• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ni som jobbar hemifrån med dagliga videosamtal - vad kör ni för outfit? Brukar klä mig i sweatpants och T-shirt men vill gärna klä mig lite mer propert (dock ej skjorta).

Är det någon som gjort en rock i made to measure? Lite sugen. Suitsupply har ju denna möjlighet.

Ni som jobbar hemifrån med dagliga videosamtal - vad kör ni för outfit? Brukar klä mig i sweatpants och T-shirt men vill gärna klä mig lite mer propert (dock ej skjorta).

Varför inte skjorta? Har några lite mer casual skjortor i linne samt andra material som jag tycker fungerar jättebra. Gäller hålla stilen även i corona-tider.

Är det någon som gjort en rock i made to measure? Lite sugen. Suitsupply har ju denna möjlighet.

Varför inte skjorta? Har några lite mer casual skjortor i linne samt andra material som jag tycker fungerar jättebra. Gäller hålla stilen även i corona-tider.
Jag har gjort en Custom made rock hos SS. Är inte MTM utan du får utgå från deras befintliga modeller så kan du tweaka längd, innerfoder etc.

Är elegant högsta prio eller funktionellt?

Använder själv kläder ifrån tex Haglöfs, Arcteyx, Houdini och Icebreaker. Undviker väl det allra gällaste färgerna, om det nu kan klassas som lite mer elegant, är ju fortfarande funktionskläder vi pratar om.
Precis samma uppsättning jag valt, mer eller mindre. Gore-tex från Haglöfs, fleece från Houdini, underställ från Icebreaker osv.

Tjenare! Mitt första inlägg i denna tråd.
Skulle behöva hjälp med hur man klär sig elegant när man vandrar och är i skogen? :)
1611926766373.jpeg

Jag vet att några för statistik över sina kläder och klockor. Jag slängde ihop ett kalkylark som tar fram lite statistik på hur ofta man använder olika kläder och klockor tillsammans. En flik vardera för byxa, överdel (skjorta, t-shirt), "ytteröverdel" (kavaj, tröja) och klocka som är i ägo. I en flik kan jag välja vilka plagg jag har för dagen (rullistor från tidigare nämnda flikar) och i en annan flik kan jag välja ett objekt och se hur ofta det används med andra objekt. Ingen skoflik då den delen av garderoben är katastrof. Förhoppningsvis lyckas jag med att kunna ställa in statistik för en given period också.

Ibland måste man roa sig...

klädstatistik.PNG

Jag vet att några för statistik över sina kläder och klockor. Jag slängde ihop ett kalkylark som tar fram lite statistik på hur ofta man använder olika kläder och klockor tillsammans. En flik vardera för byxa, överdel (skjorta, t-shirt), "ytteröverdel" (kavaj, tröja) och klocka som är i ägo. I en flik kan jag välja vilka plagg jag har för dagen (rullistor från tidigare nämnda flikar) och i en annan flik kan jag välja ett objekt och se hur ofta det används med andra objekt. Ingen skoflik då den delen av garderoben är katastrof. Förhoppningsvis lyckas jag med att kunna ställa in statistik för en given period också.

klädstatistik.PNG
Varför? :)

1. Ibland får jag för mig att göra lite halvt onödiga saker. Detta är en sådan.
2. Kul när man får en idé och får den att fungera. Jag är ingen kalkylbladsexpert, men tycker om att göra kalkylblad.
3. Jag skulle jag vilja veta om jag roterar mina kläder bra eller om jag hela tiden använder samma kläder ihop med varandra.

Med det sagt är det sagt så är risken överhängande stor att jag inte kommer att använda det. Mest ett tidsfördriv på tisdagskvällen!

klädstatistik.PNG

Smart lösning.
Jag kör Excel ark för mina kläder, sätter ett streck varje gång jag använder ett klädesplagg och får då fram ett använt-per-gång-pris.
Har lagt in (inköpsdatum och) inköpskostnaden för plagget som delas med antalet använd ggr.

Det som man får en fingervisning om är vilka olika kläder som jag använder och sen hur länge dom håller, eftersom det finns 10år's statistik.

Har statistik från 2010 o framåt.

Tillbaka
Topp