• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Japp, det gäller RTW
Men förutom bål och knappar, är inte övriga punkter ngt som skiljer åt?

Kvalitet är ett begrepp som är lite luddigt map prisvärdhet. Har själv tex aldrig behövt sy om knappar eller sömmar på Eton eller Stenströms vilket jag ofta fått göra på Barba,Finamore och skjortor som framhäver sina handsydda delar som en usp. Jag kan uppskatta olika delar på skjortor och sågar inte kategoriskt Elton och Stenströms för deras avsaknad av handsydda delar eller deras tyger.
Om det sedan är prisvärt med 2200 för en mtm ifrån Stenströms vs andra märken ser jag beror på vad du uppskattar och vill ha i den specifika skjortan.

Den nämna "mouschen" är väl något. Är dock knappast något som jag märker av när jag bär den. Har sådana på mina SuitSupply-skjortor, så inget speciellt. Hela 1899-linjen känns bara överprisad och tråkig. Man har extremt färre designmöjligheter gentemot standardlinjen, vilket är otroligt konstigt då man betalar så mycket mer för premiumlinjen. Bl.a. när det kommer till kragar - finns endast tre olika kragar att välja när man kör 1899-MtM, medan standard har ett stort och varierat utbud av diverse kragar.

Den nämna "mouschen" är väl något. Är dock knappast något som jag märker av när jag bär den. Har sådana på mina SuitSupply-skjortor, så inget speciellt. Hela 1899-linjen känns bara överprisad och tråkig. Man har extremt färre designmöjligheter gentemot standardlinjen, vilket är otroligt konstigt då man betalar så mycket mer för premiumlinjen. Bl.a. när det kommer till kragar - finns endast tre olika kragar att välja när man kör 1899-MtM, medan standard har ett stort och varierat utbud av diverse kragar.
Det känns lite tråkigt:(
Är det inte bättre tyger, spalla camica axel och tätare stygn som skiljer, eller finns det på std mtm linjen oxå så faller ju 1899 linjen platt?

Blir ju nyfiken på varför gjorde en mtm till att börja med och inte på ngt annat märke då prisskillnaden verkar minimal?

Senast ändrad:
Tack!!

I år kör vi endast 1 st Polo coat. Lite sista minuten ändringar har skett men tycker resultatet också blev väldigt bra.
Jag har beställt en, får se hur den ser ut irl om två veckor :)... Tyget är lite lättare än tidigare, 540gsm vs ~800gsm... Tror sweet spot för mig personligen är någonstans runt 650-700gsm för en ordentlig vinterrock, men tror 540gsm kan bli riktigt bra det med.

Mina bespoke från Luca Avitabile tror jag brukar ligga omkring 2200-2700 så då känns ju 2700kr för en Stenströms MtM lite i överkant.
Jag har tidigare kört Stenströms MTM standard för att kunna välja tyg. Var nöjd utifrån pris. Men ibland skulle man vilja ha mer utbud minns att demin kunde man inte köra då i alla fall. Någon som förslag på andra prisvärda MTM-tjänster?

Jag har beställt en, får se hur den ser ut irl om två veckor :)... Tyget är lite lättare än tidigare, 540gsm vs ~800gsm... Tror sweet spot för mig personligen är någonstans runt 650-700gsm för en ordentlig vinterrock, men tror 540gsm kan bli riktigt bra det med.
Exakt! Lite tunnare än förra årets polo coat men vintrarna blir ju inte direkt kallare...

Det känns lite tråkigt:(
Är det inte bättre tyger, spalla camica axel och tätare stygn som skiljer, eller finns det på std mtm linjen oxå så faller ju 1899 linjen platt?

Blir ju nyfiken på varför gjorde en mtm till att börja med och inte på ngt annat märke då prisskillnaden verkar minimal?
Tror att många tyger som fanns med standardlinjen även gick att välja som 1899-MtM. Det är ingen spalla camicia, men en ”roterad axel” som de fäster i senare skede av produktionen, vilket för ärmen lite mer rörlig samt bättre sittandes.

Tänkte köra Barba först, men blev avrådd då leveranstiden inte gick att garantera (kunde tydligen anlända efter jul). Så provade mest 1899 bara för att testa det. Så även om jag är missnöjd så ”ångrar” jag inte det riktigt. Värt ett försök och nu vet jag att det inte är något jag skulle välja igen i framtiden.

Har en skjorta från Götrich på gång. Har höga förväntningar. Enda negativa är den lite längre leveranstiden på sex veckor, men blir den första skjortan bra får jag väl lägga en beställning på ett större antal skjortor samtidigt. :)

Senast ändrad:
Ribbade 100% kashmir mössor, har ni några tips? Kikat på stenström, softgoat och darkes(2k känns lite mkt dock). Har en från berg&berg som jag gillar men behöver en till i mer neutral färg :)

Det känns som om det blev en hel storlek fel..
IMG_20201030_155807.jpg

Edit: Vill någon köpa dem för 800kr inkl frakt så säg till.
Har du lika hög midja på referensbyxorna? Det misstaget gjorde jag första gången. Byxor med lägre midja som sitter över kärlekskilona behöver ett par cm extra i midjan.

Vad säger ni herrar - knapp- eller dragkedjegylf? Valde knappgylf till mina senaste par byxor och känns nästan som att jag föredrar det lite mer. Gylfen sitter lite "plattare" när man sätter sig ned samt att "gubbproblemet" med neddragen gylf försvinner. Enda negativa aspekten är väl att det tar några sekunder extra att knäppa knapparna (lite otympligt ibland).

Vad säger ni herrar - knapp- eller dragkedjegylf? Valde knappgylf till mina senaste par byxor och känns nästan som att jag föredrar det lite mer. Gylfen sitter lite "plattare" när man sätter sig ned samt att "gubbproblemet" med neddragen gylf försvinner. Enda negativa aspekten är väl att det tar några sekunder extra att knäppa knapparna (lite otympligt ibland).
Föredrar gylf. Har knappar på några, men de åker lätt upp av sig själv och är omständigt. Skillnaden är minimal i min mening, så jag väljer det som är bekvämast.

Tycker i regel att det blir lite för omständigt med knappgylf. Väljer nästan uteslutande dragkedja. Skräddade byxor tenderar redan att ha många knappar som det är.

Ni som har erfarenhet av Kamakura... Tänkte klicka hem en nu när dom säljs lite smidigare hos Care of Carl. Hur ser krympmånen ut? Känner ju att det kan skilja hur mycket som helst i krympmån mellan olika märken, och vill gärna hitta "mitt" skjortmärke.

Behöver få hjälp av skräddare att korta ärmarna på en kavaj (alltså korrekt kortat genom att förkorta ärmen uppifrån och inte fulkorta genom att kapa armslutet). Var finns det duktiga skräddare i Stockholm, gärna kring Stureplan eller centralt? Litar inte riktigt på att min lokala skräddare vet vad denne gör :rolleyes:

Behöver få hjälp av skräddare att korta ärmarna på en kavaj (alltså korrekt kortat genom att förkorta ärmen uppifrån och inte fulkorta genom att kapa armslutet). Var finns det duktiga skräddare i Stockholm, gärna kring Stureplan eller centralt? Litar inte riktigt på att min lokala skräddare vet vad denne gör :rolleyes:
Av ren nyfikenhet, varför måste den kortas vid axeln?

jag brukar inte vara den som är den men nu är jag det - använd sökfunktionen. Frågan har ställts så många gånger på detta forum.

Jag personligen rekommenderar Vivian skrädderi på Riddargatan 54.

Av ren nyfikenhet, varför måste den kortas vid axeln?
För att du annars får för kort avstånd från ärmslutet till knapphålen vilket ser fult ut. Funkar absolut om man inte är så nogräknad eller inte ska korta så mycket. Det fungerar dock oavsett inte för vissa tyger om tyget på något sätt är behandlat så att nyanserna inte riktigt blir korrekta vid ärmslutet.

Tillbaka
Topp