• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Vilket är helt fantastiskt - men dock en väsentlig skillnad i pris de två emellan :)
Den här kollektionen är fanimig briljant:

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150928/eidos-napoli-aw15

Vad tycker du om Eleventys senaste?

http://www.eleventy.it/collezione-uomo/autunno-inverno-201516/

Eleventy är fina. Känns ofta som ett lite mer humant prissatt Cucinelli även om man kan ibland diskutera hur pass mycket som är rimligt att låta sig "inspireras".
Kvaliteten är vettig och plaggen snygga även om jag själv går mer och mer mot en lite längre, rakare och mer skräddad silhuett. Typ Eidos Napoli ;)
 
Vilket är helt fantastiskt - men dock en väsentlig skillnad i pris de två emellan :)
Den här kollektionen är fanimig briljant:

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150928/eidos-napoli-aw15

Vad tycker du om Eleventys senaste?

http://www.eleventy.it/collezione-uomo/autunno-inverno-201516/

Även Suitsupply är i min mening väldigt bra pang för pengarna även om jag står fast vid att det inte finns några gratis luncher i den här branschen. Visst får man mycket för pengarna men en del tror att man får en 10 000krs-kostym för 3-5 tkr vilket inte är fallet. Däremot rekommenderar jag alltid folk med just 3-5tkr i budget att kolla på Suitsupply då deras webbshop har väldigt förmånliga villkor så som fri frakt, returer och öppet köp.
 
Tusen tack! Blir att dra förbi och kolla!
Tusen tack! Blir att dra förbi och kolla!

Bästa bilden jag fick till...
image.jpeg
 
Jag är på jakt efter en ny kavaj, har kikat runt i några affärer och provat en del av de vanliga mainstream-märkena som finns.
Det jag fäst mig vid mest är Oscar Jakobssons Floyd-modell men det är aldrig någon som har rätt färg/storlek på lager..
Är det någon som har något tips på bra onlinebutiker eller vet om andra märken i samma prissegment som kan kika närmare på?

Intresse finns, men kunskap saknas så jag är tacksam för all hjälp. :)
 
Jag är på jakt efter en ny kavaj, har kikat runt i några affärer och provat en del av de vanliga mainstream-märkena som finns.
Det jag fäst mig vid mest är Oscar Jakobssons Floyd-modell men det är aldrig någon som har rätt färg/storlek på lager..
Är det någon som har något tips på bra onlinebutiker eller vet om andra märken i samma prissegment som kan kika närmare på?

Intresse finns, men kunskap saknas så jag är tacksam för all hjälp. :)
Nu kanske jag dumförklaras men har du kikat på Oscar Jacobssons hemsida? Finns det inte där kan det nog bli tufft.
 
Jag är på jakt efter en ny kavaj, har kikat runt i några affärer och provat en del av de vanliga mainstream-märkena som finns.
Det jag fäst mig vid mest är Oscar Jakobssons Floyd-modell men det är aldrig någon som har rätt färg/storlek på lager..
Är det någon som har något tips på bra onlinebutiker eller vet om andra märken i samma prissegment som kan kika närmare på?

Intresse finns, men kunskap saknas så jag är tacksam för all hjälp. :)
Inga konstigheter att sy upp åt dig - Jacobsons MTO-system kallas Single Piece och funkar mycket bra.
 
Eleventy är fina. Känns ofta som ett lite mer humant prissatt Cucinelli även om man kan ibland diskutera hur pass mycket som är rimligt att låta sig "inspireras".
Kvaliteten är vettig och plaggen snygga även om jag själv går mer och mer mot en lite längre, rakare och mer skräddad silhuett. Typ Eidos Napoli ;)

Håller med, Eleventys AW 2015/16 är väldigt mycket inspirerad av Cuccinellis AW14/15.
Däremot är Cuccinellis AW 15/16 rätt märklig tycker jag. Mindre skräddad - mer influerad av mode (Men såklart med ett helt annat material-spektra). Jag har verkligen varit en BC fan rätt länge nu, så jag blev lite besviken på denna vinter - faktiskt. Detsamma gäller Lardini. Där deras senaste vår kändes briljant kändes deras höst/vinter direkt dålig. (Smaksak såklart). Eidos är ruskigt fint!

Hursomhelst väntar jag på en blå rock från just Cuccinelli köpt till ett fyndpris:

http://www.outletmassa.com/en/ai/man/clothing/cucinelli/10251-cucinelli-coat

Klicka på den beige:a för att se outlet-priset. (Av nåt skäl försvinner det när varan tar slut)
 
Håller med, Eleventys AW 2015/16 är väldigt mycket inspirerad av Cuccinellis AW14/15.
Däremot är Cuccinellis AW 15/16 rätt märklig tycker jag. Mindre skräddad - mer influerad av mode (Men såklart med ett helt annat material-spektra). Jag har verkligen varit en BC fan rätt länge nu, så jag blev lite besviken på denna vinter - faktiskt. Detsamma gäller Lardini. Där deras senaste vår kändes briljant kändes deras höst/vinter direkt dålig. (Smaksak såklart). Eidos är ruskigt fint!

Hursomhelst väntar jag på en blå rock från just Cuccinelli köpt till ett fyndpris:

http://www.outletmassa.com/en/ai/man/clothing/cucinelli/10251-cucinelli-coat

Klicka på den beige:a för att se outlet-priset. (Av nåt skäl försvinner det när varan tar slut)
Helt galet snygg den beigea imo.
 
Någon som har koll på RM Williams?

Är sugen på att beställa ett par från bootsonline från AUS. Som jag har förstått så finns det 3 olika modeller, blaxland som är dom finare. Wentworth och gardener?

Vad är skillnaden mellan wentworth och gardener? sen på bootsonline står det även att det finns en som heter allrounder?

Har varit på NK och hört mig för men dom kunde inte svara på mina frågor tyvärr
 
Är det kutym i de flesta affärer som säljer t.ex. Oscar Jacobson? Ursäkta okunskapen men mina tidigare kavajer kommer från mindre fina ställen så det har aldrig varit tal om något sådant tidigare.
Alla SKA kunna göra det, men alla kanske inte har kunskap/lust/servicenivå. Det kan vara så att det du söker finns som lagervara, vi hjälpte @uppkorkat med en kavaj (som jag vill minnas var mycket lyckad).
 
Alla SKA kunna göra det, men alla kanske inte har kunskap/lust/servicenivå. Det kan vara så att det du söker finns som lagervara, vi hjälpte @uppkorkat med en kavaj (som jag vill minnas var mycket lyckad).

Superservice, provade modellen/storleken i en annan butik men de bemödade sig inte att plocka fram den i tyget jag ville ha. @Singular och Linnégatan 2 löste beställningen efter stängning med sprit i glaset och jag kunde hämta kavajen tre dagar senare. Det är skillnad på affär och ekipering.
 
Har börjat snöa in mig på en väst att ha nu i höst och vår! Några tips?
Hittade denna. http://www.careofcarl.com/sv/artikl...d-olive.html?gclid=CKbXmYqPu8gCFUgMcwod7AEGtA
Det beror ju lite på vad du har för stil i övrigt. Du länkade ju amerikanskt, men jag hade valt typ denna:

http://www.farfetch.com/se/shopping...-11068017.aspx?storeid=9274&ffref=lp_pic_9_0_

Eller för att använda mig av samma hemsida:

http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/gran-sasso-brushed-wool-reversible-vest-grey.html
 
Jag är på jakt efter en påse för mina kavajer. Vill alltså ha som en klädgarderob, men modell slimmad och nätt för att ha hängandes i garderoben.

Vad är det jag söker efter och vart hittar jag en sådan?
 
Håller med, Eleventys AW 2015/16 är väldigt mycket inspirerad av Cuccinellis AW14/15.
Däremot är Cuccinellis AW 15/16 rätt märklig tycker jag. Mindre skräddad - mer influerad av mode (Men såklart med ett helt annat material-spektra). Jag har verkligen varit en BC fan rätt länge nu, så jag blev lite besviken på denna vinter - faktiskt. Detsamma gäller Lardini. Där deras senaste vår kändes briljant kändes deras höst/vinter direkt dålig. (Smaksak såklart). Eidos är ruskigt fint!

Hursomhelst väntar jag på en blå rock från just Cuccinelli köpt till ett fyndpris:

http://www.outletmassa.com/en/ai/man/clothing/cucinelli/10251-cucinelli-coat

Klicka på den beige:a för att se outlet-priset. (Av nåt skäl försvinner det när varan tar slut)

Jag tycker som sagt om både Eleventy och Cucinelli men det känns inte som första gången de förstnämnda sneglat både en och två gånger på de sistnämndas snitt och framför allt styling. För mig är bägge företagen modemärken men det är verkligen inget negativt. Vad som jag alltid gillat med Cucinelli är kompromisslösheten i sina tygval. Även om konstruktionen ibland är sisådär (sett till priset) har de fantastiska tyger i såväl tröjor som kavajer och rockar. De mer eller mindre skapade en silhuett som halva Pitti Uomo-mässans utställare försökte kopiera så all heder till dem.

Vad jag själv gillar med Eidos är hur de lyckas att skapa en silhuett vi inte sett på länge (lång kavaj, breda slag och hög midja) utan att det behöver bli en konservativ klubb för folk som läser Gentlemannen som den vore Bibeln. Det är lika mycket attityd, om inte mer än vad det är i de övriga modemärkenas korta "ungdomliga" silhuetter som vi sett i 7-8 år nu.

Ps. Superfin rock BTW! Ds.
 
Jag tycker som sagt om både Eleventy och Cucinelli men det känns inte som första gången de förstnämnda sneglat både en och två gånger på de sistnämndas snitt och framför allt styling. För mig är bägge företagen modemärken men det är verkligen inget negativt. Vad som jag alltid gillat med Cucinelli är kompromisslösheten i sina tygval. Även om konstruktionen ibland är sisådär (sett till priset) har de fantastiska tyger i såväl tröjor som kavajer och rockar. De mer eller mindre skapade en silhuett som halva Pitti Uomo-mässans utställare försökte kopiera så all heder till dem.

Vad jag själv gillar med Eidos är hur de lyckas att skapa en silhuett vi inte sett på länge (lång kavaj, breda slag och hög midja) utan att det behöver bli en konservativ klubb för folk som läser Gentlemannen som den vore Bibeln. Det är lika mycket attityd, om inte mer än vad det är i de övriga modemärkenas korta "ungdomliga" silhuetter som vi sett i 7-8 år nu.

Ps. Superfin rock BTW! Ds.

Jag håller helt med dig. Däremot kan jag inte uttala mig om konstruktionen i BC - det är du avsevärt mycket mer kvalificerad än jag att tala om. (Jag är ju bara en lekman i sammanhanget)

En sak som jag gillar att göra är att jämföra vår/höst -kollektioner och dra slutsatser. Om du kikar på Eidos AW så ser jag precis det du skriver, men om jag kikar på deras SS 2016 så ser jag snarare kortare byxor - och lite mindre av det du skriver. (även om den högre midjan tycks finnas kvar i hög utsträckning).

Jag är en stor fan av just den höga midjan, men rätta mig om jag har fel - har inte den synts på Pitti de senaste iaf, 2 åren hos de riktiga proffsen (sydkoreaner och vissa italienare)?

Vad det gäller de längre kavajerna har jag främst associerat de med Kiton tidigare. (sommar 2014:)

KITON_GALLERY_uomo_SS14_19.jpg


Men som sagt, bara observationer från en lekman. :)
 
Köpte på mig en vintage tweedkacaj! Den känns helt rätt och passformen är mer eller mindre som klippt och skuren för mig.
Upptäckte dock när jag provade den att den är utrustad med 80-talets bortglömda detalj axelvaddarna.

Frågan är hur man bör förhålla sig till axelvaddarna? De är inte nämnvärt påtagliga och stora. Ska man behålla dessa eller ska man låta en skräddare operera bort de? Om jag har förstått det rätt så är det inte en helt enkel operation? Då det kan medföra komplikationer på axelmått och ärmlängd?

Så axcelvaddar, hit or shit?
 
Tillbaka
Topp