Whedda
Silver
Jag håller helt med dig. Däremot kan jag inte uttala mig om konstruktionen i BC - det är du avsevärt mycket mer kvalificerad än jag att tala om. (Jag är ju bara en lekman i sammanhanget)
En sak som jag gillar att göra är att jämföra vår/höst -kollektioner och dra slutsatser. Om du kikar på Eidos AW så ser jag precis det du skriver, men om jag kikar på deras SS 2016 så ser jag snarare kortare byxor - och lite mindre av det du skriver. (även om den högre midjan tycks finnas kvar i hög utsträckning).
Jag är en stor fan av just den höga midjan, men rätta mig om jag har fel - har inte den synts på Pitti de senaste iaf, 2 åren hos de riktiga proffsen (sydkoreaner och vissa italienare)?
Vad det gäller de längre kavajerna har jag främst associerat de med Kiton tidigare. (sommar 2014
Men som sagt, bara observationer från en lekman.
Cucinellis konstruktion är inte dålig men till det priset är det inte orimligt att begära mer. Det rör sig eller har åtminstone gjort förr om en halv kanvas konstruktion vilket som sagt inte är dåligt men för över 30 000 kr/kostym kan man tveklöst begära mer. Attolini, Orazio Luciano och Kiton är klasser bättre till det priset.
Angående Eidos SS/16 tror jag det är mer av en styling. Deras byxor levereras i rålängd och anpassas efter kunden i butik. De har två byxmodeller de jobbar efter. En som är lite lägre (fortfarande högre än majoriteten av det som säljs idag) och en som är lite högre som ungefär når naveln. Jag gillar bägge men den höga allra bäst och bär den gärna lite kortare (inte extremt men så att den precis når över skon utan att bryta).
Jag skulle säga att i montrarna på Pitti ser vi ingen direkt tydlig indikation på att midjan blir högre bland företagens kollektioner och då vi senast såg SS/16 kan vi inte förvänta oss några extrema förändringar i butiksutbudet den närmsta tiden. Skall bli kul att se vad som visas i Januari (AW/16) men jag vågar inte hoppas på för mycket.
De företagen som härstammar ur mer klassiskt skrädderi (Attolini, Orazio Luciano, Kiton återigen) är generellt mindre trendkänsliga och producerar något längre kavajer.
Däremot skulle jag vilja påstå att man ser ganska tydliga tendenser på många av besökarna av mässan. Dessa personer spelar också stor roll för hur det manliga modet svänger och man ser mycket mer skräddade inslag än man gjort förr. Mindre okonstruerat, plaggtvättat och tight och mer volym, rena linjer och inslag av klassiskt skrädderi. Sen är det såklart mängder med microtrender som aldrig lämnar Fortezza da Basso så som invasionen av Panamahattar under sommarens mässa. En jättefin detalj på många men känns bra mycket mer off längs Stockholms gator än på semestern i södra Europa.