• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Någon som har ett par orlebar brown bulldog badbyxor i garderoben? Trots en bra storleksguide så är jag lite osäker på hur dom kommer passa. Drar normalt 35-36 i jeans och undrar om 36 i OB är rätt för mig? :)

Alla jag provat är sjukt små! Har typ 34 i size annars men 36 orna satt som fastlimmade kring låren... ska väl dock tilläga att de flesta byxor rtw blir för tajta

Har två par OB, tycker de är rätt normala i storleken. Jag har 29-31 i normala fall i olika jeans/chinos byxmärken (och 46 i incotex flannel), i OBs badbyxor har jag 30. Sen har jag ingen jätteröv eller speciellt tjocka lår heller, men tycker som sagt att de är TTS.

Bestämde mig för att göra mig av med 10 skjortor som var trötta och beställde 6 skjortor men de var bara 3 som kändes bra... kollade blocket när ni rekade lite blocketgrejer här i tråden och hittade 13 eton för 2000kr. Riktigt bra skick. Förjävla nice o göra nån bra deal i livet iaf.

Sen började jag fundera på om kemtvätt kan fixa gamla skjortor med gula armveck man inte kan fixa själv? Jag har testat att höja temp i maskin.. gnugga vanisch o låta dra innan tvätt osv. Jag har redan räknat ut skjortorna men de är ok i övrigt. Några andra husmorstips? De yngsta är 4 år och ca 70 tvättar gamla. Kast?

Bestämde mig för att göra mig av med 10 skjortor som var trötta och beställde 6 skjortor men de var bara 3 som kändes bra... kollade blocket när ni rekade lite blocketgrejer här i tråden och hittade 13 eton för 2000kr. Riktigt bra skick. Förjävla nice o göra nån bra deal i livet iaf.

Sen började jag fundera på om kemtvätt kan fixa gamla skjortor med gula armveck man inte kan fixa själv? Jag har testat att höja temp i maskin.. gnugga vanisch o låta dra innan tvätt osv. Jag har redan räknat ut skjortorna men de är ok i övrigt. Några andra husmorstips? De yngsta är 4 år och ca 70 tvättar gamla. Kast?
Manolo hade något tips där.

Typ diskmedel och citronsyra. Leta upp det på deras site :)

Testat klor?

NaOCl (klor) har en syremolekyl (O) som gärna binder till andra molekyler. De organiska material som används för att färga kläder är ett exempel. Därför ska man undvika klor på icke vita plagg.
Vissa färgade plagg ja. Är ju inget man använder utan anledning. Citron är knappast speciellt snällt det heller.

Aluminiumet i deon är tydligen boven vid gula armhåletyget. Ny deo ska handlas. Fanns lite alt men sen gälller det att de funkar också...

Vad ska man göra för att undvika fläckarna? Tshirt under?
Här kommer en kort guide:

Det första du behöver veta är att det finns två skilda produkter: deoderant och antiperspirant. Den förstnämnda är typiskt alkohol och doft, medan den andra kan vara det samma, fast med aluminiumoxid.

Aluminiumoxid är i dagsläget det enda godkända medlet för att minska svett. Om en produkt inte innehåller detta är den inte en antiperspirant utan en deoderant. En deo har i syfte att döda bakterier (alkohol) och dofta gott. Men om du svettas mycket gör det ingen nytta, då behöver du en antiperspirant.

Misstaget de flesta gör är att de rullar på ett lager eller två på morgonen och slänger på sig skjortan, och får sedan gula fläckar.

Vad jag istället rekommenderar att ni gör är att stryka på er antiperspirant innan ni går och lägger er, och sedan sköljer av överflödet på morgonen. Då har kroppen fått hela natten på sig suga upp aluminiumen och stänga alla porer. Det som blir över sköljer ni sedan bort.

Man kan sedan komplettera med en deo för att få en lite friskare doft.

Genom att göra sådär hamnar majoriteten av medlet i era armhålor och inte i skjortan.

Här kommer en kort guide:

Det första du behöver veta är att det finns två skilda produkter: deoderant och antiperspirant. Den förstnämnda är typiskt alkohol och doft, medan den andra kan vara det samma, fast med aluminiumoxid.

Aluminiumoxid är i dagsläget det enda godkända medlet för att minska svett. Om en produkt inte innehåller detta är den inte en antiperspirant utan en deoderant. En deo har i syfte att döda bakterier (alkohol) och dofta gott. Men om du svettas mycket gör det ingen nytta, då behöver du en antiperspirant.

Misstaget de flesta gör är att de rullar på ett lager eller två på morgonen och slänger på sig skjortan, och får sedan gula fläckar.

Vad jag istället rekommenderar att ni gör är att stryka på er antiperspirant innan ni går och lägger er, och sedan sköljer av överflödet på morgonen. Då har kroppen fått hela natten på sig suga upp aluminiumen och stänga alla porer. Det som blir över sköljer ni sedan bort.

Man kan sedan komplettera med en deo för att få en lite friskare doft.

Genom att göra sådär hamnar majoriteten av medlet i era armhålor och inte i skjortan.
Jag lär mig mycket här :) tack för den guiden!

Var nyss på engelska herr i malmö och checkade in deras rea. Allt på 40-50%.
  • Finns hestra handskar på 40% rea (tyvärr inga snygga svarta). Behöver man grön/blå/brun är de bra, med kaninfoder.
  • Kavajer är ganska begränsat om du är 48-50.
  • Nästan helt uttömt på skjortor i 39-40.
  • Några få jackor/rockar i 48-50.
  • Stickat var också ganska uttömt.
  • Fanns en del chinos och byxor, men inget speciellt imo.
Rent generellt är det inget för en basgarderob, det mesta var lite uddaplagg osv. De har nog sålt rätt så bra under hösten/vintern!

Var nyss på engelska herr i malmö och checkade in deras rea. Allt på 40-50%.
  • Finns hestra handskar på 40% rea (tyvärr inga snygga svarta). Behöver man grön/blå/brun är de bra, med kaninfoder.
  • Kavajer är ganska begränsat om du är 48-50.
  • Nästan helt uttömt på skjortor i 39-40.
  • Några få jackor/rockar i 48-50.
  • Stickat var också ganska uttömt.
  • Fanns en del chinos och byxor, men inget speciellt imo.
Rent generellt är det inget för en basgarderob, det mesta var lite uddaplagg osv. De har nog sålt rätt så bra under hösten/vintern!

Tack för spaningen. Nu slipper jag åka dit i onödan:)

Tillbaka
Topp