• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Kör en snabb fråga: Har köpt skräddarsydda skjortor från AW Bauer den senaste tiden, är väldigt nöjd med passformen och allting. Men är nu ute efter lite mer vardagsskjortor i t ex oxford. Kan tänka mig att betala runt 1500kr, vart tycker ni jag ska vända mig, söker en mtm/mto tjänst då det inte finns några RTW skjortor som passar mig för de är för stora i hals, midja, bröst och ärmarna är alldeles för långa.

Tack!
 
Kör en snabb fråga: Har köpt skräddarsydda skjortor från AW Bauer den senaste tiden, är väldigt nöjd med passformen och allting. Men är nu ute efter lite mer vardagsskjortor i t ex oxford. Kan tänka mig att betala runt 1500kr, vart tycker ni jag ska vända mig, söker en mtm/mto tjänst då det inte finns några RTW skjortor som passar mig för de är för stora i hals, midja, bröst och ärmarna är alldeles för långa.

Tack!
En fundering kring AW, hur går förfarandet till där, är det minsta antal skjortor vid köp samt vad ligger prisnivån på? tolkat det som att de skickar iväg för sömnad stämmer det?
 
En fundering kring AW, hur går förfarandet till där, är det minsta antal skjortor vid köp samt vad ligger prisnivån på? tolkat det som att de skickar iväg för sömnad stämmer det?
Det går utmärkt att bara köpa en skjorta, priset ligger strax över 2000kr, sen beror det på vad man väljer för tyger och om man t ex vill ha några handsydda detaljer. Sömnaden görs hos deras leverantör nere i Italien.

Manolo har skrivit om just detta:
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150401/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-i
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150407/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-ii-resultatet
 
Det går utmärkt att bara köpa en skjorta, priset ligger strax över 2000kr, sen beror det på vad man väljer för tyger och om man t ex vill ha några handsydda detaljer. Sömnaden görs hos deras leverantör nere i Italien.

Manolo har skrivit om just detta:
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150401/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-i
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150407/skraddarsytt-med-aw-bauer-del-ii-resultatet
Tack!

Så bara att knalla in med andra ord :)
 
Justerade mina byxor en aning. Vad tycker ni om längden?
image.jpeg

Längden är en smaksak anser jag. Jag har betydligt kortare byxor (generellt) på sommar och längre på vinter.
Just nu är jag svag som fan för den här längden:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjExMDQ2ODM7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjZmMGY3M2E4OTNkNWVhNTE2ZjRlYTQxNWU0N2JmYTIzOGIzMTRmODkiO30=
 
Beställde mig ytterligare en höstjacka istället för en vinterjacka, då jag inte gillar det senare. Tänkte införskaffa mig en tunn (men varm) dunväst istället, har någon tips på schyssta sådana? Helst inga logotyper men en liten kan vara acceptabel. Marinblå eller svart, ingen krage. Tanken är att den ska klara typ hela vintern med tröja+skjorta+höstjacka.
Eleventy har några snygga västar, dock inte helt hundra på om det är krage på dem.
 
Tjena!

Är det nån som har bra tips på bälte, tycker det är lätt att man råkar på usel kvalitet. Har ett från Ettinger jag gillar mycket men jag är ute efter ett brunt lite bredare, typ 40mm som ska funka främst till jeans. Hur är RM Williams? Vill gärna ha i ett lite tjockare läder.
 
Tack för svar. Hyfsat, små eller stora i storlekarna? Förstår att de har rakare passform. Med svenska mått, hur raka? Som 501 Levis? Alltså, är de relativt tighta trots att de anges som regular?

Otroligt svåra frågor. "Normala" är bästa referensen på storleken. Regular är inte relativt tight alls, snarare rak. Du ska nog kika efter Slim eller Skin om du vill ha en typiskt skandinavisk passform.
 
Ok. Köpte 2 par regular. Fotvidden ska vara 17 cm vilket väl ändå bådar för en någorlunda tight passform.

Tack för hjälpen.
 
Någon som har erfarenhet av att ta av muff från en jacka? Köpte jackan förra veckan och älskar den men hatar muffen, den är super tight (främst på klocksidan och det blir väldigt obekvämt) och undrar om det är en enkel procedur för skräddare att ta bort den, verkar inte vara integrerad utan fastsydd, återkom gärna :)

image.jpeg


Bonusbild på hela jackan :)
image.jpeg
 
Någon som har erfarenhet av att ta av muff från en jacka? Köpte jackan förra veckan och älskar den men hatar muffen, den är super tight (främst på klocksidan och det blir väldigt obekvämt) och undrar om det är en enkel procedur för skräddare att ta bort den, verkar inte vara integrerad utan fastsydd, återkom gärna :)

image.jpeg


Bonusbild på hela jackan :)
image.jpeg

Hör dig för. Skräddare kan fixa o trixa mer än vad man tror. Om nån inte vill ta tag i den så hör med nästa.
 
Hör dig för. Skräddare kan fixa o trixa mer än vad man tror. Om nån inte vill ta tag i den så hör med nästa.

Skulle nog vilja påstå att det inte är så enkelt när det gäller dunjackor eller "tekniska" plagg överhuvudtaget. Finns lite olika sätt att göra dunkanalerna, men ofta (på bättre dunjackor) består plagget i princip av färdigsydda "påsar" som injiceras med dun och fjädrar. Om man syr tvärs över en dunkanal kommer dunen i leta sig ut genom hålen och det kommer vara dun överallt, hela tiden. Jag TROR också att man brukar lägga en bit material bakom yttermaterialet som spärr för att inte allt för mycket dun ska leta sig ut på jackor som inte är boxkonstruerade.

I det här fallet borde man väl kunna klippa av mudden och lägga upp utan att röra själva dunkanalen.
 
Skulle nog vilja påstå att det inte är så enkelt när det gäller dunjackor eller "tekniska" plagg överhuvudtaget. Finns lite olika sätt att göra dunkanalerna, men ofta (på bättre dunjackor) består plagget i princip av färdigsydda "påsar" som injiceras med dun och fjädrar. Om man syr tvärs över en dunkanal kommer dunen i leta sig ut genom hålen och det kommer vara dun överallt, hela tiden. Jag TROR också att man brukar lägga en bit material bakom yttermaterialet som spärr för att inte allt för mycket dun ska leta sig ut på jackor som inte är boxkonstruerade.

I det här fallet borde man väl kunna klippa av mudden och lägga upp utan att röra själva dunkanalen.

Det gick att lösa utan problem sa de, öppnar upp och tar bort enkelt sagt! George på stockholms skrädderi fixar alla mina kläder så litar på honom :)
 
Det låter mycket märkligt i mina öron. Jag vill minnas att Slim håller 19-19,5 i 52.
Håller med Singular, Båda min skin mäter 17 (den mest slimmade varianten) och har mindre storlek


Vi får se, det är från Yoox, det är ju som det är. Så här står det i beskrivningen
  • Composition: 98% Cotton, 2% Elastane
  • Details: flannel, solid colour, low waisted, regular fit, straight leg, no appliqués, button, zip, multipockets, tailored
  • Measurements: Width at end: 17 cm

Ändå märkligt att de är både regular fit och tailored.
 
Tillbaka
Topp