment kanske inte nödvändigtvis ger bättre kvalitet (produktion i Italien) men ändock ett högre pris (och kanske en annan känsla?). En helt annan fråga, är SA:s Napoli-linje från Neapel?
Jag tror mer han försöker påvisa komplexiteten i begreppet "kvalitet", att det till exempel inte är synonymt till "slitstarkt" vilket är en koppling folk ofta gör. Utan att kvalitet är olika saker för olika personer. Ett plagg i exklusivt material med massvis av avancerade, handsydda detaljer från skickliga skräddare i Italien är kvalitet för honom, men för andra kanske det inte spelar så stor roll om ett knapphål är sytt för hand eller ej då det varken syns eller gör någon praktisk skillnad för den personen i fråga. Nu ska jag absolut inte lägga några ord i munnen på honom och det var inte min avsikt alls men han har pratat en del om detta i poddar och jag håller med honom i det.

En kemtvätt gör ingen skillnad och vanligtvis så slits ju byxorna snabbare än kavajen så det borde inte vara några problem, tänker jag.

Jag tror mer han försöker påvisa komplexiteten i begreppet "kvalitet", att det till exempel inte är synonymt till "slitstarkt" vilket är en koppling folk ofta gör. Utan att kvalitet är olika saker för olika personer. Ett plagg i exklusivt material med massvis av avancerade, handsydda detaljer från skickliga skräddare i Italien är kvalitet för honom, men för andra kanske det inte spelar så stor roll om ett knapphål är sytt för hand eller ej då det varken syns eller gör någon praktisk skillnad för den personen i fråga. Nu ska jag absolut inte lägga några ord i munnen på honom och det var inte min avsikt alls men han har pratat en del om detta i poddar och jag håller med honom i det.

Det var det jag försökte skriva men kanske inte lyckades helt med; att vissa kostsamma moment inte tillför något till kvaliteten snarare än addderar till känslan för plagget. Men då handlar allt om hur du ser på begreppen kvalitet och kvalitetsdimensioner. Möjligt att man kan räkna in handgjorda moment som ett led i en högkvalitativ produktionsprocess, men om det inte gör slutprodukten bäggre i något avseende, ökar det då verkligen kvaliteten? Sorry for meta-diskussion. :)

• Tolkar jag dig rätt om du menar att vissa moment kanske inte nödvändigtvis ger bättre kvalitet (produktion i Italien) men ändock ett högre pris (och kanske en annan känsla?). En helt annan fråga, är SA:s Napoli-linje från Neapel?

1. Vad är högre kvalitet? Är det slitstyrka, närproducerat, arbetsmiljö eller hantverksnivå? Handsydd italiensk produktion behöver inte hålla bättre men bör pga arbetstid och lönenivå kosta mer. Känslan i en handsydd kavaj kommer för de allra flesta vara märkbar mot en maskinsydd men sen vad man prioriterar är upp till var och en.

2. Samans Napoli-linje är mycket riktigt producerad i Neapel.

@Fabian kan du förklara detta fenomen? Även jag lite nyfiken

Svårt asså. Nu gissar jag bara (för jag vet inte exakt):

En skjorta (de flesta) är sydd för att vara stängd. Har man därmed knappar öppna påverkar man tygets fall. När man sedermera har tyg som är knäppta ihop (krage med bröstparti) så har ju tygets olika densitet och tjocklek en stor roll. Kragen är fodrad och dubbelvikt vilket för gör att den är tyngre än tyget som bara ligger blankt mot bröstet. När kragen därmed är öppen gör vinkeln i den öppna kragen att partiet över bröst/ nyckelben måste bukta upp sig. Detta brukar vara vanligare i lättare tyger. Händer mer sällan på grövre Oxfords eller flanell.

Men som satt inte 100% säker. Bara min tes.

Det var det jag försökte skriva men kanske inte lyckades helt med; att vissa kostsamma moment inte tillför något till kvaliteten snarare än addderar till känslan för plagget. Men då handlar allt om hur du ser på begreppen kvalitet och kvalitetsdimensioner. Möjligt att man kan räkna in handgjorda moment som ett led i en högkvalitativ produktionsprocess, men om det inte gör slutprodukten bäggre i något avseende, ökar det då verkligen kvaliteten? Sorry for meta-diskussion. :)

För att dra en liknelse till klockor.

Håller en Patek högre kvalitet än en Longines? Den kommer absolut inte vara mer slitstarkt eller stöttålig men för de som uppskattar hantverket och finishen är det en självklar kvalitetsskillnad. Sen om den är värd prisskillnaden är upp till varje person att avgöra.

• 1. Vad är högre kvalitet? Är det slitstyrka, närproducerat, arbetsmiljö eller hantverksnivå? Handsydd italiensk produktion behöver inte hålla bättre men bör pga arbetstid och lönenivå kosta mer. Känslan i en handsydd kavaj kommer för de allra flesta vara märkbar mot en maskinsydd men sen vad man prioriterar är upp till var och en.

2. Samans Napoli-linje är mycket riktigt producerad i Neapel.

Det finns väl masterprogram för att lära sig kvalitet mig veterligen (det är mao ett lite för stort ämne att redogöra för helt på ett forum). Så med det sagt så tror jag, likt det du är inne på i första inlägget - att det bör vara upp till var och en att definiera vad kvalitet är för just dem.

Du har ju varit inne på att de flesta skillnader mellan handsydd och maskinsytt är påtagligt. (Har för mig iaf att jag läst det förut). Det jag undrade var väl egentligen hur pass stor skillnad det är (med insikten att det är oerhört svårt att svara på sådär på rak arm).

Det finns väl masterprogram för att lära sig kvalitet mig veterligen (det är mao ett lite för stort ämne att redogöra för helt på ett forum). Så med det sagt så tror jag, likt det du är inne på i första inlägget - att det bör vara upp till var och en att definiera vad kvalitet är för just dem.

Du har ju varit inne på att de flesta skillnader mellan handsydd och maskinsytt är påtagligt. (Har för mig iaf att jag läst det förut). Det jag undrade var väl egentligen hur pass stor skillnad det är (med insikten att det är oerhört svårt att svara på sådär på rak arm).

Det är inte svart eller vitt och kvalitet för mig innefattar alla dess aspekter och hur väl den lever upp till förväntningarna

När man pratar handsytt finns det både funktionella och estetiska detaljer. Funktionella är t ex tillskärning och isättning av ärm och krage samt pikéring av kanvasen. Detta kommer till olika utsträckning påverka hur kavajen känns på axlarna. De estetiska detaljerna är sånt som knapphål, prickstickning längs slagen etc. De fyller ingen funktionell egenskap men är för den intresserade ofta mycket vackrare och bidrar med en känslan av ett tidskrävande hantverk och personlig prägel.

@Fabian kan du förklara detta fenomen? Även jag lite nyfiken

I mitt huvud är knappen felplacerad och borde vara placerad längre bak (eller fram, beroende på hur man ser det). Knäpp upp knappen och se var kragen faller naturligt.

Svårt asså. Nu gissar jag bara (för jag vet inte exakt):

En skjorta (de flesta) är sydd för att vara stängd. Har man därmed knappar öppna påverkar man tygets fall. När man sedermera har tyg som är knäppta ihop (krage med bröstparti) så har ju tygets olika densitet och tjocklek en stor roll. Kragen är fodrad och dubbelvikt vilket för gör att den är tyngre än tyget som bara ligger blankt mot bröstet. När kragen därmed är öppen gör vinkeln i den öppna kragen att partiet över bröst/ nyckelben måste bukta upp sig. Detta brukar vara vanligare i lättare tyger. Händer mer sällan på grövre Oxfords eller flanell.

Men som satt inte 100% säker. Bara min tes.

Fotade min Oxfordskjorta. Ena knappen sitter ca 3cm från knappslån (den som drar sig konstigt) och den andra sidan 2cm (ser helt ok ut). Har ingen annan skjorta att jämföra med om det ska vara diff eller ej. Verkar även skilja ca 0.5cm rakt upp mot kragen. Så antar att det har blivit felsytt på samtliga...
IMG_9614.jpg

Två par till beställda från Luxire, några smärre ändringar i måtten från testbyxorna, och lite andra önskemål; bad om knappar för hängslen och att få single pleat istället för dubbel (utgick från deras high waisted dress pant). Ena paret blir i en blå twill, andra i mörkgrå manchester, nu blir det en spänd väntan på att de ska landa.

Du som har lite erfarenhet @M.L. - brukar de lösa såna här önskemål utan bekymmer m.a.p. single pleat och sådär? :D

Körde du på High waisted dress pants i regular, slim eller extra slim? Vad för mått har du på fotvidden? Lite sugen på köpa något par från Luxire och tänkte nog köra en variant på på just deras high waisted.

Körde du på High waisted dress pants i regular, slim eller extra slim? Vad för mått har du på fotvidden? Lite sugen på köpa något par från Luxire och tänkte nog köra en variant på på just deras high waisted.
Regular - mina monsterlår och feta arsle tillåter inget annat. :p
Fotvidden är 21cm - vet inte hur mycket övriga mått påverkar den dock. :)

- bjuckar på en bild också.
fbc6588c-1c45-41b8-865f-0e9c0a18ea4e-jpeg.932126

Bara att ta the leap of faith! Gjorde det själv nyligen och är riktigt nöjd. Körde dock inte high waisted utan utgick från pleated casual chinos och måttade ett par byxor från Morris som jag gillar, som har något högre midja. Jag gick på ett par i Manchester, dock i en ett billigare tyg i fall det skulle gå åt fanders men som sagt mycket nöjd med resultatet!

Bara att ta the leap of faith! Gjorde det själv nyligen och är riktigt nöjd. Körde dock inte high waisted utan utgick från pleated casual chinos och måttade ett par byxor från Morris som jag gillar, som har något högre midja. Jag gick på ett par i Manchester, dock i en ett billigare tyg i fall det skulle gå åt fanders men som sagt mycket nöjd med resultatet!
Håller med här - tyckte första paret var toppen, hoppas mins två nästkommande i manchester och blå twill blir ännu bättre. Utgår dock från deras HWDP, med lite modifikationer. :)

Håller med här - tyckte första paret var toppen, hoppas mins två nästkommande i manchester och blå twill blir ännu bättre. Utgår dock från deras HWDP, med lite modifikationer. :)

Vad gör det för skillnad vilken modell man utgår från om man ändå lägger in alla mått själv? Eller är det typ detaljer som hur fickor mm ser ut som avgörs av valet av modell?

Vad gör det för skillnad vilken modell man utgår från om man ändå lägger in alla mått själv? Eller är det typ detaljer som hur fickor mm ser ut som avgörs av valet av modell?
Om man väljer en färdig modell matar man bara in inseam och half waist. Sen kan man designa helt från grunden med många fler mått och total valfrihet i detaljerna. :)

Så - de har till exempel två Luxire dress pant, en med hög midja och en med normal, plus en rad andra basmodeller. Eftersom jag tyckte om midja och utformning på HWDP utgick jag därifrån men gjorde en del justeringar i mått och detaljer. :)

Jag försökte reda ut det där via mail med dom men blev inte så mycket klokare.. men antar att om man väljer high waisted och ändå lägger in egna mått så Blir dom inte high waisted utan enligt dina mått men med de andra estetiska inslagen som high waisted innebär..

Om man väljer en färdig modell matar man bara in inseam och half waist. Sen kan man designa helt från grunden med många fler mått och total valfrihet i detaljerna. :)

Så - de har till exempel två Luxire dress pant, en med hög midja och en med normal, plus en rad andra basmodeller. Eftersom jag tyckte om midja och utformning på HWDP utgick jag därifrån men gjorde en del justeringar i mått och detaljer. :)

Men även om man väljer HWDP kan man ju lägga in egna mått?

Tillbaka
Topp