• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

stigge

Omega
2-Faktor
För att få lite perspektiv på jeans dialogen om slim vs relaxed så roade jag mig att ta lite fram lite profilbilder.
TS egna favoriter, Levis 511 är ju oxå en Slim modell och gillar han dem så är råden som ges om tex Pistolero och COF bra då det är Slim modeller (ibland kanske mer)
Mer relaxed blir tex Levis Vintage modellerna.
 

Bilagor

  • E33B12F1-5522-4546-A0A7-7592D7A356DE.png
    E33B12F1-5522-4546-A0A7-7592D7A356DE.png
    123.4 KB · Visningar: 90
  • B28AEA8E-F58E-49A9-A3F6-E4930D49814C.png
    B28AEA8E-F58E-49A9-A3F6-E4930D49814C.png
    97 KB · Visningar: 94
  • B888DC38-AEB2-44DE-A58F-135A9BEDD657.png
    B888DC38-AEB2-44DE-A58F-135A9BEDD657.png
    123.9 KB · Visningar: 78
  • 183832BD-DC55-411A-AABF-FF562CD0362D.png
    183832BD-DC55-411A-AABF-FF562CD0362D.png
    103 KB · Visningar: 93
Senast ändrad:
Kan flika in med att Pistolero sitter skapligt tight när de är nya men efter en användning eller två så släpper stretchen rejält och de sitter otroligt mycket mer ”baggy” än vad de först gjorde.
 
Kan försöka fixa imorgon, pinga mig om jag glömmer😅
Men vet inte hur mkt jag kan avslöja om passformen eftersom jag själv har lite annorlunda kroppsform (extremt tjocka lår), den är väldigt lik berg&bergs jeans men med lite mer utrymme i låren.
Nvm... Mina bilder blir också skit och mina lår gör det inte representativt oavsett.
Bara kolla dessa jeansen, passar väldigt väldigt likt. https://bergbergstore.com/products/arthur-jeans-indigo
 
På jakt efter ett par ovättade svarta jeans, max 2000 kr till att börja med. Behöver utrymme i lår och 34" i längd. Helst inte över 12 oz (sommarbyxa).
Som referens så sitter Uniqlos vanliga selvagejeans riktigt bra.

Köpte Arkets regular jeans, men 32" som var OK i midja var på tok för tighta i höft och lår. 33" var OK, men alldeles för stor i midja. Är det värt att försöka sy in ett par 700-kronors-jeans?

Nudie och annat med stora loggor går bort. Har sprätt bort Nudieloggor tidigare, men vill gärna undvika :)

Någon som kan tipsa om alternativ?
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
På jakt efter ett par ovättade svarta jeans, max 2000 kr till att börja med. Behöver utrymme i lår och 34" i längd. Helst inte över 12 oz (sommarbyxa).
Som referens så sitter Uniqlos vanliga selvagejeans riktigt bra.

Köpte Arkets regular jeans, men 32" som var OK i midja var på tok för tighta i höft och lår. 33" var OK, men alldeles för stor i midja. Är det värt att försöka sy in ett par 700-kronors-jeans?

Nudie och annat med stora loggor går bort. Har sprätt bort Nudieloggor tidigare, men vill gärna undvika :)

Någon som kan tipsa om alternativ?
Kostar ju inte många kronor att sy in midjan.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
På jakt efter ett par ovättade svarta jeans, max 2000 kr till att börja med. Behöver utrymme i lår och 34" i längd. Helst inte över 12 oz (sommarbyxa).
Som referens så sitter Uniqlos vanliga selvagejeans riktigt bra.

Köpte Arkets regular jeans, men 32" som var OK i midja var på tok för tighta i höft och lår. 33" var OK, men alldeles för stor i midja. Är det värt att försöka sy in ett par 700-kronors-jeans?

Nudie och annat med stora loggor går bort. Har sprätt bort Nudieloggor tidigare, men vill gärna undvika :)

Någon som kan tipsa om alternativ?
Jag har länge letat efter ett bra par svarta jeans och det bästa alternativet för mig är Levi’s 501. Jag har gått upp i storlek för högre midja och en mer bekväm passform. Midjan kan helt klart tas in, men jag är bekväm och använder skärp. Passformen är väldigt lik Levi’s model 1955 från Levi’s Vintage Clothing.

Prislappen är 899: - hos CareOfCarl. Mina har börjat få riktigt trevlig patina och jag använder bokstavligen talat skiten ur dem. Alla mina andra jeans är selvedge, men när det kommer till svarta jeans är det här bästa valet för min del.

 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Någon som testat Anglo-Italian?

 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Någon som testat Anglo-Italian?


Jag skrev med @Ernesto förut gällande just Anglo Italian. Grundaren, Jake Grantham, verkar vara en väldigt trevlig person med hjärtat på rätt ställe när det kommer till kläder. Att stötta hans business känns helt rätt.

Det går att lyssna på hans resa i ett poddasvnitt från podcasten Blamo! https://blamopod.com/blamo-podcast/2018/5/21/jake-grantham

Gällande kläderna har jag inte mycket mer att säga än att jag har testat deras t-shirts, som är tillverkade i Japan i så kallad loopwheel. Det är överdelens svar på selvedge. Tyget vävs i en cirkel-konstruktion och man slipper sidosömmarna (det förekommer även loopwheel med sidosömmar.

et finns få företag som fixar att väva med dessa maskiner och det är minst sagt kostsamt, men det blir något extra. Vad vill jag få sagt med detta? Enligt min erfarenhet kompenserar inte företag åt fel håll kvalitetsmässigt, om man erbjuder den typen av kvalité/plagg. Jag säger: go for it!

Här kan man se och läsa mer om loopwheel.


 

Floffen

Panerai
Någon som testat Anglo-Italian?



Beställde en tröja från dem, fick tyvärr åka tillbaka då den var för liten och orkade inte beställa en ny. Så kan egentligen inte uttala mig så mkt.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Sitter vi inne på några bra tips på t-shirts utan logga i bra kvalle som håller formen? Vill köpa ett litet lager vita + svarta.
 

vlm1978

Cartier
Sitter vi inne på några bra tips på t-shirts utan logga i bra kvalle som håller formen? Vill köpa ett litet lager vita + svarta.

Arket. Den med tjockare tyg.

Kan tipsa om https://bravestarselvage.com/collec...tra-heavyweight-cotton-t-shirt-two-pack-white

Ytterligare kraftigare än den från Arket men jag säga att jag har aldrig ägt bättre t-shirts än dessa. Jag har gjort mig av med alla mina andra och har endast 7 sådana här.. Gäller såklart att man inte har bråttom (för det har inte tullen i Sverge) och med frakt, moms och tull så blir såklart priset klart högre än den från Arket men så får du också en helt annan vara.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Kan tipsa om https://bravestarselvage.com/collec...tra-heavyweight-cotton-t-shirt-two-pack-white

Ytterligare kraftigare än den från Arket men jag säga att jag har aldrig ägt bättre t-shirts än dessa. Jag har gjort mig av med alla mina andra och har endast 7 sådana här.. Gäller såklart att man inte har bråttom (för det har inte tullen i Sverge) och med frakt, moms och tull så blir såklart priset klart högre än den från Arket men så får du också en helt annan vara.
Snyggt! Vad kör du för storlek? Jag är 179cm ca 83kg.
 

vlm1978

Cartier
Snyggt! Vad kör du för storlek? Jag är 179cm ca 83kg.
Jag skulle säga att storlekarna är väldigt TTS för amerikanska storlekar så en upp jämfört med europeiska. Jag har som ref XL regular hos Asket (inte Arket) och kör L i Uniqlo.

I bravestar kör jag L, men i alla europeiska märken hamnar jag på XL.

Är 196 lång och väger 90.
 
Kostar ju inte många kronor att sy in midjan.
Hörde mig för med lokal skräddare, och de verkade inte speciellt sugna, tyvärr.
Jag har länge letat efter ett bra par svarta jeans och det bästa alternativet för mig är Levi’s 501. Jag har gått upp i storlek för högre midja och en mer bekväm passform. Midjan kan helt klart tas in, men jag är bekväm och använder skärp. Passformen är väldigt lik Levi’s model 1955 från Levi’s Vintage Clothing.

Prislappen är 899: - hos CareOfCarl. Mina har börjat få riktigt trevlig patina och jag använder bokstavligen talat skiten ur dem. Alla mina andra jeans är selvedge, men när det kommer till svarta jeans är det här bästa valet för min del.

Tack för tips! Såg dessa också, men de verkar vara något smala över lår i förhållande till midja.

Köpte till slut ett par från Asket, deras "regular"-modell i svart. Den var dock extremt insvängd kring foten. Utseendemässigt fick jag Flashbacks till det här med gummisnoddar runt ankeln. Hade inte gått att ha på sig boots med den byxan, så de åkte tillbaka rekordsnabbt. :oops:
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hörde mig för med lokal skräddare, och de verkade inte speciellt sugna, tyvärr.

Tack för tips! Såg dessa också, men de verkar vara något smala över lår i förhållande till midja.

Köpte till slut ett par från Asket, deras "regular"-modell i svart. Den var dock extremt insvängd kring foten. Utseendemässigt fick jag Flashbacks till det här med gummisnoddar runt ankeln. Hade inte gått att ha på sig boots med den byxan, så de åkte tillbaka rekordsnabbt. :oops:

Jag upplever lårvidden som generös. Gå upp en storlek och nyp in midjan så är problemet löst.
 
Hur är passformen på Arkets T-shirts? Svårt att bedöma på deras hemsida då antingen modellerna är väldigt spinkiga eller så har de på sig alldeles för stora storlekar, fattar att det är ett medvetet drag med oversize, men det ser inte klokt ut.
 
Topp