• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på resa, vågar man?

Zingo

Rolex
Kör seiko skx på stranden och Rolex på kvällarna när jag är utomlands, besöker jag fattiga länder tar jag bara med mig seikon. Handlar ju om vad man är bekväm med och vad ens olika klockor har för syfte (mer än att visa tiden) :) Hemförsäkringen täcker upp till 200k så är inte orolig över att ha Rollen på rummet, på kvällarna oroar jag mig inte för då sitter den runt min arm :)
Pics från pågående semester i Montenegro
20180811_135521.jpg

20180808_232022.jpg
Vilken hemförsäkring? Men täcker inte stöldbegärliga föremål på hotellrum. :nailbiting:
 

eeee

Cartier
2-Faktor
Länsförsäkringar, har specifikt frågat vad som gäller vid stöld i hotellrum utomlands/skador på klocka utomlands :)

Vet inte om det blir för mycket OT nu men att ha koll på sin försäkring både i Sverige och utomlands är lite A och O. Min hemförsäkring täcker inte stöld av klocka utanför hemmet, däremot täcker den om jag tappar den. Har dock allrisk som täcker stöld utanför hemmet.

Sen tycker jag klockor ska användas hur som och var som givet lite vanligt sunt förnuft. Och kom ihåg, även Rolex tål vatten...
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kul tråd ändå..
Åker till Tanzania på en 5-dagars semester snart, bor på 5-stjärnig resort.
Brukar alltid bära min Rolex hulk lätt och ledigt var Jag än varit sista tiden utan att någon höjt på ögonbrynen eller gjort mig orolig.. Bangkok, vecka i Delhi, party i Berlin. Allt hänger ju på vilka situationer man ställer sig i.

Men nu Tanzania , Dar Es Salaam.. Någon som varit där? Är det risky med en rolex på armen, kanske bättre ta på sig seikon?
Inga konstigheter egentligen, somnade en gång på gatan utanför eighties (klubb) i Durban med både klocka, plånbok och mobil kvar (troligen skaplig tur också )
Men för att återgå till ämnet så har jag aldrig haft problem med att bära finlir någonstans i Afrika, Tanzania är inga konstigheter.
Lite av nyckeln till att hålla risken nere är att man får inte gå runt och se rädd/orolig ut. Mantla upp alfan inom dig och bär det du känner för med pride....så kommer du hel(t) skinnad ur detta (pun intended)

Så kontentan är att jag skulle hellre bära den än att lämna den.
Och blir det strul är det bara att lägga ut en distinkt höger och avveckla med förhöjd hastighet.

Enjoy Africa:)
 

Richard1987

Panerai
Ställt ett par frågor och försäkrat mig om vad som gäller :) Min rolle tål självfallet vatten men Montenegro (adriatiska havet) har jäkligt stenigt vatten och ser hellre att seikon tar en eventuell smäll :) Man får använda sunt förnuft
 
Senast ändrad:

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Inga konstigheter egentligen, somnade en gång på gatan utanför eighties (klubb) i Durban med både klocka, plånbok och mobil kvar (troligen skaplig tur också )
Men för att återgå till ämnet så har jag aldrig haft problem med att bära finlir någonstans i Afrika, Tanzania är inga konstigheter.
Lite av nyckeln till att hålla risken nere är att man får inte gå runt och se rädd/orolig ut. Mantla upp alfan inom dig och bär det du känner för med pride....så kommer du hel(t) skinnad ur detta (pun intended)

Så kontentan är att jag skulle hellre bära den än att lämna den.
Och blir det strul är det bara att lägga ut en distinkt höger och avveckla med förhöjd hastighet.

Enjoy Africa:)

Skulle precis skriva svar på afrikafrågan när jag läste detta svar.
Säger +1 på detts och instämmer helt. Giltigt för Mozambique och Namibia om någon undrar
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ställt ett par frågor och försäkrat mig om vad som gäller :) Min rolle tål självfallet vatten men Montenegro (adriatiska havet) har jäkligt stenigt vatten och ser hellre att seikon tar en eventuell smäll :) Man får använda sunt förnuft
Deras villkor säger att hemförsäkringen täcker klockor upp till 200k i hemmet, men "bara" 100k utanför hemmet. Anses ett hotellrum som ett hem?
 

Richard1987

Panerai
Deras villkor säger att hemförsäkringen täcker klockor upp till 200k i hemmet, men "bara" 100k utanför hemmet. Anses ett hotellrum som ett hem?
Min fråga till Länsförsäkringar var vad som gäller om klockan blir stulen på hotellrummet så utgår ifrån att hotellrummet räknas som "hemmet" i så fall då hon inte påpekade olika summor.
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
E44E14F2-4543-40D1-8C68-B308740F321B.jpeg


Hittade lite info om värdesaker i Tanzania och också hur man bär klockor, låter Hulken vara hemma, bara onödigt om något skulle hända.
Läste också i kommentarerna på Resorten jag ska bo på, rån sker, en besökare vart rånad 500 meter från hotellet efter att gått en promenad längs stranden...
 

Richard1987

Panerai
Man ska nog inte utgå från saker när det gäller försäkringsbolag. Har mycket svärt att tro att dom skulle räkna hotellrum som "hem".
Klockan har nypris 50k så kvittar för min del om det räknas som hem eller inte :) Frpgat om stöld och skador utomlands o på hotellrum och har skriftligen svar om att försäkringen täcker upp till 200k ned självrisk 1500 kr :) Aja känns som vi går lite mkt OT nu kanske..kan i alla fall konstatera att det är viktigt med en försäkring som täcker stölder/skador när man ska utomlands!
 

jacobjs

Breitling
Jag hade en begagnad Rolex oyster perpetual som jag pratade med mitt försäkringsbolag om innan en resa till Australien. Precis som @Richard1987 skriver så var deras råd att undersöka så att försäkringen verkligen täcker stölder och skador utomlands då detta kan skilja mellan försäkringsbolag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockan har nypris 50k så kvittar för min del om det räknas som hem eller inte :) Frpgat om stöld och skador utomlands o på hotellrum och har skriftligen svar om att försäkringen täcker upp till 200k ned självrisk 1500 kr :) Aja känns som vi går lite mkt OT nu kanske..kan i alla fall konstatera att det är viktigt med en försäkring som täcker stölder/skador när man ska utomlands!
Täcker försäkringen stöld på hotellrum i sverige? Min gör inte vad jag vet.
 
Jag hade en begagnad Rolex oyster perpetual som jag pratade med mitt försäkringsbolag om innan en resa till Australien. Precis som @Richard1987 skriver så var deras råd att undersöka så att försäkringen verkligen täcker stölder och skador utomlands då detta kan skilja mellan försäkringsbolag.
Vet inte om jag hänger med. Var rådet från ditt försäkringsbolag att kolla om försäkringen gäller? Det borde väl dom svara på?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man kan ju alltid tolka saker och ting men jag tolkar nedanstående konversation som att försäkringen gäller i sverige och utomlands, för stöld och skador, upp till 200k med självrisk på 1500 kr.
Bifogar hela konversationen:
Då förstår jag dig. Hittade enbart denna text som behandlade hotell:

Aktsamhetskrav på resa

För att få full ersättning ska du vara aktsam med dina saker och särskilt försiktig med pengar, värdehandlingar och stöldbegärlig egendom. Bor du på hotell ska du låsa in dina värdesaker i säker- hetsbox eller resväska.
 

Richard1987

Panerai
Då förstår jag dig. Hittade enbart denna text som behandlade hotell:

Aktsamhetskrav på resa

För att få full ersättning ska du vara aktsam med dina saker och särskilt försiktig med pengar, värdehandlingar och stöldbegärlig egendom. Bor du på hotell ska du låsa in dina värdesaker i säker- hetsbox eller resväska.
Inte alltid det finns säkerhetsbox men finns det använder jag det :)
20180812_132436.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte alltid det finns säkerhetsbox men finns det använder jag det :)
Du fick aldrig svar på din fråga om försäkringen gällde på hotellrummet, mer än om det är samma som i Sverige. Jag hade ställt frågan igen.

Låser du inte in klockan kan du då mao inte räkna med att bli ersatt för hela värdet.
 

Richard1987

Panerai
Du fick aldrig svar på din fråga om försäkringen gällde på hotellrummet, mer än om det är samma som i Sverige. Jag hade ställt frågan igen.

Låser du inte in klockan kan du då mao inte räkna med att bli ersatt för hela värdet.
Blir då en tolkning gällande aktsamheten, finns ej box brukar jag låsa resväskan med litet hänglås. Tåls kanske att fråga igen...stämmer att jag bara fått svar att det gäller som i sverige.
 
Topp