• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Sett den sidan oxå. Blir lite fascinerade över hur bra den sitter på honom och då i hans normala stl 40/50 och inte ens sizat upp en stl. Han är väl ganska lång?
På mig sitter den kortare än den gör på honom och jag är 187cm.
Tex dessa bilder så tycker jag den gärna kunde vart några centimer till.
https://www.mrporter.com/en-se/mens...fit-unlined-suede-bomber-jacket/1090982?ppv=2

Tror nyckeln är lite hur den sitter över axlarna och det kan göra en hel del på längden i slutändan.
Ska se om jag kan ta en helbild på min.
Han är ungefär lika lång som jag, 186cm. Jag postade ett par bilder lite tidigare i tråden.

Detta är en jacka som ska vara kort och avslappnad, den ska inte ner och täcka rumpan. Känns som lite av en oxymoron att ha en lång bomber.

Såhär sitter den på herr weinås: https://www.instagram.com/p/BiwfhTNgZuH/

Hur är den storleksmässigt? Jag har sneglat på den länge i chokladbrun och jag har eventuellt en på gång nu. Vanligtvis bär jag storlek 50-52. 180 lång, 90 kilo och bröstmåttet är cirka 107 cm. Den är tänkt som en vår-, sommar- och höstjacka och i det här fallet känner jag att det inte är nödvändigt att kunna lasta på med tjocka lager under. Den jag är intresserad av är fodrad.

Hur är den storleksmässigt? Jag har sneglat på den länge i chokladbrun och jag har eventuellt en på gång nu. Vanligtvis bär jag storlek 50-52. 180 lång, 90 kilo och bröstmåttet är cirka 107 cm. Den är tänkt som en vår-, sommar- och höstjacka och i det här fallet känner jag att det inte är nödvändigt att kunna lasta på med tjocka lager under. Den jag är intresserad av är fodrad.
Tänker du på valstar? Jag tog 48 som är min vanliga storlek, och tycker den sitter bra. Många säger dock man ska ta en storlek upp, så du borde nog testa båda.

Det kan också ha att göra med längdförhållandet mellan ben och överkropp alt byxhöjd.

Han är ungefär lika lång som jag, 186cm. Jag postade ett par bilder lite tidigare i tråden.

Detta är en jacka som ska vara kort och avslappnad, den ska inte ner och täcka rumpan. Känns som lite av en oxymoron att ha en lång bomber.

Såhär sitter den på herr weinås: https://www.instagram.com/p/BiwfhTNgZuH/

Håller med, det är en kort modell och ska såklart inte täcka rumpan på ngt sätt. Midjehöjden på byxan spelar en stor roll.
Faktum kvarstår dock att det skiljer ca 5cm mellan Valstarino och PWVC jackorna i längd och då föredrar jag en längre jacka för att få lite bättre proportioner.
Men smacken är delad och tur är väl det, tråkigt annars.

Håller med, det är en kort modell och ska såklart inte täcka rumpan på ngt sätt. Midjehöjden på byxan spelar en stor roll.
Faktum kvarstår dock att det skiljer ca 5cm mellan Valstarino och PWVC jackorna i längd och då föredrar jag en längre jacka för att få lite bättre proportioner.
Men smacken är delad och tur är väl det, tråkigt annars.
5cm låter som mycket, när jag testade bägge tyckte jag dom var mer eller mindre det samma, men kanske missminner mig.

Om det är Valstarino så skulle jag säga att du minst behöver stl 52, kanske tom större.
Är ganska ”italienskt små” i storlekarna.

5cm låter som mycket, när jag testade bägge tyckte jag dom var mer eller mindre det samma, men kanske missminner mig.
Håller med, blev lite förvånad själv att det var så mycket men en Valstarino i stl 52 mäter 62cm och PWVC mäter 66cm enligt CoC (68,5cm enligt PWVC själva) så
därför skrev jag ca 5cm. Den jag har hemma mäter 68cm.

Håller med, blev lite förvånad själv att det var så mycket men en Valstarino i stl 52 mäter 62cm och PWVC mäter 66cm enligt CoC (68,5cm enligt PWVC själva) så
därför skrev jag ca 5cm. Den jag har hemma mäter 68cm.
Vet inte om jag litar på CoCs måttabeller längre. Flera gånger sett helt vansinniga värden. Enligt Mr. Porter är valstarino 67cm i 52.

Vet inte om jag litar på CoCs måttabeller längre. Flera gånger sett helt vansinniga värden. Enligt Mr. Porter är valstarino 67cm i 52.
Intressant
Den Valstarino i stl 52 jag haft hemma var dock märkbart kortare än PWVC men det var något år eller två sedan också så måtten kan ha ändrats.
Hur lång mäter din stl 48?

Om det är Valstarino så skulle jag säga att du minst behöver stl 52, kanske tom större.
Är ganska ”italienskt små” i storlekarna.
Jag köpte precis en i storlek 52. Det är inte den ofodrade varianten, utan med ett tunt cashmere/ullfoder. Jag försökte bilda mig en uppfattning om måtten via lite olika sidor, men det är inte helt enkelt. Samma modell och storlek varierar kraftigt i storleksguiden när jag byter färg hos samma återförsäljare (Mr.Porter).

Jag köpte precis en i storlek 52. Det är inte den ofodrade varianten, utan med ett tunt cashmere/ullfoder. Jag försökte bilda mig en uppfattning om måtten via lite olika sidor, men det är inte helt enkelt. Samma modell och storlek varierar kraftigt i storleksguiden när jag byter färg hos samma återförsäljare (Mr.Porter).
Hm...fått den känslan oxå, att den med foder kanske är lite längre?
Sedan kanske man möter med eller utan krage beroende på ÅF? Normalt är dock utan krage men då det varierar en del så blir man lite fundersam.
Hur som, grattis till köpet! (Vart beställde du ifrån?)
Bilder när den kommer:)

Hm...fått den känslan oxå, att den med foder kanske är lite längre?
Sedan kanske man möter med eller utan krage beroende på ÅF? Normalt är dock utan krage men då det varierar en del så blir man lite fundersam.
Hur som, grattis till köpet! (Vart beställde du ifrån?)
Bilder när den kommer:)
Begagnad av en svensk herre inom #menswear. Sägs knappt vara använd och att lägga över 10 000: - lakan på en sådan är jag inte direkt jättesugen på. Det hade varit kul med en bra A-1 i läder, men jag tycker att mocka är ett roligare alternativ i just den här varianten. Passar den är jag säker på att den kommer användas friskt.

Schysst! Och jag förstår, 10k för en mockajacka är lite dyrt. Jag fick min för strax över 4000kr, vilket jag tycker är mer rimligt, fast ändå dyrt.
Ja, men det känns som ett plagg som ändå är värt sin peng. För min plånbok blev det i alla fall vänligare (och förhoppningsvis bättre) än att pynta en månadslön på typ den här.
superdenimthermc1001161003.jpg

Snyggt.

Valstarino i 48:

Under topp-mudd, till slutet av plagget (inkl mudden längst ner): 67cm lång. Utan mudd längst ner, bara mockan alltså, 62cm.
Tack!

Spännande! Så lång var inte den jag hade hemma. Mätte den inte men märkbart kortare än nuvarande PWVC jackan. Blev man lite småsugen på en sån i stl 52....;)
Vart köpte du din ifrån?

Fingrade på köpknappen där oxå men hoppade då den jag hade hemma för 1-2år sedan var lite kort tyckte jag. Verkar ha hänt ngt med måtten eller så varierar det en del?
Upp med utomhusbilder på din nu:)
Jag fingrade också i början när det var 30%, men lyckades få en på 50%.

Jag vet inte om måtten ändrats, men tycker den jag har (utan foder, enbart viskos) är bra i längd.

Jag får be tjejen fota när hon kommer hem, om solen fortfarande är uppe :).

Vad tycker panelen om PW's nya twin track? Äger sedan tidigare en svart, men är oerhört sugen på en i grönt också. Kanske avyttrar den svarta, två fältjackor i garderoben kanske blir lite mycket.
tt1.jpg

Gillar framför allt nya designen på fickorna samt att ärmarna är lite längre. Livstids garanti lockar också.
NU snackar vi....

RK14111-1.jpg

RK14110-1.jpg

https://therake.com/private-white-vc-the-twin-track-navy-cotton-jacket-the-rake-exclusive.html
https://therake.com/private-white-vc-the-twin-track-olive-cotton-jacket-the-rake-exclusive.html

Jag vill ha en ullfodrad jacka, typ shearling. Nåt riktigt störtvarmt men som samtidigt ser snyggt ut på utsidan. Jag fixar inte riktigt michelin-gubbe-looken.

Har nån tips? Ingen direkt budget, men tar gärna all inspiration jag kan få.

Försvarets livpäls kanske?
287782698_1f1d5d1f-619a-4bb0-923c-34f698de888d.jpg

Dyker upp på Tradera och blocket ibland. Räkna med runt 2000 för en i fint skick och du kommer aldrig mer behöva frysa.
Vill man ha shearling med ett modernare snitt skulle jag rekommendera Acne eller Burberry, men då är priset tio gånger högre om du inte hittar beggat.

Tillbaka
Topp