• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Smart lösning.
Jag kör Excel ark för mina kläder, sätter ett streck varje gång jag använder ett klädesplagg och får då fram ett använt-per-gång-pris.
Har lagt in (inköpsdatum och) inköpskostnaden för plagget som delas med antalet använd ggr.

Det som man får en fingervisning om är vilka olika kläder som jag använder och sen hur länge dom håller, eftersom det finns 10år's statistik.

Har statistik från 2010 o framåt.
10års statistik?! 😳 Imponerande, jag skulle orka med en veckas statistik på sin höjd.

Smart lösning.
Jag kör Excel ark för mina kläder, sätter ett streck varje gång jag använder ett klädesplagg och får då fram ett använt-per-gång-pris.
Har lagt in (inköpsdatum och) inköpskostnaden för plagget som delas med antalet använd ggr.

Det som man får en fingervisning om är vilka olika kläder som jag använder och sen hur länge dom håller, eftersom det finns 10år's statistik.

Imponerande statistik!
Lade till den funktionen också nu när dottern sover. Fick även till datumintervall med hjälp av MATCH- och INDIREKT-funktionerna, kul. Samt även sju cirkeldiagram som håller reda på hur ofta klockorna används på de olika veckodagarna. Jag rapporterar om tio år hur statistiken ser ut.

Smart lösning.

Låt oss se. Vad är mest pang för pengen? Är genuint nyfiken över din statistik

Smart lösning.

Hur är det med statistiken på driftskostnaden för att hålla plaggen i gott skick? Avskrivning på tvättmaskin, strykjärn, tvättmedel, elkostnad, vattenförbrukning, ytslitage reparationer i tvättstuga osv?

Jag hänger in mina skjortor i garderoben längst till höger. Det betyder att de längst till vänster användes sist. Man ser ett tydligt mönster och det är lätt att göra sig av med kläder som inte används.
Samma här. Har även en mindre garderob dit kläder som tillhör fel säsong flyttas. När man flyttar kläderna fram och tillbaka så får man en känsla för vad man vill använda kommande säsong. Vissa plagg är värda att spara trots begränsat användande IMO.

Hur är det med statistiken på driftskostnaden för att hålla plaggen i gott skick? Avskrivning på tvättmaskin, strykjärn, tvättmedel, elkostnad, vattenförbrukning, ytslitage reparationer i tvättstuga osv?
Ännu mer intressant är om du utifrån givet data kommit fram till någon formel som (med viss standardavvikelse givetvis) kan förutspå hur många månader som återstår av ett plaggs livscykel och därigenom beräkna när du behöver göra nästa inköp? Via något VBA-bibliotek hade kanske Excelen även kunnat skapa .ics-filer med kalenderhändelser som innehåller förslag på helger då inköpen behöver planeras in? Kanske helt eller delvis kan integreras med hushållsekonomi-arket?

Det jag lärt mig av min enkla statistik är hur många ggr olika plagg bör/förväntas hålla.
Även vad som kan räknas som prisvärt i kostnad per använd gång har ju börja klarna efter 10år.
Framförallt har det fått upp mina ögon för vad som kan kostas på (basgarderob med hög användningshalt) och vad som bör köpas på rea/lätt begagnat.

@joca jag skulle säga att mest pang för pengen är ett begagnat skinnskärp för 20kr som använts ca 400ggr dvs ca: 5öre per använd gång.
Får kolla upp och kanske fota excelarket nästa gång jag startar datorn.

@WR om jag köper ex. nya skosnören eller något annat för att bättra på ett klädesplagg så läggs den kostnaden på dom skorna/plagget det är väl den enda "driftskostnaden" jag tar upp.

Det jag lärt mig av min enkla statistik är hur många ggr olika plagg bör/förväntas hålla.
Även vad som kan räknas som prisvärt i kostnad per använd gång har ju börja klarna efter 10år.
Framförallt har det fått upp mina ögon för vad som kan kostas på (basgarderob med hög användningshalt) och vad som bör köpas på rea/lätt begagnat.

@joca jag skulle säga att mest pang för pengen är ett begagnat skinnskärp för 20kr som använts ca 400ggr dvs ca: 5öre per använd gång.

@WR om jag köper ex. nya skosnören eller något annat för att bättra på ett klädesplagg så läggs den kostnaden på dom skorna/plagget det är väl den enda "driftskostnaden" jag tar upp.
Visst absolut men om vi pratar klädesplagg så blir driftskostnaden högre än på exempelvis ett läderbälte om man räknar in allt som behövs för att hålla det i ett anständigt skick.

Läderbälten kan man väl generellt påstå ha en rätt ringa driftkosnad.

Vilka märken har bäst hållbarhet?

00B69810-6426-4A21-9FEA-CA2AE0B293B7.jpeg

Har denna från North Sea Clothing men svårt med leveranser till EU pga Brexit för tillfället. Hoppas det löser sig. Är sugen på mer därifrån för den var riktigt mumsig.

Det där är precis vad jag sökte men jag förstår nu varför de inte levererar till EU :) Jag beställde istället en liknande polo från Beacon & Armour och 13 dagar efter att paketet skickades så är den fortfarande listad som "tullklareras". Värt att tänka på vid beställning från England...

Smart lösning.

Passande nick 😄

Behöver tips och råd här. Behöver uppdatera jobbgarderoben inför nytt jobb + framtida återgång till kontorsjobb och behöver tips och råd på kavajer.

kommer inte ha kostymjobb eller ens slipsjobb, så det jag letar efter är:
  • udda kavaj
  • naturliga material gärna (Bomull, Ull osv)
  • inte supertjocka (är varm som det är)
  • funkar mer chinos och jeans (business casual)
  • maxtak 5k men har aldrig brytt mig om märken på det sättet så billigt funkar också
  • inte superslimmade (är inte det själv)

några tips? Råd?

Behöver tips och råd här. Behöver uppdatera jobbgarderoben inför nytt jobb + framtida återgång till kontorsjobb och behöver tips och råd på kavajer.

• udda kavaj
  • maxtak 5k men har aldrig brytt mig om märken på det sättet så billigt funkar också

några tips? Råd?
Kolla efter Boglioli och modellen K-jacket. Lite över sin budget i ordinarie pris, men jag har själv fyndat på rea runt 4k.

• udda kavaj

några tips? Råd?

Jag gillar Suitsupplys kavajer. Passformen Havana passar bra in på det du beskriver (mjuk axel, inte hyperformellt m.m.) men kanske är för slim. Men då kan du leta efter en mer regular fit som de också har vad jag vet. Enfärgad/microstruktur/hopsack blå i ull, beige/ljusbrun i linne, och en brun mönstrad (glencheck eller mindre ruta) kommer man långt på beroende på årstid. Skippa grått som udda kavaj, blir ofta svårt att få till bra med byxor.

Några exempel:

https://suitsupply.com/en-us/men/jackets/mid-brown-check-havana-jacket/C1619I.html

• udda kavaj

några tips? Råd?
Om du har möjlighet kan du köra MTM från Suitsupply för under 5k.

• udda kavaj

några tips? Råd?

Suitsupply helt klart. Du kan välja material själv samt få en kavaj som passar med din garderob/stil. Går också ha vissa material samt mindre foder customiserat har det på en kostym och det är sjukt nice blir inte varm någonsin.

Bör landa på 4-5k för en fin.

Går inte tillbaka för något annat för kavajer om jag inte kan fynda på tex outlet.

• udda kavaj

några tips? Råd?

Håller med ovanstående talare om att Suitsupply är en schysst väg att gå. Sedan kan du alltid kika på Oscar Jacobson och Sir of Sweden som har kavajer som fyller kriterierna du är ute efter. Båda två har även rea på respektive hemsida om jag inte är helt ute och cyklar.

Sedan vill jag även slå ett slag för second hand om du vill köpa till fler kavajer för att variera lite utan att budgeten springer iväg. På Tradera kan du exempelvis hitta flertalet schyssta Oscar Jacobson b.la. i bra skick för mellan 500-1000kr. :)

Kolla efter Boglioli och modellen K-jacket. Lite över sin budget i ordinarie pris, men jag har själv fyndat på rea runt 4k.

Jag gillar Suitsupplys kavajer. Passformen Havana passar bra in på det du beskriver (mjuk axel, inte hyperformellt m.m.) men kanske är för slim. Men då kan du leta efter en mer regular fit som de också har vad jag vet. Enfärgad/microstruktur/hopsack blå i ull, beige/ljusbrun i linne, och en brun mönstrad (glencheck eller mindre ruta) kommer man långt på beroende på årstid. Skippa grått som udda kavaj, blir ofta svårt att få till bra med byxor.

Några exempel:

https://suitsupply.com/en-us/men/jackets/mid-brown-check-havana-jacket/C1619I.html

Om du har möjlighet kan du köra MTM från Suitsupply för under 5k.

Suitsupply helt klart. Du kan välja material själv samt få en kavaj som passar med din garderob/stil. Går också ha vissa material samt mindre foder customiserat har det på en kostym och det är sjukt nice blir inte varm någonsin.

Bör landa på 4-5k för en fin.

Går inte tillbaka för något annat för kavajer om jag inte kan fynda på tex outlet.

Håller med ovanstående talare om att Suitsupply är en schysst väg att gå. Sedan kan du alltid kika på Oscar Jacobson och Sir of Sweden som har kavajer som fyller kriterierna du är ute efter. Båda två har även rea på respektive hemsida om jag inte är helt ute och cyklar.

Sedan vill jag även slå ett slag för second hand om du vill köpa till fler kavajer för att variera lite utan att budgeten springer iväg. På Tradera kan du exempelvis hitta flertalet schyssta Oscar Jacobson b.la. i bra skick för mellan 500-1000kr. :)
Tack för alla svar! Jag gillar ju att prova kläder också så Suitsupply Havana, Oscar Jacobsson och Sir of Sweden känns alla lockande, får bli närmre våren när vinterkilona är borta och jag vet hur arbetslivet kommer te sig!

Tillbaka
Topp