• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Det är väl bara att konstatera att det krävs en hög bruttomarginal för att kunna bekosta diverse samarbeten med influencers. Jag kanske är lite negativ men börjar känna en lätt aversion för märken som blir trendiga inom mensweargenren. 4.000 för ett par vanliga femficksbyxor känns väldigt offensivt. Det är väl ungefär det dubbla som Incotex, PT, GTA och andra bra byxtillverkare ligger på.
Bolaget har en vinstmarginal på 30-40%

Saman Amel har samma prisbild för RTW online handel. Finns visserligen en butik med tillhörande mtm/mto men ändå, 4000:- för ett par vanliga 5-pocket byxor i bomull och elastan...?
Jag trodde du skrev fel först, men det är faktiskt 3 % elastan i Saman Amels byxor. Det hade jag aldrig trott om deras materialval.

Hej Klocksnack,
Någon som kan tipsa om bra skräddare/sömmerska i Karlstad?
Kan rekommendera Kari.

När det ändå tipsas om skräddare. Har någon tips på en bra i Sundbyberg? Ska ta upp smokingbyxa och ta in smokingkavaj i midjan.

Någon som har erfarenhet av Barena när det kommer till kavajer? Hur är dom i storlek? Är vanligtvis 46, men har "växt" ofördelaktigt och min stl. 46 från Jacobsson är lite för liten...

Tjosan, här kommer en fråga till er med erfarenhet att ta hand om vintagekläder. Har klickat hem en M65 (med foder) från -79 i toppenskick. Är dock inte så sugen att slänga på mig den utan en tvätt först. Något man ska tänka på för att inte paja något eller riskera färgbortfall etc? Den har ju klarat sig bra de första 40+ åren, men man vet ju aldrig...

Hur upplever ni storleken på årets modell av Valstarino? B&B skriver att den är TTS men jag är vanligtvis en klockren stl 46 och tycker den var alldeles för liten. Klippte en på Linnégatans rea så funderar på om jag ska acceptera den som italiensk slim fit eller lägga till 4 140 kr för att gå upp en storlek.
Så här ett år senare kan jag konstatera att CoC:s rekommendation stämmer: ”Välj en storlek större än normalt.”

Men det här inlägget gäller linnebyxor från Luxire - min första beställning. Vad är grejen med vecken under knä? Tips på justering till nästa beställning?

IMG_9113.jpeg
IMG_9130.jpeg

Så här ett år senare kan jag konstatera att CoC:s rekommendation stämmer: ”Välj en storlek större än normalt.”

Men det här inlägget gäller linnebyxor från Luxire - min första beställning. Vad är grejen med vecken under knä? Tips på justering till nästa beställning?

IMG_9113.jpeg
IMG_9130.jpeg
För tighta över vaden?

IMG_9113.jpeg
IMG_9130.jpeg
De är lite för tighta vilket gör att tyget vid knäna töjs när du sitter, så ser det ut sådär när du står upp. Eller - för tighta för det tyget i alla fall. Med typ fresco hade det antagligen inte varit ngt problem.

De är lite för tighta vilket gör att tyget vid knäna töjs när du sitter, så ser det ut sådär när du står upp. Eller - för tighta för det tyget i alla fall. Med typ fresco hade det antagligen inte varit ngt problem.

Tack, då vet jag till nästa beställning, och då blir det även tunnare tyg. Detta är linne 390 g.

IMG_9113.jpeg
IMG_9130.jpeg
Ett tips (enligt mig iaf) är väl o lägg till 3-5 cm på längden oxå (iaf i detta använda, skrynkliga tillstånd).

Med risk att det blir för mycket t-shirtsdiskussioner här, men något märke som har relativt smala storlekar? Jag är 187 cm och väger strax under 80 kg, med vad jag tror är en ganska normal kroppsbyggnad. Köpt Uniqlo (M) och Asket (M-long) på sistone, de sitter bra över axlarna men det är för mycket tyg runt magen. Provade först Asket S-long men de var alldeles för tighta över skulderbladen. Lite inne på att testa Son of a Tailor, men tycker det är i dyraste laget, framförallt om de första beställningarna inte blir riktigt perfekta.

Någon som vet hur tex Bread&Boxer är i jämförelse? Bor tyvärr så att utbudet att prova i butik är lite begränsat och gillar inte riktigt att beställa massa och sen skicka tillbaka.

Med risk att det blir för mycket t-shirtsdiskussioner här, men något märke som har relativt smala storlekar? Jag är 187 cm och väger strax under 80 kg, med vad jag tror är en ganska normal kroppsbyggnad. Köpt Uniqlo (M) och Asket (M-long) på sistone, de sitter bra över axlarna men det är för mycket tyg runt magen. Provade först Asket S-long men de var alldeles för tighta över skulderbladen. Lite inne på att testa Son of a Tailor, men tycker det är i dyraste laget, framförallt om de första beställningarna inte blir riktigt perfekta.

Någon som vet hur tex Bread&Boxer är i jämförelse? Bor tyvärr så att utbudet att prova i butik är lite begränsat och gillar inte riktigt att beställa massa och sen skicka tillbaka.
Tycker det tyvärr är vanligt att halsen släpper och att den blir sladdrig. Tycker att B&B är bra, har dock bara den slimmade versionen.

IMG_9113.jpeg
IMG_9130.jpeg

För att gå lite off-topic. Upplever du jackan som för liten? Är det inte bara modellen som ser ut så? Tänker att axlarna är där de ska. Ärmarna har rätt längd osv.

Personligen så kör jag mycket på Dressmanns ekologiska t-shirts då jag diggar att de är lite längre än de flesta andra tillverkarnas. Värt att testa för 129 pix :)

IMG_9113.jpeg
IMG_9130.jpeg
Som andra skriver är de lite tajta.Öka fotvidden till nästa beställning. 21-22cm fotvidd är grymt på ett par linnebyxor!

Är på jakt efter en lite mer avslappnad blazer i stil med Bogliolis K-Jacket, men aningen mer plånboksvänligt.

Om någon sitter på bra tips uppskattas det stort!

(Bild på K-Jacket från Bogliolis hemsida)
n1302j____bap4301500251_look.jpg

För att gå lite off-topic. Upplever du jackan som för liten? Är det inte bara modellen som ser ut så? Tänker att axlarna är där de ska. Ärmarna har rätt längd osv.
Jag är bekväm med jackan på bilden, som är en storlek större än normalt. Är för övrigt väldigt nöjd med Valstarino. Den färgen och modellen är mångsidig och är glad att jag bytte till en större storlek - funkar då att bära över t.ex. en tjock polotröja långt in på hösten.

Tillbaka
Topp