• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tjosan, här kommer en fråga till er med erfarenhet att ta hand om vintagekläder. Har klickat hem en M65 (med foder) från -79 i toppenskick. Är dock inte så sugen att slänga på mig den utan en tvätt först. Något man ska tänka på för att inte paja något eller riskera färgbortfall etc? Den har ju klarat sig bra de första 40+ åren, men man vet ju aldrig...
Är i en liknande situation. Har du vågat tvätta den än?
 
Tjosan, här kommer en fråga till er med erfarenhet att ta hand om vintagekläder. Har klickat hem en M65 (med foder) från -79 i toppenskick. Är dock inte så sugen att slänga på mig den utan en tvätt först. Något man ska tänka på för att inte paja något eller riskera färgbortfall etc? Den har ju klarat sig bra de första 40+ åren, men man vet ju aldrig...

Är i en liknande situation. Har du vågat tvätta den än?

Tvätta på! Om den aldrig har blivit tvättad lär den krympa en aning och tappa lite färg.
 
Vågat! Jag fegade med 30 och kastade in den i torkrummet. Vet du vad du har för årsmodell? Även miltal hade varit intressant för en fingervisning om slitaget 😏
Om vi pratar om vintage M59 som är tänkt att användas för militärt bruk så är det klart det tål 40gr tvätt. Är med stor säkerhet tillverkade att klara 60gr.
Sedan att plagget är +40år gör ju sitt till, fast om det inte tål 40gr vattentvätt så lär det knappast tåla normal användning och ngt som är +40 skulle jag i alla fall vilja tvätta ordentligt innan användning.
Baksidan med vintage, men man kan inte få allt :)
 
Ni som handlar från Luxire, använder ni deras europeiska eller internationella sida? Priserna är betydligt högre på den europeiska, men det kanske vägs upp av ingen tull?
 
Ni som handlar från Luxire, använder ni deras europeiska eller internationella sida? Priserna är betydligt högre på den europeiska, men det kanske vägs upp av ingen tull?

Tror det är tull+moms ändå. Stora skillnaden är väl att det är för deklarerat så du slipper administrationsavgifter samt extra portokostnad. Bör ju också i teorin innebära något snabbare leverans också.
 
Vågat! Jag fegade med 30 och kastade in den i torkrummet. Vet du vad du har för årsmodell? Även miltal hade varit intressant för en fingervisning om slitaget 😏
Har dålig koll på årsmodell och allt sådant. Hittade en för en billig peng i min lokala second hand-butik när jag var där så det var lite av ett spontanköp. Hängde varken med cert eller servicehistorik 😂
 
Någon här som har erfarenhet kring märket Rubato? Prisvärt? Något att satsa på eller har ni tips på andra crew-necks?
321E93AF-B8F4-4663-90B2-97A28403C879.jpeg
 
Om vi pratar om vintage M59 som är tänkt att användas för militärt bruk så är det klart det tål 40gr tvätt. Är med stor säkerhet tillverkade att klara 60gr.
Sedan att plagget är +40år gör ju sitt till, fast om det inte tål 40gr vattentvätt så lär det knappast tåla normal användning och ngt som är +40 skulle jag i alla fall vilja tvätta ordentligt innan användning.
Baksidan med vintage, men man kan inte få allt :)
Nej jag inser att jackan med stor säkerhet klarar 40 maskintvätt. Körde ett 30-program och passade på att kasta in jackan samtidigt bara 😉
 
Någon här som har erfarenhet kring märket Rubato? Prisvärt? Något att satsa på eller har ni tips på andra crew-necks?
321E93AF-B8F4-4663-90B2-97A28403C879.jpeg

Tänk på att de har lite speciell "short-boxy" passform.

Sen är de dyra (och inte prisvärda enligt mig)! 2250 kr för vanlig ull, du kan få 100% kashmir för samma pris på Luca Faloni eller Rosewall.
 
Tänk på att de har lite speciell "short-boxy" passform.

Sen är de dyra (och inte prisvärda enligt mig)! 2250 kr för vanlig ull, du kan få 100% kashmir för samma pris på Luca Faloni eller Rosewall.
Har själv inte testat men planerar att göra så - Hur kostnaden står sig mot plagget och val av tyg kan jag inte säga men man betalar nog en del för själva modellen och designen som inte riktigt finns där ute i någon större utsträckning - Att bäras med höga byxor.
 
Har själv inte testat men planerar att göra så - Hur kostnaden står sig mot plagget och val av tyg kan jag inte säga men man betalar nog en del för själva modellen och designen som inte riktigt finns där ute i någon större utsträckning - Att bäras med höga byxor.
Sen tänker jag att det finns en föreställning inom klassiskt herrmode att man alltid får vad man betalar för och att det är helt väsensskilt från hypebeast-märken och designerplagg. Till exempel att du betalar för handgjorda moment, snitt, material, vävtyp etc. men jag tror att många lurar sig lite där. Min upplevelse är att varumärke spelar väldigt stor roll här också. En RTW-kavaj för 9k, 20k eller 40k kan nog i många fall, i princip bara vara en lapp på innerfodret som skiljer sig åt. Säljer du vanligtvis kavajer för 40k så kan du ta 10k för en stickad tröja. Säljer du kavajer för 9k så får du nog lägga dig på 2k. Och där skiljer nog sig kavajerna mer än vad tröjorna gör också.

Jag tänker att Rubato vill prova att spela i en lite högre liga, med sitt specifika snitt som utmärker dem och säkerligen även ett materialval som återspeglar en del av priset, men att det också handlar om att etablera ett varumärke, precis som många andra.
 
Sen tänker jag att det finns en föreställning inom klassiskt herrmode att man alltid får vad man betalar för och att det är helt väsensskilt från hypebeast-märken och designerplagg. Till exempel att du betalar för handgjorda moment, snitt, material, vävtyp etc. men jag tror att många lurar sig lite där. Min upplevelse är att varumärke spelar väldigt stor roll här också. En RTW-kavaj för 9k, 20k eller 40k kan nog i många fall, i princip bara vara en lapp på innerfodret som skiljer sig åt. Säljer du vanligtvis kavajer för 40k så kan du ta 10k för en stickad tröja. Säljer du kavajer för 9k så får du nog lägga dig på 2k. Och där skiljer nog sig kavajerna mer än vad tröjorna gör också.

Jag tänker att Rubato vill prova att spela i en lite högre liga, med sitt specifika snitt som utmärker dem och säkerligen även ett materialval som återspeglar en del av priset, men att det också handlar om att etablera ett varumärke, precis som många andra.
Precis det där är nåt jag funderat på kring dom lägre/medelnivåerna. Oscar Jacobson, Tiger, Hugo Boss och Massimo Dutti har alla tillverkning i Rumänien och skulle inte bli förvånad om det är i samma fabrik. Ändå skiljer det rätt mycket i pris mellan i princip identiska kavajer. Jämförde en OJ och en MD, där OJ-kavajen kostade mer än dubbla. Där betalar man nog helt klart mer för märke än för kvalitet.
 
Sen tänker jag att det finns en föreställning inom klassiskt herrmode att man alltid får vad man betalar för och att det är helt väsensskilt från hypebeast-märken och designerplagg. Till exempel att du betalar för handgjorda moment, snitt, material, vävtyp etc. men jag tror att många lurar sig lite där. Min upplevelse är att varumärke spelar väldigt stor roll här också. En RTW-kavaj för 9k, 20k eller 40k kan nog i många fall, i princip bara vara en lapp på innerfodret som skiljer sig åt. Säljer du vanligtvis kavajer för 40k så kan du ta 10k för en stickad tröja. Säljer du kavajer för 9k så får du nog lägga dig på 2k. Och där skiljer nog sig kavajerna mer än vad tröjorna gör också.

Jag tänker att Rubato vill prova att spela i en lite högre liga, med sitt specifika snitt som utmärker dem och säkerligen även ett materialval som återspeglar en del av priset, men att det också handlar om att etablera ett varumärke, precis som många andra.

På tal om att bygga varumärke och prissätta sina produkter därefter - är det någon som kan reka Jacob Cohens jeans, eller är de bara överprisade?
 
Sen tänker jag att det finns en föreställning inom klassiskt herrmode att man alltid får vad man betalar för och att det är helt väsensskilt från hypebeast-märken och designerplagg. Till exempel att du betalar för handgjorda moment, snitt, material, vävtyp etc. men jag tror att många lurar sig lite där. Min upplevelse är att varumärke spelar väldigt stor roll här också. En RTW-kavaj för 9k, 20k eller 40k kan nog i många fall, i princip bara vara en lapp på innerfodret som skiljer sig åt. Säljer du vanligtvis kavajer för 40k så kan du ta 10k för en stickad tröja. Säljer du kavajer för 9k så får du nog lägga dig på 2k. Och där skiljer nog sig kavajerna mer än vad tröjorna gör också.

Jag tänker att Rubato vill prova att spela i en lite högre liga, med sitt specifika snitt som utmärker dem och säkerligen även ett materialval som återspeglar en del av priset, men att det också handlar om att etablera ett varumärke, precis som många andra.
Rubato skriver iaf att deras knitwear är tillverkat i Skottland så en viss del av det höga priset ligger ju där så klart. Sen tillverkas Luca Falonis 100% kashmir i Italien och kostar i runda slängar samma som Rubatos lammull (och då föredrar jag kashmir 10 ggr av 10).
 
Rubato skriver iaf att deras knitwear är tillverkat i Skottland så en viss del av det höga priset ligger ju där så klart. Sen tillverkas Luca Falonis 100% kashmir i Italien och kostar i runda slängar samma som Rubatos lammull (och då föredrar jag kashmir 10 ggr av 10).
Känns samtidigt som att kashmir och lammull fyller lite olika funktioner? Lite som tweed och kashmir i en kavaj, typ.
 
Någon här som har erfarenhet kring märket Rubato? Prisvärt? Något att satsa på eller har ni tips på andra crew-necks?
321E93AF-B8F4-4663-90B2-97A28403C879.jpeg
Som svar på din fråga; har en V-neck därifrån och älskar den. Tycker passformen och uttrycket är grymt bra, kvaliteten är hög och hela tröjan känns härlig. Har även kashmir från diverse varumärken, Gran Sasso bland andra, och tycker inte att produkterna, som föreslås här ovan, ska jämföras överhuvudtaget. Äpplen och päron, och hela den biten.
 
Tillbaka
Topp