• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tips på vettiga tillverkare av slipsar om vi bortser ifrån Hermès och Salvatore Ferragamo?
Vad är bra value for money ifall vi säger 1000-2000kr per slips? Har kikat lite på E. Marinella vilket jag förstår säljs på Gabucci men vad mer finns det som man bör kika in?
I min erfarenhet är Berg&Berg trevliga slipsar. Dunhill likaså. :)
 

Åskviggen

Panerai
Svängde förbi Oscar Jacobson idag. Mest för att spana igenom hur deras säsongsutbud ser ut, har alltid ogillat tillverkaren (mest för att jag förknippar det med en kille som stör skiten ut mig).
Hittade en kortärmad piké som gav mig sommarfeeling, så jag slog till. Får se hur deras plagg håller sig under en längre tid :)
CF7A5312-B6DF-4330-807F-B0B2F875F394.png
 

aximand

Panerai
2-Faktor
5 satt svinbra, inte lös och inte tight jättebra över axlarna. Skulle närmast beskriva färgen som grön, men den är inte alls lika mättad som den såg ut på bilderna. Overall svinnöjd, passformen på denna är kollossalt mycket bättre än på min gamla 4a.
20190214_183949.jpg

Nu kan jag dessutom ha den stängd utan att ha mellanspåret i. :woot:
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tack! Jag har varit 3-4 i deras storlekar, men får aldrig riktigt rätt på det.
En 3a satt som en smäck för några år sen, men på senaste tiden har 4an suttit bättre, med undantag för ärmlängden som varit på tok för lång.
Beställde du en 4a? Isf hur sitter den? Tycker pwvc verkar variera rätt mycket mellan olika modeller på jackor/rockar på vad en 4a är i bröstmått.
Fick hem pwvc permanent style bridge coaten i förra veckan (strlk 4) och har den inne på ärmkortning nu, den är 106 cm över bröstet enligt deras sida och det verkar stämma rätt bra, inte en chans att jag kunnat ta en 3a. Men på twin tracken är det strlk 2 som är 106 cm över bröstet. Men ändå anger de att killen "josh" med 40" chest alltid bär en strlk 4.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
5 satt svinbra, inte lös och inte tight jättebra över axlarna. Skulle närmast beskriva färgen som grön, men den är inte alls lika mättad som den såg ut på bilderna. Overall svinnöjd, passformen på denna är kollossalt mycket bättre än på min gamla 4a.
20190214_183949.jpg

Nu kan jag dessutom ha den stängd utan att ha mellanspåret i. :woot:
Snyggt! Är det den som de kallar forest green?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Beställde du en 4a? Isf hur sitter den? Tycker pwvc verkar variera rätt mycket mellan olika modeller på jackor/rockar på vad en 4a är i bröstmått.
Fick hem pwvc permanent style bridge coaten i förra veckan (strlk 4) och har den inne på ärmkortning nu, den är 106 cm över bröstet enligt deras sida och det verkar stämma rätt bra, inte en chans att jag kunnat ta en 3a. Men på twin tracken är det strlk 2 som är 106 cm över bröstet. Men ändå anger de att killen "josh" med 40" chest alltid bär en strlk 4.
Snyggt! Är det den som de kallar forest green?

Jag har en gammal 4a från dem (twin track) och den kan jag nätt och jämnt ha om jag inte har mellanspåret i. Fick hem den nya idag och den sitter som gjuten i storlek 5 istället, känns mycket bättre bland annat i ärmlängden där den gamla var alldeles för kort.

Dom kallar den "British Racing Green"
st%2Csmall%2C215x235-pad%2C210x230%2Cf8f8f8.lite-1.jpg

Den här kaninen är extremt nära vad den är för färg på riktigt. Tyget är inte alls likadant som på den gamla dock, den är en regelrätt vaxjacka medans den nya snarare är en tunn vindjacka. Känns nästan som att den är i funktionsmaterial, fast det är bomull. Gillar't.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag har en gammal 4a från dem (twin track) och den kan jag nätt och jämnt ha om jag inte har mellanspåret i. Fick hem den nya idag och den sitter som gjuten i storlek 5 istället, känns mycket bättre bland annat i ärmlängden där den gamla var alldeles för kort.

Dom kallar den "British Racing Green"
st%2Csmall%2C215x235-pad%2C210x230%2Cf8f8f8.lite-1.jpg

Den här kaninen är extremt nära vad den är för färg på riktigt. Tyget är inte alls likadant som på den gamla dock, den är en regelrätt vaxjacka medans den nya snarare är en tunn vindjacka. Känns nästan som att den är i funktionsmaterial, fast det är bomull. Gillar't.
Denna eller?
https://www.privatewhitevc.com/twin-track.html?colourway=659
Som jag skrev ovan verkar det som de har väldigt olika mått mellan olika modeller...
 
Hallå,
Letar efter ett par dressade(kostym-)byxor. Gärna side adjusters, mörkgråa. Spanat in Suit Supply bland annat. Tänker mig omkring 1800-2000:-, vad mer för finns för vettigt med mina kriterier i denna kategori? Tar tacksamt emot tips!
 
Senast ändrad:
Beställde du en 4a? Isf hur sitter den? Tycker pwvc verkar variera rätt mycket mellan olika modeller på jackor/rockar på vad en 4a är i bröstmått.
Fick hem pwvc permanent style bridge coaten i förra veckan (strlk 4) och har den inne på ärmkortning nu, den är 106 cm över bröstet enligt deras sida och det verkar stämma rätt bra, inte en chans att jag kunnat ta en 3a. Men på twin tracken är det strlk 2 som är 106 cm över bröstet. Men ändå anger de att killen "josh" med 40" chest alltid bär en strlk 4.
Tog faktiskt en storlek 3, som ska motsvara storlek 48. Vi får se...
 

HerrR

Omega
Första kostymen ska inhandlas och tyvärr är budgeten begränsad. 5-6000 är vad jag med gott samvete kan lägga just nu.

Marinblå, enkelknäppt, ull?

Alla tipps uppskattas!
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Den går rätt bra till blått också. Enda som är lite svårt är vad man ska göra av bältet, tycker inte riktigt att det är lika självklart som på den gamla...
20190214_221616.jpg
 
Senast ändrad:
Första kostymen ska inhandlas och tyvärr är budgeten begränsad. 5-6000 är vad jag med gott samvete kan lägga just nu.

Marinblå, enkelknäppt, ull?

Alla tipps uppskattas!
Suitsupply är ett bra alternativ. Titta även Brothers finare kollektion och Oscar Jacobsson. Ja, marinblå, enkelknäppt och ull är det du ska köra på. Undvik modetrenderna såsom smala slag, tight passform och kort längd.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tips på vettiga tillverkare av slipsar om vi bortser ifrån Hermès och Salvatore Ferragamo?
Vad är bra value for money ifall vi säger 1000-2000kr per slips? Har kikat lite på E. Marinella vilket jag förstår säljs på Gabucci men vad mer finns det som man bör kika in?

Jag kör Rubinacci, Drake’s, Passagio Cravatte och Barba Napoli. Alla är bra och jag håller Barba Napolis 7-fold som bäst, just för känslan och knutarna.
 

HerrR

Omega
Suitsupply är ett bra alternativ. Titta även Brothers finare kollektion och Oscar Jacobsson. Ja, marinblå, enkelknäppt och ull är det du ska köra på. Undvik modetrenderna såsom smala slag, tight passform och kort längd.

Tack. Tittade på suitsupply igår, men jag tror aldrig det funkar att beställa standardstorlekar för mig.

Jag är kort (173) och ganska bredaxlad och korpulent/vältränad (ca 90kg), lång överkropp/korta ben och tänker att en kort kavaj är rätt för mig?

Ska kika på brothers idag.
 
  • Like
Reactions: bvb

Anden

Cartier
2-Faktor
Tack. Tittade på suitsupply igår, men jag tror aldrig det funkar att beställa standardstorlekar för mig.

Jag är kort (173) och ganska bredaxlad och korpulent/vältränad (ca 90kg), lång överkropp/korta ben och tänker att en kort kavaj är rätt för mig?

Ska kika på brothers idag.
Gratis frakt och retur på SS, så det kan vara värt att prova - särskilt om du har ett kontor som UPS kan leverera till dagtid.
 
På gamla satt det ytterligare två hällor på framsidan som höll uppe bältet när det inte var ihopsatt. På denna finns inget som håller i bältet utan man får istället fästa det i sig själv på ryggen eller ha det på sig. Har dock inte hunnit utforska riktigt vad som ser bäst ut..
Får min i eftermiddag, ska testa då. Misstänker storlek 3 är för liten, men vi får se. The rakes version är lite annorlunda.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Tack. Tittade på suitsupply igår, men jag tror aldrig det funkar att beställa standardstorlekar för mig.

Jag är kort (173) och ganska bredaxlad och korpulent/vältränad (ca 90kg), lång överkropp/korta ben och tänker att en kort kavaj är rätt för mig?

Ska kika på brothers idag.

Jag har samma problem som du. 169 cm lång och korta ben. Ett helvete att hitta bra storlekar..
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Tack. Tittade på suitsupply igår, men jag tror aldrig det funkar att beställa standardstorlekar för mig.

Jag är kort (173) och ganska bredaxlad och korpulent/vältränad (ca 90kg), lång överkropp/korta ben och tänker att en kort kavaj är rätt för mig?

Ska kika på brothers idag.
Fördelen med Suitsupply är att de även har 25-storlekar (dvs kortare) och 100-storlekar (för långskånkar som mig). Kan vara värt att kika in på deras hemsida och mäta dig själv lite.
 
Jag är svinnöjd med min. Grön var perfekt.
Fick hem min precis. Den är riktigt schysst i färgen, och storlek 3 var väldigt rymlig. Dock så har The Rakes version ett annat mönster, så kanske det som påverkar.

Nu måste jag bara bestämma mig om jag vill ha olivgrön, eller om jag tycker om din grön mer.

Edit:
Jag beställde en storlek 3, men fick 4. Kanske därför den kändes lite rymlig. :shifty:
 
Senast ändrad:

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Trodde det var sluthandlat på reorna men blev bla en till field jacket från Morris, precis under tusenlappen från Stayhard efter någon extrarabatt.
04248389_display.jpeg

mor1008351_ckhaki_v05.jpg

Annan färg men lika jacka.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Letar fortfarande efter den perfekta skjortan och efter 3 skjortor från shirtonomy (där kvaliten varit varierande) överväger jag att köra på Eton Signature twill i slim fit.
Självklart så är jag mellan två storlekar (40-41) och undrar ifall någon KS:are har erfarenhet från dessa och vet ifall de krymper något?
Butikspersonalen sa att de inte krymper något alls men med tanke på att hon inte visste skillnad på twill och polin så antar jag att hon inte är en pålitlig källa.
E1E5EB4E-DA6E-41D2-8818-EBB16C2B3B35.png
 

Floffen

Panerai
Letar fortfarande efter den perfekta skjortan och efter 3 skjortor från shirtonomy (där kvaliten varit varierande) överväger jag att köra på Eton Signature twill i slim fit.
Självklart så är jag mellan två storlekar (40-41) och undrar ifall någon KS:are har erfarenhet från dessa och vet ifall de krymper något?
Butikspersonalen sa att de inte krymper något alls men med tanke på att hon inte visste skillnad på twill och polin så antar jag att hon inte är en pålitlig källa.
E1E5EB4E-DA6E-41D2-8818-EBB16C2B3B35.png

Är du mellan två storlekar i halsen eller resten av skjortan? Jag har flera Eton, de krymper efter ett tag. Inte mycket, men lite. Så mitt tips är att köra på 41.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Är du mellan två storlekar i halsen eller resten av skjortan? Jag har flera Eton, de krymper efter ett tag. Inte mycket, men lite. Så mitt tips är att köra på 41.
Tack för svar! :)
40 i halsen och midjan. 41 över bröstkorg.
Skulle du rekommendera signature twill eller bör jag satsa på något annat tyg? :)
 
Topp