• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Några tipps på shawl collar i stil med Drakes, men något lägre i pris?

Det bästa tipset är köp inte shawl collar-cardigans.

En annat stickning men väldigt trevlig kvalitet. Verkar iof bara vara storlek S just nu i marinblå.

Har själv en sån här: https://www.alanpaine-sweden.com/pr...ollar-lambswool-jumper-in-tobacco-regular-fit
Den är rätt ny in i garderoben men riktigt nöjd så här långt.

Själv har jag blivit så gubbig att jag gillar att gå med slipover. Köpte en på prov för några år sedan och sedan dess har det blivit ett antal.

Ett tacksamt plagg som blir lite mer formellt än en tröja, inte fullt så varmt, men ger en viss stil(lös) look. Det fungerar att hänga på en kavaj ovanpå om det behövs också.

Hel kostym för 655kr måste ju anses som ett riktigt bra pris!

0a32c6b2-a26e-4494-afa6-c90e2355a534.jpg

Polyester! Stretch!
Det är ju plast!

Dessutom från gangsterdiktaturen Kina.

På 60-talet fanns det byxor i Terylen med "permanent press". Passar till en nylonskjorta.

Kanske kan den sugne hitta det på någon loppis.
Jag menar; för att slippa handla från gangsterdiktaturen.

Efter småbarnsåren behöver jag bygga en ny garderob från grunden. Jag vill undvika att hamna i min tidigare garderob, dvs spontanköpa plagg som jag enskilt tycker om men som resulterar i en spretig garderob utan någon riktig tanke. Jag vill inte heller lägga alltför mycket pengar på denna uppgradering. Så, säg att ni hade mellan 5-10 k att spendera på en garderob av typen business casual - var hade ni handlat och finns det några saker att ha i åtanke för att maximera plaggens användningsområde?

Kul idé!
Den ganska snäva budgeten gör att du nog måste hålla dig till secondhand annars är du fort på 10k. Det betyder bl.a. att du behöver tålamod och lära känna dina kroppsmått väl (samt vad som kan förändras med nål och tråd på ett plagg).

Vad ska du undvika…bli först känd med färghjulet kanske för att hitta kombinationer och utgå ifrån att en outfit blir intressant genom val av färger, material eller mönster.

Väldigt generellt uttryckt, ursäkta än den öppna dörren nu är insparkad.

Efter småbarnsåren behöver jag bygga en ny garderob från grunden. Jag vill undvika att hamna i min tidigare garderob, dvs spontanköpa plagg som jag enskilt tycker om men som resulterar i en spretig garderob utan någon riktig tanke. Jag vill inte heller lägga alltför mycket pengar på denna uppgradering. Så, säg att ni hade mellan 5-10 k att spendera på en garderob av typen business casual - var hade ni handlat och finns det några saker att ha i åtanke för att maximera plaggens användningsområde?
Min gamla garderob påminner mycket om din.
Nu har jag vänt skutan och har en mycket mer flexibel garderob.
Marinblått, grönt, brunt och vinrött har jag som färg på byxor och tröjor. Skjortorna är vita och/eller ljusblå. Chinos och jeans samt merinoullströjor med rund hals samt några oxfordskjortor, då kan du blanda och ge hur som helst och vara välklädd på kontoret/fritiden.
Det har dock tagit lite tid att bygga upp den nya garderoben så räkna inte med att vara klar direkt utan det kanske får bli en gradvis uppgradering...

Min gamla garderob påminner mycket om din.
Nu har jag vänt skutan och har en mycket mer flexibel garderob.
Marinblått, grönt, brunt och vinrött har jag som färg på byxor och tröjor. Skjortorna är vita och/eller ljusblå. Chinos och jeans samt merinoullströjor med rund hals samt några oxfordskjortor, då kan du blanda och ge hur som helst och vara välklädd på kontoret/fritiden.
Det har dock tagit lite tid att bygga upp den nya garderoben så räkna inte med att vara klar direkt utan det kanske får bli en gradvis uppgradering...
Skulle skriva typ precis samma och färgskalan. Lägg till mörkblå och mörkbrun udda kavaj.

Själv har jag blivit så gubbig att jag gillar att gå med slipover. Köpte en på prov för några år sedan och sedan dess har det blivit ett antal.

Ett tacksamt plagg som blir lite mer formellt än en tröja, inte fullt så varmt, men ger en viss stil(lös) look. Det fungerar att hänga på en kavaj ovanpå om det behövs också.

Slipover är ett självklart basplagg. Är din stil åt det brittiska hållet bärs den såklart med tweedkavaj.

Detta är ett klassiskt plagg som ger dig stil.
Till skillnad från hittepåkläder som helt saknar stilhistorisk förankring.

Det är tröttsamt med alla som springer runt i sk slafsig "overshirt" vilket ger intrycket av "där är killen som är provanställd på lagret".

Tummen upp där!

PS: Jag ber såklart killen som verkligen är provanställd på lagret om ursäkt. Han är utifrån arbetssituationen helt korrekt klädd.

Senast ändrad:
Slipover är ett självklart basplagg. Är din stil åt det brittiska hållet bärs den såklart med tweedkavaj.

Detta är ett klassiskt plagg som ger dig stil.
Till skillnad från hittepåkläder som helt saknar stilhistorisk förankring.

Det är tröttsamt med alla som springer runt i sk slafsig "overshirt" vilket ger intrycket av "där är killen som är provanställd på lagret".

Tummen upp där!

PS: Jag ber såklart killen som verkligen är provanställd på lagret om ursäkt. Han är utifrån arbetssituationen helt korrekt klädd.

Skjortan och överskjortan har helt klart en stilhistorisk förankring, framförallt från det militära (som så mycket annat).

Vill man lajva brittisk aristokrat är däremot slipover, y-front och strumphållare ett bättre alternativ; mer elegant och stilfullt. Jag själv håller mig till att lajva lagerarbetare.

Om det är den militära förankringen som åstundas, då bärs den helt reglementsvidrigt.

Strumpeband bärs inte utan fördel enbart av kvinnor idag.

Senast ändrad:
Ja, gärna kavaj till. Kavajen är för övrigt ett ytterst bra plagg, som kan kombineras med både jeans och mer seriösa byxor.

I nuvarande arbets-situation, där vi endast är tre personer och nästan aldrig träffar andra, ser det kanske lite dumt ut, då blir klädseln betydligt ledigare. Det kan dessutom bli lite varmt med så många lager.

Ja, gärna kavaj till. Kavajen är för övrigt ett ytterst bra plagg, som kan kombineras med både jeans och mer seriösa byxor.

I nuvarande arbets-situation, där vi endast är tre personer och nästan aldrig träffar andra, ser det kanske lite dumt ut, då blir klädseln betydligt ledigare. Det kan dessutom bli lite varmt med så många lager.

Ja, skjorta, slipover och kavaj blir mer en klädsel för utomhusbruk vår och höst. Vintertid med rock över.

Rock är ett extremt tacksamt plagg. Behöver inte vara så tjock om den är lite längre.

Längre rockar lite stökiga, men "bilrocken" är räddningen just i bilen eller om man tar sig fram kollektivt. Dock inte lika varm, poängen är ju att kavajen inte sticker ut under.

Rock är ett extremt tacksamt plagg. Behöver inte vara så tjock om den är lite längre.

Längre rockar lite stökiga, men "bilrocken" är räddningen just i bilen eller om man tar sig fram kollektivt. Dock inte lika varm, poängen är ju att kavajen inte sticker ut under.

Ja rock och biltransport blir lite bökigt. Jag brukar ta av och hänga rocken därbak.

Utan att lägga någon värdering i det skulle jag säga att slipover idag bärs av två specifika grupper rent demografiskt: pensionärer/babyboomers och gen Z som bär den på ett ironiskt sett (oversize, dålig passform, märkliga färger). Valfritt om du vill joina den skaran.

Vill du ha en basgarderob som funkar allmänt på jobb/fritid men kanske upplevs som ”basic” av haute couture-folket, kör lite chinos/jeans/skjortor/pullovers/basplagg som T-shirt med overshirt/någon kavaj i rätt färger.

Kolla tex: https://www.careofcarl.se/sv/carlma..._campaign=E I Branding I GS I CM&gad_source=1

Och hitta billigare alternativ. Uniqlo, HM, etc etc

Utan att lägga någon värdering i det skulle jag säga att slipover idag bärs av två specifika grupper rent demografiskt: pensionärer/babyboomers och gen Z som bär den på ett ironiskt sett (oversize, dålig passform, märkliga färger). Valfritt om du vill joina den skaran.

Jag vill tro att det sker en förändring där. Det finns fler och fler klädesplagg som passar vettigt och inte har ironiska mönster och sådant. Jag får väl helt enkelt klassas som förtidspensionär! :)

I övrigt är jag med på basgarderoben i princip, Man hittar ju sina favoriter men jag vill också gärna göra lite avsteg från de klassiska grejerna ibland, då det kan bli lite enahanda med alla kläder i vitt, svart och olika nyanser av blått. Även om den blommiga skjortan kanske inte bärs på anställningsintervjun eller andra tillfällen då man kanske inte skall sticka sticka ut för mycket.

Tillbaka
Topp