• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Från att tidigare kört en slarvigt knuten windsor har jag testat lite olika slipsknutar och fastnat för four in hand med ett par gropar under knuten. Hur knyter ni slips?😊
IMG_0183.jpeg
Alltid och endast four in hand 👍

Jag kör alltid dubbel windsor, så den blir symmetrisk. Vad är det som är bäst med four in hand? Verkar enklare.
Den är mindre än dubbel windsor vilket funkar bra för vissa material och slipsar. Som du nämner är en annan skillnad att den istället är en aning osymmetrisk (syns kanske inte från vinkeln jag tog bilden iofs) vilket ger ett mer avslappnat intryck än en helt symmetrisk knut

Hej alla,
jag är osäker på om jag skriver i rätt tråd eller inte, men testar. Kan någon rekommendera en bra fleece (spelar ingen roll om det är en jacka eller tröja) som är snygg och vindtät. Det sistnämnda är väldigt viktigt för användningen för mig. Jag tycker att många tillverkare är väldigt luddiga i beskrivningen av fleece-plagg, så det är därför jag frågar här. Optimalt vore att hitta något av Patagonia/NorthFace/Peak Performance eller liknande. Så, vad har ni för tips?

Allt gott!
/Randel

Hej alla,
jag är osäker på om jag skriver i rätt tråd eller inte, men testar. Kan någon rekommendera en bra fleece (spelar ingen roll om det är en jacka eller tröja) som är snygg och vindtät. Det sistnämnda är väldigt viktigt för användningen för mig. Jag tycker att många tillverkare är väldigt luddiga i beskrivningen av fleece-plagg, så det är därför jag frågar här. Optimalt vore att hitta något av Patagonia/NorthFace/Peak Performance eller liknande. Så, vad har ni för tips?

Allt gott!
/Randel
Har en fleecejacka från Uniqlo ja köpte för 750 som e vindtät o riktigt bra för priset

Har du möjlighet att länka till exakt modell?
Tror det är denna, har samma fast brun (förra årsmodellen) och den går att använda från tidig höst till tidig vår. Jag vet inte vad det är med den men den passar fan till alla (nåja) temperaturer. Kan ha den i minus 15 med T-shirt under och den är jättegosig och varm till att ha samma fast öppen när det är +10. Rekommenderas varmt

Hej alla,

Allt gott!
/Randel
De här är schyssta tycker jag. Kostar ju kaos kris och elände men med black friday runt hörnet kanske man kan göra ett kap

Hej alla,

Allt gott!
/Randel
Mountain Works hybrid pile fleece. Går oftast att hitta rejält rabatterat.

Edit: ska adderas att den är mer av jacka, med tvåvägsblixtlås och vindtätt foder. Fick en i julklapp av mina barn, den är svinbra.

Senast ändrad:
De här är schyssta tycker jag. Kostar ju kaos kris och elände men med black friday runt hörnet kanske man kan göra ett kap

Snyggaste modellen genom tiderna även om varenda jävel bär en rip-off idag. Tyvärr inte särskilt vindtät trots rubriken.

Snap-T, og från första halvan 90 är den överlägset snyggaste fleecen ever, men går inte att hitta nu annat än i nån nerbantad version. Tyvärr!
Instämmer, 90-tals upplagan var grym. Hade en klassisk blå Snap-T vill jag minnas,
Har en Pile fleece men den enda som ger samma skydd som 90-tals versionen är Better Sweater (som dessvärre är långt från lika snygg).

Nej, jag tänker på Retro X, har två stycken. Det finstilta säger väl allt, ”pile face that's bonded to a mesh backer”. Den är såklart tätare än en vanlig fleece, men den är inte vindtät. Vill man ha vindtätt får man göra som @Majbjörn säger, dra på sig en skaljacka.
Det finstilta säger också: pile fleece face bonded to a windproof mesh backer.

Vi verkar ha olika upplevelser men jag skulle säga att den är vindtätt har även en windstopper(Gore) från Haglös och kan inte säga att jag märker så stor skillnad.
IMG_9624.png

Nej, jag tänker på Retro X, har två stycken. Det finstilta säger väl allt, ”pile face that's bonded to a mesh backer”. Den är såklart tätare än en vanlig fleece, men den är inte vindtät. Vill man ha vindtätt får man göra som @Majbjörn säger, dra på sig en skaljacka.
Kan det ha funnits flera varianter? Jag har haft både retro x och har nu den som @JDQ länkar till. Den senare har ett meshnät på insidan fram med stora hål och bak har den ingenting medan retro x har som ett extra lager innanför (sitter ihop?) som är mer eller mindre tätt runt hela. Inte som en skaljacka naturligtvis men det är stor skillnad mellan de två imo.

Kan det ha funnits flera varianter? Jag har haft både retro x och har nu den som @JDQ länkar till. Den senare har ett meshnät på insidan fram med stora hål och bak har den ingenting medan retro x har som ett extra lager innanför (sitter ihop?) som är mer eller mindre tätt runt hela. Inte som en skaljacka naturligtvis men det är stor skillnad mellan de två imo.
Ingen aning om hur modellens utveckling sett ut men säkert möjligt, men jag tror att den som benämns retro-x alltid varit vindtätt men kanske om det fanns brister i konstruktionen tidigare så den inte var/uppfattades som vindtätt. Den nedre av dem bilderna du länkade i inlägget efter är den modellen jag länkade tidigare i tråden som inte är vindtätt och så vitt jag vet alltid nämnts som en separat modell.

Ingen aning om hur modellens utveckling sett ut men säkert möjligt, men jag tror att den som benämns retro-x alltid varit vindtätt men kanske om det fanns brister i konstruktionen tidigare så den inte var/uppfattades som vindtätt. Den nedre av dem bilderna du länkade i inlägget efter är den modellen jag länkade tidigare i tråden som inte är vindtätt och så vitt jag vet alltid nämnts som en separat modell.
Ja den heter retro pile och gör inga anspråk på att vara vindtät. Jag försökte bara visa på skillnaden

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JDQ
Kollar på smoking från OJ. I storlek S-M kan man välja mellan 48 eller 96 (kortare modell) 48 rekommenderas från 175 cm och uppåt medan 96 upp till 175 cm. Jag är 176 cm lång.

Tycker ni man ska gå på 48an eller 96an, i kavajen eller byxorna eller både och?

Har inte möjlighet att gå och prova i butik.

Kollar på smoking från OJ. I storlek S-M kan man välja mellan 48 eller 96 (kortare modell) 48 rekommenderas från 175 cm och uppåt medan 96 upp till 175 cm. Jag är 176 cm lång.

Tycker ni man ska gå på 48an eller 96an, i kavajen eller byxorna eller både och?

Har inte möjlighet att gå och prova i butik.
48. För kort kavaj är inte att rekommendera.

Tillbaka
Topp