• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kul t-shirt för rimlig peng från Broadway and Sons. Deadstock italian arme tee. True to size.

https://www.broadwayandsons.com/product-page/deadstock-italian-army-tee

98800FEF-865F-4FB8-9FDA-0DE078F680D6.jpeg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag är tillräckligt gammal att minnas trenden i slutet på 80-talet med skjorta utanpå polotröja. Lika illa det. Skämskudde på alla varianter av polo skjorta kombon. :facepalm:
Det var inte bara skjorta utan även kavaj. Det lite roliga i detta tycker jag är att kavaj ovanpå polotröja verkar vara på väg tillbaka stort om man ska tro på modebloggarna på instagram... Jag kan inget annat än att le och tänka på 80-talet när jag ser deras bilder...
 
Det var inte bara skjorta utan även kavaj. Det lite roliga i detta tycker jag är att kavaj ovanpå polotröja verkar vara på väg tillbaka stort om man ska tro på modebloggarna på instagram... Jag kan inget annat än att le och tänka på 80-talet när jag ser deras bilder...
Polo under kavaj tycker jag ändå funkar. Oavsett hur man tycker det ser ut så har du helt rätt att det är påväg tillbaka. Dock mer 70-tals varianten än 80-tals versionen av kombon.
 
Det var inte bara skjorta utan även kavaj. Det lite roliga i detta tycker jag är att kavaj ovanpå polotröja verkar vara på väg tillbaka stort om man ska tro på modebloggarna på instagram... Jag kan inget annat än att le och tänka på 80-talet när jag ser deras bilder...
Det är ju däremot fantastiskt snyggt och bör absolut inte jämföras med de andra hemska kombinationerna som nämnts tidigare. :) Görs det rätt så finns det få saker som ser mer intellektuellt och stilfullt ut
 

johpe

Panerai
2-Faktor
IMG_20181126_193140.jpg

;)

Stilen på 80-talet såg inte bra ut! Men det man ser nu ser allt som oftast helt ok ut, kanske har med stilen på kavajer och själva polon att göra.
Finns en jäkla massa problem med 80-talsmodet. Men en sak som inte funkade var de väldigt tunna polosarna, inte sällan i bomull, i kombination med glansiga kavajer, ofta i märkliga färger som pastell eller lila. :eek:
Det man nu har plockat upp från 70-talet är lite grövre polos i ull i kombination med kavajer med grövre struktur i mer mättade naturfärger.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Kunde inte se att detta avhandlats tidigare i tråden; men vad tusan händer med samarbetet mellan The Rake, Phillips och Mr. Porter? Bifogar två exempel - känns som mycket märkliga kombinationer och konstig passform. Fanns även ett exempel där de valt att kombinera en stor brun pilotjacka med shearlingkrage med ett par svarta bilskor - men den verkar ha fått så mycket skit att de helt skrubbat den från nätet - går inte längre att hitta någonstans. Känns skumt att man skulle stylea en auktionskatalog för klockor i den här prisklassen i nivå med en dressmannkampanj. :)

Någon som är mer insatt ochbkan förklara?
4794A7B3-5FCA-498B-B49D-2CF46B8447C0.png

F5370977-8AE2-48D2-BED8-B82BBD747C8E.png
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Klickade hem ett par cream vita chinos på Black Friday:
_mg_8265.png

https://www.roseborn.com/pt01-vanilla-cotton-blend-trousers

Helnöjd med dem, men eftersom de är i rålängd måste de läggas upp, så den stora frågan är; ska man göra slag (4-5cm) på dem eller inte?
(jag är lite sugen på slag, men det kanske är helt fel på bomulls chinos)

Jag skulle faktiskt avråda er från att göra det på denna kvalité. Byxan är i väldigt grov twill som således kommer skapa ett väldigt tjockt slag. Kommer bli svårt att få det nätt och elegant. När man dubbelviker tyget kommer slaget stå ut för mycket nedtill.

Självklart går det men min rekommendation är att göra enklare uppläggning utan slag med klassisk chinos-kant om söm 2.5cm från avslut.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag skulle faktiskt avråda er från att göra det på denna kvalité. Byxan är i väldigt grov twill som således kommer skapa ett väldigt tjockt slag. Kommer bli svårt att få det nätt och elegant. När man dubbelviker tyget kommer slaget stå ut för mycket nedtill.

Självklart går det men min rekommendation är att göra enklare uppläggning utan slag med klassisk chinos-kant om söm 2.5cm från avslut.
OK tack för infon, var lite orolig för det och att det kanske blir för "styvt" nertill oxå o står ut som en strut. Jävligt skön kvalité på dem iaf!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
OK tack för infon, var lite orolig för det och att det kanske blir för "styvt" nertill oxå o står ut som en strut. Jävligt skön kvalité på dem iaf!

Byxan är också jävligt mjuk utan stadga så det finns risk att det (slaget) kommer säcka ihop sig lite. Jag har jämförelsevis en vit denim-byxa i grövre tyg men där tygets stadga gör att att det lämpar sig bättre med
Slag. Men som sagt, prova om du känner för det! Man kan alltid göra slag först och ta bort det sen om man ångrar sig. Svårare åt andra hållet...
 
Byxan är också jävligt mjuk utan stadga så det finns risk att det (slaget) kommer säcka ihop sig lite. Jag har jämförelsevis en vit denim-byxa i grövre tyg men där tygets stadga gör att att det lämpar sig bättre med
Slag. Men som sagt, prova om du känner för det! Man kan alltid göra slag först och ta bort det sen om man ångrar sig. Svårare åt andra hållet...
Hur förlåtande är bomull för att plocka bort sömmar? Har fått höra det lämnar spår efter sig, vilket kanske inte är så snyggt.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Hur förlåtande är bomull för att plocka bort sömmar? Har fått höra det lämnar spår efter sig, vilket kanske inte är så snyggt.
Håller inte med @christian-h ovan. Enligt mig väldigt oförlåtande att flytta sömmar på bomull. Dock så syns ingen skillnad så länge längden är bra och behålls vid borttagning av slag. Sömmarna för slitband osv sitter nämligen på samma ställe. Problemet är om man ska korta byxan för då måste sömmar flyttas. Annars är slag bara överflödigt tyg som ändå bara pressas och sys i sidosömmarna.
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Kunde inte se att detta avhandlats tidigare i tråden; men vad tusan händer med samarbetet mellan The Rake, Phillips och Mr. Porter? Bifogar två exempel - känns som mycket märkliga kombinationer och konstig passform. Fanns även ett exempel där de valt att kombinera en stor brun pilotjacka med shearlingkrage med ett par svarta bilskor - men den verkar ha fått så mycket skit att de helt skrubbat den från nätet - går inte längre att hitta någonstans. Känns skumt att man skulle stylea en auktionskatalog för klockor i den här prisklassen i nivå med en dressmannkampanj. :)

Någon som är mer insatt ochbkan förklara?
4794A7B3-5FCA-498B-B49D-2CF46B8447C0.png

F5370977-8AE2-48D2-BED8-B82BBD747C8E.png

Instämmer med dig, de där två outfitsen föll mig inte i smaken. Dessutom är det väl ett osedvanligt märkligt val av fond till den nedre bilden? Ska man fotografera en outfit så brukar den inte gå ton-i-ton med bakgrunden.

.
 
Senast ändrad:

Floffen

Panerai
Klickade hem ett par cream vita chinos på Black Friday:
_mg_8265.png

https://www.roseborn.com/pt01-vanilla-cotton-blend-trousers

Helnöjd med dem, men eftersom de är i rålängd måste de läggas upp, så den stora frågan är; ska man göra slag (4-5cm) på dem eller inte?
(jag är lite sugen på slag, men det kanske är helt fel på bomulls chinos)

Jag har Manolo x Ströms-byxan som också är en grövre bomull och kör slag, tycker det funkar bra. Blir inte lika skarpt som på ull och lite ledigare känsla, men jag tycker det är snyggt ändå.

Går i samma funderingar som @johpe . Har köpt ett par flanellbyxor från ss med sidadjusters och frontveck, jag är sugen på att lägga till 5cm slag på byxorna också men är osäker på om det blir förtycker detaljer på byxan då. Vad tycker ni ? Funkar det ?
Länk till byxorna: https://eu.suitsupply.com/sv/trouse...prefv1=fallwinter&prefn2=colorID&prefv2=green

Alltid slag på flanell!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag har Manolo x Ströms-byxan som också är en grövre bomull och kör slag, tycker det funkar bra. Blir inte lika skarpt som på ull och lite ledigare känsla, men jag tycker det är snyggt ändå.



Alltid slag på flanell!
Nja. Beror också här på tjocklek på tyg etc om du frågar mig. Hade ett par i lite grövre tjocklek förra vintern och tog bort slagen för de blev ”för mycket”
 
Topp