• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köpte en scarf från Stenströms. Tycker det livar upp en annars inte speciellt flamboyant klädsel.
20191010_131358-01.jpeg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tror ni man kan ta in jeans på det här sättet utan att det blir helt fucked? Något vilken skräddare som helst borde klara?
7D5C9B82-322B-4ACC-8864-07D38E1BC627.jpeg

Det var längesen jag gjorde en sån förändring, men då började jag mycket längre ner för att det skulle se bra bra ut. Nog enklast att gå ner till lokala skräddaren och fråga.

Ja och nej @grodslukarenx . För det första finns det ingen fish tail på jeans (vanligtvis iallfall) vilket gör att skräddaren måste klippa upp linningen. Men den sömmen går oftast att dölja med hällorna. Dock är det jävligt mkt som du vill sy in och precis som @Lutte skriver så kan det bli svårt utan att börja längre ner. Men då skär man också in grensömmen vilket gör att byxorna lätt blir för tighta och skär in i rumpan.

En duktig skräddare kan klippa upp linningen vid höften på vardera sida och fördela det som du vill ta in på såväl höger som vänster sida. Men det är väldigt väldigt få skräddare som orkar göra det för då måste man oftast sy om hela fickan också. Så det är en dyr historia men allt går.
 
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ja och nej @grodslukarenx . För det första finns det ingen fish tail på jeans (vanligtvis iallfall) vilket gör att skräddaren måste klippa upp linningen. Men den sömmen går oftast att dölja med hällorna. Dock är det jävligt mkt som du vill sy in och precis som @Lutte skriver så kan det bli svårt utan att börja längre ner. Men då skär man också in grensömmen vilket gör att byxorna lätt blir för tighta och skär in i rumpan.

En duktig skräddare kan klippa upp linningen vid höften på vardera sida och fördela de som du vill ta in på såväl höger som vänster sida. Men det är väldigt väldigt få skräddare som orkar göra det för då måste man oftast sy om hela fickan också. Så det är en dyr historia men allt går.

Tack för bra och utförligt svar! :)
 

Stein

Cartier
Är på jakt efter ny kostym till jobbet och har sneglat en del på Blugiallo. Är de någon här som kan ge något omdöme eller en enklare recension?
Några specifika frågor jag är intresserad av:
Hur är köpupplevelse?
Kvaliten på plagget?
Vart är plagget sytt?

Tack på förhand!
Jag har inte så stor erfarenhet av kostymer, ägt tre stycken totalt, en HUGO för tio år sedan, en These glory days från Volt samt denna från Blugiallo. Jag tycker helhetsintrycket känns mycket gott, helt klart flera nivåer bättre än Volts kostym! Min gick på totalt 7000,- vilket känns helt okej givet kvalitén. Finns såklart lite att anmärka på,byxorna är lite långa så att det veckas vid knäet och en axel är lite knölig, annars mycket bra. Dock så köpte pappa tyget traveler, deras dyraste tyg och det vill jag höja varningen finger för. Det är extremt tunt och i vissa lägen alldeles för transparent! Han blev ordentligt besviken. Dessutom så blev skjortan han sydde upp för kort i ärmarna. Manchetten stack inte ut och döljdes helt av ärmen. Dåligt när kostym och skjorta beställs vid samma tillfälle.

Och för er som mindes tidigare inlägg så på jag ut kavajen med lyckat resultat :)

Lite bilder på kostymen in action. Vår fotograf lyckades inte få någon bra stilla bild på mig, men några in action blev bra. Hoppas det går att se passformen.

20191013_125947.jpg
Photo Blur_Oct132019_130113.jpg
Photo Blur_Oct132019_125546.jpg
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag har inte så stor erfarenhet av kostymer, ägt tre stycken totalt, en HUGO för tio år sedan, en These glory days från Volt samt denna från Blugiallo. Jag tycker helhetsintrycket känns mycket gott, helt klart flera nivåer bättre än Volts kostym! Min gick på totalt 7000,- vilket känns helt okej givet kvalitén. Finns såklart lite att anmärka på,byxorna är lite långa så att det veckas vid knäet och en axel är lite knölig, annars mycket bra. Dock så köpte pappa tyget traveler, deras dyraste tyg och det vill jag höja varningen finger för. Det är extremt tunt och i vissa lägen alldeles för transparent! Han blev ordentligt besviken. Dessutom så blev skjortan han sydde upp för kort i ärmarna. Manchetten stack inte ut och döljdes helt av ärmen. Dåligt när kostym och skjorta beställs vid samma tillfälle.

Och för er som mindes tidigare inlägg så på jag ut kavajen med lyckat resultat :)

Lite bilder på kostymen in action. Vår fotograf lyckades inte få någon bra stilla bild på mig, men några in action blev bra. Hoppas det går att se passformen.

20191013_125947.jpg
Photo Blur_Oct132019_130113.jpg
Photo Blur_Oct132019_125546.jpg
Tack för all info!
Tycker kostymen sitter bra på dig! :)

Innan du skrev inlägget så läste jag på så gott det gick om Blugiallo och slutligen landade jag i att beställa en kostym från Rob & Co istället. Verkade som att Blugiallo varierade väldigt mycket med kvalite och upplevelse så kände att jag hellre lägger några tusenlappar extra och får lite mer trygghet med Rob :)
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag har inte så stor erfarenhet av kostymer, ägt tre stycken totalt, en HUGO för tio år sedan, en These glory days från Volt samt denna från Blugiallo. Jag tycker helhetsintrycket känns mycket gott, helt klart flera nivåer bättre än Volts kostym! Min gick på totalt 7000,- vilket känns helt okej givet kvalitén. Finns såklart lite att anmärka på,byxorna är lite långa så att det veckas vid knäet och en axel är lite knölig, annars mycket bra. Dock så köpte pappa tyget traveler, deras dyraste tyg och det vill jag höja varningen finger för. Det är extremt tunt och i vissa lägen alldeles för transparent! Han blev ordentligt besviken. Dessutom så blev skjortan han sydde upp för kort i ärmarna. Manchetten stack inte ut och döljdes helt av ärmen. Dåligt när kostym och skjorta beställs vid samma tillfälle.

Och för er som mindes tidigare inlägg så på jag ut kavajen med lyckat resultat :)

Lite bilder på kostymen in action. Vår fotograf lyckades inte få någon bra stilla bild på mig, men några in action blev bra. Hoppas det går att se passformen.

20191013_125947.jpg
Photo Blur_Oct132019_130113.jpg
Photo Blur_Oct132019_125546.jpg

Och självfallet grattis till giftermålet! :)
 

Oew

Rolex
Har nån kikat på berg&bergs nya rockar?

Vill ha en mörkblå, lång, tjock rock i ull. de är ganska dyra dock, har nån några alternativ jag kan kika på?

stötte på denna som ser schysst ut: http://www.countrysports.se/store/products/chrysalis-churchill-greatcoat-navy-melton
Jag är också på jakt efter något liknande och har kollat på både Berg & Berg och Frank Leder, lite osäker vilken det blir i slutändan, . Funderar även på deras Loden istället
image.jpg

AW1920-Frank-Leder-Kammer-22-600x900.jpg
 
Topp