Tiden är nog kommer för att införskaffa mig en smoking. När man var ny i plugget användes fracken relativt ofta, medan tillfällen för smokingbärande ej dök upp så ofta. Nu verkar det börja skifta åt andra hållet - fracken har vilat ett tag och behovet av en smoking har dykt upp.
Blir att måttsy en. Då detta är min första smoking tänker jag köra det safe - blir en enkelknäppt svart smoking med spetsiga slag. Är dock lite osäker över några detaljer. Jag har läst att det korrekta är att en smokingkavaj ska sakna sprund - fungerar det utan att det blir obekvämt (tänker mig att den trycker sig mot baken)? Side-adjusters - ska jag skippa dessa totalt och köra ren midja (som på en frack)? Kostymer som jag bär med hängslen har jag side-adjusters på. Gördel eller väst - är det obligatoriskt att bära ena? Tänker om man redan kör relativt höga byxor, behövs det en gördel då? Är inte ett stort fan av västar. I så fall blir det en gördel, om det är ett måste.
På skjortsidan tänkte jag att det blir en enkel smokingskjorta med ”vanlig” krage (tänkte mig typ en Kent-krage, så något likt en cutaway, fast med längre snibbar) samt dold knäppning. Fått för mig att detta är det mest ”klassiska” utförandet?