• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Inte någon som har tips på rea på portföljer förresten? Min är borta och misstänker starkt att någon stulit den när jag glömt den på sats, trots visitkort i :(
 
Ganska stabil jacka vad jag vill minnas, passform nog bra bara inte på mig (jag var för tunn och ärmarna blev för långa, båda vanligt problem för mig). Tyckte den såg bra ut iaf inte minst för det priset. Gillade de stora fickorna likt stoffa. Märket finns hos Volt (som numer finns lite överallt) och där jag provade den, dock ingen rea där på den då.

Hade den suttit bra hade jag köpt den direkt :)

Edit: finns ju lite bilder på instagram bla denna:
76248C93-CE0C-4C06-8E82-A3348C20ABFA.png
Aha. Jag vill gärna ha en tunn och följsam mockajacka, inte en supertung tjock. Vi får se, lagt en beställning.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag letar efter en brun mockajacka som uppfyller följande:

1) Vanlig krage, tänk skjortkrage.
2) Blixtlås
3) Inga muddar
4) Två utanpåliggande framfickor
5) Kostar inte 50,000 SEK

Nån som har tips?


Den där var pang på!
Du/ni har sett att den inte är mocka egentligen (som väl var ett av kriterierna)?
Den är borstad koläder enligt texten på hemsidan.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är väldigt lurigt skrivet, vissa heter "Suede" och måste uppenbart vara mocka, andra heter inte Suede och anges vara borstat skinn. Båda är väl borstade men av olika sidor. Nubuck är väl egentligen bättre så det är ingen direkt nackdel.

Andra sidor anger dock Human Scales samtliga "borstade" som mocka så det är nog bara bolaget som är otydligt på sin hemsida.
 
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Är inte detta mocka? Trodde enda alternativet var nubuck, dvs nedmattad nappa.

Mocka är väl en slags borstad kohud?


Suede: A velvety brushed leather made from the split or inner layer of the hide often used in garments and linings.

https://www.leatherhidestore.com/leather-glossary

Det är väldigt lurigt skrivet, vissa heter "Suede" och måste uppenbart vara mocka, andra heter inte Suede och anges vara borstat skinn. Båda är väl borstade men av olika sidor. Nubuck är väl egentligen bättre så det är ingen direkt nackdel.

Det är såklart svårt o veta vad de menar med den formuleringen. Men jag gissar på att de har borstat utsidan av skinnet för att få det att se ut på ett visst sätt.

"riktig" mocka är insidan av skinnet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är såklart svårt o veta vad de menar med den formuleringen. Men jag gissar på att de har borstat utsidan av skinnet för att få det att se ut på ett visst sätt.

"riktig" mocka är insidan av skinnet.
Nja, tror jag inte är helt rätt. Enda som är premium är ju nedmattad nappa.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Pratade inte om vad som var premium eller inte. Bara att jackan i fråga troligtvis inte är mocka.
Allt slipat skinn som inte är nubruck är mocka vad jag vet. Vet att många andra benämner det så också. Köttsidan är ju ändå alltid slipad/skuren så ser inte vad skillnaden skulle vara?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Mocka= köttsidan som slipas för att få fram mockans karaktär.
Nubuck=Narv/Nappasidan som slipas. Brukar oftast vara lite slätare än mocka.

Ordet som förvirrar är att Human Scales skriver borstat läder och mocka/nubuck brukar anges som slipat.
 
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Allt slipat skinn som inte är nubruck är mocka vad jag vet. Vet att många andra benämner det så också. Köttsidan är ju ändå alltid slipad/skuren så ser inte vad skillnaden skulle vara?

Mocka= köttsidan som slipas för att få fram mockans karaktär.
Nubuck=Narv/Nappasidan som slipas. Brukar oftast vara lite slätare än mocka.

Ordet som förvirrar är att Human Scales skriver borstat läder och mocka/nubuck brukar anges som slipat.
Precis detta, mocka _är_ köttsidan, inget annat @Aurum.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Va? Du skrev att det inte var mocka för att det var borstat läder? Du blandade ihop mocka och nubuck eller? Lägg gärna ut texten lite då jag verkligen inte förstår vad du menar.

Eh... Vill man inte förstå så vill man inte, men känns onödigt att tjabba om det. Tror 99% i tråden fattat vad jag menar tillsammans med de andra som säger exakt samma sak som jag.

Detta är vad jag skrivit i ämnet:
Du/ni har sett att den inte är mocka egentligen (som väl var ett av kriterierna)?
Den är borstad koläder enligt texten på hemsidan.
Det är såklart svårt o veta vad de menar med den formuleringen. Men jag gissar på att de har borstat utsidan av skinnet för att få det att se ut på ett visst sätt.
"riktig" mocka är insidan av skinnet.
Pratade inte om vad som var premium eller inte. Bara att jackan i fråga troligtvis inte är mocka.
Precis detta, mocka _är_ köttsidan, inget annat @Aurum.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Eh... Vill man inte förstå så vill man inte, men känns onödigt att tjabba om det. Tror 99% i tråden fattat vad jag menar tillsammans med de andra som säger exakt samma sak som jag.

Detta är vad jag skrivit i ämnet:
Tror faktiskt ingen begriper vad du skriver. Säger du att jackan är i nubuck? Du menar att man skulle ta den dyra sidan av skinnet (nappa) och helt avverka den egenskapen man betalar ett premium för? Sedan tror jag du förstår att slutresultatet av ett sådant ingripande skulle innebära att det blir precis likadant som borstat spaltläder eller det du benämner köttsidan. Så snälla, beskriv än en gång vad det är du menar att jackan är, och varför det inte är mocka.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Pga tappt en del vikt behöver jag så att säga bygga om min byxgarderob. Har ett par kostymer och några kavajer som fortfarande är bra, men alla jeans och chinos osv sitter dåligt.

Har ni något tips på trevliga jeans med lite högre midja och trevliga chinos? Prislapp runt 1500 plus minus. Var inne på Askets chinos, men det kanske finns andra trevliga alternativ?
 
Topp