• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Men lilla vännen, jag ska skriva det en gång till tydligt så att du inte tar illa vid dig. Det handlar inte om märke eller kvalitet, det handlar om att känna av nivån i form av klädkod där man arbetar. Dressman eller Gabucci spelar mindre roll. Om du stolpar in med en tredelad mörk kostym samt bröstnäsduk och piffpuffmanschetter på en arbetsplats där VD bär kostymbyxor+skjorta utan kavaj så får du räkna med att sticka ut på ett inte helt positivt sätt. Om du sen försöker bortförklara det med att du har högre krav på kvalitet och stil än resten av världen så får du räkna med att kollegorna himlar med ögonen. Särskilt om du är 23 bast, fjunig och ny på arbetsplatsen.

Pricken över i:et är givetvis när vederbörande färgmatchar tavlan på sin DD med manschettknapparna och slipsen. Då vet man att det är äkta VD-material...
Men skriv det då.
 
Det fungerar inte. Jag kan inte komma naken till jobbet liksom.

Nej det är klart. Men ta ett steg i ditt drömyrkes riktning:

image.jpeg
 
Alla har nån pojkvasker på sin arbetsplats som gravt missuppfattat klädkoden och överklär sig med Wolf of Wallstreet som ledstjärna. Men mamsen brukar tycka att de är stiliga. Chefen och kollegorna brukar le lite åt junior som bränner halva lönen på att smälta in.

OnT kör jag själv oftast Tiger eller OJ eftersom de passar mig klockrent med minimalt med ändringar och jag tycker att fem lök är fullt tillräckligt för mina rudimentära kvalitetskrav. Har sett flera exempel på myskillar i dyrt och övermatchat som faller på att kavajen framhäver deras päronformer.

Jag tror du blandar ihop estetik och kvalitet. Man behöver knappast klä sig flamboyant eller likt en påfågel för att man väljer en välsittade och välsydd produkt.
 
Jag har själv dubbelexamen och är både civilingenjör och civ ek. På den tekniska högskolan var genomsnittsklädseln jeans+t-shirt medan ekonomistudenterna oftare envisades med en preppy stil med kavajer och gudvetallt. Idag är de flesta av mina kursare från civilingenjörsprogrammet vid det här laget högre chefer med kostymjobb. Ekonomerna är det mer spridning på, men den preppy stilen under studietiden hjälpte inte så mycket i karriären.
Preppystilen hjälpte inte?? Syftar du på mej helt plötsligt??
Jag har skrivit ganska ingående och tydligt vad stil och gentlemanna mässigt beteende innebär. Du verkar ju oerhört frustrerad över någon yngre sprätt som tydligen dräpt en illa vald kommentar men var den äldre, bättre, visare mannen och släpp det där nu.
Du hackar ner på mej som trots allt visar förståelse och kommer med förslag. En gentleman är du inte direkt i mina ögon och jag hoppas verkligen att hag slipper arbeta med npgon som dej;)
 
Hej,
Jag ska på bröllop på riddarhuset med klädkoden: Mörk kostym. Nu har mitt enda par svarta skor (oxfords) gått åt skogen rätt nyligen och eftersom jag mest använder bruna skor har jag inte brytt mig om att skaffa ett par nya svarta. Vad tror ni, kommer man undan med ett par bruna oxfords utan tråkiga kommentarer om inte bruna skor efter klockan 18?

Budgeten är rätt tajt som nybliven tvåbarnsfarsa så nya skor känns verkligen inte prio.

/Cristobal
 
Hej,
Jag ska på bröllop på riddarhuset med klädkoden: Mörk kostym. Nu har mitt enda par svarta skor (oxfords) gått åt skogen rätt nyligen och eftersom jag mest använder bruna skor har jag inte brytt mig om att skaffa ett par nya svarta. Vad tror ni, kommer man undan med ett par bruna oxfords utan tråkiga kommentarer om inte bruna skor efter klockan 18?

Budgeten är rätt tajt som nybliven tvåbarnsfarsa så nya skor känns verkligen inte prio.

/Cristobal

Nja, jag tror inte det har med tidpunkten att göra utan med klädkod - kan man ofta fuska liiiite med klädkoder, men i riddarhuset är det tvek.
 
Jag tycker väl allmänt att realisationer är underskattade när man pratar om dyrare plagg. Ska man väl investera i en dyrare jacka tex kan det vara värt att vänta till rean och på så sätt få mer för pengarna. Visst, allt är inte alltid på rea men det mesta iaf.
Vissa brukar ha som princip att aldrig handla på rea men vad tycker ni andra?
Själv har jag de senaste 1,5 året i stort sett köpt allt via frugans syrra på MrPorter till väldigt bra priser men tyvärr slutade hon där nyligen. Blev en hård reality check vid senaste shoppingen utan rabatt eller rea..
Vore kul att kanske tom starta en egen tråd om tips inför julrean?!
 
Tillbaka
Topp