• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Låter klokt! Vad klassificeras generellt som mer eleganta? Snackar vi stil i likhet med e.g., modellen Jumper från Morjas? :)
Loake och Crockett & Jones gör båda två fina kängor. Du ser själv vilka som har grova sulor. Jag tror knappt att några kängor är utrustade med lädersula vilken är den i särklass halaste varianten. De alla har någon form av gummisula med viss mönstring, inte den mest greppsäkra med det fungerar. Kängorna som Hamusg presenterade har även jag och de är riktigt fina. Som sagt mycket att välja på och det är till sist som det är din smak som får avgöra. Är det umbäranden och greppsäkerhet med mera man söker så gissar jag att man inte samtidigt bär finbyxor så då är det ju bara att dundra på med ett par Lundhags eller motsvarande...ja, du förstår gången.

Tout est dans l'apparence :cool:

Jag söker efter t-shirts med hög krage som inte kostar alldeles för mycket. Jag gillar den här från son of a tailor, men hade gärna tagit lite billigare :) Någon som har tips? Gärna så hög taight krage som möjligt utan att det börjar bli turtleneck.

Från att tidigare kört en slarvigt knuten windsor har jag testat lite olika slipsknutar och fastnat för four in hand med ett par gropar under knuten. Hur knyter ni slips?😊
IMG_0183.jpeg
Four in hand var det på den tiden(pensionär idag). Slips är sådan nivå idag att det lätt blir over the top relaterat mina övriga kläder med en mer avancerad knut. Slips är effektivt, man förändras till det bättre av att bära den.

Tycker four in hand är vackrast men på de flesta av mina slipsar blir de på tok för långa, så endast diverse tjockare slipsknutar ser rimliga ut. Är det någon annan som har ett liknande problem? Eller kör alla customslirrar utifrån kroppmått och midjehöjd?

Tycker four in hand är vackrast men på de flesta av mina slipsar blir de på tok för långa, så endast diverse tjockare slipsknutar ser rimliga ut. Är det någon annan som har ett liknande problem? Eller kör alla customslirrar utifrån kroppmått och midjehöjd?
Ju bredare slipsen är där du knyter den ju längre blir knuten. Det du kan göra är att sänka ner den breda delen något innan du börjar knyta. Vidare kan du prova en dubbel four-in-hand. Du gör den på samma vis som en vanlig four-in-hand men du virar den breda delen två gånger i stället för en gång. Rättar du till denna knut något får du två synliga lager i knuten som är riktigt stiligt som samtidigt tar lite mer slips i anspråk.

Ju bredare slipsen är där du knyter den ju längre blir knuten. Det du kan göra är att sänka ner den breda delen något innan du börjar knyta. Vidare kan du prova en dubbel four-in-hand. Du gör den på samma vis som en vanlig four-in-hand men du virar den breda delen två gånger i stället för en gång. Rättar du till denna knut något får du två synliga lager i knuten som är riktigt stiligt som samtidigt tar lite mer slips i anspråk.
Tack för påminnelsen, yes jag körde dubbel four in hand. Till våren kanske det blir slips igen bara för att.

Någon som har tips på vinterrock? Gärna mörkblå, dubbelknäppt, bra material, lång och varm. Ingen exakt budget men gärna under 20k.

Någon som har tips på vinterrock? Gärna mörkblå, dubbelknäppt, bra material, lång och varm. Ingen exakt budget men gärna under 20k.
Vet ej hur varm denna är, men trevlig är den.

Vet ej hur varm denna är, men trevlig är den.
Den där Ströms Man var ju RIKTIGT snygg! Jag kör f.ö. mina gamla OJ (svart, dubbelknäppt samarbete med King Magazine) och Tiger (kamel, enkel) rockar. Inte top of the line kanske men de håller banne mig både form och material efter 7-8 år...

Blir det dock inte jäkligt obekvämt med skjorta, kavaj, dunjacka/väst och rock? Har själv svårt med så mycket lager, särskilt om det dessutom ska sitta någorlunda bra.
Funkar bra för mig. Har en ganska tunn dunväst som jag kör under kavajen. Lite bökigt när den ska av och på men jag tycker att det är en bra lösning istället för att ha väst utanpå kavaj

Jag söker efter t-shirts med hög krage som inte kostar alldeles för mycket. Jag gillar den här från son of a tailor, men hade gärna tagit lite billigare :) Någon som har tips? Gärna så hög taight krage som möjligt utan att det börjar bli turtleneck.

Har några billiga från HM (med tajtare krage) men mer loose fit än på länken annars helt okej kvalité och mjuka

Vänder mig till tråden för tips på OCBD-skjortor.
Jag har ett antal från Granqvist som är riktigt bra men dom har tyvärr dragit iväg lite i pris.
Det viktigaste är en tillräckligt tilltagen krage för att kunna få till bra rull. Har ni några tips i segmentet 500-1000 kr?

Stort tack!

Någon som har erfarenhet av sy in en vaxad Barbour? Varit på jakt efter en fin vintage till och från i fem år och har gått på några nitar. Nu har jag hittat en riktigt fin som tyvärr är två storlekar för stor som jag hoppas kunna fixa till.

Någon som har tips på ”skräddare” som jobbar med läder i Stockholm?
Köpte mig en weekend bag från Loake förra veckan som har alldeles för lång axelrem, vill ju så klart att det ska bli riktigt snyggt.

Någon som har erfarenhet av sy in en vaxad Barbour? Varit på jakt efter en fin vintage till och från i fem år och har gått på några nitar. Nu har jag hittat en riktigt fin som tyvärr är två storlekar för stor som jag hoppas kunna fixa till.
Jag kan förstå ditt problem… Barbours passform är allt annat än normal, särskilt på äldre plagg. Har inte behövt göra det själv, men kolla med Barbour på Kungsgatan om du bor i Stockholm. De har sömmerskor som jobbar åt dem, de kanske är villiga att åta sig jobbet.

Jag kan förstå ditt problem… Barbours passform är allt annat än normal, särskilt på äldre plagg. Har inte behövt göra det själv, men kolla med Barbour på Kungsgatan om du bor i Stockholm. De har sömmerskor som jobbar åt dem, de kanske är villiga att åta sig jobbet.
Bor i Göteborg så har tänkt kolla med Ströms som erbjuder omvaxning och lagning av Barbour men ville stämma av här först om det ens är möjliga att sy in, är inte så sugen på att få jackan massakrerad.

Bor i Göteborg så har tänkt kolla med Ströms som erbjuder omvaxning och lagning av Barbour men ville stämma av här först om det ens är möjliga att sy in, är inte så sugen på att få jackan massakrerad.
Jag har vaxat om en själv. Tog mindre än en timma. Om man orkar så klarar vem som helst det. Inte för att det är oprisvärt att skicka in, men FYI ☺️

Tillbaka
Topp