• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Fått tanken att de kan anses vara mer ”mogna” och svårburna (läs: ”gubbiga”, som mindre kunniga skulle uttrycka sig). Vet inte om jag tänker på det i onödan. 😅
Finns i min mening inget gubbigare än halvtajta jeans/chinos utan pleats - så klär ju sig alla gubbar man ser ute. :)

Sen är jag partisk i målet, vet flera på forumet som tycker att allt utom jeans och mönstrade mjukisar är gubbigt.
 

MartinGFX

Cartier
Funderar på att välja till pleats till nästa paret byxor (tänker på ett par marinblåa bomullsbyxor). Synpunkter från er sida? Tänker på ifall de blir mindre användbara pga pleatsen. Är normala eller inverted pleats att föredra?
Har enkla reverse på 90% av mina byxor men börjat vända mig mer mot forward pleats nu då jag tycker det är lättare att pressa... Smaksak helt enkelt.

Att de skulle bli mindre användbara med pleats beror ju på hur pass bekväm du är i den sortens byxa. Köp kläder du känner dig bekväm i så kommer de till användning.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Finns i min mening inget gubbigare än halvtajta jeans/chinos utan pleats - så klär ju sig alla gubbar man ser ute. :)

Sen är jag partisk i målet, vet flera på forumet som tycker att allt utom jeans och mönstrade mjukisar är gubbigt.
Haha, jag stör mig på båda sidor av det där. Vissa tar det där med pleats och hög midja så långt att dom fuckar upp proportionerna och ser ut som clowner. Sen finns det dom som har leggings på sig, men kallar det för byxor.
 

Korsvold

Omega
Fått tanken att de kan anses vara mer ”mogna” och svårburna (läs: ”gubbiga”, som mindre kunniga skulle uttrycka sig). Vet inte om jag tänker på det i onödan. 😅

Det tycker jag inte du tänker på i onödan. Jag har själv haft två par byxor med pleats, och lyckades aldrig vänja mig vid utseendet. Det är bekvämt, visst, men jag tyckte att i alla fall jag fick en rätt udda figur. Blev liksom päronformad och bylsig. Personligen tycker jag också att det är mer svårburet med byxor med pleats (och likadant med side adjusters) till annat än något med kavaj, d.v.s. uddabyxor som du kanske bara ska ha en skjorta eller tröja till sticker ut ännu mer. För egen del tror jag mer på att försöka hitta byxor som inte är för tajta över låren istället, vilket går. I annat fall kan man ju måttsy.
 

MartinGFX

Cartier
Det tycker jag inte du tänker på i onödan. Jag har själv haft två par byxor med pleats, och lyckades aldrig vänja mig vid utseendet. Det är bekvämt, visst, men jag tyckte att i alla fall jag fick en rätt udda figur. Blev liksom päronformad och bylsig. Personligen tycker jag också att det är mer svårburet med byxor med pleats (och likadant med side adjusters) till annat än något med kavaj, d.v.s. uddabyxor som du kanske bara ska ha en skjorta eller tröja till sticker ut ännu mer. För egen del tror jag mer på att försöka hitta byxor som inte är för tajta över låren istället, vilket går. I annat fall kan man ju måttsy.
Jag bär uddabyxor (pleats + side adjusters) med skjorta och någon tröja i princip varje dag, tycker inte alls det sticker ut eller ser märkligt ut? Tvärt om tycker jag det blir intressantare än att köra vanliga chinos tex. Mycket beror såklart på hur kläderna är skurna. Tre snabba bilder jag hittade på insta:
F9A10DEA-6F3C-4232-9112-28034F60430A.jpeg
A1B58D34-9C70-48CD-BAE4-2993C9E5F448.jpeg
99CE4860-6509-42D8-8282-BB88841CC9C2.jpeg
 

Korsvold

Omega
Jag bär uddabyxor (pleats + side adjusters) med skjorta och någon tröja i princip varje dag, tycker inte alls det sticker ut eller ser märkligt ut? Tvärt om tycker jag det blir intressantare än att köra vanliga chinos tex. Mycket beror såklart på hur kläderna är skurna. Tre snabba bilder jag hittade på insta:

Fråga om smak och tycke såklart. Jag tycker det ser lite anakronistiskt ut ofta (beroende på styling) och inte särskilt smickrande för mittenpartiet som annars döljs av kavaj. Att det är mer intressant än ett par chinos var precis det jag menade med att det sticker ut, om det är positivt eller negativt är ju upp till bäraren. :)
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Får fundera lite mer på det. Vet inte riktigt om bomull heller är det bästa materaliet för pleats, då pressvecken inte håller sig så bra på bomullsbyxor. Angående sideadjusters: Väljer alltid sideadjusters över bälteshällor, tycker inte alls det ser "skumt" ut.
 

rgladh

Omega
Gifter mig till sommar och funderar på en marinblå smoking med peak lapels (helst RTW). Någon som kan rekommendera en bra outfit? Tänker 10-15k för hela outfiten inklusive skor. Gällande skor tänker jag svarta wholecuts även om lackskor är det mer traditionella valet.


Hittills har jag provat Hugo Boss och Oscar Jacobsson där Boss satt betydligt bättre om än något kort i ärmarna. På fötterna tänker jag antingen Carmina eller billigare varianten Yanko.
Går i god för Rob alla dagar i veckan. Duktig på det han gör och trevlig att ha att göra med. Hör av dig till honom och sondera terrängen tycker jag. Känns som din budget rymmer det.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Gifter mig till sommar och funderar på en marinblå smoking med peak lapels (helst RTW). Någon som kan rekommendera en bra outfit? Tänker 10-15k för hela outfiten inklusive skor. Gällande skor tänker jag svarta wholecuts även om lackskor är det mer traditionella valet.


Hittills har jag provat Hugo Boss och Oscar Jacobsson där Boss satt betydligt bättre om än något kort i ärmarna. På fötterna tänker jag antingen Carmina eller billigare varianten Yanko.

Finns ju lackskor i wholecut-modell. ;)
 
Jag bär uddabyxor (pleats + side adjusters) med skjorta och någon tröja i princip varje dag, tycker inte alls det sticker ut eller ser märkligt ut? Tvärt om tycker jag det blir intressantare än att köra vanliga chinos tex. Mycket beror såklart på hur kläderna är skurna. Tre snabba bilder jag hittade på insta:
F9A10DEA-6F3C-4232-9112-28034F60430A.jpeg
A1B58D34-9C70-48CD-BAE4-2993C9E5F448.jpeg
99CE4860-6509-42D8-8282-BB88841CC9C2.jpeg
Var hittade du de där gudomliga V-necksen?
 
Tack! Otroligt synd dock, är alldeles för lång för Rubato.
Har någon annan en liknande V-neck i eh... "djup och kragstil" utan att vara kort som rubatos?
Rubatotröjorna är tillverkade i en både rymligare passform och kortare längd för att ha en bättre symmetri när man bär byxor med hög midja. Jag kan förstå att alla inte är bekväma med en sådan passform, så du ska inte stirra dig blind på storlekstabellen, är du inte över 2 m så kommer nog dom större storlekarna passa dig. Men det förstod du säkerligen :)
 
Rubatotröjorna är tillverkade i en både rymligare passform och kortare längd för att ha en bättre symmetri när man bär byxor med hög midja. Jag kan förstå att alla inte är bekväma med en sådan passform, så du ska inte stirra dig blind på storlekstabellen, är du inte över 2 m så kommer nog dom större storlekarna passa dig. Men det förstod du säkerligen :)
Jag är 194 lång med oproportionerligt lång överkropp i förhållande till längden. De flesta "normala" tröjorna brukar sluta där Rubato-tröjorna är tänkt att sluta.
 

Wazem

Omega
Funderar på att välja till pleats till nästa paret byxor (tänker på ett par marinblåa bomullsbyxor). Synpunkter från er sida? Tänker på ifall de blir mindre användbara pga pleatsen. Är normala eller inverted pleats att föredra?
Jag har personligen pleats på alla mina byxor (exklusive jeans och byxor som OG-107 såklart). Främst enkla utåtpekande men även dubbla på några enstaka. Likt många andra här har nämt handlar det hela om personlig stil. Jag har till exempel slutat bära skjorta för det mesta av bägge lathet och estetiska skäl. Jag bär oftast stickat. Därav tycker jag att det funkar med nästan allting. Jag anser att det fungerar med allt ifrån en vit T-shirt till skjorta. En viktig detalj jag anser gör stor skillnad är att det lämpar sig bäst med en hög midja och vidd runt höft och lårpartiet. Risken med tighta byxor med pleats är att pleatsen blir helt utsträckta och det blir långt ifrån en smickrande siluett. När det kommer till side adjusters och dylikt så har jag även där side adjusters på dem flesta. Men bälteshällor kan lämpa sig bra om öppningarna är små eller nedsänkta som på t.ex ”Hollywood” byxor. Prova på och var inte rädd. I värsta fall gillar du inte stilen och då har du i alla fall provat.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Någon här som testat Shirtonomys overshirts? Vad tycks? Haft väldigt svårt att hitta overshirts som passar mig storleksmässigt. Hittade en modell från Brothers för något år sedan som satt utmärkt. Köpte två utav den modellen (blå och grönt), som dock är i linne. Tänkte mig något i bomull nu. Ångrar att jag inte köpte den i bomull också när Brothers hade den i sortimentet...
 

givetvis

Omega
Någon här som testat Shirtonomys overshirts? Vad tycks? Haft väldigt svårt att hitta overshirts som passar mig storleksmässigt. Hittade en modell från Brothers för något år sedan som satt utmärkt. Köpte två utav den modellen (blå och grönt), som dock är i linne. Tänkte mig något i bomull nu. Ångrar att jag inte köpte den i bomull också när Brothers hade den i sortimentet...
Har inte testat Shirtonomy och har inte så bra koll där, men tänkte jämförelsevis mot Brothers rent prismässigt så vill jag slå ett slag för Uniqlo’s overshirts. Köpte en i somras, blev grymt nöjd och de finns i de klassiska färgerna.

Vill du komma undan riktigt billigt, kan du även kika på Lager 157. Säljer också overshirts i de klassiska färgerna för 300kr (i bomull). :)
 
Någon här som testat Shirtonomys overshirts? Vad tycks? Haft väldigt svårt att hitta overshirts som passar mig storleksmässigt. Hittade en modell från Brothers för något år sedan som satt utmärkt. Köpte två utav den modellen (blå och grönt), som dock är i linne. Tänkte mig något i bomull nu. Ångrar att jag inte köpte den i bomull också när Brothers hade den i sortimentet...
@grodslukarenx
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Någon här som testat Shirtonomys overshirts? Vad tycks? Haft väldigt svårt att hitta overshirts som passar mig storleksmässigt. Hittade en modell från Brothers för något år sedan som satt utmärkt. Köpte två utav den modellen (blå och grönt), som dock är i linne. Tänkte mig något i bomull nu. Ångrar att jag inte köpte den i bomull också när Brothers hade den i sortimentet...
Gillar min mycket! Lite snäv i ärmen dock, vilket gör att jag alltid kör uppknäppt. Minns ej om man själv väljer storlek på ärmöppning eller ej, dock. :D
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Gillar min mycket! Lite snäv i ärmen dock, vilket gör att jag alltid kör uppknäppt. Minns ej om man själv väljer storlek på ärmöppning eller ej, dock. :D
Ska gå att justera manschetten! :) Lite rädd över just deras tolerans för felmarginaler. Beställt två skjortor (varav en blev omgjord) och båda var lite skeva jämfört med hur jag föreställde mig dem. Vet att vi diskuterade deras felmarginalstoleranser för ett längre tag sen här i tråden. Verkar som att de tagit bort de specifika tolererade felmåtten från hemsidan (eller bara jag som inte hittar dem längre).
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ska gå att justera manschetten! :) Lite rädd över just deras tolerans för felmarginaler. Beställt två skjortor (varav en blev omgjord) och båda var lite skeva jämfört med hur jag föreställde mig dem. Vet att vi diskuterade deras felmarginalstoleranser för ett längre tag sen här i tråden. Verkar som att de tagit bort de specifika tolererade felmåtten från hemsidan (eller bara jag som inte hittar dem längre).
Mtp att en overshirt ska sitta löst och ledigt hade jag inte bekymrat mig nämnvärt. :)
 

krelleg

Omega
2-Faktor
Någon här som testat Shirtonomys overshirts? Vad tycks? Haft väldigt svårt att hitta overshirts som passar mig storleksmässigt. Hittade en modell från Brothers för något år sedan som satt utmärkt. Köpte två utav den modellen (blå och grönt), som dock är i linne. Tänkte mig något i bomull nu. Ångrar att jag inte köpte den i bomull också när Brothers hade den i sortimentet...
Jag har tre st, två i flanell och en i linne, helnöjd, speciellt med M2-modellen (som jag beställde i flanell istället för standard-svart-linne), som har bröstficka, patchpockets och vassare krage. Kommer möjligheten att beställa i mörkblå linne i vår blir det en till. Även kört skjortor där i många år, men tycker det ”runtom” blivit sämre senaste året, med dyrare priser, dyrare frakt, dyra priser på sortimentet de vill rea ut, lite föråldrad hemsida, men mina overshirt är jag väldigt nöjd med iaf.

Har inte testat dem, men John Henrics overshirt ser sjysta ut, påminner lite om Drakes i modellen och verkar iaf prisvärda.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Ber om ursäkt om dessa frågor upprör, men skulle behöva hjälp att hitta en liknande modell som nedan bild.

DA5725F2-780D-48F8-BC05-08612EE02F02.jpeg

Kavajen är en Boglioli men verkar vara en äldre modell dessvärre, varav jag inte lyckas hitta den.. Färgen är väl någon militärgrön-isch och verkar vara en bomullskavaj. Har letat med ljus och lykta på internet men utan lycka, så tänkte rådfråga er om ni har någon kavajmodell som motsvarar ovan? :)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ber om ursäkt om dessa frågor upprör, men skulle behöva hjälp att hitta en liknande modell som nedan bild.

DA5725F2-780D-48F8-BC05-08612EE02F02.jpeg

Kavajen är en Boglioli men verkar vara en äldre modell dessvärre, varav jag inte lyckas hitta den.. Färgen är väl någon militärgrön-isch och verkar vara en bomullskavaj. Har letat med ljus och lykta på internet men utan lycka, så tänkte rådfråga er om ni har någon kavajmodell som motsvarar ovan? :)
Är väl en K-Jacket? Dyker upp flera olivgröna vid sökning, kanske inte exakt den du letar efter dock :)
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Är väl en K-Jacket? Dyker upp flera olivgröna vid sökning, kanske inte exakt den du letar efter dock :)
Ja precis, har inte lyckats hitta någon som är relativt snarlik i färgen, antingen är den väldigt grön eller mycket ljusare. Tycker bilden i fråga ser lite grön/grå-aktig ut. Förmodligen ett problem som löses enkel är genom att besöka en kavajbutik och se, men undviker dessa platser just nu så mycket som möjligt..
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ber om ursäkt om dessa frågor upprör, men skulle behöva hjälp att hitta en liknande modell som nedan bild.

DA5725F2-780D-48F8-BC05-08612EE02F02.jpeg

Kavajen är en Boglioli men verkar vara en äldre modell dessvärre, varav jag inte lyckas hitta den.. Färgen är väl någon militärgrön-isch och verkar vara en bomullskavaj. Har letat med ljus och lykta på internet men utan lycka, så tänkte rådfråga er om ni har någon kavajmodell som motsvarar ovan? :)

Vet inte i vilken mån det hjälper, men jag tror faktiskt att jag har exakt den modellen. Det är en rätt speciell färg, riktig snygg! Om det är samma så är den nog från någon av kollektionerna 17/18. Roligt sammanträffande om inte annat.
 
Topp