Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Kläderna gör mannen

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Maxim, 17 november 2013.

1. aximand

aximand Brons

Granqvist på Rörstrandsgatan i Vasastan är värt ett besök, skulle jag säga.

Sonos och BidragsberättigadBanan gillar detta.
  2. Floffen

Floffen Tantal

Från:
    Stockholm
    Rea på BergBerg nu. Typ 5300 för en kostym, är det bra pang för pengarna? @Lindrian visst hade du köpt ngt från dem men skickat tillbaka?

01564539-F9E4-419C-A62E-787C4D0D2479.

mglaum gillar detta.
  3. dauit

dauit Brons Premium

Från:
    Stockholm
    Köpte en kavaj från förra årets sommarkollektion, passformen i axlarna är lite udda, jag gillade dock tyget extremt mycket så jag lämnade in till "min" skräddare som gjorde det bättre.

gällande kvalité kändes uppbyggnaden allmänt lite sladdrig, speciellt med tanke på att nypriset är nästan 8k för en kavaj. För 4k är det däremot bra skit, speciellt då det är fullkanvas med bra tyger och riktiga knapphål(negativt tbh) plus att längden på kavajen är längre än vanligt vilket är trevligt det med!.

Senast ändrad: 26 juli 2019
  4. agraw

agraw Tantal

Köpte en kavaj i Harris tweed-tyg i vintras på rean. Inte imponerad. Förvånad över hur slarvigt sydd den var. Men var så förtjust i tyget att jag tänkte: "vafan" och behöll kavajen... i en vecka då sömmen i nacken började gå upp och den fick åka tillbaka.
    Går inte att jämföra den kavajen med finishen och hantverket på t.ex. Caruso som inte är långt bort i pris.

grodslukarenx gillar detta.
  5. Floffen

Floffen Tantal

Från:
    Stockholm
    Minns att jag läst liknande omdömen här tidigare, känns lite tveksamt även på rean. Har en hel del från bl a Caruso så då blir man kanske bara besviken.

6. agraw

agraw Tantal

Om de inte gjort ett rejält uppryck sen senast så tror jag absolut du blir det. Åtminstone om du inte nöjer dig med ett snyggt yttre utan börjar kolla sömmarna på insidan och alla små detaljer som Caruso inte skulle slarva med.

Edit: såg bilder från CoC och ser schysstare ut på insidan än vad min gjorde, även om den bilden inte säger allt såklart. De kanske har ryckt upp sig? Kommer en brun fresco ner på 5k kan det bli intressant! :) https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/bergberg-dan-ll-patch-pocket-suit-tabaco-brown.html

Senast ändrad: 26 juli 2019
  7. ScubaKing

ScubaKing Silver

Hur är kvaliten på kostymerna från Armani? Såg någon jag gillade på CoC`s hemsida.

8. Lindrian

Lindrian Titan

Tror du fått svar från de andra. De borde säljas för 5-6k ordinarie pris, inte 8-10k.

Floffen gillar detta.
  9. Är lite sugen på en olivgrön linneskjorta, någon som har något tips? :)

10. Lolle

Lolle Tantal Premium

Från:
    Jämtland
    Inte olivgrön utan kanske mer åt skogsgrön men en av mina favoriter för pengarna. Finns med eller utan kontrast och sitter klockrent i alla fall på mig.

https://stenstroms.com/sv/rea/rea-herr/skjortor/7752211200440

11. Tack! Ser intressant ut, får fundera lite. :) Trevlig färg det där med

12. aximand

aximand Brons

Finns inte som långärmad utan kontrast, om jag ser rätt? Synd, gillade färgen.

13. Lolle

Lolle Tantal Premium

Från:
    Jämtland
    Jag vågar inte säga om den finns på rean eller ej utan kontrast som långärmad, däremot så har den levererats både med och utan kontrast i långärmat. I värsta fall kolla hos någon större återförsäljare.

Här den med kontrast i en sjukt varm dag - så bortse ifrån skrynklighet och slarvighet...
    A049804F-582C-4E80-A63A-632765B84F9B.

14. mglaum

mglaum Brons

Från:
    Stockholm
    Jag har köpt två kostymer från dem i samma Fresco, en brun och en blå, är väldigt nöjd.

Edit: jag tycker åtminstone dom två jag har köpt håller en hög kvalitet, har erfarenhet av dom flesta RTW-linjerna, däribland Caruso.

15. BidragsberättigadBanan

BidragsberättigadBanan Titan

Fick en intressant fråga av en polare som jag tänkte passa vidare till er - vilket klädesmärke ger generellt sett bäst "bang for the buck" sett till kvalitet i förhållande till pris? :) Jag äger personligen inget från varken Suitsupply eller Luxire, men det verkar som dessa ligger ganska högt upp på listan!

16. Tjabo

Tjabo Brons

Definiera kvalitet först...
    Mina grejer från Suitsupply har haft hyfsade material men inte varit superbra sydda. Och hållbarheten relativt låg.

17. Txistorra

Txistorra Titan

18. Lutte

Lutte Titan

Definiera kvalitet. Välsytt eller stryktåligt? Eller håller formen o lyster länge? Kan användas mer än en dag i streck utan att man behöver ägna timmar åt plagget med ånga, vädring o sträckning?

19. BidragsberättigadBanan

BidragsberättigadBanan Titan

En miss från min sida! Men även vad kvalitet definieras om är en intressant diskussion. Kvalitet för mig innebär dels att tyget som plagget är gjort av har en viss uthållighet (ska inte missformas) och har de egenskaper man ofta hittar i högkvalitativa klädesplagg (såsom hur plagget andas, faller mot kroppen osv). Lika viktigt är hur plagget är skuret, liksom om något moment är sytt för hand eller inte. Detta förutsätter såklart normal användning och slitage, dvs. följa allehanda skötselråd och inte bära samma byxa flera dagar i rad osv. Ni får annars gärna beskriva er definition på kvalitet! hade varit intressant att se hur det skiljer sig.

20. Lutte

Lutte Titan

Att inte kunna ha en byxa två dagar i rad är verkligen inte bang for the buck i mina ögon. Hög kvalitet, kanske, men raka motsatsen till prisvärt.

21. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Fick precis höra att det är 30% rabatt på Gabuccis vår/sommarsäsong nu, om man anger koden PRESALE

Senast ändrad: 2 augusti 2019
    aximand gillar detta.
  22. classeknut

classeknut Titan

Från:
    Eskilstuna
    30-50% till och med (oklart vilken reasats som gäller vilka plagg dock. Blir lite tombola när man checkar ut...) ;)

Biohazard gillar detta.
  23. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Aha. Ska föra det vidare, det brukar aldrig vara under 30% iallafall.

24. Swizz beat

Swizz beat Platina

Från:
    The Best Coast
    Beror väldigt mycket på vilken kollektion från Armani som avses, Emporio Armani som jag gissar du syftar på är inte något att rekommendera kvalitetsmässigt vad gäller kavajer/kostymer

ScubaKing gillar detta.
  25. dauit

dauit Brons Premium

Från:
    Stockholm
    Hurdan är storlekarna på edwin-55 relaxed tapered fit?

Har 33/34 i COF2(beroende modell) samt oftast 54 i "kostymbrallor"

26. Lutte

Lutte Titan

Var några år sedan jag hade ett par, men minns dem som lite väl avsmalnande. De som satt bra uppe var som korvskinn över vaderna, och då har jag inte direkt några hockeylår. Tror jag gick upp en storlek och bar dem lite lägre, men det kan ha hänt en del med modellen på åren som gått.

dauit gillar detta.
  27. johpe

johpe Tantal

Från:
    Sverige
    Ja jag skulle påstå att det hänt en del isf. De 55 jag provat är verkligen inte tights, 75 o speciellt 85 är tighta där i mot.

dauit gillar detta.
  28. ScubaKing

ScubaKing Silver

Tror det var kollektionen "Giorgio Armani".

29. dauit

dauit Brons Premium

Från:
    Stockholm
    Tack för svaret, kör på 33 och testar, i värsta fall får man skicka tillbaka och köra med 34 istället!

30. Swizz beat

Swizz beat Platina

Från:
    The Best Coast
    OK, det är Armanis flaggskepp kollektion, ganska bra kvalitet och hantverk. Tror dock inte du kan köpa sådana kostymer via Care of Carl, säljs mest via Armanis egna boutiques etc.

ScubaKing gillar detta.