• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hur hade ni kombinerat en mörkbrun linnebyxa? Ska man bara ha skjorta är det ju enkelt, men hur gör man med kavaj? Bilder uppskattas, då jag haft svårt att hitta några vettiga själv. :D
Mörkblått funkar alltså? Har svårt att se det framför mig, men får väl se när de landar.
En av mina favoritfärger på linnebyxor är mörkbrunt. Fungerar alldeles utmärkt till mörkblått (linnetyger tenderar alltid att upplevas lite ljusare än dess kusiner i andra tyger), men också till alla blåa nyanser. Ljusa kavajer (beige, sand eller liknande benämningar) kör jag också rätt ofta på.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
En fråga på två produkter till er
Funderar starkt på följande:
https://www.drakes.com/khaki-washed-linen-overshirt

och

https://www.drakes.com/white-linen-spread-collar-shirt

Aldrig haft en overshirt och skulle gärna vilja testa en sådan, någon som har en sådan jag länkade ovan som kan tänka sig dela med sig något foto? Gällande den vanliga linneskjortan, någon som vet hur långa dessa är? Känner att det vore trist med en linneskjorta med en längd som en vanliga formell skjorta, dvs är den inte nedstoppad i byxorna ser den löjlig ut. Är nämligen ute efter en jag kan ha båda väldigt casual med uppknäppt och inte innanför byxorna, samt det motsatta.

Tack!
Jag har ju i det närmaste hamstrat overshirts från Drake's senaste tiden...dock lyckades jag undvika rean...:banghead:
Nu är detta kanske försent, men fick hem "Khaki washed linen overshirt" idag. Det är denna till vänster på bild (till höger likadan overshirt men "Khaki linen overshirt").
Nu är ju alltid bilder vanskliga att utgå ifrån, men båda varianterna är ordentligt mörkare i verkligheten än på Drake's produktbilder (de är också lite mörkare i verkligheten än på mina bilder). Jag skulle säga att "washed" är åt mörkmörkolivgrönhållet medan den andra är mer militärgrön. (Klocka på bild är med som färgreferens...och för att detta är ett klockforum...:))
drakes-möö-gr-mö-.jpg
 
Senast ändrad:
Har någon återförsäljare rea på OB under sommarhalvåret?

Jag har de från Arket och tycker de lirar bra för priset!

Hur är storleken på badbyxorna från Arket? På storleksguiden står att storlek 46 motsvarar EUR 46-48 och storlek 48 motsvarar EUR 50-52. Centimetermåttet är ett midjemått på 87 respektive 91 men det står att man ska mäta på midjans smalaste del och så högt kommer väl inte badbyxorna att sitta? Brukar ha storlek 148 och väger 80 kg fördelat på 188 cm.
 
Senast ändrad:
Jag har ju i det närmaste hamstrat overshirts från Drake's senaste tiden...dock lyckades jag undvika rean...:banghead:
Nu är detta kanske försent, men fick hem "Khaki washed linen overshirt" idag. Det är denna till vänster på bild (till höger likadan overshirt men "Khaki linen overshirt").
Nu är ju alltid bilder vanskliga att utgå ifrån, men båda varianterna är ordentligt mörkare i verkligheten än på Drake's produktbilder (de är också lite mörkare i verkligheten än på mina bilder). Jag skulle säga att "washed" är åt mörkmörkolivgrönhållet medan den andra är mer militärgrön. (Klocka på bild är med som färgreferens...och för att detta är ett klockforum...:))
drakes-möö-gr-mö-.jpg
Snorsnygga. Jag har en washed som väntar på mig hos posten, som jag lyckades knipa på rean dessutom!
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Jag har ju i det närmaste hamstrat overshirts från Drake's senaste tiden...dock lyckades jag undvika rean...:banghead:
Nu är detta kanske försent, men fick hem "Khaki washed linen overshirt" idag. Det är denna till vänster på bild (till höger likadan overshirt men "Khaki linen overshirt").
Nu är ju alltid bilder vanskliga att utgå ifrån, men båda varianterna är ordentligt mörkare i verkligheten än på Drake's produktbilder (de är också lite mörkare i verkligheten än på mina bilder). Jag skulle säga att "washed" är åt mörkmörkolivgrönhållet medan den andra är mer militärgrön. (Klocka på bild är med som färgreferens...och för att detta är ett klockforum...:))
drakes-möö-gr-mö-.jpg
Tack för infon! Sitter med paketet på väg hem nu, ska bli kul att se hur den ser ut och hur den känns! Aldrig burit overshirt tidigare, så ska bli spännande! :)

E16089F6-E7DF-43AB-8BD8-D7D858FE46A4.jpeg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Snorsnygga. Jag har en washed som väntar på mig hos posten, som jag lyckades knipa på rean dessutom!
Tack!:) Och grattis! På REA är de faktiskt sjukt prisvärda!
Tack för infon! Sitter med paketet på väg hem nu, ska bli kul att se hur den ser ut och hur den känns! Aldrig burit overshirt tidigare, så ska bli spännande! :)
E16089F6-E7DF-43AB-8BD8-D7D858FE46A4.jpeg
Jag hade aldrig haft en overshirt till för några veckor sen. Nu har jag tre. Väldigt praktiskt och användbart plagg!:)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Gillar att jag faktiskt kan tvätta min overshirt! Mina andra från drakes tål ingen vattentvätt.
Var faktiskt tvungen att kolla tvättråden på mina overshirts från Drake's. "Washed khaki linen" och "Sand Cotton-Linen Herringbone" går enligt tvättråden att köra i 40°, medan för "Khaki linen" så rekommenderar de kemtvätt. Undrar vari skillnaden ligger? Men jag tänker nog att den senare går att tvätta själv också (i värsta fall borde den kanske omvandlas till den dyrare "Washed khaki linen"!?!?:))
 
Var faktiskt tvungen att kolla tvättråden på mina overshirts från Drake's. "Washed khaki linen" och "Sand Cotton-Linen Herringbone" går enligt tvättråden att köra i 40°, medan för "Khaki linen" så rekommenderar de kemtvätt. Undrar vari skillnaden ligger? Men jag tänker nog att den senare går att tvätta själv också (i värsta fall borde den kanske omvandlas till den dyrare "Washed khaki linen"!?!?:))
Olika tyg. Det andra är förtvättat, så det krymper inte. Tvättar du de som står kemtvätt så har du två storlekar mindre sen
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Olika tyg. Det andra är förtvättat, så det krymper inte. Tvättar du de som står kemtvätt så har du två storlekar mindre sen
Så kan det nog vara. Att tillverkare sätter kemtvättsstämpel på vissa plagg har nog också att göra med att de vill försäkra sig mot reklamationer. Min erfarenhet av linnetyg är dock att de aldrig krymper i tvätt (jag har faktiskt försökt krympa några linneplagg genom att köra de på 95°, helt utan resultat). När det är dags för nämnda overshirt att tvättas kommer jag att köra den i vanlig tvättmaskin och hoppas på det bästa! Min gissning är att den kommer att behålla formen, men att färgen kanske kommer att påverkas.
 
Så kan det nog vara. Att tillverkare sätter kemtvättsstämpel på vissa plagg har nog också att göra med att de vill försäkra sig mot reklamationer. Min erfarenhet av linnetyg är dock att de aldrig krymper i tvätt (jag har faktiskt försökt krympa några linneplagg genom att köra de på 95°, helt utan resultat). När det är dags för nämnda overshirt att tvättas kommer jag att köra den i vanlig tvättmaskin och hoppas på det bästa! Min gissning är att den kommer att behålla formen, men att färgen kanske kommer att påverkas.
Jag avråder dig. Testade själv, min medium blev en xs. Overshirt från drakes i 100% linne.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag avråder dig. Testade själv, min medium blev en xs. Overshirt från drakes i 100% linne.
Jag tvättade också en Drakes i 100% linne med kemtvättslapp i maskin. krympte minimalt, och blev nästan snyggare med lite plaggtvättsslitning.
Min erfarenhet är också att linne krymper vid maskintvätt så man ska vara försiktig. (XS, då passar antagligen mig; har du den kvar? ;))
Min erfarenhet är att det är väldigt olika om det krymper eller inte. Har tvättat massor med linneskjortor massor med gånger utan ngn krympning alls. Senast nu tvättade jag ett par linnebyxor från samma tillverkare som några av linneskjortorna och de krympte säkert 7-10 cm på längden (men inget på vidden), nu var det OK för de var skitlånga till att börja med. Men baserat på den erfarenheten skulle jag säga att det helt enkelt är olika och det förklarar allas olika uppfattning.
 
Jag tvättade också en Drakes i 100% linne med kemtvättslapp i maskin. krympte minimalt, och blev nästan snyggare med lite plaggtvättsslitning.

Spännande! Kanske olika från modell till modell. Min var benvit fiskbensmönstrad linne.

Min erfarenhet är också att linne krymper vid maskintvätt så man ska vara försiktig. (XS, då passar antagligen mig; har du den kvar? ;))

Tyvärr inte! Drakes ersatte den med en ny åt mig utan någon extra kostnad.
 

ETMC

Omega
Hur är storleken på badbyxorna från Arket? På storleksguiden står att storlek 46 motsvarar EUR 46-48 och storlek 48 motsvarar EUR 50-52. Centimetermåttet är ett midjemått på 87 respektive 91 men det står att man ska mäta på midjans smalaste del och så högt kommer väl inte badbyxorna att sitta? Brukar ha storlek 148 och väger 80 kg fördelat på 188 cm.
Jag skulle nog säga att den beskrivningen stämmer ganska väl. Jag kollade inte så noga innan och beställde i min vanliga storlek, 50, och de hade gärna fått vara lite tightare, funkar dock ok med side adjusters. Jag har ungefär samma längd/vikt som dig, men om du inte har väldigt många kilo fördelat runt kaggen så hade jag sagt att du skulle köra på 48 :)
 
Jag har ju i det närmaste hamstrat overshirts från Drake's senaste tiden...dock lyckades jag undvika rean...:banghead:
Nu är detta kanske försent, men fick hem "Khaki washed linen overshirt" idag. Det är denna till vänster på bild (till höger likadan overshirt men "Khaki linen overshirt").
Nu är ju alltid bilder vanskliga att utgå ifrån, men båda varianterna är ordentligt mörkare i verkligheten än på Drake's produktbilder (de är också lite mörkare i verkligheten än på mina bilder). Jag skulle säga att "washed" är åt mörkmörkolivgrönhållet medan den andra är mer militärgrön. (Klocka på bild är med som färgreferens...och för att detta är ett klockforum...:))
drakes-möö-gr-mö-.jpg
Fick hem min tvättade overshirt i förra veckan. Jävlar vad bra plagg. Passformen skiljer sig lite från tidigare år, till det bättre. Kortare ärmar och lite vidare över höfterna. 10/10
 
Topp