• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag har Manolo x Ströms-byxan som också är en grövre bomull och kör slag, tycker det funkar bra. Blir inte lika skarpt som på ull och lite ledigare känsla, men jag tycker det är snyggt ändå.
Alltid slag på flanell!
Har slag på mina flanell och håller med här, tycker definitivt det är att föredra och även därför jag funderar/funderade på att sätta slag på bomullschinosen.
Nja. Beror också här på tjocklek på tyg etc om du frågar mig. Hade ett par i lite grövre tjocklek förra vintern och tog bort slagen för de blev ”för mycket”
Byxan är också jävligt mjuk utan stadga så det finns risk att det (slaget) kommer säcka ihop sig lite. Jag har jämförelsevis en vit denim-byxa i grövre tyg men där tygets stadga gör att att det lämpar sig bättre med
Slag. Men som sagt, prova om du känner för det! Man kan alltid göra slag först och ta bort det sen om man ångrar sig. Svårare åt andra hållet...

Provade att vika slag för hand och stryka till det lite och upplevde det nog som att det blev lite för tjockt och styvt i dessa byxor.

Är det korrekt att man först viker in byxslutet uppåt in i byxbenet och sedan viker slaget utåt på den "instoppade" biten? Så man på så sätt får 4 lager tyg i slaget när man gör slag på byxor? (sen syr man väl oftast på ngn slags slitband eller dylikt oxå så det till o med blir lite tjockare i verkligeheten?)
 

Floffen

Panerai
Har slag på mina flanell och håller med här, tycker definitivt det är att föredra och även därför jag funderar/funderade på att sätta slag på bomullschinosen.



Provade att vika slag för hand och stryka till det lite och upplevde det nog som att det blev lite för tjockt och styvt i dessa byxor.

Är det korrekt att man först viker in byxslutet uppåt in i byxbenet och sedan viker slaget utåt på den "instoppade" biten? Så man på så sätt får 4 lager tyg i slaget när man gör slag på byxor? (sen syr man väl oftast på ngn slags slitband eller dylikt oxå så det till o med blir lite tjockare i verkligeheten?)

Ett slag är tre lager tyg. Vik upp ”som vanligt” och sedan ner igen.
 
Jag har själv funderat på att lägga slag på ett par beige chinos från incotex. Tyget är ganska tunnt, lite tjockare än mina super 100 ullbyxor.

Nån som testat tidigare? Nöjd med resultatet?
 

Frele

Cartier
Har ett par ullbyxor (från suitsupply) som är något tighta över lår och rumpa. Brukar det finnas någon möjlighet att justera detta?
 

Frele

Cartier
Vänd ut och in på byxan och kolla sömsmån
Såhär ser det ut, samma sak på båda sömmar. Antar att vi pratar om ca 2cm totalt?
3FC46739-642C-4907-83A6-C21030109A76.jpeg
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Tycker ytterkläder ska vara lite ”tråkiga” oftast dyra. Ska ha dom länge. Då håller den tråkiga lite bättre över tid än den nya heta baylinern;)
 
Man ser lite ut som michelin-gubben i de jackorna. Jag har inte haft en dunstoppad jacka sen jag var ett litet barn. Hur varma är de egentligen? Klarar man sig med en tshirt under, eller är det flera lager som gäller oavsett? När det är kallt ute brukar jag köra ullrocken och en ordentlig ullkofta under, vilket har fungerat bra.
 
Man ser lite ut som michelin-gubben i de jackorna. Jag har inte haft en dunstoppad jacka sen jag var ett litet barn. Hur varma är de egentligen? Klarar man sig med en tshirt under, eller är det flera lager som gäller oavsett? När det är kallt ute brukar jag köra ullrocken och en ordentlig ullkofta under, vilket har fungerat bra.
Jag har en gammal hederlig CG Expedition som jag klarar mig med bara en t-shirt under ned till typ -20.
 
För de intresserade: fick hem mina peccary handskar från bergberg idag. Tyvärr blir det retur. Fingrarna är för korta, och själva vanten är väldigt kort också. Täcker knappt handleden på mig. Sen är det två hudar som är ihopsydda, men det är ingen dealbreaker för mig. Mitt par från hestra har längre fingrar, vanten är längre (täcker handleden väl), och är en och samma hud som är ihopsydd.
 
Svårt det där med dunjackor. Gabucci känns tyvärr väldigt förväxlingsbart med det som postkodslotterigubbarna fyndat på Obs stormarknad.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
För de intresserade: fick hem mina peccary handskar från bergberg idag. Tyvärr blir det retur. Fingrarna är för korta, och själva vanten är väldigt kort också. Täcker knappt handleden på mig. Sen är det två hudar som är ihopsydda, men det är ingen dealbreaker för mig. Mitt par från hestra har längre fingrar, vanten är längre (täcker handleden väl), och är en och samma hud som är ihopsydd.
Berg&Berg är mkt konstigt
 
Topp