• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka stulen under transport från garantiärende

JensBP

Brattlife
2-Faktor
När jag jobbade i retail för många år sedan (inte klockor) så hade vi någon form av företagsförsäkring men med massiv självrisk. De få gånger saker kom bort så fick man helt enkelt ta det på svinnkontot, och direkt skicka ny vara eller pengarna tillbaka.

Företag måste räkna med svinn och goodwill-kostnader. Det är en del av att driva business. Allt annat är amatörer och lurendrejeri.

Nu tror jag iof detta löser sig. Synd dock att det kanske så löste sig just för att de blev diskuterade om på KS. Såna här ickeproblem ska aldrig ens behöva gå så här långt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är feltänk för att du påstår att mottagaren skulle ta smällen? Det spelar väl ingen roll om man har försäkring eller ej, mottagaren (privatperson) kan ändå inte få ut ersättning från annan än det företaget som sålde varan. Om ersättningen ursprungligen kommer från säljande företaget eller ej spelar väl ingen roll? Om någon hade frågat mig som företag om försändelsen var försäkrad är alltid det lättaste svaret ja. Det är ju försäkrat på så sätt att det är säljaren som ansvarar för att varan levereras?

Du har läst vad tråden handlar om? Jag tror du endera trollar eller så är det för varmt där du är därför avslutar jag den här diskussionen för min del med ett citat från trådposten som förhoppningsvis klargör vad vi diskuterar och vad mina poster i den här tråden handlar om.

Nu till min fråga. Vad tycker forumet om detta? Vad ska jag göra? Jag anser att eftersom klockan var i Tusenös händer så borde de även vara ansvariga för kompensationen, inte jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har läst vad tråden handlar om? Jag tror du endera trollar eller så är det för varmt där du är därför avslutar jag den här diskussionen för min del med ett citat från trådposten som förhoppningsvis klargör vad vi diskuterar och vad mina poster i den här tråden handlar om.
Det var du som började prata om företagsförsäkring och därför förklarade jag för dig hur det fungerar. Ursäktar om min verklighetsbild skiljde sig från din.
 

ANT

Omega
Är du Tusenö? :) (eller vem är?)

Det finns videoövervakning på utlämningsstället och detta är polisen informerad om. Vad gäller övervakning hos DHL vet jag inte, men polisen är inte så intresser
Finns övervakningsbilder på utlämningen alt DHL?

Tror det behövs polisanmälan för att få fram bilder?


Det finns videoövervakning på utlämningsstället och detta är polisen informerad om. Vad gäller övervakning hos DHL vet jag inte, men polisen har inte tagit fram några sådana vad jag vet. Det är polisanmält också då.
 

ANT

Omega
Eriksons Urhandel skickade en Omega med vanligt MyPack-paket. Som inte täcker klockor. När jag frågade sa de att de har en logistikförsäkring som täcker detta så de använder sig inte av postnords försäkring.
Så sådana försäkringar finns ju och borde användas av de flesta som skickar klockor.

Jag tror att det kan vara något liknande Tusenö har gjort nu, alltså ingen försäkring hos DHL men har andra försäkringar som täcker upp.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Mycket siande i denna tråden. Som tidigare verksam inom logistik kan jag nämna att INCOTERMS, NSAB 2015 och Distansköpslagen är väldigt tydliga gällande Sverige och Norden. Det är även väldigt vanligt att i standard avtal gällande logistik skriva in vilka summor som täcks och om ansvarsfördelningen avstiger från standard. Det är likaså standard att skriva in ev max belopp som gäller och hur detta beräknas.
Om logistikbolaget skall ha en särskild försäkring för en kundsräkning så skall detta framgå enskilt i varje avtal (fraktbolag går sällan med på detta). Annars är det säljarens ansvar att antingen ha en separat försärkring eller köpa fraktbolagets tillägg.
Har svårt att se att någon i detta läget gjort fel efter att den klåfingrige varit framme.
 

Skoskav

Omega
2-Faktor
Nej, är i allmänhet alldeles för dyrt. Det är iaf min erfarenhet. Fraktbolagen brukar ersätta precis det man betalat för. Försäkringar innebär alltid en extrakostnad, därför är det inte alls så vanligt som överförsäkrade privatpersoner tror. Speciellt inte om företagen skickar ut sina egna produkter. Skickar man däremot andras begagnade varor tex är det en annan sak.

Din erfarenhet är inte min . Jag har fraktförsäkrat allt jag skickar och tar emot i mina bolag. Hanterar bara nya delar.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Mycket siande i denna tråden. Som tidigare verksam inom logistik kan jag nämna att INCOTERMS, NSAB 2015 och Distansköpslagen är väldigt tydliga gällande Sverige och Norden. Det är även väldigt vanligt att i standard avtal gällande logistik skriva in vilka summor som täcks och om ansvarsfördelningen avstiger från standard. Det är likaså standard att skriva in ev max belopp som gäller och hur detta beräknas.
Om logistikbolaget skall ha en särskild försäkring för en kundsräkning så skall detta framgå enskilt i varje avtal (fraktbolag går sällan med på detta). Annars är det säljarens ansvar att antingen ha en separat försärkring eller köpa fraktbolagets tillägg.
Har svårt att se att någon i detta läget gjort fel efter att den klåfingrige varit framme.

Det juridiska är relativt irrelevant i det här fallet. Om du helt saknar vettig eftermarknad så kommer ryktet sprida sig snabbt och det lär drabba dina affärer alldeles oavsett hur juridiskt rätt du har.

Det är en stor skillnad att jobba med logistik b2b än att driva ett bolag som producerar, marknadsför och säljer (lyx)-klockor. (Den aktuella klockan kostar tydligen 20k på begmarknaden).

Om du är klock-bolaget måste du definitivt vara betydligt mer kundfokuserad (ta kundens perspektiv). Du kan inte Skylla från dig på DHL. Den (bristande) servicen hade jag aldrig godtagit från ett bolag som Tusenö.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det juridiska är relativt irrelevant i det här fallet. Om du helt saknar vettig eftermarknad så kommer ryktet sprida sig snabbt och det lär drabba dina affärer alldeles oavsett hur juridiskt rätt du har.

Det är en stor skillnad att jobba med logistik b2b än att driva ett bolag som producerar, marknadsför och säljer (lyx)-klockor. (Den aktuella klockan kostar tydligen 20k på begmarknaden).

Om du är klock-bolaget måste du definitivt vara betydligt mer kundfokuserad (ta kundens perspektiv). Du kan inte Skylla från dig på DHL. Den (bristande) servicen hade jag aldrig godtagit från ett bolag som Tusenö.
Detta är två olika saker!
Men som konstaterats; Tusenö har agerat. Och oavsett vad du accepterat eller inte är fullkomligt irrelevant! Du är välkommen att ha en åsikt men hårt draget så är det bara det. Ingenting som du kan processa.
Lagar och avtal finns där av en anledning.
Om detta skapar badwill är en annan femma men det är upp till företaget att ta den risken. Men som Silbersky sa i sin tv sända juridiskkurs på 90-talet: ”vad säger lagen och vad säger moralen”.
 

idagtisdag

Cartier
En SUBARO klocka! SUBmariner Royal Oak!

Frakt och kundhantering i nivå med deras förmåga till originell design!

Ser nu att någon skriver att klockan är värd 20 000 kr? Att skicka en sådan i ett vadderat kuvert säger väl det mesta om klockmärket? Och den tveksamhet som i övrigt fanns kvar, fylls i av det faktum att ett index lossnat vid tidigare transport.
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Detta är två olika saker!
Men som konstaterats; Tusenö har agerat. Och oavsett vad du accepterat eller inte är fullkomligt irrelevant! Du är välkommen att ha en åsikt men hårt draget så är det bara det. Ingenting som du kan processa.
Lagar och avtal finns där av en anledning.
Om detta skapar badwill är en annan femma men det är upp till företaget att ta den risken. Men som Silbersky sa i sin tv sända juridiskkurs på 90-talet: ”vad säger lagen och vad säger moralen”.

Fast det är inte "en annan femma" 2020. Jag massor av advokat-vänner som inte heller förstår detta. Men i en tid där alla bolag förväntas att inte bara ha kundens perspektiv utan helst vara "client obsessed" (Amazon startade det) så går det inte att slå ifrån sig något och säga: "men lagen säger så".

Det gör den säkert men om dina kunder, och presumtiva kunders förväntningar är att du ska gå avsevärt mycket längre än lagtexten så är den irrelevant. Den utgör i detta avseende inte ens en hygienfaktor. I synnerhet om du vill fortsätta sälja lyxklockor.

Sen kan du såklart behandla kunderna långt under deras förväntningar, men bli då inte sur när ingen handlar och internet är helt dränkt av pissiga reviews.
 

xtrem

Omega
Mycket siande i denna tråden. Som tidigare verksam inom logistik kan jag nämna att INCOTERMS, NSAB 2015 och Distansköpslagen är väldigt tydliga gällande Sverige och Norden. Det är även väldigt vanligt att i standard avtal gällande logistik skriva in vilka summor som täcks och om ansvarsfördelningen avstiger från standard. Det är likaså standard att skriva in ev max belopp som gäller och hur detta beräknas.
Om logistikbolaget skall ha en särskild försäkring för en kundsräkning så skall detta framgå enskilt i varje avtal (fraktbolag går sällan med på detta). Annars är det säljarens ansvar att antingen ha en separat försärkring eller köpa fraktbolagets tillägg.
Har svårt att se att någon i detta läget gjort fel efter att den klåfingrige varit framme.
Intercom och nsab är ju vad som gäller mellan tusenö och DHL och inte mellan tusenö och konsument.
Däremot distansavtalslagen och konsumentköplagen. Generellt gäller att en försändelse går på avsändarens risk.

sedan har de flesta fraktbolag i sina villkor att man inte får skicka ”lyxklockor” om man läser deras ”förbjudet gods”-lista
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Intercom och nsab är ju vad som gäller mellan tusenö och DHL och inte mellan tusenö och konsument.
Däremot distansavtalslagen och konsumentköplagen. Generellt gäller att en försändelse går på avsändarens risk.

sedan har de flesta fraktbolag i sina villkor att man inte får skicka ”lyxklockor” om man läser deras ”förbjudet gods”-lista
Minns jag rätt om PN la till Rek Extra utöver Rek som dels har högre värdegräns, dels även täcker klockor?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Fast det är inte "en annan femma" 2020. Jag massor av advokat-vänner som inte heller förstår detta. Men i en tid där alla bolag förväntas att inte bara ha kundens perspektiv utan helst vara "client obsessed" (Amazon startade det) så går det inte att slå ifrån sig något och säga: "men lagen säger så".
Du argumenterar utifrån den upplevda synen på ett ärende men lagen finns där för att skydda båda parter. Ser ingen konflikt med att vara ”client obsessed” och följa lagen. Men det handlar då om att bolaget i sig har en goodwill policy. Detta är onekligen två olika saker. Det senare kan anses vara en oskriven praxis men knappast något som ett bolag kan tvingad till (även om de sedmera i ett marknadsaföringshänseende får ta konsekvenserna av detta).

Intercom och nsab är ju vad som gäller mellan tusenö och DHL och inte mellan tusenö och konsument.
Däremot distansavtalslagen och konsumentköplagen. Generellt gäller att en försändelse går på avsändarens risk.
INCOTERMS är mellan köpare och säljare men ligger till grund för hur en frakt ska ske (på vilket speditören agerar och skeppar därefter). I detta fallet med sannolikhet DDP/DDU. Vilket som du nämner är att säljaren står risken. Sedan även korrekt att distansköplagen spelar in när. Den väger i detta fallet både tyngre och skyddar köparen bättre än konsumentköplagen.
 
  • Like
Reactions: PJZ

NRE

Vacheron
2-Faktor
Precis pratat med Tusenö, skickat över kontouppgifter osv på begäran. Nu behöver jag fixa fram någon form av kvitto på hur mycket jag har betalat för klockan. Bara att hoppas på att jag kan få tillbaka kostnaderna för importen också då detta blev en relativt stor summa.
Fy fan vad mycket bad will det här borde generera för Tusenö. Hoppas det löser sig för dig.
 
Topp