• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
Luxire är inte alltid helt enkla att handskas med. Jag hade absolut poängterat att du inte fått förändringen du bett om från första paret och försökt få ett tredje par trial pants billigare. Oftast erbjuder sig Luxire en remake om man skickar in byxorna, vilket kostar ungefär lika mycket som ett nytt par...
Nä upplever dem också lite svåra. Ska sägas att detta är det tredje paret trials, de gröna är det andra paret. Men då tänker du att jag försöker få till rabatt på nästa par? vad är rimligt att tänka?
 
Tjenare!
Har en liten undrar som kanske hiveminden kan hjälpa mig med. Beställde från luxire för ett tag sen, tredje brallan, en trial pant. jag fick rådet från dem att skriva clean up seat från föregående order. Nu fick jag brallorna, de är helt olika till färgen än vad de var på hemsidan, samt sitter, enligt mig, eg inte bättre än de förra, möjligvis att wedgien är fixad. Skrev detta till luxire, dom säger att visst är färgen lite ljusare men att fiten är bra och undrar hur jag vill gå vidare. Har ni några förslag?
comparison.jpg
Screenshot_20200206_204245_com.android.chrome (1).jpg

fel post! Så, mätte du ett par av dina egna byxor eller valde du från deras standardmått?
 

Wazem

Omega
Ja, så upplever jag det också. Har inte lagt upp bilder men ser även snyggare ut från sidan. Vet inte riktigt vad jag ska säga till dem. Vad tycker folk, är det rimligt att be om kompensation, rabatt till nästa par eller nått? eller ska en bara bita i det sura en gång för alla och inse att en får vad en betalar för?
Jag beställde från Luxire för några månader sedan. Mina satt helt perfekt direkt ur lådan. Körde aldrig någon trial pant körde direkt på tyget jag ville ha (E Thomas Cav Twill). Dock kopierade jag ett par MTM Blugiallo och ändrade fotvidd, knävidd, back och frontrise. Om du har ett par byxor som sitter bra skulle jag istället prova att modifiera de! Jag vet att detta inte hjälper just nu men till nästa beställning möjligtvis.
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
Jag beställde från Luxire för några månader sedan. Mina satt helt perfekt direkt ur lådan. Körde aldrig någon trial pant körde direkt på tyget jag ville ha (E Thomas Cav Twill). Dock kopierade jag ett par MTM Blugiallo och ändrade fotvidd, knävidd, back och frontrise. Om du har ett par byxor som sitter bra skulle jag istället prova att modifiera de! Jag vet att detta inte hjälper just nu men till nästa beställning möjligtvis.
De som jag körde måtten från på första borde jag kanske skickat in istället, nu är det inte värt det, så bra sitter de tyvärr inte. Har heller inga andra som sitter bättre. Men tack för svar.
 
Har några funderingar om ändringar på en kostym. Jag har kommit över en begagnad kostym av fin kvalitet till ett bra pris. Tyvärr sitter den inte helt perfekt och det är två ändringar som jag är fundersam över.

För det första är byxorna kanske 8 cm för stora i midjan. När jag tagit in andra byxor i midjan har det medfört att även stussen tajtare till. Det är inget jag önskar, eftersom byxorna sitter bra där över. Finns det något sätt att undvika att stussen påverkas när man tar i midjan eller är det oundvikligt?

För det andra är kavajen alldeles för vid runt magen och jag önskar en snävare siluett. Ryggdelen faller bra och jag upplever inte att den delen är för stor. Därför vill jag undvika att ta in den i ryggen på så sätt som är brukligt. Istället hade jag velat tajta till främre delen av jackan, genom att använda ta in den i de sömmar som finns ovanför fickorna. Tror ni det är möjligt hos en skräddare eller finns det risk att resultatet inte kommer bli bra?
 
Har några funderingar om ändringar på en kostym. Jag har kommit över en begagnad kostym av fin kvalitet till ett bra pris. Tyvärr sitter den inte helt perfekt och det är två ändringar som jag är fundersam över.

För det första är byxorna kanske 8 cm för stora i midjan. När jag tagit in andra byxor i midjan har det medfört att även stussen tajtare till. Det är inget jag önskar, eftersom byxorna sitter bra där över. Finns det något sätt att undvika att stussen påverkas när man tar i midjan eller är det oundvikligt?

För det andra är kavajen alldeles för vid runt magen och jag önskar en snävare siluett. Ryggdelen faller bra och jag upplever inte att den delen är för stor. Därför vill jag undvika att ta in den i ryggen på så sätt som är brukligt. Istället hade jag velat tajta till främre delen av jackan, genom att använda ta in den i de sömmar som finns ovanför fickorna. Tror ni det är möjligt hos en skräddare eller finns det risk att resultatet inte kommer bli bra?
Jag funderar på om det inte blir konstigt att ta in byxorna 8cm med avseende på fickorna. De lär hamna bredvid varandra typ.
 
Det har du helt rätt i, vilket är ytterligare en anledning att inte ta in den i stussen utan bara midjan.

Funderar på om det kan vara ett alternativ att göra om byxan från flat front till single pleats? I så fall hade midjan kunnat minskas utan att påverka fickorna och stussen allt för mycket.
 
Det har du helt rätt i, vilket är ytterligare en anledning att inte ta in den i stussen utan bara midjan.

Funderar på om det kan vara ett alternativ att göra om byxan från flat front till single pleats? I så fall hade midjan kunnat minskas utan att påverka fickorna och stussen allt för mycket.
Hänger inte med. Hur ska du ta in midjan med inte stussen? Man måste nog klippa till något för det ska gå ihop, känns inte som ett standardingrepp.
 
Ledsen om det är otydligt.

Byxorna sitter alltså bra över rumpan men inte i midjan. Därför hade jag gärna tagit in dem enbart i midjan utan att det påverkar passformen i övrigt. Det är inte några problem att lägga en slant hos skräddaren för att få det ordnat eftersom kostymen inte kostat mig särskilt mycket. Om jag lämnar den till skräddaren vill jag däremot känna mig säker på att resultatet bli bra, i annat fall lämnar jag hellre tillbaka kostymen.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Lägg upp bilder!

Dock tror jag det blir svårt att ta in 8 cm i midjan utan att sabba intrycket i sätet, med det sagt är jag inge skräddare.

Jag var nyss hos en skräddare med ett liknande problem, ska ta in ett par
byxor 6cm i midjan, han sa inget om att det skulle se konstigt ut och han brukar var väldigt tydlig med vad han tycker om ens förslag till ändringar annars. Har ändrat ett par 48or till 46 en gång tidigare också, och det resultatet blev helt okej.
 
Det var inte det enklaste att få till vettiga bilder. Ha överseende med att byxorna är ordentligt skrynkliga. Bifogar bild fram- och bakifrån.
IMG_3215.JPG
IMG_3209.JPG

Lägger även till en bild på kavajen. Kom gärna med åsikter om hur ni tycker passformen ser ut.
410BC15C-540F-4C39-B955-8E46E8E267C2.jpeg
 
Senast ändrad:

kalufsen

Panerai
Det var inte det enklaste att få till vettiga bilder. Ha överseende med att byxorna är ordentligt skrynkliga. Bifogar bild fram- och bakifrån.
IMG_3215.JPG
IMG_3209.JPG

Lägger även till en bild på kavajen. Kom gärna med åsikter om hur ni tycker passformen ser ut.
410BC15C-540F-4C39-B955-8E46E8E267C2.jpeg
Är de verkligen 8 cm för stora i midjan? Och varför vill du inte ta in i sätet? Fickorna sitter ju nästan på sidan av höften.

Kavajen ser bra ut framifrån, skulle kortat ärmarna och tagit in lite i midjan, karvar du för mycket kan det bli feminint.
 
Är de verkligen 8 cm för stora i midjan? Och varför vill du inte ta in i sätet? Fickorna sitter ju nästan på sidan av höften.

Kavajen ser bra ut framifrån, skulle kortat ärmarna och tagit in lite i midjan, karvar du för mycket kan det bli feminint.

Ja, det är någonstans mellan 7-8 cm som jag behöver ta in i midjan. Däremot håller jag med om att det inte riktigt ser så ut på bilderna.

Du har helt rätt om fickorna. Det blir att lämna in kostymen till skräddaren och låta dem ta in dem i både midja och säte. Tack för feedback!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Barban är fin! Jag beställde den, den tvättade varianten i denim och en långärmad piké i svart från Morgano.
Jag behöver tyvärr returnera allt och anledningen kan säkert hjälpa en och annan här. Överskjortorna från Barba har väldigt smalt skurna ärmar, till och med smalare än mina vanliga skjortor från Barba. Ärmarna är även problemet med pikén från Morgano (trots att jag gick upp i storlek), där ärmlängden är väldigt kort och jag skulle därmed behöva gå upp två storlekar för rätt passform. För övrigt otroligt fina plagg, så det suger att returnera.
 
Fick hem prylarna från Cavour idag. Enbart hunnit testa kavajen:

+ Schysst tyg
+ Bra fit på mig (80kg/186cm), noll justering behövs vilket är ovanligt för OTR.
+ Bra hantverk
+ Mycket prisvärd på 50%+ rea

- Mönstret är inte välmatchat överallt, ena fickan skär sig lite.
- "Normal"-lång kavaj, dvs, täcker inte min rumpa fullständigt. Hade behövt en 3cm extra minst.

Några extra synpunkter som inte nödvändigtvis är ett minus:
- Relativt hög knäppning, men jag tycker det är snyggt på modellen
- Halv-canvas, tror jag.

Över lag, för dryga 3000kr är det en väldigt prisvärd kavaj, och jag rekommenderar er att testa om ni har möjlighet.

Edit:
Testade skjortan: den håller också måttet. Bra passform och detaljer. För priset är det oerhört svårslaget (cirka 800 SEK).
 
Senast ändrad:

Takuan

Omega
Några bättre vetande i denna tråd som eventuellt kan hjälpa mig med kostym för bröllop?
Jag är ute efter en kostym någonstans i prisklass max 10.000. Efter att ha kollat igenom ett gäng butiker och haft svårt att hitta rätt färg m.m så börjar det luta åt att sy upp en på Suit Supply i Stockholm. Prismässigt känns det ganska värt det jämfört med att köpa en of the rack, samt att färgen förhoppningsvis blir desto lättare att få rätt.
 

Falken

Panerai
Några bättre vetande i denna tråd som eventuellt kan hjälpa mig med kostym för bröllop?
Jag är ute efter en kostym någonstans i prisklass max 10.000. Efter att ha kollat igenom ett gäng butiker och haft svårt att hitta rätt färg m.m så börjar det luta åt att sy upp en på Suit Supply i Stockholm. Prismässigt känns det ganska värt det jämfört med att köpa en of the rack, samt att färgen förhoppningsvis blir desto lättare att få rätt.
Jag har sytt upp flera grejer på SS. Mycket nöjd!
 
Topp