• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tänkte införskaffa en steamer. Hur långt klarar man sig på resevarianten "Cirrus" från Steamery?
Eller behöver man det stora åbäket "Cumulus"?

Tänkte införskaffa en steamer. Hur långt klarar man sig på resevarianten "Cirrus" från Steamery?
Eller behöver man det stora åbäket "Cumulus"?

Jag har kört bägge. Resevarianten är grym när man väl får snits på den. Det tog lätt 20 ggr innan jag fattade hur jag skulle få det resultat jag ville. Men den store fan, som jag har nu, är klart bättre. Effekten är högre och det går mkt snabbare att nå ett dugligt resultat.

Med skjortor av hög kvalitet tycker jag det går på 1-2 min att få en bra resultat på "steamningen". Men sämre skjortor (likt den jag hade igår), blir dock resultatet aldrig så bra som en strykning.

Jag har kört bägge. Resevarianten är grym när man väl får snits på den. Det tog lätt 20 ggr innan jag fattade hur jag skulle få det resultat jag ville. Men den store fan, som jag har nu, är klart bättre. Effekten är högre och det går mkt snabbare att nå ett dugligt resultat.

Med skjortor av hög kvalitet tycker jag det går på 1-2 min att få en bra resultat på "steamningen". Men sämre skjortor (likt den jag hade igår), blir dock resultatet aldrig så bra som en strykning.

Kör du destillerat vatten i dina? Har haft en Cirrus stående sen i typ November utan att testa den för att jag inte orkat skaffa destillerat till den... :facepalm:

Kör vanligt kranvatten och rensa ur den med jämna mellanrum. Destillerat vatten kommer kosta skjortan.

Ett alternativ för den som inte vill ha en steamer är en s.k. "steam generator". Producerar mycket mer ånga, men är inte lika smidigt att använda på alla typer av plagg som en vanlig steamer.

Kör vanligt kranvatten och rensa ur den med jämna mellanrum. Destillerat vatten kommer kosta skjortan.
Ett alternativ för den som inte vill ha en steamer är en s.k. "steam generator". Producerar mycket mer ånga, men är inte lika smidigt att använda på alla typer av plagg som en vanlig steamer.
Funderar på o skaffa en steamer oxå. Hur bra funkar det? Tar ni bara en skjorta som ni tvättat och låtit torka på galge och så drar steamern över den några gånger o så är den klar och slät o fin på bara 1-2? (tar mig ca 5-7 minuter att stryka en skjorta så det är ju en tydlig tidsbesparing isf)

Funderar på o skaffa en steamer oxå. Hur bra funkar det? Tar ni bara en skjorta som ni tvättat och låtit torka på galge och så drar steamern över den några gånger o så är den klar och slät o fin på bara 1-2? (tar mig ca 5-7 minuter att stryka en skjorta så det är ju en tydlig tidsbesparing isf)
Ja. Steamar den kvällen innan, dryga minuten tar det nog.

Blir såklart inte lika crisp som att stryka och pressa ordentligt, men 90% iaf. Bra nog för mig. Den är inte rynkig, men du får inte samna pressveck över ärmen osv.

Framför allt är den bra till att få ur rynkor (eller ”märken” från torkställ) på stickat. Där snackar vi 10sec. Stryka en ulltröja eller en piké är förfärligt.

Ja. Steamar den kvällen innan, dryga minuten tar det nog.

Blir såklart inte lika crisp som att stryka och pressa ordentligt, men 90% iaf. Bra nog för mig. Den är inte rynkig, men du får inte samna pressveck över ärmen osv.

Framför allt är den bra till att få ur rynkor (eller ”märken” från torkställ) på stickat. Där snackar vi 10sec. Stryka en ulltröja eller en piké är förfärligt.
Ja det har jag oxå läst tidigare, att man får glömma pressvecken på ärmarna.
Men på bröst o rygg kan man få bort alla skrynklor iaf?
Och hur är det med kragen?

Steamer:
Jag fick en rackare som var helt värdelös. Jag tog med en skjorta till affären så de inte kom undan vid reklamation.

Var har ni kommit över era ångmaskiner? Tips på märke? De stora och bra är rätt skrymmande.

[QUOTE="Lindrian, post: 2789000, member: 6277”]
Framför allt är den bra till att få ur rynkor (eller ”märken” från torkställ) på stickat. Där snackar vi 10sec. Stryka en ulltröja eller en piké är förfärligt.[/QUOTE]
Främst till detta jag kommer använda min steamer till. Är lat och har en kemtvätt rakt över gatan som brukar få tvätta mina skjortor.

Då borde resevarianten räcka?

Fungerar utmärkt för min del. Här har du en bild på skjortan jag ska bära imorgon, före och efter.
Jag timeade dessutom mig själv, det tog totalt drygt 3 minuter (utan att räkna med "uppvärmningstiden" på maskinen, som typ är 30 sec). Sen var detta också en linneskjorta som var väldigt skrynklig.

Det går helt klart att få bättre, speciellt ärmarna, både med steamern och med strykjärn, men för min outfit imorgon är detta helt ok.

IMG_5077.jpeg

IMG_6996.jpeg

[QUOTE="Lindrian, post: 2789000, member: 6277”]
Främst till detta jag kommer använda min steamer till. Är lat och har en kemtvätt rakt över gatan som brukar få tvätta mina skjortor.

Då borde resevarianten räcka?[/QUOTE]
Helt klart. Mina stickade tyger blir som nya efter någon sekunds ånga. Skjortor är det som kräver mer.

Det beror helt på kvaliteten på skjortan. Har nån Eton som jag knappt behöver röra med steamern för att bli perfekt och andra som steamern knappt får dugliga (de är, å andra sidan, hopplösa med strykjärn också).
Andra saker: Om dina kragar blivit knasiga i tvätten hjälper inte steamern dig. Detsamma gäller manschetter.

Jag skulle vilja påstå att om en mkt välgjort strykning är 100% så ger en steamer 80-90% av resultatet på 1-2 min. Så är du perfektionist så kommer du störa dig på att steamern inte gör ffa skjortor exakt lika krispiga. Jag bryr mig inte sådär nämnvärt så för mig är steamern valet över strykjärnet alla dagar i veckan.

Med t-shirts, tröjor m.m. är steamern överlägsen strykjärn.

Då borde resevarianten räcka?
Helt klart. Mina stickade tyger blir som nya efter någon sekunds ånga. Skjortor är det som kräver mer.[/QUOTE]
Då får det bli en Cirrus!

Vilka färger/material köpte du, om man får fråga?
Linne i taupe, och benvit bomull. Båda fantastiska byxor.

Ni får en, sen måste jag återgå till jobbet.

Sitter näst in till perfekt, mycket bra för OTR. Aningen stora i midjan för mig, men helt rätt överallt annars.
På bilden ser ni hur byxan bryter en aningen osexigt, då de är lite långa. Får återkomma och se hur de ser ut efter några gångers användning.

IMG_1565.jpg

Sitter näst in till perfekt, mycket bra för OTR. Aningen stora i midjan för mig, men helt rätt överallt annars.
På bilden ser ni hur byxan bryter en aningen osexigt, då de är lite långa. Får återkomma och se hur de ser ut efter några gångers användning.

IMG_1565.jpg

Gillar Taupe-brallorna stenhårt på bild! Hur skrynkliga tror ni de kommer bli efter någon dags användande? Obärbara?

Får bli ett besök på Ströms nästa vecka!

IMG_1565.jpg
Ajje jävlar vad bra. Får bli ett köp om de finns kvar nästa gång jag är i Stockholm.

IMG_1565.jpg
Snyggt! Skicka gärna upp en bild på den benvita också vid tillfälle.

Förstår egentligen inte stora hypen med tunga linnetyger, gillar mina 250g caccioppoli mkt mer än 350-400g från Stoffa. Tappar ju mycket av charmen när de knappt skrynklar sig imo
Förstår vad du menar men alla är ju olika som tur är. Jag köpte själv inte linnebyxan men det är helt enkelt olika användningsområde på 250 och 400g.

Tillbaka
Topp