• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Hej!

Hjälp!

Vilket märke har en liten diskret, rund röd/blå logotyp med guldig kant? Tror de gör mest finare ullkläder..

Ändå lite besviken på klockorna och vilka band de sitter på. Klädesmässigt har man däremot ingen chans. Alltid kul att se påfåglande i klädeskombinationer man själv aldrig ens skulle kunna drömma om att äga eller kombinera ihop.
Jo lite så. Men såg att Weinås har bytt ner (kompletterat?) sig storleksmässigt när det gäller vattennöt, han rockade en 90-talare i gulguld på Pitti. En personlig stilfavorit, synd att han inte är aktiv här längre.

Jo lite så. Men såg att Weinås har bytt ner (kompletterat?) sig storleksmässigt när det gäller vattennöt, han rockade en 90-talare i gulguld på Pitti. En personlig stilfavorit, synd att han inte är aktiv här längre.
Yes, såg det med. Retades att den förra var för stor. Klart roligare klocka på det fulare icke integrerade gummit. Ful klocka på fult band, bra kombination. Har själv ofta svårt för integrerade gummiband. Gillar även när han använder Hublot MDM i guld som smokingur. Passar oväntat bra där.

Är det någon här som provat att ändra/byta positionen på en button down-skjorta för att på så vis få en annan form/rull på kragen? Lyckat?

Senast ändrad:
Jag söker jeans i ljus tvätt med lite högre midja, gärna lite billigare.
Jag är 192cm och 80kg.
Brukar ha ca 32” 34”.

Vad har ni för tips/förslag? 👖

Jag söker jeans i ljus tvätt med lite högre midja, gärna lite billigare.
Jag är 192cm och 80kg.
Brukar ha ca 32” 34”.

Vad har ni för tips/förslag? 👖
lite dyrare än Levis 502 men dessa regular fit, high waist kanske?

Senast ändrad:
Hittade denna och blev helt såld:

Problemet är dels att den är svår att få tag på (förutom via Singapore) dels kostar den en del. Någon som har alternativ till Sun Surf men med bättre tillgänglighet och till ett mer modest pris? Jag är svag för tranor!

Problemet är dels att den är svår att få tag på (förutom via Singapore) dels kostar den en del. Någon som har alternativ till Sun Surf men med bättre tillgänglighet och till ett mer modest pris? Jag är svag för tranor!

Köper uteslutande hawaiiskjortor second hand. Fanns gott om vintage och semi-vintage hawaiitillverkade skjortor från välrenommerade tillverkare på tex Beyond Retro på Täby centrum senast jag var där.

Köpte en vintage Bedale på blocket för ca 5 år sedan, luktar som satan. Har gjort allt i min makt för att få bort lukten men nu ger jag upp. Tar gärna emot tips på återförsäljare av vintage Barbour, gärna svensk sida

Jag har fått en inbjudan till ett (företags)-jubileum av något slag och de har den något förvirrande och framförallt motsägelsefulle klädkoden "creative black tie".

Googling ger bara en massa regnbågsfärgade smokings och annat galet och jag har ingen större lust att vare sig hyra eller skräddarsy nåogt sådant för detta.

Har juryn några förslag på ett sätt att komma runt det? Det enkla är förstås typ kostym och hawaii-skjorta, men det är kanske lite för enkelt?

Jag har fått en inbjudan till ett (företags)-jubileum av något slag och de har den något förvirrande och framförallt motsägelsefulle klädkoden "creative black tie".

Googling ger bara en massa regnbågsfärgade smokings och annat galet och jag har ingen större lust att vare sig hyra eller skräddarsy nåogt sådant för detta.

Har juryn några förslag på ett sätt att komma runt det? Det enkla är förstås typ kostym och hawaii-skjorta, men det är kanske lite för enkelt?
Vad i helvete så tröttsamt. Jag hade gått i vanlig ''ospexig'' klädsel med bra passform, längd på ärmar och byxor. Bara det är ovanligt idag hade fått en att sticka ut ur mängden. Kanske till och med kreativt?

Vanligast är nog mindre saker som tex svart/vit polo under en smoking eller typ vit jacka etc. Beror nog lite på hur modig du är. Jag hade försökt utgått från något formellt och gjort en udda twist.

Kostym och Hawaii tycker jag låter som en bra ide! Ännu bättre hade varit smoking såklart

Är det just tranor du är ute efter? Second Sunrise i Stockholm och Göteborg Manufaktur (i Göteborg) säljer Sun Surf.
Annars har du prisvärda Hawaiiskjortor, "riktiga" sådana made in Hawaii, här: https://hawaiiskjorta.se/

Inte testat ozon men den har hängt ute i många veckor för att vädras, sprayat med ett antal olika fabric sprays, tvättat tre gånger vilket till slut ledde till att innerfodret blev kladdigt av vax, ökade tempen i ett desperat sista försök
Fett/vax kan ju tyvärr dra åt sig lukt. Svårt att få ur det utan att bli av med allt fett då kanske. Inte testat själv på vaxat kan tilläggas.

Inte testat ozon men den har hängt ute i många veckor för att vädras, sprayat med ett antal olika fabric sprays, tvättat tre gånger vilket till slut ledde till att innerfodret blev kladdigt av vax, ökade tempen i ett desperat sista försök

Testa att köpa en återförslutningsbar påse, ur med all luft och låt den ligga där i minst 2-3 veckor. Utan luft dör de flesta baktier/sporer/mögel osv. men det tar minst två veckor om jag inte minns fel. Det är ett tips jag stött på när det kommer till äldre skinnjackor som har dålig lukt. Han som tipsade om det fick en skinnjacka helt fri från lukt.

Något som också fungerar över förväntan är att hänga plaggen på vädring i solen. Solens uv-strålar dödar också mycket skit, sen vädras plaggen bra. Jag hängde ut en dunväst som luktade lite vintage här om dagen och den blev helt fri från lukt på en dag i solen.

0DCFDAA9-936F-4427-8608-9F3303F741BB.jpeg

Senast ändrad:
Fett/vax kan ju tyvärr dra åt sig lukt. Svårt att få ur det utan att bli av med allt fett då kanske. Inte testat själv på vaxat kan tilläggas.
Testade även att vaxa om den för att försöka stänga in lukten men det blev ingen märkbar skillnad

Testa att köpa en återförslutningsbar påse, ur med all luft och låt den ligga där i minst 2-3 veckor. Utan luft dör de flesta baktier/sporer/mögel osv. men det tar minst två veckor om jag inte minns fel. Det är ett tips jag stött på när det kommer till äldre skinnjackor som har dålig lukt. Han som tipsade om det fick en skinnjacka helt fri från lukt.

Något som också fungerar över förväntan är att hänga plaggen på vädring i solen. Solens uv-strålar dödar också mycket skit, sen vädras plaggen bra. Jag hängde ut en dunväst som luktade lite vintage här om dagen och den blev helt fri från lukt på en dag i solen.

0DCFDAA9-936F-4427-8608-9F3303F741BB.jpeg
Bra tips, har tyvärr slängt jackan då den tog en del stryk av mina räddningsinsatser som framåt slutet stegrade i desperation och därmed minskade i ömhet

Köpte ett par byxor från Luxire med lite uppdaterade mått. Byxorna sitter i höjd med naveln med idén om high rise byxor. Vad säger panelen?

Det syns inte men tycker de är lite tighta just vid grenen där bak, trots jag ökat risen. Annars känns det som bra mått.

image.jpg image.jpg image.jpg

Avskyr sådana hittepån. Vad sägs om smoking och någon "rolig" fluga, för att hålla det enkelt?

Avskyr sådana hittepån. Vad sägs om smoking och någon "rolig" fluga, för att hålla det enkelt?

Jag förstår delvis varför man gör så. Man vill att folk skall vara "finklädda", men samtidigt så är man så "inkluderande" att man slår knut på sig själva, och säger ungefär "vad som är fint för dig och om det är gödselstövlar och t-shirt sä är det ok".

Men det lutar åt något i stil med "rolig fluga" ja! :)

Nu finns Bryceland's hos svenska Second Sunrise. Bra jobbat.

Skärmavbild 2024-07-05 kl. 09.22.04.png

--

Känner du inte till Bryceland's? Kolla in filmen nedan tillsammans med Permanent Style där går Ethan, som är en av grundarna, berättar om deras resa och vision. Rekommenderas varmt.

Tillbaka
Topp