• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Just vinterrockar har ju en funktion att de ska skydda mot kyla, och därför knäpper jag alla knappar. Har svårt att se (som för kavajer) att de inte är anpassade för att alla knappar ska knäppas. Vad säger @Whedda?
Som du säger är ju rockar inte, likt kavajer, sydda så att det inte passar att knäppa alla knappar. Tror bara det är mode att inte knäppa alla knappar då många köper för tighta rockar...

Men smaken är ju baken och om man gillar att lämna en knapp öppen gör man väl som man vill.
 
Senast ändrad:
Fick ett par strumpor av svärfar :)
IMG_1273.JPG
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Just vinterrockar har ju en funktion att de ska skydda mot kyla, och därför knäpper jag alla knappar. Har svårt att se (som för kavajer) att de inte är anpassade för att alla knappar ska knäppas. Vad säger @Whedda?
För min del fungerar det bra kombinerat med en halsduk som värmer - något som blir struligt att använda om alla knappt ska knäppas. Funktionen blir knappast lidande, utan tvärtom.

När kylan är påtaglig viker jag upp kragen på min peacoat (som snart ska premiäras).

IMG_2940.JPG
 

daveid

Cartier
2-Faktor
IMG_8585.JPG
IMG_8586.JPG


Något som ni tror en skräddare kan ordna enkelt på ett fint sätt som håller? Det är alltså i grenen på byxan.
Ser ut att ha börjat slitas även på andra sidan av grenen, om ett fint sätt innefattar att sy på en lapp i jeanstyg så är svaret ja. I annat fall nej. Tror inte det går att åtgärda på något annat sätt och jag tror inte det går att fixa på något snyggare sätt. Jag brukar slänga jeansen när det uppstår sådana slitningar.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ang min fundering på en Off White Field Jacket.
Tog en bild
Ett orosmoln är att den ska kemtvättas
(Lite märkligt imho då den är gjord av polyester och polyamid och gjord för lite regn)
jn7TVmb.jpg
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Går att lämna in hos skräddare som sätter lapp på insidan och förstärker, sedan brukar i vart fall min skräddare sy en massa fram och tillbaka så att det från utsidan inte syns att det är lappat. Håller efter det i evigheter!
Har fått mina fixade på samma sätt. Dock tog det inte särskilt lång tid innan det gick hål på nytt ställe.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hur mycket brukar man kunna ta in byxor i midjan utan att proportionerna blir konstiga? Fungerar till exempel 34" till 32"? Tack på förhand!
Undrar samma sak, har ett par jeans som är för stora i midjan och lite för långa, kan man minska dom 1-2 storlekar i midjan hos en skräddare utan att det ser konstigt ut?

Går att lämna in hos skräddare som sätter lapp på insidan och förstärker, sedan brukar i vart fall min skräddare sy en massa fram och tillbaka så att det från utsidan inte syns att det är lappat. Håller efter det i evigheter!
Då hade jag fel. :) Bra att veta till nästa gång. Syns det inte alls? Hur åstadkommer dom det?
 

Ejnork

Cartier
Undrar samma sak, har ett par jeans som är för stora i midjan och lite för långa, kan man minska dom 1-2 storlekar i midjan hos en skräddare utan att det ser konstigt ut?


Då hade jag fel. :) Bra att veta till nästa gång. Syns det inte alls? Hur åstadkommer dom det?

Syns bara på insidan. De kör stygn på utsidan som gör att allt "smälter" ihop.
 

Whedda

Rolex
Ja och nej. Rockar sitter i min mening precis som kavajer bättre om man inte har den nedersta knappen knäppt. Samtidigt är de ofta skurna mer generöst över höften än kavajer så det blir inte lika påtagligt.

Beroende på om rocken är enkel- eller dubbelknäppt så knäpper jag fler knappar upptill. En Skepparkavaj (Peacoat) går utmärkt stt knäppa hela vägen upp medan en klassisk enkelknäppt paletå gör sig bättre med en halsduk i halsen om man vill skydda sig mot kylan. Just my two cents...
 

Psykel

Patek
Just vinterrockar har ju en funktion att de ska skydda mot kyla, och därför knäpper jag alla knappar. Har svårt att se (som för kavajer) att de inte är anpassade för att alla knappar ska knäppas. Vad säger @Whedda?
Det känns ju rätt praktiskt att knäppa hela rocken om det är snöstorm, än att bara knäppa en knapp för att man är rädd för att stilpolisen kommer och tar en.
Personligen anpassar jag mig efter situation. Är det riktigt ruggigt knäpper jag hela vägen. Är det inte det så knäpper jag valfritt antal knappar. Generellt sett blir man ju mindre rörlig om man knäpper helt, så tycker att det kan vara skönt att lämna nån knapp längst ner uppknäppt.
 

Frele

Cartier
Tänkte köpa en dunjacka till vintern. Någon som har idéer på vad jag bör kika närmare på? Uniqlos variant är klart lockande med tanke på prislappen. Någon som har koll på hur de står sig kvalitetsmässigt?
 
Topp