Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Kläderna gör mannen

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Maxim, 17 november 2013.

1. christian-h

christian-h Guld

krämbulle, A.Mauritz, Swordthain och 5 andra gillar detta.
  2. Size

Size Titan

Från:
    Stockholm
    Någon som kan rekommendera en snygg dunväst att ha under bla rocken, för en rimlig peng?

3. Falken

Falken Tantal

Kolla uniqlo

willbur, Belfort och Size gillar detta.
  4. mmh

mmh Tantal

Jag är väldigt nöjd med min Woolrich. Varm och dun ja, men inte för dunig tycker jag. (PS, beklagar den smutsiga spegeln;))
    3B8CBF8B-AAEA-40FE-A6BF-71A74CAE5A2F.

beardedpeareater och Biohazard gillar detta.
  5. christian-h

christian-h Guld

Senast ändrad: 26 november 2018
    Biohazard gillar detta.
  6. johpe

johpe Tantal

Från:
    Sverige
    Det var inte bara skjorta utan även kavaj. Det lite roliga i detta tycker jag är att kavaj ovanpå polotröja verkar vara på väg tillbaka stort om man ska tro på modebloggarna på instagram... Jag kan inget annat än att le och tänka på 80-talet när jag ser deras bilder...

7. aleks

aleks Grga Pitic

Ser ju bra ut
    96C09072-EBF0-4978-AF86-922137D0ED44. 8F181919-52F5-4E4F-905F-0A978C1BBBC7. 84311FE4-D34F-454F-8FA0-BD88B1B16DD8.

Swordthain, krämbulle, Strimlaren och 9 andra gillar detta.
  8. Polo under kavaj tycker jag ändå funkar. Oavsett hur man tycker det ser ut så har du helt rätt att det är påväg tillbaka. Dock mer 70-tals varianten än 80-tals versionen av kombon.

grodslukarenx gillar detta.
  9. Parmigiano

Parmigiano Titan

Det är ju däremot fantastiskt snyggt och bör absolut inte jämföras med de andra hemska kombinationerna som nämnts tidigare. :) Görs det rätt så finns det få saker som ser mer intellektuellt och stilfullt ut

Grafton gillar detta.
  10. johpe

johpe Tantal

Från:
    Sverige
    IMG_20181126_193140.
    ;)

Stilen på 80-talet såg inte bra ut! Men det man ser nu ser allt som oftast helt ok ut, kanske har med stilen på kavajer och själva polon att göra.

Erik1 och Harry Palmer gillar detta.
  11. Janne2000

Janne2000 Silver

Från:
    Söderort
    christian-h gillar detta.
  12. Finns en jäkla massa problem med 80-talsmodet. Men en sak som inte funkade var de väldigt tunna polosarna, inte sällan i bomull, i kombination med glansiga kavajer, ofta i märkliga färger som pastell eller lila. :eek:
    Det man nu har plockat upp från 70-talet är lite grövre polos i ull i kombination med kavajer med grövre struktur i mer mättade naturfärger.

13. grodslukarenx

grodslukarenx Guld

Från:
    Skåne, Sverige
    På tal om saker över andra saker... Är detta två skjortor, en skjortjacka väst och slips? Eller är jag helt ute och cyklar? Inget hit iallafall. :)
    65371280-189E-41D1-91DE-E017CA28340E.

14. Mansory

Mansory Titan

Ser ut som en skjorta, en ryggbytröja och en overshirt, typ. Mycket på en gång där.

Huvudverk gillar detta.
  15. grodslukarenx

grodslukarenx Guld

Från:
    Skåne, Sverige
    Ah! Det har du nog rätt i, trodde det var en vit skjorta under en grön väst först. :)

16. Notorious Niklas

Notorious Niklas Tantal

Valborg, Swordthain, Gräsanden och 10 andra gillar detta.
  17. Erik83

Erik83 Titan

Från:
    Uppsala
    friends-joey.

Swordthain, Erik1, Arvis och 5 andra gillar detta.
  18. grodslukarenx

grodslukarenx Guld

Från:
    Skåne, Sverige
    Kunde inte se att detta avhandlats tidigare i tråden; men vad tusan händer med samarbetet mellan The Rake, Phillips och Mr. Porter? Bifogar två exempel - känns som mycket märkliga kombinationer och konstig passform. Fanns även ett exempel där de valt att kombinera en stor brun pilotjacka med shearlingkrage med ett par svarta bilskor - men den verkar ha fått så mycket skit att de helt skrubbat den från nätet - går inte längre att hitta någonstans. Känns skumt att man skulle stylea en auktionskatalog för klockor i den här prisklassen i nivå med en dressmannkampanj. :)

Någon som är mer insatt ochbkan förklara?
    4794A7B3-5FCA-498B-B49D-2CF46B8447C0.
    F5370977-8AE2-48D2-BED8-B82BBD747C8E.

Duddee gillar detta.
  19. johpe

johpe Tantal

Från:
    Sverige
    Klickade hem ett par cream vita chinos på Black Friday:
    _mg_8265.
    https://www.roseborn.com/pt01-vanilla-cotton-blend-trousers

Helnöjd med dem, men eftersom de är i rålängd måste de läggas upp, så den stora frågan är; ska man göra slag (4-5cm) på dem eller inte?
    (jag är lite sugen på slag, men det kanske är helt fel på bomulls chinos)

20. Mansory

Mansory Titan

Slag, såklart.

wahlgren11 och johpe gillar detta.
  21. Fabian

Fabian Platina

Från:
    Stockholm
    Jag skulle faktiskt avråda er från att göra det på denna kvalité. Byxan är i väldigt grov twill som således kommer skapa ett väldigt tjockt slag. Kommer bli svårt att få det nätt och elegant. När man dubbelviker tyget kommer slaget stå ut för mycket nedtill.

Självklart går det men min rekommendation är att göra enklare uppläggning utan slag med klassisk chinos-kant om söm 2.5cm från avslut.

Jerico, aleks, Hippokrates och 2 andra gillar detta.
  22. johpe

johpe Tantal

Från:
    Sverige
    OK tack för infon, var lite orolig för det och att det kanske blir för "styvt" nertill oxå o står ut som en strut. Jävligt skön kvalité på dem iaf!

Fabian gillar detta.
  23. Fabian

Fabian Platina

Från:
    Stockholm
    Byxan är också jävligt mjuk utan stadga så det finns risk att det (slaget) kommer säcka ihop sig lite. Jag har jämförelsevis en vit denim-byxa i grövre tyg men där tygets stadga gör att att det lämpar sig bättre med
    Slag. Men som sagt, prova om du känner för det! Man kan alltid göra slag först och ta bort det sen om man ångrar sig. Svårare åt andra hållet...

johpe gillar detta.
  24. Lindrian

Lindrian Titan

Hur förlåtande är bomull för att plocka bort sömmar? Har fått höra det lämnar spår efter sig, vilket kanske inte är så snyggt.

25. christian-h

christian-h Guld

Förlåtande. Du flyttar bara på det som kallas väft och varp, vilket gör att du kan massera tillbaka trådarna.

26. Fabian

Fabian Platina

Från:
    Stockholm
    Håller inte med @christian-h ovan. Enligt mig väldigt oförlåtande att flytta sömmar på bomull. Dock så syns ingen skillnad så länge längden är bra och behålls vid borttagning av slag. Sömmarna för slitband osv sitter nämligen på samma ställe. Problemet är om man ska korta byxan för då måste sömmar flyttas. Annars är slag bara överflödigt tyg som ändå bara pressas och sys i sidosömmarna.

johpe och Lindrian gillar detta.
  27. Duddee

Duddee Titan

Instämmer med dig, de där två outfitsen föll mig inte i smaken. Dessutom är det väl ett osedvanligt märkligt val av fond till den nedre bilden? Ska man fotografera en outfit så brukar den inte gå ton-i-ton med bakgrunden.

.

Senast ändrad: 27 november 2018
    grodslukarenx gillar detta.
  28. OscKon

OscKon Titan

29. Floffen

Floffen Tantal

Från:
    Stockholm
    Jag har Manolo x Ströms-byxan som också är en grövre bomull och kör slag, tycker det funkar bra. Blir inte lika skarpt som på ull och lite ledigare känsla, men jag tycker det är snyggt ändå.

Alltid slag på flanell!

30. Jerico

Jerico Frank Andersson Premium

Från:
    Hufvudstaden
    Nja. Beror också här på tjocklek på tyg etc om du frågar mig. Hade ett par i lite grövre tjocklek förra vintern och tog bort slagen för de blev ”för mycket”