• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Undra om man kanske ska köpa sig en såhär och mysa med i vinter. Sjukt onödigt kanske 😅
Screenshot_20211031-103320_Firefox.jpg
 
Något jag missat, eller vad har hänt nu när Rose&Borns skjortor ligger mellan 2500-2800:-? Kostade väl 1200:- förut? Eller är det bara handsydda knapphål och annat lull-lull som gäller nu?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Någon som testat Oscar Jacobsons jeansmodeller med högre midja (Karl och Johan) och har lust att lämna ett omdöme?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Inte testat, men Albert ser helt galen ut i proportionerna. Karl likaså. Johan ser väl ok ut vad gäller måtten, men tvätten ser allt annat än bra ut.

Ja det var väl framför allt Johan som jag var intresserad av. Är inte heller överförtjust i tvätten, men då jag tycker det är svårt att hitta jeans med högre midja inom landets gränser skulle jag kunna tänka mig att testa ett par.
Har inte burit ett par jeans på förmodligen två år, utan enbart mer dressade byxor. Blev lite nyfiken på dessa då jag uppskattar OJ's andra modeller med hög midja.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ja det var väl framför allt Johan som jag var intresserad av. Är inte heller överförtjust i tvätten, men då jag tycker det är svårt att hitta jeans med högre midja inom landets gränser skulle jag kunna tänka mig att testa ett par.
Har inte burit ett par jeans på förmodligen två år, utan enbart mer dressade byxor. Blev lite nyfiken på dessa då jag uppskattar OJ's andra modeller med hög midja.
C.O.F är riktigt bra och vansinnigt sköna. De har en hel del med hög midja.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Instämmer helt! Deras modell M2 är grym. Inne på mitt fjärde par.
Rätt låga i midjan dock?
Ja det var väl framför allt Johan som jag var intresserad av. Är inte heller överförtjust i tvätten, men då jag tycker det är svårt att hitta jeans med högre midja inom landets gränser skulle jag kunna tänka mig att testa ett par.
Har inte burit ett par jeans på förmodligen två år, utan enbart mer dressade byxor. Blev lite nyfiken på dessa då jag uppskattar OJ's andra modeller med hög midja.
Kolla hos Second sunrise och Göteborg Manufaktur. Sen har du LVC hos Careofcarl.

Jag gillar TCB och Sugar Cane.
 
  • Like
Reactions: Nic

Nic

Rolex
2-Faktor
C.O.F är riktigt bra och vansinnigt sköna. De har en hel del med hög midja.

Kolla hos Second sunrise och Göteborg Manufaktur. Sen har du LVC hos Careofcarl.

Jag gillar TCB och Sugar Cane.

+1 på Second Sunrise, väldigt trevliga. Slår ett slag för Momotaro 0605 som jag köpte ett par från dem, hög midja och väldigt trevliga.

Ska definitivt undersöka era rekommendationer lite närmare. Bugar och bockar för tipsen!
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Tiden är nog kommer för att införskaffa mig en smoking. När man var ny i plugget användes fracken relativt ofta, medan tillfällen för smokingbärande ej dök upp så ofta. Nu verkar det börja skifta åt andra hållet - fracken har vilat ett tag och behovet av en smoking har dykt upp. :)

Blir att måttsy en. Då detta är min första smoking tänker jag köra det safe - blir en enkelknäppt svart smoking med spetsiga slag. Är dock lite osäker över några detaljer. Jag har läst att det korrekta är att en smokingkavaj ska sakna sprund - fungerar det utan att det blir obekvämt (tänker mig att den trycker sig mot baken)? Side-adjusters - ska jag skippa dessa totalt och köra ren midja (som på en frack)? Kostymer som jag bär med hängslen har jag side-adjusters på. Gördel eller väst - är det obligatoriskt att bära ena? Tänker om man redan kör relativt höga byxor, behövs det en gördel då? Är inte ett stort fan av västar. I så fall blir det en gördel, om det är ett måste.

På skjortsidan tänkte jag att det blir en enkel smokingskjorta med ”vanlig” krage (tänkte mig typ en Kent-krage, så något likt en cutaway, fast med längre snibbar) samt dold knäppning. Fått för mig att detta är det mest ”klassiska” utförandet?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det mest klassiska utförandet är kanske en "fadermördare-krage"....här med Zegnas smoking.

5350_43084_ermenegildo-zegna-smoking_001_p.1600365876.jpg
Kör på Hans Alde om du är i Stockholm och som du säger kör på en klassisk krage, skippa ”måsvingarna” på skjortkragen. Annars låter det bra men som sagt om du kilar förbi Alde eller även Götrich för den delen så har de full koll.
 
Ja det var väl framför allt Johan som jag var intresserad av. Är inte heller överförtjust i tvätten, men då jag tycker det är svårt att hitta jeans med högre midja inom landets gränser skulle jag kunna tänka mig att testa ett par.
Har inte burit ett par jeans på förmodligen två år, utan enbart mer dressade byxor. Blev lite nyfiken på dessa då jag uppskattar OJ's andra modeller med hög midja.
Jag har testat Karl. Lite smalare vid foten, taped. Men annars bra midjehöjd dvs högre. Sitter bra på mig. Det enda jag inte är riktigt är nöjd med är som sagt tvätten, lite väl sliten.
 
  • Like
Reactions: Nic

Singular

Rolex
2-Faktor
Tiden är nog kommer för att införskaffa mig en smoking. När man var ny i plugget användes fracken relativt ofta, medan tillfällen för smokingbärande ej dök upp så ofta. Nu verkar det börja skifta åt andra hållet - fracken har vilat ett tag och behovet av en smoking har dykt upp. :)

Blir att måttsy en. Då detta är min första smoking tänker jag köra det safe - blir en enkelknäppt svart smoking med spetsiga slag. Är dock lite osäker över några detaljer. Jag har läst att det korrekta är att en smokingkavaj ska sakna sprund - fungerar det utan att det blir obekvämt (tänker mig att den trycker sig mot baken)? Side-adjusters - ska jag skippa dessa totalt och köra ren midja (som på en frack)? Kostymer som jag bär med hängslen har jag side-adjusters på. Gördel eller väst - är det obligatoriskt att bära ena? Tänker om man redan kör relativt höga byxor, behövs det en gördel då? Är inte ett stort fan av västar. I så fall blir det en gördel, om det är ett måste.

På skjortsidan tänkte jag att det blir en enkel smokingskjorta med ”vanlig” krage (tänkte mig typ en Kent-krage, så något likt en cutaway, fast med längre snibbar) samt dold knäppning. Fått för mig att detta är det mest ”klassiska” utförandet?
Jag är ju lite yrkesskadad, men jag hade gjort en svart smoking med spetsiga slag alt sjalslag, inga sprund, sidojusteringar (och hängselknappar, det gör liksom inget) och burit den med gördel. Skjortan hade jag valt en snygg kvalité med lite struktur (typ pikéväv), turndownkrage och dold knäppning - jag är inte mycket för frackkrage, plissé och sånt.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tiden är nog kommer för att införskaffa mig en smoking. När man var ny i plugget användes fracken relativt ofta, medan tillfällen för smokingbärande ej dök upp så ofta. Nu verkar det börja skifta åt andra hållet - fracken har vilat ett tag och behovet av en smoking har dykt upp. :)

Blir att måttsy en. Då detta är min första smoking tänker jag köra det safe - blir en enkelknäppt svart smoking med spetsiga slag. Är dock lite osäker över några detaljer. Jag har läst att det korrekta är att en smokingkavaj ska sakna sprund - fungerar det utan att det blir obekvämt (tänker mig att den trycker sig mot baken)? Side-adjusters - ska jag skippa dessa totalt och köra ren midja (som på en frack)? Kostymer som jag bär med hängslen har jag side-adjusters på. Gördel eller väst - är det obligatoriskt att bära ena? Tänker om man redan kör relativt höga byxor, behövs det en gördel då? Är inte ett stort fan av västar. I så fall blir det en gördel, om det är ett måste.

På skjortsidan tänkte jag att det blir en enkel smokingskjorta med ”vanlig” krage (tänkte mig typ en Kent-krage, så något likt en cutaway, fast med längre snibbar) samt dold knäppning. Fått för mig att detta är det mest ”klassiska” utförandet?
Jag är ju lite yrkesskadad, men jag hade gjort en svart smoking med spetsiga slag alt sjalslag, inga sprund, sidojusteringar (och hängselknappar, det gör liksom inget) och burit den med gördel. Skjortan hade jag valt en snygg kvalité med lite struktur (typ pikéväv), turndownkrage och dold knäppning - jag är inte mycket för frackkrage, plissé och sånt.
Tycker Singular sammanfattar det rätt bra. Jag skulle nog där i mot faktiskt köra på "dasslock", d.v.s. 2 slitsar back i kavajen (antar att det är slitsarna över backen du menar med sprund(?)), rent traditionellt ska det inte vara det på en smoking men nu för tiden är det generellt sett ansett OK att ha det och jag tycker det praktiska övervinner här. Både side-adjusters och hängselknappar, stort JA. Jag hade kört på sjalslag, då jag personligen tycker det blir mer smoking över smokingen med det :).

Jag gillar gördel, men det är (vad jag vet) inte obligatoriskt (ur ett korrekthets perspektiv) att ha varken gördel eller väst.

När det gäller skjorta är det absolut vanlig krage som gäller (även om det väl egentligen inte är fel med vingar), dubbla manschetter, dold knäppning och/eller med plats för bröstknappar. Bröstet på skjortan antingen i piké/marcella (och då också krage och manschetterna i marcella) eller plisserat. För ett exempel; jag har denna skjorta som jag tycker är riktigt nice:

Blugiallo är väl också ett tips som gör skapliga smokings MTM utöver Alde och Götrich som tipsades om tidigare.
 
Topp