• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Hjälp mig välja kostym!
Tanken är att jag ska köpa mig en kostym från Suitsupply nästa gång jag besöker huvudstaden. Jag ser gärna att den går att använda många år utan att bli helt omodern. Vad är det jag ska tänka på innan jag bestämmer mig? Konstruktion på axlar, lock på fickor, slag på byxan, material mm. Det jag bestämt mig för är att kostymen ska vara mörkblå med enkel knäppning och kosta under 5000. Jag har sneglat lite på modellerna Lazio och Napoli.
 
Har fått "ärva" en kavaj av en kompis som växt ur den, men det luktar gammal svett vid armhålorna. Kan jag få bort det? Kemtvätt tar väl inte bort lukt eller?
 

Psykel

Patek

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag har problem med överdriven svettning och har nog testat alla hursmorsknep som finns (inkl kemtvätt).
Vodka, ättika, frysning med flytande kväve, febreeze, läkarsprit och allt annat som kan tänkas hjälpa har tyvärr inte gjort någon markant skillnad. Har i efterhand lärt mig att alltid låta kavajen vila minst 3-4 dagar mellan användningar samt vädra så ofta tillfället ges. Har även köpt cederträ-galgar till alla mina kavajer med förhoppningen att det kan vara ett proaktivt sätt att bli av med lukten.

Jag valde därmed att slänga/ge bort alla mina kavajer som luktade. Mycket bättre att lägga ner lite pengar på nya kavajer än att vara ihågkommer som ”han som luktar lite unket”.

Så min rekommendation är att du lägger ner energi på att hitta en ny kavaj istället för att få bort lukten :) (om du mot förmodan hittar något mirakulöst medel som löser problemet så får du gärna säga till så bjuder jag på bärs) :)

Har fått "ärva" en kavaj av en kompis som växt ur den, men det luktar gammal svett vid armhålorna. Kan jag få bort det? Kemtvätt tar väl inte bort lukt eller?

Citerar ett av mina tidigare inlägg ang svettlukt :)
Kan sammanfatta att jag fortfarande inte blivit bjuden på någon öl så antar att det är ingen annan som hittat något ”mirakelmedel” ;)
 
Citerar ett av mina tidigare inlägg ang svettlukt :)
Kan sammanfatta att jag fortfarande inte blivit bjuden på någon öl så antar att det är ingen annan som hittat något ”mirakelmedel” ;)
Verkar svårt då. :( Får väl testa vodka och sen kassera kavajen om det inte funkar. Ska även göra det till en vana att alltid kombinera kavaj med absolut torr, särskilt efter ett bröllop i 32 graders värme förra sommaren. Har många kavajer som luktar som en gammal grekisk bonde nu.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Verkar svårt då. :( Får väl testa vodka och sen kassera kavajen om det inte funkar. Ska även göra det till en vana att alltid kombinera kavaj med absolut torr, särskilt efter ett bröllop i 32 graders värme förra sommaren. Har många kavajer som luktar som en gammal grekisk bonde nu.
Ett ord: MiraDry
Gjorde det för ett par år sen nu o så jävla skönt!
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Verkar svårt då. :( Får väl testa vodka och sen kassera kavajen om det inte funkar. Ska även göra det till en vana att alltid kombinera kavaj med absolut torr, särskilt efter ett bröllop i 32 graders värme förra sommaren. Har många kavajer som luktar som en gammal grekisk bonde nu.
Jag har faktiskt gått helt från absolut torr då jag insåg att mycket av mina svettproblem grundade sig i att moderna skjortor nästan alltid är behandlade med Formaldehyd (CH2O) för ”easy-Iron” finish.

Började köpa skjortor som är helt utan kemiska skrynkel-behandlingar och då slutade mina insvettnings-problem för både skjortor och kavajer.

Så problemet i sig är inte att vi människor svettas utan att moderna tyger som används i skjortor (bla stenströms & Eton) prioriterar skrynkelfriheten före andningsförmåga.
 
Senast ändrad:

bvb

Cartier
2-Faktor
Jag har faktiskt gått helt från absolut torr då jag insåg att mycket av mina svettproblem grundade sig i att moderna skjortor nästan alltid är behandlade med Formaldehyd (CH2O) för ”easy-Iron” finish.

Började köpa skjortor som är helt utan kemiska skrynkel-behandlingar och då slutade mina insvettnings-problem för både skjortor och kavajer.

Så problemet i sig är inte att vi människor svettas utan att moderna tyger som används i skjortor (bla stenströms & Eton) prioriterar skrynkelfriheten före andningsförmåga.
Jag har också problem med svett, men på ryggen snarare än under armarna. Använde också mycket absolut torr förr, men en bra anti perspirant är bättre än absolut torr. Och som du säger, vilket material kläderna är av gör skillnad.
 

daniel_se

Omega
Botox får du hålla på med då det bara var i ngn/ngra månader, miradry är permanent.
Jag kör en gång om året, det räcker för mig. Men det är nog individuellt. Sedan gick Botox på högkostnadsskyddet förut också, så det var mer eller mindre gratis. Nu kostar det ett par tusen per gång dock, så om Miradry är så bra som du säger kanske det lönar sig i längden.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag kör en gång om året, det räcker för mig. Men det är nog individuellt. Sedan gick Botox på högkostnadsskyddet förut också, så det var mer eller mindre gratis. Nu kostar det ett par tusen per gång dock, så om Miradry är så bra som du säger kanske det lönar sig i längden.
Ja funkar tokbra, vissa kör två gånger (då är andra gången billigare) men jag nöjde mig med en gång, helt fullgott. Vid fysisk ansträngning kan jag fortfarande svettas lite under armarna men en normal dag på kontoret eller fest med kavaj är det tort. Så det funkar absolut.
 

Pancamo

Omega
2-Faktor
Någon som varit med om att en relativt ny Barbour Beaufort ”blöder” när det regnar? Har fått gula fläckar som inte går bort på både en skjorta och ett par vita byxor, vid olika tillfällen i samband med att jag burit den i regn...
 

Number 6

Omega
Någon som varit med om att en relativt ny Barbour Beaufort ”blöder” när det regnar? Har fått gula fläckar som inte går bort på både en skjorta och ett par vita byxor, vid olika tillfällen i samband med att jag burit den i regn...
Nej. Jag har två olika vaxade Barbour och har inte sett detta alls. Jag har dock aldrig vaxat om dem, trots att de har rätt många år på nacken. Kanske nån mindre lyckad omvaxning som är orsaken?
 

Pancamo

Omega
2-Faktor
Misstänker nästan det, som om vattnet tränger igenom och tar med lite gulfärg från fodret. Köpte den begagnad, så får kanske lämna in den för vaxning.
 

Johanw

Cartier
Någon köpt en vintage M-65? Gissar dom stinker persedel och miltärlager. Så hur ska man enklast göra för att få bort doften? Bara mitt falklandsnato luktar fortfarande efter 2 års ägande och inget biter på det för att få bort doften.

s-l1600.jpg
 
Topp