• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hur gick det @Oliver ? Fortfarande nöjd med barons?
I ärlighetens namn har jag inte hunnit använda den mer än 10 gånger. Varit pappaledig fram tills denna vecka så hade bara på mig ”sandlåde-kläder” senaste månaderna.

Men är ändå till priset sätt rätt så nöjd. Tycker dock att shirtonomys royal Oxford är lite skönare att ha på sig men de är nog mest en smaksak :)

Så kortsammanfattat.
Barons skjortor får betyget 4 av 5 strykjärn :)
 

Erik83

Cartier
Blev både min ”normala” size samt ett steg upp. De ”normala” var bra i midjan men alldeles för tighta över höften och röven, storleken upp var bra i höften och stussen men alldeles för stora i midjan. Helt enkelt ingen bra matchning för min kroppsbyggnad! Fick skicka tillbaka båda.
Jag hade precis samma problem! Och då är jag verkligen inte timglasformad heller.. vetefan vad folk ska ha för ben för att passa i dessa?
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Är sugen på en raglanrock inför vintern. Kikat en del på Berg & Bergs nya raglan Nelson. Några andra man bör kika på?
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Är det någon som har eller har provat https://baltzar.com/products/maurizio-baldassari/dark-green-heavy-knitted-wool-brenta-jacket/ - tycker dessa verkar riktigt trevliga - verkar dock inte gå att hitta begagnade eller på rea, vilket talar för att folk är nöjda ;-) kanske finns det likvärdiga alternativ?
Kommentar mig själv efter mitt inköpa av en Brenta jacket, Vilket plagg! Känns kvalitet rakt igenom och passformen var perfekt för mig! Helt perfekt såhär på hösten med en lätt vind/vattenskyddande lager utanpå när man är ute, och lagom casual med ändå uppklätt inne. Skulle nästan kunna skaffa en till!
 

Floffen

Panerai
Kommentar mig själv efter mitt inköpa av en Brenta jacket, Vilket plagg! Känns kvalitet rakt igenom och passformen var perfekt för mig! Helt perfekt såhär på hösten med en lätt vind/vattenskyddande lager utanpå när man är ute, och lagom casual med ändå uppklätt inne. Skulle nästan kunna skaffa en till!
Kul, har sneglat lite på den där själv men passat pga priset som är i nivå med en bra kavaj… Men kanske är värt ett köp ändå.
 

Psykel

Patek
Spanar runt på lite överrockar på diverse vintagesidor och Tradera.
Hur bör man tänk kring mått om den ska passa över en kavaj? Kavajmått + hur mycket är lämplig marginal?
Om jag exempelvis har 52 rakt över bröstet, kan överrock i 57 funka, eller bör jag satsa på mer luft?
 

Entruv

Omega
Spanar runt på lite överrockar på diverse vintagesidor och Tradera.
Hur bör man tänk kring mått om den ska passa över en kavaj? Kavajmått + hur mycket är lämplig marginal?
Om jag exempelvis har 52 rakt över bröstet, kan överrock i 57 funka, eller bör jag satsa på mer luft?

Brukar köra ganska grovt och helt utgå från kavajstorlek och plussa på en storlek. Dvs bär 50-52 i kavaj, så de flesta av mina rockar är kring 54. Om man måttar klarar du nog dig på ganska lite extra, ett rakt mått blir ganska mycket extra omkrets. Tänk också på dina kavajers axelkonstruktion, en tydligare mer uppbyggd axel kommer synas genom ex en raglanaxel på en rock.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Spanar runt på lite överrockar på diverse vintagesidor och Tradera.
Hur bör man tänk kring mått om den ska passa över en kavaj? Kavajmått + hur mycket är lämplig marginal?
Om jag exempelvis har 52 rakt över bröstet, kan överrock i 57 funka, eller bör jag satsa på mer luft?
Lite utav ett problemområde har jag märkt själv. Nu har jag bara köpt två nya rockar från butik så har kunnat fråga. Men jag har sett i vissa fall att tillverkare skriver någonting i stil med; "gjord för att ha kavaj under" om ingenting anges brukar jag alltid mejla och fråga. För precis som du skriver kan det skilja en del mellan måtten om det är en rock gjord för en kavaj och en rock gjord för bara en skjorta och pullover.
 

Psykel

Patek
Brukar köra ganska grovt och helt utgå från kavajstorlek och plussa på en storlek. Dvs bär 50-52 i kavaj, så de flesta av mina rockar är kring 54. Om man måttar klarar du nog dig på ganska lite extra, ett rakt mått blir ganska mycket extra omkrets. Tänk också på dina kavajers axelkonstruktion, en tydligare mer uppbyggd axel kommer synas genom ex en raglanaxel på en rock.
Lite utav ett problemområde har jag märkt själv. Nu har jag bara köpt två nya rockar från butik så har kunnat fråga. Men jag har sett i vissa fall att tillverkare skriver någonting i stil med; "gjord för att ha kavaj under" om ingenting anges brukar jag alltid mejla och fråga. För precis som du skriver kan det skilja en del mellan måtten om det är en rock gjord för en kavaj och en rock gjord för bara en skjorta och pullover.
Tack för bra input. Är en rock hos Pete & Harry som jag framför allt spanar på, så gör nog bäst i att dra iväg ett mail till dom.
 

Psykel

Patek
Jag mailade dem angående ett par skor den 24/9, fortfarande inte fått svar 🙃
Uff… Aja, man tager vad man haver. Spanar på en rock med 46 cm axlar, 114 cm bröst och 110 cm midja. Testade precis en 42 axlar 110 bröst-kavaj under en 44 axlar 112 bröst 106 midja-kavaj, och det funkade fint (även om en redig stilmiss med kavaj-på-kavaj), så slår nog till!
 
Hej, jag behöver en ny mörkblå kostym men hittar sällan något off the rack som passar så jag sneglar på MTM mellan 5-10k.
Jag vill ha hjälp med måttagning ( bor i Sthlm). Det jag hittar är Blugiallo eller Suitsupply, finns det fler eller vilken av dem skulle ni rekommendera?
 

Txistorra

Omega
Bägge är bra, tack! Men kanske något med mer småskalighet och ännu mer fokus på hantverk. Behöver inte vara så extremt dressat även om det inte ska gå mot mode. Kanske omöjligt.
 
Topp