• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ska på bröllop med klädkod mörk kostym, funkar det med svarta Penny loafers eller är det Oxfords som gäller ?:)

Vet inte hur många bröllop jag varit på med strikt klädkod. Den enda (!) ggn den följts ens av hälften av gästerna är vid Frack. I övrigt är bruna skor vanligare än svarta vid ”mörk kostym” - än mindre vilka svarta skor.

Ta det du känner dig finast i!

Vet inte hur många bröllop jag varit på med strikt klädkod. Den enda (!) ggn den följts ens av hälften av gästerna är vid Frack. I övrigt är bruna skor vanligare än svarta vid ”mörk kostym” - än mindre vilka svarta skor.

Ta det du känner dig finast i!
Håller med, var på bröllop förra sommaren, ett hundratal gäster, mörk kostym påbjudet - hälften bar ljusa kostymer, typ 30% bar mörk uddakavaj med byxa, samtliga manliga gäster utom jag själv bar bruna skor, likaså brudgummen.

Så, till @OscKon - du lär var bättre klädd än de flesta övriga i ett par svarta pennies, men vill du vara korrekt, kör på Oxfords. :)

Efter att ha sett din och @christian-hs post angående detta köpte jag en grön skjortjacka från Drake´s. Den satt så j-vla bra att jag dessutom beställde denna! Efter att ha sett den i verkligheten (kom i dag:)) är jag helt övertygad om att det är just den mannen på bild bär (samma detaljer och mörkare i verkligheten än på Drake's produktbilder!)
F.ö.: Tack som f-n j-vla #¤½* KS:are som fick mig att spendera nästan 7 papp på plagg jag inte visste att jag behövde!:D
drakes4.jpg
Det blir f-n bara värre...:wideyed: Beställde just en tredje Overshirt från Drake's bara för att de sitter så rackarns bra på mig samtidigt som de är ytterst användbara...
Nu blev det en "Khaki Washed Linen Overshirt":
shi-or4hsh-u1901-001_8_1.jpg

Det blir f-n bara värre...:wideyed: Beställde just en tredje Overshirt från Drake's bara för att de sitter så rackarns bra på mig samtidigt som de är ytterst användbara...
Det är ett otroligt användbart plagg. Jag köpte en överskjorta i en linnemix från Belvest i dag. Pangplagg!

Mycket snygg - varit sjukt sugen att klippa den dör från Linnégatans rea men jag behööööver ju ingen mer... :)

Steg 1. Vänta 1-2dagar. Sen kan du posta bild. Kommer nog gå bra.
Kavajen är nu torr. Det känns som om den blivit tightare över axlarna, drar åt lite mer där än förut, och ärmvidden har minskat en aning. Jag tror helt klart kavajen blivit lite mer slim all around, men inte mycket. Tyget kanske ger med sig med tiden dessutom, det är ändå fresco som känns lite elastiskt.

I övrigt känns den väldigt sladdrig och har inte så mycket form längre. Tyget känns lösare, sitter inte åt. Kanske behöver pressas? Görs det hos kemtvätten eller?

Senast ändrad:
Lever farligt och tvättat min nya burberry-skjorta. Löjligt orimligt tvättråd helt utan anledning, 100% bomull...
3E7F8849-E8E5-4CE5-BF11-CF40B6A01C65.jpeg
Hatar de där tvättråden... men likväl står man där o köper skiten för att plagget måste in i min garderob. Vidrig lösning för att ducka att plagget potentiellt pajar i tvätten. Vettefan om man ens kan göra så juridiskt.

Trasig efter två tvättar och man reklamerar ett bomullsplagg. Kundsupport: ”..men har du tvättat? Det funkar inte”

Kavajen är nu torr. Det känns som om den blivit tightare över axlarna, drar åt lite mer där än förut, och ärmvidden har minskat en aning. Jag tror helt klart kavajen blivit lite mer slim all around, men inte mycket. Tyget kanske ger med sig med tiden dessutom, det är ändå fresco som känns lite elastiskt.

Kanske köra lite steamer på den?

Nån som har tips på bra skräddare i Helsingborg? Behöver ta in några byxor, fixa en söm i en kavaj och fixa till mina byxor från Luxire som sitter rätt kasst just nu.

Ta fram strykjärnet, mesa inte med värmen. Vidare hade jag gått på med lite stärkelse om plagget är mer "följsamt" än innan
Testsade strykjärnet, men det var inte lätt. Tror inte jag gjorde någon större skillnad. Stärkelse har jag aldrig jobbat med, och vet inte riktigt hur man ska gå till väga. Är det nåt kemtvättaren hade kunnat hjälpa till med?

Testsade strykjärnet, men det var inte lätt. Tror inte jag gjorde någon större skillnad. Stärkelse har jag aldrig jobbat med, och vet inte riktigt hur man ska gå till väga. Är det nåt kemtvättaren hade kunnat hjälpa till med?
Strykjärn och maxa med ånga. Men absolut om du är osäker, alla ansenliga kemtvättare eller skräddare har erfarenhet att snygga till den.

Tillbaka
Topp