• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

zeke_varg

Omega
Någon som har tips på affär där man kan köpa breda kavajgalgar till en rimlig peng? helst under hundralappen! :)
Hade du tänkt stylish likadana el är du i behov av breda galgar oavsett?

Jag har ev breda galgar över från kostymer/rockar/kavajer sedan tidigare annars (om de inte rensats ur) Säg till om jag ska kolla upp det. Hur många? Du står för frakten bara isf.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Hade du tänkt stylish likadana el är du i behov av breda galgar oavsett?
Jag har ev breda galgar över från kostymer/rockar/kavajer sedan tidigare annars (om de inte rensats ur) Säg till om jag ska kolla upp det. Hur många? Du står för frakten bara isf.
Jag tänker breda oavsett till en början, för nu har jag fått lägga kavajerna på en garderobshylla istället för smala ikeagalgar :/ om du kunde kolla upp det och dma så vore det guld värt :woot:
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Kolla med random butik som säljer konfektion. Plastgalgar brukar det finnas väldigt gott om.
Tack för tipset! Dessa galgar är vad jag vill ha på lite längre sikt:
tumblr_p40iuvWagM1s41qhqo1_1280.jpg
Dock är de ju i trä, men det kanske finns för under hundringen styck?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det någon som har ett bra förslag på en vettig kläd- och stilsajt som kan plocka upp efter Manolo? Behöver inte vara svensk. Permanentstyle.com?

permanentstyle är ju riktigt bra! Tom för oss som inte är helt inne på #menswear ...

Andra bra bloggar (tycker jag) är https://dieworkwear.com/ och Stitchdown om man gillar skor!
 
Senast ändrad:

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Som Denke skriver tycker jag Dieworkwear är en riktigt bra blogg även PutThisOn är en bra blogg imo. Har börjat kolla flera företags lookbook och editorials ibland. Drakes har rätt roliga läsningar emellanåt. Detsamma med Berg & Berg. The Rake är ju roligt att läsa med. Care of Carl kan ha lite intressanta artiklar. Det är väl inte riktigt som Manolo men. Annars är ju Styleforum ett ställe som går att förkovra sig i timmar.
 
Senast ändrad:

aximand

Panerai
2-Faktor
Är det någon som har ett bra förslag på en vettig kläd- och stilsajt som kan plocka upp efter Manolo? Behöver inte vara svensk. Permanentstyle.com?
Jag läser permanentstyle mer frekvent numera. Känns lite som att manolo tappat bollen, kvalitén är inte vad den var för några år sedan. Simon Crompton håller fortsatt extremt hög klass på sitt material!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset! Dessa galgar är vad jag vill ha på lite längre sikt:
tumblr_p40iuvWagM1s41qhqo1_1280.jpg
Dock är de ju i trä, men det kanske finns för under hundringen styck?

Ring Jacket-galgarna är riktigt tjusiga, men faktiskt i brun plast. Mitt tips är att kolla med valfri större butik som jobbar med mycket konfektion om du kan få tigga till dig ett dussin kavaj-/kostymgalgar i utbyte mot en tårta motsv. Prylarna hänger lika bra på svart plast som på trä, men det är förstås inte lika baller (i min garderob? Ett tjog gamla OJ-kostymgalgar).

Galgarna från Skolyx förefaller vara rena fyndet.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Ring Jacket-galgarna är riktigt tjusiga, men faktiskt i brun plast. Mitt tips är att kolla med valfri större butik som jobbar med mycket konfektion om du kan få tigga till dig ett dussin kavaj-/kostymgalgar i utbyte mot en tårta motsv. Prylarna hänger lika bra på svart plast som på trä, men det är förstås inte lika baller (i min garderob? Ett tjog gamla OJ-kostymgalgar).

Galgarna från Skolyx förefaller vara rena fyndet.
Jag har köpt galgarna från skolyx tidigare och kommer att köpa fler nu i samband med att jag flyttar. De är riktigt bra.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag läser permanentstyle mer frekvent numera. Känns lite som att manolo tappat bollen, kvalitén är inte vad den var för några år sedan. Simon Crompton håller fortsatt extremt hög klass på sitt material!
Håller med, dessutom har permanentstyle, i min mening, gått från i stort sett bara skräddad kostym till att även avhandla mycket mer casual saker vilket passar mig klart bättre.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Fått hem jackan @christian-h men är kluven kring storleken. Tycker tyvärr att den är något stor över axlarna medan ärmarna (när de är uppvikta) är rätt bra. Tyvärr har fodret två rejäla hål och det hade jag inte räknat med så blev lite besviken på det också. Ytterjackan har en del lösa trådar lite varstans som skulle behöva fästas/klippas bort också.
Lyckas inte få till bättre bilder men såhär sitter den. Kanske att den ser något större ut över axlarna i verkligheten
41FF1191-42C9-49F1-807D-F595B78CC905.jpeg

2E62643F-163A-4FBA-81DF-C45FCBF96115.jpeg
 
Finns massvis att förkovra sig i på styleforum om man så vill. Sen tycker jag i princip allt författat av G. Bruce Boyer är läsvärt. Simon Crompton är rätt långt från perfekt. Manolo håller jag inte med om plötsligt blivit kasst, det har sina sidor på gott och ont. Tyvärr har nästan alla modebloggare slagsida mot Pitti-menswear snarare än rent klassisk stil. Gentleman's Gazzette är väl undantaget, där finns en del bra artiklar.
 

Korsvold

Omega
Tycker inte innehållet på Manolo blivit sämre, men sörjer lite att kommentarsfältet helt dött ut till följd av den nya layouten. Blev ofta bra diskussion och kunskapsutbyte tyckte jag. Instagram är en helt annan femma, där hälften av kommentarerna är från like-sökare är resten korthuggna superlativ.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Är det någon stilig medlem som har erfarenhet av Suitsupplys Traveler ull från Cerruti?
Behöver komplettera min bas-jobb garderob och har sneglat på deras kollektion av traveler-kostymer. Utifrån beskrivningen låter det som att tyget lämpar sig väldigt bra för vardagligt användande men skulle gärna få höra ärliga recensioner från någon som faktiskt använt plagget.
Så till frågan, är Cerrutis traveler ull bra eller apa?

Kostymen i fråga: https://eu.suitsupply.com/sv/all_havana/havana-gra-separata/C4761M-S.html?cgid=all_havana&pdp=true
C4761M-S_5.jpg
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Tycker inte innehållet på Manolo blivit sämre, men sörjer lite att kommentarsfältet helt dött ut till följd av den nya layouten. Blev ofta bra diskussion och kunskapsutbyte tyckte jag. Instagram är en helt annan femma, där hälften av kommentarerna är från like-sökare är resten korthuggna superlativ.
Kunde inte sagt det bättre själv
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag är sugen på en ny peacoat i medium. Har alltid skjorta och kavaj under. Några tips från klädgurusarna?
Ingen guru men Schott eller Gloverall är två tips. Båda gör klassiska peacoats i 100% ull (yttertyget). Möjligen lite stora (breda) i storlekarna så kan vara bra att prova innan. Har även hört gott om Private White.
Schott och Private White skulle jag oxå säga. Har en 740N från Schott som är riktigt varm o robust (lite stor i storlekarna) och så den grymmaste av alla som är Permanent Style x Private White V.C Bridge Boat som jag är så grymt nöjd med (mer normal i storleken och riktigt fin o välarbetad).
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Schott och Private White skulle jag oxå säga. Har en 740N från Schott som är riktigt varm o robust (lite stor i storlekarna) och så den grymmaste av alla som är Permanent Style x Private White V.C Bridge Boat som jag är så grymt nöjd med (mer normal i storleken och riktigt fin o välarbetad).
Har haft ögonen på PS x PWVC ett tag nu. Har du någon bild så man kan få se hur den ser ut på annan än Crompton? :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Fått hem jackan @christian-h men är kluven kring storleken. Tycker tyvärr att den är något stor över axlarna medan ärmarna (när de är uppvikta) är rätt bra. Tyvärr har fodret två rejäla hål och det hade jag inte räknat med så blev lite besviken på det också. Ytterjackan har en del lösa trådar lite varstans som skulle behöva fästas/klippas bort också.
Lyckas inte få till bättre bilder men såhär sitter den. Kanske att den ser något större ut över axlarna i verkligheten
41FF1191-42C9-49F1-807D-F595B78CC905.jpeg

2E62643F-163A-4FBA-81DF-C45FCBF96115.jpeg

du får tänka på vad jackan är gjord för ursprungligen. Det är en militärjacka som ska vara större för ge mer komfort. Ser man på bilderna ser jackan dock ut att sitta perfekt över axlarna? Det är ju där din naturliga axel slutar? Lite hål och lösa trådar får man nog stå ut med när man köper vintage. ser fint ut!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
du får tänka på vad jackan är gjord för ursprungligen. Det är en militärjacka som ska vara större för ge mer komfort. Ser man på bilderna ser jackan dock ut att sitta perfekt över axlarna? Det är ju där din naturliga axel slutar? Lite hål och lösa trådar får man nog stå ut med när man köper vintage. ser fint ut!
Absolut, du har helt rätt i det. Ingen smäcker kavaj direkt. Och man kan ju inte räkna med 100% önskad passform heller, även om jag kanske hade dragit upp sömmen vid axlarna liiiitegrann om jag hade kunnat trolla. Men som Christian säger finns det plats för tjockare plagg under vilket är nice, och precis som du säger är det ju en militärjacka.
Trådarna är inget problem, det fixar jag, och hålen får en skräddare lappa ihop så blir det fullt tillräckligt. :) Tack för input.
 

Ejnork

Cartier
Är det någon stilig medlem som har erfarenhet av Suitsupplys Traveler ull från Cerruti?
Behöver komplettera min bas-jobb garderob och har sneglat på deras kollektion av traveler-kostymer. Utifrån beskrivningen låter det som att tyget lämpar sig väldigt bra för vardagligt användande men skulle gärna få höra ärliga recensioner från någon som faktiskt använt plagget.
Så till frågan, är Cerrutis traveler ull bra eller apa?

Kostymen i fråga: https://eu.suitsupply.com/sv/all_havana/havana-gra-separata/C4761M-S.html?cgid=all_havana&pdp=true
C4761M-S_5.jpg
Kör endast traveller på jobbet, mycket nöjd!
 
Topp