• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka stulen under transport från garantiärende

pemlock

Panerai
2-Faktor
Helt enig. Det ska inte vara jag som ska behöva jaga min ersättning här. Verkar väldigt konstigt detta.

Ja, jag blev ganska chockad när det inte var en låda utan ett vadderat kuvert.
Inte bara ett vadderat kuvert; ser ut som ett sånt där tunt skitkuvert som inte tål nånting. Jag har fått saker i sådana (dock inget dyrare än några hundralappar) och de inger inget som helst förtroende.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Utan tvekan Tusenös ansvar att skicka klockan på ett säkert sätt samt se till att den är försäkrad under tiden. De får ta striden med DHL/PostNord.
 

Fredrik_H

Omega
2-Faktor
Oerhört tråkig läsning. Jag fick erfara något liknande strax innan sommarn i mitt arbete. Då skickade jag prylar till Storbritannien värda 5.500. Paketet försvann och efter ett tråkigt samtal till fraktbolaget (TNT) bad de mig att göra en reklamation, vilket jag gjorde. Utfallet blev att jag fick till cirka 1.100 också enligt någon schablon med vikt samt att jag skulle betala själva frakten vilket var runt 900 trots att de inte fullgjort sitt uppdrag. Så för att summera fick jag alltså 200 för prylar som var värda 5.500.
Det känns som fraktbolagen satt sig i en sits där de alltid klarar sig.
 
Vilken tråkig läsning... Jag hade en liknande upplevelse fast då var den en cykel. Jag fotade paketet och vägrade jag att ta emot paketet (såg ut som det var överkört av en truck). Där försökte dom med samma sak att jag skulle ta emot det och sen anmäla. I det fallet var det cykelkraft som skötte ärendet exemplariskt. Men där var det kanske enklare, för cykeln var ju faktiskt kvar i paketet...
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vilken tråkig läsning... Jag hade en liknande upplevelse fast då var den en cykel. Jag fotade paketet och vägrade jag att ta emot paketet (såg ut som det var överkört av en truck). Där försökte dom med samma sak att jag skulle ta emot det och sen anmäla. I det fallet var det cykelkraft som skötte ärendet exemplariskt. Men där var det kanske enklare, för cykeln var ju faktiskt kvar i paketet...
De försökte med samma sak? Du tog inte emot det? Kanske är det bästa ändå, för att markera att det är avsändarens och transportbolagets ansvar.
 
De försökte med samma sak? Du tog inte emot det? Kanske är det bästa ändå, för att markera att det är avsändarens och transportbolagets ansvar.
Exakt, dom ville att jag skulle ta emot paketet ändå för att sedan anmäla. Dom sa ingenting om "vittne" eller liknande utan jag fick känslan av att dom bara ville bli av med problemet. Men jag vägrade ta emot och då skickades ju det tillbaka till cykelkraft som jag kontaktade efteråt med bilder från när jag skulle hämta ut det. Men som sagt, där kunde man ju se att cykeln faktiskt var inuti paketet (dock resten av grejerna har jag ingen aning om de var i paketet.)
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Tusenö har bajsat i det blå skåpet och bör ta ansvar för sin oaktsamhet. Att skicka ett garantiärende/ reperation i en oförsäkrad tunt kuvert är hjärndött.

Stå på dig. Dom ska ersätta dig. Punkt slut. Vad dom sedan får ut från eventuell försäkring är inte ditt problem. Pengar eller vara till likvärdigt värde är det enda vettiga i mina ögon.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Du har rätt att vägra ta emot ett skadat paket. Jag gissar att anledningen till att utlämningsstället/budet vill att du ska göra det är för att det plockar bort dem från ärendet, och det blir en sak mellan dig och avsändaren (och kanske indirekt, transportföretaget). Om du vägrar så måste de göra en retur = extra arbete.
 

gab

KS Explorers Club
Jag pratade med @ANT imorse. Han vaknade upp till 3st mail från tusenö och det lät som att de hade en helt annan inställning till ärendet än innan och lovade att det skulle lösas.

Han är vanligtvis inte så aktiv på KS men ska smsa och be honom skriva en uppdatering :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag pratade med @ANT imorse. Han vaknade upp till 3st mail från tusenö och det lät som att de hade en helt annan inställning till ärendet än innan och lovade att det skulle lösas.
Jäkligt märkligt. Jag undrar varför? :rolleyes: Det är klart att det är bra om någon som har gjort fel pudlar och bestämmer sig för att göra rätt för sig men det är trist att det krävs en uthängning på ett forum för att det ska hända någonting och det säger en del om hur de hanterar alla ärenden som inte publiceras offentligt. De verkade ju inte direkt överdrivet engagerade i att lösa problemet vid den första kontakten och ville inte ens kännas vid sin del i skuldfrågan utan hänvisade istället till mottagarens försäkringsbolag. :facepalm:
 

ANT

Omega
Oerhört tråkig läsning. Jag fick erfara något liknande strax innan sommarn i mitt arbete. Då skickade jag prylar till Storbritannien värda 5.500. Paketet försvann och efter ett tråkigt samtal till fraktbolaget (TNT) bad de mig att göra en reklamation, vilket jag gjorde. Utfallet blev att jag fick till cirka 1.100 också enligt någon schablon med vikt samt att jag skulle betala själva frakten vilket var runt 900 trots att de inte fullgjort sitt uppdrag. Så för att summera fick jag alltså 200 för prylar som var värda 5.500.
Det känns som fraktbolagen satt sig i en sits där de alltid klarar sig.

Väldigt tråkigt att det ska behöva vara så. Man tycker att fraktbolagen borde ersätta hela summan utan krångel överhuvudtaget. Men så är tydligen inte fallet då..
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jäkligt märkligt. Jag undrar varför? :rolleyes: Det är klart att det är bra om någon som har gjort fel pudlar och bestämmer sig för att göra rätt för sig men det är trist att det krävs en uthängning på ett forum för att det ska hända någonting och det säger en del om hur de hanterar alla ärenden som inte publiceras offentligt. De verkade ju inte direkt överdrivet engagerade i att lösa problemet vid den första kontakten och ville inte ens kännas vid sin del i skuldfrågan utan hänvisade istället till mottagarens försäkringsbolag. :facepalm:

Nu vet vi väl inte om uthängningen, som skedde sent igårkväll, ledde till att Tusenö tänkte om? ”Han vaknade upp 3 Mail från Tusenö”...
 

ANT

Omega
Du har rätt att vägra ta emot ett skadat paket. Jag gissar att anledningen till att utlämningsstället/budet vill att du ska göra det är för att det plockar bort dem från ärendet, och det blir en sak mellan dig och avsändaren (och kanske indirekt, transportföretaget). Om du vägrar så måste de göra en retur = extra arbete.

Förmodligen är det så ja. Men i brist på kunnande och erfarenhet från min sida så gjorde jag som damen i kassan sa. Trodde aldrig att det skulle bli ett sånt problem
 

ANT

Omega
Så, en liten uppdatering. Ber om ursäkt att det tagit lite längre tid än det borde.

Som @gab skrev här ovan, fick imorse mail av Tusenö där de sa att de skulle kontakta sitt försäkringsbolag för att se om detta skulle kunna lösas. Strax efter fick jag ytterligare ett mail där de skrev att det hela skulle lösa sig ekonomiskt, vilket ju för mig är det bästa i nuläget. Klockan är ju sedan länge borta och kommer inte att komma tillbaka. Nu väntar jag bara helt enkelt på svar från Tusenö igen, antar att de har dragit igång karusellen med sitt försäkringsbolag nu och att detta kommer ta sin tid.

Jag hoppas verkligen att det kommer lösa sig nu. Jag uppdaterar igen snart.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nu vet vi väl inte om uthängningen, som skedde sent igårkväll, ledde till att Tusenö tänkte om? ”Han vaknade upp 3 Mail från Tusenö”...
Det är väl ändå rätt uppenbart? De hänvisade som sagt ursprungligen till mottagarens försäkringsbolag och verkade inte vilja ta något som helst ansvar för händelsen. Därefter dyker en otroligt badwillosande tråd upp på sveriges största klockforum och helt plötsligt har de bestämt sig för att göra en tvärvändning i ärendet och har skickat inte mindre än tre (!) mail under samma kväll/natt/morgon. Man kan ju undra vad det var som fick dem att tänka om? ;)
 

ANT

Omega
Nu vet vi väl inte om uthängningen, som skedde sent igårkväll, ledde till att Tusenö tänkte om? ”Han vaknade upp 3 Mail från Tusenö”...

Det stämmer, vi vet inte ens om de läst detta, men oavsett så kändes det som att det hela vände imorse. Blir intressant att se vart det leder i slutändan.
 

ANT

Omega
Det är väl ändå rätt uppenbart? De hänvisade som sagt ursprungligen till mottagarens försäkringsbolag och verkade inte vilja ta något som helst ansvar för händelsen. Därefter dyker en otroligt badwillosande tråd upp på sveriges största klockforum och helt plötsligt har de bestämt sig för att göra en tvärvändning i ärendet och har skickat inte mindre än tre (!) mail under samma kväll/natt/morgon. Man kan ju undra vad det var som fick dem att tänka om? ;)

Haha, jo du har rätt i det du skriver också. Men man kan ju hoppas att de inte har läst, utan bara gör det rätta ändå
 

Anarch

Cartier
2-Faktor
Jag får känslan av att en praktikant på Tusenö svarade @ANT lite på en höft. Kanske medan hen sippade på sitt morgonkaffe för att vakna till. När ärendet når en mer senior medarbetare blir det en omedelbar helomvändning. Självklart ska företaget inte kasta kunden framför bussen. Lite hetta här på KS lär innebära att @ANT omgående blir ersatt. Allt annat är naturligtvis otänkbart.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag får känslan av att en praktikant på Tusenö svarade @ANT lite på en höft. Kanske medan hen sippade på sitt morgonkaffe för att vakna till. När ärendet når en mer senior medarbetare blir det en omedelbar helomvändning. Självklart ska företaget inte kasta kunden framför bussen. Lite hetta här på KS lär innebära att @ANT omgående blir ersatt. Allt annat är naturligtvis otänkbart.
Nja, praktikant vet jag inte. Tusenö är ett mindre företag, som omsätter ett par miljoner om året med en (1) anställd. Det är säkerligen denna som svarat och ingen annan. Grundaren av företaget förmodligen.

Det är helt klart så att det blev en vändning efter denna tråd.
 

Anarch

Cartier
2-Faktor
Nja, praktikant vet jag inte. Tusenö är ett mindre företag, som omsätter ett par miljoner om året med en (1) anställd. Det är säkerligen denna som svarat och ingen annan. Grundaren av företaget förmodligen.

Det är helt klart så att det blev en vändning efter denna tråd.

Du har antagligen rätt. I så fall är det ytterst nonchalant av företaget och ett bevis på att man inte muckar med KS. Konsumentmakt när den är som mest effektiv.
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Så, en liten uppdatering. Ber om ursäkt att det tagit lite längre tid än det borde.

Som @gab skrev här ovan, fick imorse mail av Tusenö där de sa att de skulle kontakta sitt försäkringsbolag för att se om detta skulle kunna lösas. Strax efter fick jag ytterligare ett mail där de skrev att det hela skulle lösa sig ekonomiskt, vilket ju för mig är det bästa i nuläget. Klockan är ju sedan länge borta och kommer inte att komma tillbaka. Nu väntar jag bara helt enkelt på svar från Tusenö igen, antar att de har dragit igång karusellen med sitt försäkringsbolag nu och att detta kommer ta sin tid.

Jag hoppas verkligen att det kommer lösa sig nu. Jag uppdaterar igen snart.

Kul att det verkar lösa sig men det där med deras försäkringsbolag etc är egentligen inte relevant för dig. Det är deras problem. Någon tid för dig ska det inte ta heller enligt min mening utan Tusenö bör kompensera dig på direkten.
 

ANT

Omega
Kul att det verkar lösa sig men det där med deras försäkringsbolag etc är egentligen inte relevant för dig. Det är deras problem. Någon tid för dig ska det inte ta heller enligt min mening utan Tusenö bör kompensera dig på direkten.

Ja om det hela går rätt till från början så ska väl jag få ersättning först, därefter ska företaget gå vidare till sina försäkringsbolag för ersättning?

Känns i vilket fall väldigt skönt att det verkar kunna lösa sig nu.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hoppas de löser sig, instant goodwill NMW giffen är det enda rätta långsiktigt för alla säljande företag. Kunden har ALLTID rätt, alltid NMW anledning.
E57832A8-236C-4046-9D24-79C73653E12A.gif

Fick träflisa i min gurksallad förra månaden, klagade, fick först nobb, sen beklagade jag mig ännu mer, nu har jag en check så jag kan köpa 3 gurksallader. Egentligen försent av dem men ändå skinnräddade. Men bara precis, snabbare goodwill "no question asked" hade de tjänat på. Jag hann nämligen bli berusad med 4 grannar i förrigår... u know the rest :D
 
Topp