• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ser över garderoben och störd som man är slutade det med ett färgkodat Excel. Känner mig ganska nöjd överlag men mottager gärna input vad gäller byxor och ytterkläder om någon orkar bemöda sig. Saknar jag något? Kan jag plocka bort något? Det är absolut inte tanken att det ska vara någon minimalistisk garderob men vill försöka göra den mindre än vad den är idag.
Screenshot_20200814-111317__01__01.jpg
Screenshot_20200814-111322__01__01.jpg
Hyfsat crazy. Förstår faktiskt inte vad du är ute efter riktigt.

Och: Jeansshorts? :D

Hyfsat crazy. Förstår faktiskt inte vad du är ute efter riktigt.

Och: Jeansshorts? :D
Ja, jag vet kanske inte heller riktigt vad jag är ute efter. Har ganska bred stil, ena dagen blir det hoodie och jeans, andra skjorta och chinos/pressveck. Det är väl också anledningen till att garderoben blivit för stor.

Har ett par shorts som är väldigt sköna som jag inte vill göra mig av med. Används mest hemma, har i princip aldrig det på mig utanför hemmet ;)

Senast ändrad:
Ja, jag vet kanske inte heller riktigt vad jag är ute efter. Har ganska bred stil, ena dagen blir det hoodie och jeans, andra skjorta och chinos/pressveck. Det är väl också anledningen till att garderoben blivit för stor.

Shortsen används mest hemma, har i princip aldrig det på mig utanför hemmet ;)
Min åsikt: ta det lugnt och sansat, satsa på bra och klassiska (dvs spring inte och spontanköp någon M65 på nån rea med halvdan budget, utan satsa på det du egentligen vill ha) grejer och bygg garderoben på genomtänkta köp. Då når du till slut samma effekt som exceldokumentet, fast det blir både roligare och bättre.

Min åsikt: ta det lugnt och sansat, satsa på bra och klassiska (dvs spring inte och spontanköp någon M65 på nån rea med halvdan budget, utan satsa på det du egentligen vill ha) grejer och bygg garderoben på genomtänkta köp. Då når du till slut samma effekt som exceldokumentet, fast det blir både roligare och bättre.
Absolut, borde kanske nämnt i första inlägget att dokumentet är mer att se som en långsiktig plan (som troligtvis kommer ändras en hel del under tiden) än något jag kommer att köpa på mig på nästa rea. Tack för input!

Ser över garderoben och störd som man är slutade det med ett färgkodat Excel. Känner mig ganska nöjd överlag men mottager gärna input vad gäller byxor och ytterkläder om någon orkar bemöda sig. Saknar jag något? Kan jag plocka bort något? Det är absolut inte tanken att det ska vara någon minimalistisk garderob men vill försöka göra den mindre än vad den är idag.
Screenshot_20200814-111317__01__01.jpg
Screenshot_20200814-111322__01__01.jpg
Känns bra att man inte är ensam :)
07902A76-852D-4FE1-9DC4-19908366CC47.jpeg

Nja det här är min inköpslista. Har ett par byxor och ett gäng skjortor som jag är väldigt nöjd med och kommer därför satsa på lite mer därifrån.
Okej, tänker att någonstans måste det ju kompromissas för att kunna hålla det priset och då borde kvalité på tyger och arbete bli lidande men det kanske inte stämmer enligt din uppfattning?

Börjat sökandet efter rock till när jorden litar sig tillbaka från solen a.k.a vinter :nailbiting:
Seglade in på denna bad boy från Belstaff men tycker att 10k va saftigt för något jag inte känt på live än.
Belstaff.JPG

Är det något att ha eller bara överprissatt skräp?
bättre tips?
Jag tar vinterjackor väldigt (lite för?) seriöst och planerar att göra valet till en del av mitt liv i många år framöver.
Inne på säsong 6 av kängorna (CJ) nu och har inga planer på att typ någonsin byta.

Börjat sökandet efter rock till när jorden litar sig tillbaka från solen a.k.a vinter :nailbiting:
Seglade in på denna bad boy från Belstaff men tycker att 10k va saftigt för något jag inte känt på live än.
Belstaff.JPG

Är det något att ha eller bara överprissatt skräp?
bättre tips?
Jag tar vinterjackor väldigt (lite för?) seriöst och planerar att göra valet till en del av mitt liv i många år framöver.
Inne på säsong 6 av kängorna (CJ) nu och har inga planer på att typ någonsin byta.
Helt rätt! Hur kommer du att använda den?

Bor och jobbar i stan så mest till och från kollektivtrafiken/bilen och eller "långa härliga promenader hand i hand med nån man älskar".
Chinos och kostymbyxor mest men inte så ofta hel kostym. Nån erfarenhet av kvalitén?
Jag har ingen erfarenhet av kvalitén, däremot är jag kluven inför plagget. Det är en bridge coat, som i grund och botten är ett militärt plagg för personer med högre rank, vilket märks på plaggets längd (och formalitet?). I min värld hamnar rocken mellan två stolar. Jag skulle hellre satsa på en längre treknäppt paletå, i mörkblå, eller gå på en aningen kortare bridge coat, eller en klassisk pea coat.

Här är en bridge coat som Simon Crompton säljer, genom Permanent Style (den är från Private White VC). Den kortare än den du länkade, samtidigt längre än Private Whites pea coat.

https://shop.permanentstyle.com/products/the-bridge-coat?variant=12663282204771

Bridge_Coat_buttons_curved_2000x2000.jpg

Jag har själv en pea coat sedan snart fem år tillbaka från Private White och den används flitigt. Fördelen är att den gör sig väldigt bra till ledigare klädsel och längden gör den optimal i många lägen (typ cykel, kliva in i bil osv.), där en längre rock kan bli stökigt.

https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/private-white-vc-manchester-pea-coat-navy.html

Peacoat2.jpg

Och sist: vill du ha en klassisk paletå bör Gabucci få in några trevliga från Lardini till hösten. Här är en variant som jag trivdes med.

zoom.jpg

Något som är värt att tänka på är att rocken ovan är betydligt kallare än de andra plaggen och du förlorar fördelarna som en större krage erbjuder.

Jag har ingen erfarenhet av kvalitén, däremot är jag kluven inför plagget. Det är en bridge coat, som i grund och botten är ett militärt plagg för personer med högre rank, vilket märks på plaggets längd (och formalitet?). I min värld hamnar rocken mellan två stolar. Jag skulle hellre satsa på en längre treknäppt paletå, i mörkblå, eller gå på en aningen kortare bridge coat, eller en klassisk pea coat.

Här är en bridge coat som Simon Crompton säljer, genom Permanent Style (den är från Private White VC). Den kortare än den du länkade, samtidigt längre än Private Whites pea coat.

https://shop.permanentstyle.com/products/the-bridge-coat?variant=12663282204771

Bridge_Coat_buttons_curved_2000x2000.jpg

Jag har själv en pea coat sedan snart fem år tillbaka från Private White och den används flitigt. Fördelen är att den gör sig väldigt bra till ledigare klädsel och längden gör den optimal i många lägen (typ cykel, kliva in i bil osv.), där en längre rock kan bli stökigt.

https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/private-white-vc-manchester-pea-coat-navy.html

Peacoat2.jpg

Och sist: vill du ha en klassisk paletå bör Gabucci få in några trevliga från Lardini till hösten. Här är en variant som jag trivdes med.

zoom.jpg

Något som är värt att tänka på är att rocken ovan är betydligt kallare än de andra plaggen och du förlorar fördelarna som en större krage erbjuder.
Precis som du skriver är en fulllång rock lite knepig att använda. Är själv lite skeptisk till just längden men tycker den är så jäkla ball. Använt pea coat länge. En klasssisk paletå är kanske vad jag egentligen är mer på jakt efter i användningsområde. Får helt enkelt vänta på att sakerna kommer in i butik och klämma och känna lite.
Överväger även den klassiska duffeln Monty från gloverall. Helt annat stuk. Skjuter vilt just nu.
177C1254-9D3B-4440-A67B-6EB08588463A.jpeg

https://www.gloverall.com/products/original-monty-duffle-coat

tack förresten för att väldigt bra inlägg!

Precis som du skriver är en fulllång rock lite knepig att använda. Är själv lite skeptisk till just längden men tycker den är så jäkla ball. Använt pea coat länge. En klasssisk paletå är kanske vad jag egentligen är mer på jakt efter i användningsområde. Får helt enkelt vänta på att sakerna kommer in i butik och klämma och känna lite.
Överväger även den klassiska duffeln Monty från gloverall. Helt annat stuk. Skjuter vilt just nu.
177C1254-9D3B-4440-A67B-6EB08588463A.jpeg

https://www.gloverall.com/products/original-monty-duffle-coat

tack förresten för att väldigt bra inlägg!
Jag kör en rock inte helt olik den du tänker dig at all times på vintern, hur skönt som helst. Längden är inget att vara rädd för! :D
4d37c6b0-966b-47c0-8901-f1b1f5b98bad-jpeg.1271823

Långa rockar är övervägsna. Den från belstaff är ingen höjdare: tunn, snorsmalt skuren, och lite udda design.
Lite det jag är rädd för. Är ingen liten person så dagens (eller gårdagens?) svinigt smalt skurna kostymer/jackor/kläder sitter inte som som det är tänkt. Vart går man i Stockholm och kollar rockar? Ströms?

Tillbaka
Topp