• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

aximand

Panerai
2-Faktor
Hej!
Jag vet inte om denna fråga redan är besvarad i denna tråg eller på annat håll i lifestyle, är ny här och hoppas att ni har överseende med detta :)

Jag och några grabbar (studenter) tänkte dra iväg till Stockholm för att inhandla lite nya kläder inför kommande läsår. Jag själv är förhållandevis påläst när det kommer till vilka kläder jag är ute efter (se allt från Drake's basically), men har dålig koll på vilka butiker man ska kolla i/undvika. Jag skulle därför uppskatta några tips på butiker som säljer lite bättre men fortfarande billiga kläder (typ suitsupply) i stockholmsområdet!

Butiker jag redan skrivit upp på listan:
Gabucci
Skoaktiebolaget
Suitsupply
Uniqlo
Ströms
Shirtonomy
Lund & Lund (tack agraw!)
Rose & Born (tack aleks!)
NK (tack lutte!)
Myrqvist (tack lutte!)
Grosshandlarna? (tack ScubaKing!)

Tacksam för svar!
Granqvist på Rörstrandsgatan i Vasastan är värt ett besök, skulle jag säga.
 

Floffen

Panerai
Rea på BergBerg nu. Typ 5300 för en kostym, är det bra pang för pengarna? @Lindrian visst hade du köpt ngt från dem men skickat tillbaka?

01564539-F9E4-419C-A62E-787C4D0D2479.png
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Rea på BergBerg nu. Typ 5300 för en kostym, är det bra pang för pengarna? @Lindrian visst hade du köpt ngt från dem men skickat tillbaka?

01564539-F9E4-419C-A62E-787C4D0D2479.png
Köpte en kavaj från förra årets sommarkollektion, passformen i axlarna är lite udda, jag gillade dock tyget extremt mycket så jag lämnade in till "min" skräddare som gjorde det bättre.

gällande kvalité kändes uppbyggnaden allmänt lite sladdrig, speciellt med tanke på att nypriset är nästan 8k för en kavaj. För 4k är det däremot bra skit, speciellt då det är fullkanvas med bra tyger och riktiga knapphål(negativt tbh) plus att längden på kavajen är längre än vanligt vilket är trevligt det med!.
 
Senast ändrad:

agraw

Cartier
2-Faktor
Rea på BergBerg nu. Typ 5300 för en kostym, är det bra pang för pengarna? @Lindrian visst hade du köpt ngt från dem men skickat tillbaka?

01564539-F9E4-419C-A62E-787C4D0D2479.png
Köpte en kavaj i Harris tweed-tyg i vintras på rean. Inte imponerad. Förvånad över hur slarvigt sydd den var. Men var så förtjust i tyget att jag tänkte: "vafan" och behöll kavajen... i en vecka då sömmen i nacken började gå upp och den fick åka tillbaka.
Går inte att jämföra den kavajen med finishen och hantverket på t.ex. Caruso som inte är långt bort i pris.
 

Floffen

Panerai
Köpte en kavaj från förra årets sommarkollektion, passformen i axlarna är lite udda, jag gillade dock tyget extremt mycket så jag lämnade in till "min" skräddare som gjorde det bättre.

gällande kvalité kändes uppbyggnaden allmänt lite sladdrig, speciellt med tanke på att nypriset är nästan 8k för en kavaj. För 4k är det däremot bra skit, speciellt då det är fullkanvas med bra tyger och riktiga knapphål(negativt tbh) plus att längden på kavajen är längre än vanligt vilket är trevligt det med!.

Köpte en kavaj i Harris tweed-tyg i vintras på rean. Inte imponerad. Förvånad över hur slarvigt sydd den var. Men var så förtjust i tyget att jag tänkte: "vafan" och behöll kavajen... i en vecka då sömmen i nacken började gå upp och den fick åka tillbaka.
Går inte att jämföra den kavajen med finishen och hantverket på t.ex. Caruso som inte är långt bort i pris.

Minns att jag läst liknande omdömen här tidigare, känns lite tveksamt även på rean. Har en hel del från bl a Caruso så då blir man kanske bara besviken.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Minns att jag läst liknande omdömen här tidigare, känns lite tveksamt även på rean. Har en hel del från bl a Caruso så då blir man kanske bara besviken.
Om de inte gjort ett rejält uppryck sen senast så tror jag absolut du blir det. Åtminstone om du inte nöjer dig med ett snyggt yttre utan börjar kolla sömmarna på insidan och alla små detaljer som Caruso inte skulle slarva med.

Edit: såg bilder från CoC och ser schysstare ut på insidan än vad min gjorde, även om den bilden inte säger allt såklart. De kanske har ryckt upp sig? Kommer en brun fresco ner på 5k kan det bli intressant! :) https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/bergberg-dan-ll-patch-pocket-suit-tabaco-brown.html
 
Senast ändrad:

Lolle

Panerai
Finns inte som långärmad utan kontrast, om jag ser rätt? Synd, gillade färgen.
Jag vågar inte säga om den finns på rean eller ej utan kontrast som långärmad, däremot så har den levererats både med och utan kontrast i långärmat. I värsta fall kolla hos någon större återförsäljare.

Här den med kontrast i en sjukt varm dag - så bortse ifrån skrynklighet och slarvighet...
A049804F-582C-4E80-A63A-632765B84F9B.jpeg
 

mglaum

Panerai
Rea på BergBerg nu. Typ 5300 för en kostym, är det bra pang för pengarna? @Lindrian visst hade du köpt ngt från dem men skickat tillbaka?

01564539-F9E4-419C-A62E-787C4D0D2479.png
Jag har köpt två kostymer från dem i samma Fresco, en brun och en blå, är väldigt nöjd.

Edit: jag tycker åtminstone dom två jag har köpt håller en hög kvalitet, har erfarenhet av dom flesta RTW-linjerna, däribland Caruso.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Fick en intressant fråga av en polare som jag tänkte passa vidare till er - vilket klädesmärke ger generellt sett bäst "bang for the buck" sett till kvalitet i förhållande till pris? :) Jag äger personligen inget från varken Suitsupply eller Luxire, men det verkar som dessa ligger ganska högt upp på listan!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fick en intressant fråga av en polare som jag tänkte passa vidare till er - vilket klädesmärke ger generellt sett bäst "bang for the buck" sett till kvalitet i förhållande till pris? :) Jag äger personligen inget från varken Suitsupply eller Luxire, men det verkar som dessa ligger ganska högt upp på listan!

Definiera kvalitet först...
Mina grejer från Suitsupply har haft hyfsade material men inte varit superbra sydda. Och hållbarheten relativt låg.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Fick en intressant fråga av en polare som jag tänkte passa vidare till er - vilket klädesmärke ger generellt sett bäst "bang for the buck" sett till kvalitet i förhållande till pris? :) Jag äger personligen inget från varken Suitsupply eller Luxire, men det verkar som dessa ligger ganska högt upp på listan!

Definiera kvalitet. Välsytt eller stryktåligt? Eller håller formen o lyster länge? Kan användas mer än en dag i streck utan att man behöver ägna timmar åt plagget med ånga, vädring o sträckning?
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Definiera kvalitet. Välsytt eller stryktåligt? Eller håller formen o lyster länge? Kan användas mer än en dag i streck utan att man behöver ägna timmar åt plagget med ånga, vädring o sträckning?
Definiera kvalitet först...
Mina grejer från Suitsupply har haft hyfsade material men inte varit superbra sydda. Och hållbarheten relativt låg.
En miss från min sida! Men även vad kvalitet definieras om är en intressant diskussion. Kvalitet för mig innebär dels att tyget som plagget är gjort av har en viss uthållighet (ska inte missformas) och har de egenskaper man ofta hittar i högkvalitativa klädesplagg (såsom hur plagget andas, faller mot kroppen osv). Lika viktigt är hur plagget är skuret, liksom om något moment är sytt för hand eller inte. Detta förutsätter såklart normal användning och slitage, dvs. följa allehanda skötselråd och inte bära samma byxa flera dagar i rad osv. Ni får annars gärna beskriva er definition på kvalitet! hade varit intressant att se hur det skiljer sig.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
En miss från min sida! Men även vad kvalitet definieras om är en intressant diskussion. Kvalitet för mig innebär dels att tyget som plagget är gjort av har en viss uthållighet (ska inte missformas) och har de egenskaper man ofta hittar i högkvalitativa klädesplagg (såsom hur plagget andas, faller mot kroppen osv). Lika viktigt är hur plagget är skuret, liksom om något moment är sytt för hand eller inte. Detta förutsätter såklart normal användning och slitage, dvs. följa allehanda skötselråd och inte bära samma byxa flera dagar i rad osv. Ni får annars gärna beskriva er definition på kvalitet! hade varit intressant att se hur det skiljer sig.

Att inte kunna ha en byxa två dagar i rad är verkligen inte bang for the buck i mina ögon. Hög kvalitet, kanske, men raka motsatsen till prisvärt.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Hurdan är storlekarna på edwin-55 relaxed tapered fit?

Har 33/34 i COF2(beroende modell) samt oftast 54 i "kostymbrallor"
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Hurdan är storlekarna på edwin-55 relaxed tapered fit?

Har 33/34 i COF2(beroende modell) samt oftast 54 i "kostymbrallor"

Var några år sedan jag hade ett par, men minns dem som lite väl avsmalnande. De som satt bra uppe var som korvskinn över vaderna, och då har jag inte direkt några hockeylår. Tror jag gick upp en storlek och bar dem lite lägre, men det kan ha hänt en del med modellen på åren som gått.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hurdan är storlekarna på edwin-55 relaxed tapered fit?

Har 33/34 i COF2(beroende modell) samt oftast 54 i "kostymbrallor"
Var några år sedan jag hade ett par, men minns dem som lite väl avsmalnande. De som satt bra uppe var som korvskinn över vaderna, och då har jag inte direkt några hockeylår. Tror jag gick upp en storlek och bar dem lite lägre, men det kan ha hänt en del med modellen på åren som gått.
Ja jag skulle påstå att det hänt en del isf. De 55 jag provat är verkligen inte tights, 75 o speciellt 85 är tighta där i mot.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Var några år sedan jag hade ett par, men minns dem som lite väl avsmalnande. De som satt bra uppe var som korvskinn över vaderna, och då har jag inte direkt några hockeylår. Tror jag gick upp en storlek och bar dem lite lägre, men det kan ha hänt en del med modellen på åren som gått.
Ja jag skulle påstå att det hänt en del isf. De 55 jag provat är verkligen inte tights, 75 o speciellt 85 är tighta där i mot.
Tack för svaret, kör på 33 och testar, i värsta fall får man skicka tillbaka och köra med 34 istället!
 
Topp